Nee, maar ik wil ook niet tegen @Gixxer Bassie ingaan. En van die mocht ik geen momentsleutel gebruiken.Aan de hand van de gelezen pagina aan posts.
- Momentsleutel svp wel gebruiken. Op NM ipv ft/p.WPHB zegt 13nm op het kleppendeksel. Je wilt toch niet tegen de Suzuki engineers van 1988 ingaan?!
- Zet geen Dremel op je frame. Slecht idee. Verhitten frame en lager (zeer gehard staal) invriezen is ook niet nodig. Met een lange schroevendraaier en hamer links/rechts tikken en de schalen komen er zonder moeite uit. Erin slaan gaat nog eenvoudiger met de oude lagerschaal, veel lithiumvet, een plankje en een hamer.
- Voor de versnellingsbakguy. Waarschijnlijk je ketting. Zet je motor op de middenbok, druk hem in de versnelling en aanschouw de takkeherrie die je kettingkit maakt.
Al met al jongens. Suzuki knows best!
Zit je wiel er wel goed in? as goed vast?
Ja, maar niet door @Gixxer Bassie . De god der GS500tjes. En dat gaat boven suzuki engineers.Momentsleutel ❤ Idiot proof gereedschap als je hem kunt gebruiken. Aangeraden door onder andere Suzuki engineers!
Kan ook het bigend lager zijn. Dat kotm nog wel eens voor.Dag mensen,
Ik lees al een poosje mee met dit topic maar ben nu zelf op het punt gekomen dat ik een gs500 aan wil schaffen. Nu ben ik wezen kijken bij een GS500F uit 2004. Zag er goed uit en op de punten gelet uit de aanschaf gids. Nu viel mij wel een constante tik op uit (ik denk) het blok. Een vriend van mij zij dat dit misschien met de klepspeling te maken kan hebben. De eigenaar heeft 2000 km met de motor gereden maar heeft nooit de kleppen laten stellen. Hoe kijken jullie hiernaar? Is het iets om me zorgen over te maken of is het waarschijnlijk goed op te lossen?
Alvast bedankt!
Kan ook het bigend lager zijn. Dat kotm nog wel eens voor.
Bovenstaande is het gevolg van olietekort
Heb je het oliepeil gecheckt? Te laag peil of gelopen met te weinig olie? Lekker laten staan...
Volgende keer filmpje maken en hier posten. Dan kunnen we meteen zeggen hoe en wat.Heb het oliepijl gecheckt. Kwam netjes uit op de middenbok en de eigenaar gaf aan dit regelmatig gecheckt te hebben en te hebben bijgevuld. Ik kwam op gstwins ook een artikel tegen over speling op de camshaft. Schijnt geen kwaad te kunnen maar zou zo'n geluid kunnen veroorzaken. Was benieuwd of er iemand ervaring heeft met een tik in het blok en wat daar de oplossing voor was.
Ik ga straks wat motorzaken in mijn omgeving bellen om te kijken of zij hier ervaring mee hebben.
Heb gevraagd of er een filmpje gemaakt kan worden, misschien dat dat wat oplevert hier. Maar voor nu even afwachten...Volgende keer filmpje maken en hier posten. Dan kunnen we meteen zeggen hoe en wat.
VOlgens mij kun je het bekijken door het klepje in het midden weg te halen. Schakelpookje haal je er af door de bout er HELEMAAL uit te halen en dan inderdaad trekken.
Linkje naar een video met het geluidHeb gevraagd of er een filmpje gemaakt kan worden, misschien dat dat wat oplevert hier. Maar voor nu even afwachten...
Ah. vandaar de "volgens mij."Facepalm... Dat klepje zit je koppelingsmechanisme achter. Lekker laten zitten.
Die tik klinkt te hard voor een te krappe klepspeling lijkt me, ook begint t tikken bij te krappe klepspeling meestal pas als het blok op temperatuur is.Linkje naar een video met het geluid