theredone51
Big Red
- Onderwerp starter
-
- #101
Kerstmis komt er weer aan, wie weet dat er dan door de goedheiligman een Facom setje zijn weg tot bij mij zal vinden. Dat past later ook makkelijk in de Facom rolkar als ik ooit eens een huis tegen kom met genoeg werkplaatsWeer lekker bezig.
Echter die doppen..... Iemand die zo veel sleuteld kan toch wel wat beters gebruiken?
Is zoiets niets voor jou? TENGTOOLS DOPPENSET TC-TRAY 17DLG. 1/2 6KANT TT12176 | Tengtools dopsleutelset 1/2"
Ik gebruik TengTools al jaren als "b merk". Heb deze set (in inch maten) er naast gekocht 15 jaar geleden en zijn nog steeds prima.
Ja, soms is een bandenmachine wel praktischZo leer ik ook nog eens wat! Heb afgelopen weekend ook m'n achterband vervangen en heb de moertjes nu strak tegen de velgrand aan zitten. Even aanpassen dus
Overigens kwam mijn achterband lang niet zo makkelijk van de velg. Met drie man zijn we 2 uur bezig geweest om de hiel van de velg te krijgen...
Kerstmis komt er weer aan, wie weet dat er dan door de goedheiligman een Facom setje zijn weg tot bij mij zal vinden. Dat past later ook makkelijk in de Facom rolkar als ik ooit eens een huis tegen kom met genoeg werkplaatsMaar voor nu is een setje van 10 euro ook goed werkbaar, de vorige doppen gaan al zo lang mee dat ik niet meer weet wanneer ik ze ooit aangeschaft heb
Ja, soms is een bandenmachine wel praktischTip voor de volgende keer: zet de jiffy op de band langs de velg en kantel de motor er overheen, dat is meestal al genoeg druk.
Ik kan me er iets bij inbeeldenGaaf. Nu herinner ik het mij weer. De blauwe DR400s die ik eind jaren 80 had, had ook gebroken spaken in het achterwiel !!! (Het aankicken van de DR was een kunst die mij gelukkig goed afging. Wel onhandig als je een duo passagier had en de motor sloeg af bij het stoplicht)
Al doende leert menzo liet ik, als beginnend sleutelaar, een pasbusje van een zijdeksel aan de koppelingskant zo het blok in vallen, plons in de carterpan.
met de wetenschap daar slecht om te slapen, halsoverkop de carterpan eronderuit en toen lag er een plas van ruim 4 liter olie op de grond
Dat is zacht uitgedruktDenk dat je heel blij was toen je het pasbusje vond!
ThanksDat ziet er weer mooi uit met alle nieuw verzinkte bouten en moeren.
Maakt het net een beetje meer af
Voor de cilinder / cilinderkop heb ik 2K lak gebruikt van CROP (Non Paints) uit een spuitbus, dat spul is geweldig om mee te werken. Heb het op mijn XL500 ook gebruikt, dekt praktisch in 1 laag, droogt snel, blijft goed zitten, etc. Het kleppendeksel is high tech Action Hoogglans ZilverNetjes hoor!
Wat voor verf gebruik je voor het blok? En het gat wat je gemaakt hebt om de NAKS te kunnen stellen, maak je dat nog oliedicht?
Thanks
Voor de cilinder / cilinderkop heb ik 2K lak gebruikt van CROP (Non Paints) uit een spuitbus, dat spul is geweldig om mee te werken. Heb het op mijn XL500 ook gebruikt, dekt praktisch in 1 laag, droogt snel, blijft goed zitten, etc. Het kleppendeksel is high tech Action Hoogglans ZilverAls die verf slecht moest worden, dan is dat het makkelijkste onderdeel om nog eens te spuiten. Buiten het feit dat je dat ding nooit ziet (verstopt achter de wangen van de tank).
Wat betreft het gat, uiteraard. Achter de bout komt een koper ring om af te dichten
Die heb ik ook in het rek staan, heeft iets "metallic" achtigs, heb er toen de tank van mijn XS750 mee gespoten:Wat ook een zeer hechtende lak is, is de velgenpaint zilverkleurig van de Action. Zeer geschikt om ook motoronderdelen van een lakje te voorzien. Je mag dus ook niet gokken wat er gebruikt is om de XS400 die tot 1 december voor woon-werk wordt benut
En je projectfiets wordt wel degene die het verst uit elkaar is gehaald om weer wegverkeersveilig te worden. En zo te zien gaat het een fraai exemplaar worden
Klopt helemaal, gewone 2K lak. Met hittebestendige lak (behalve dan de afbakvarianten) heb ik geen positieve ervaringen. Dekt niet mooi, blijft niet goed zitten, geen benzinebestendigheid (de afbakversie zou beter zijn blijkbaar). Na uitvoerig Google'n veel positieve ervaringen gelezen van mensen die gewone 2K-lak gebruiken, die blijft minstens even lang mooi als de hittebestendige variant. Maar dan wel als voordeel dat hij veel mooier te spuiten is, goed dekt, benzinebestendig is, etc.Ah, oke, van die lak had ik nog niet gehoord. Een om eens te proberen
edit: Dus een normale 2K, geen hittebestendige lak?
M.b.t. het gat, ik had niet gezien dat de grote inbus op het aluminium afsteunde, dus dan is het logisch om met een koperen ring te doen
Spuit je het hierachter ook meteen even zwart als die bout er toch uit komt? Ik wou er niet over beginnen maar als het toch uit elkaar moetWat betreft het gat, uiteraard. Achter de bout komt een koper ring om af te dichten
Stukje rond de bout is express blank gelaten, is namelijk een "passingsvlak", heb liever geen verf tussen mijn afdichtingen zitten. Bij het spuiten had ik er een bout in zitten met een ring er onder om zo een stuk blank te houden.Spuit je het hierachter ook meteen even zwart als die bout er toch uit komt? Ik wou er niet over beginnen maar als het toch uit elkaar moet
Ik moet het nog even goed bekijken, maar bedankt voor de tip. Klopt dat inderdaad de binnenkant van de velgrand belangrijk is, daar moet ik nog even naar kijken hoeveel de afwijking daar op is. De wiebel is niet gigantisch (hoogteslag inderdaad weinig van te zien volgens mij), maar er hebben natuurlijk een paar spaken uitgelegen, de vraag is hoe lang er mee doorgereden is. Zo op het eerste zicht was de slag wel ter hoogte van of precies tegenover de spaken die ik heb moeten vervangen.Ik zou niets aan die 'slag' doen als ik de video zo zie. Hoogte slag kan ik niet opmerken (en die zijn het vervelendste tijdens het rijden) en zijdelings zulke korte wiebeltjes die je er nooit uit gaat krijgen met spaken lossen en aandraaien. Hooguit dat je de spaken kapot draait bij het stellen.
Maar dat is wat ik op de video kan zien. Misschien is het in het echt veel erger.
(En de buitenrand van de velg is niet zo belagrijk. Waar de band aansluit, aan de binnenkant van de velgrand dus, des te meer.)