[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Aangezien het schroefdraadring mijn koplampring zo dol is als wat, in combinatie met het toch wel redelijk hoge krokantheidsgehalte van de behuizing (in mijn vorige bericht onhandig aangeduid als schaal) bij deze de oproep;

Heeft iemand hier misschien een koplampbehuizing + ring in de aanbieding?

Dan heb ik het dus níét over de schaal en het glas die met elkaar verlijmd zitten, waar de lampjes in wonen maar dus juist het boeltje eromheen.
Als dit er toevallig bij zit, prima, maar niet essentieel.

Bij voorbaat dank!

Dit?
 

Dit?
Yes, zoiets! Maar dan niet per se met het glas wat daaraan vastzit.
Leek me verstandig hier eerst even een oproepje te plaatsen voordat ik via shops online ga zoeken omdat hier vaak genoeg mensen nog onderdelen hebben liggen voor een vriendelijke prijs, en dan zijn zij ook van hun 'zooi' verlost. O-)
Heeft me al eerder geholpen; win-win.
Mocht dat niet het geval zijn dan gaat er een mailtje naar bph.
 
Nog een vraagje betreffende een te vervangen onderdeel;

Na het kopen van een nieuwe accu maar aanblijven van startproblemen blijkt dat mijn dynamo de geest gegeven heeft.
Nou heb ik de keuze om voor €125 bij nr1motoreen gloednieuwe op de kop te tikken, maar op motorpartsonline zijn er een aantal
beschikbaar vanaf €55 (excl 10 verzendkosten). Wat is wijsheid volgens jullie?
Zelf neig ik naar de nieuwe te kopen, inclusief verzendkosten kom ik voor de tweedehands gemiddeld op €75 uit en voor dat prijsverschil van €50 heb ik liever de zekerheid van een nieuw onderdeel.
Toch ben ik ook benieuwd naar jullie advies en eventuele ervaringen, dus bij deze!
 
Goedemiddag leden,

Vandaag heb ik de pakkingen van de nokkenas kettingspanner (naks/cam chain) vervangen. Het gaat om nummer 11 en 13 volgens de tekening.
Ik heb de kettingspanner los gehaald, pakking vervangen en er weer terug op gedraaid. Dit terug opdraaien ging na een tijdje steeds zwaarder.
Na alles in elkaar gezet te hebben, wil de motor niet meer aan. Hij maakt een zwaar geluid, ik weet zelf niet waar dit vandaan komt.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? (verwacht iets met de kettingspanner, maar kon er vrij weinig op lezen op internet)

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • suzuki-gs500e-1992-n-e01-e02-e04-e16-e17-e18-e21-e22-e24-e25-e53-cam-chain_bigsue0048fig-11_5815.gif
    suzuki-gs500e-1992-n-e01-e02-e04-e16-e17-e18-e21-e22-e24-e25-e53-cam-chain_bigsue0048fig-11_5815.gif
    87,5 KB · Weergaven: 15
Wat Paul zegt, waarschijnlijk klopt de positie van je nokkenassen niet meer bij de stand van de krukas. Met een beetje pech ligt je blok al in puin, ik zou hem in ieder geval niet meer proberen te starten. In het wphb staat hoe je de timing kan controleren (3-57 bij Engine)
 
Heb je de stift van de spanner wel helemaal ingedraaid? Dus met een schroevendraaier rechstom in de spanner zodat de stift naar binnen gaat. Dan de spanner in het blok vast schroeven en dan pas de schroevendraaier voorzichtig linksomdraaien?
Je kunt eventueel voor de zekerheid nog een klein zetje naar links draaien of hij aan ligt.

Edit En voor de zekerheid idd de timing checken. Het is niet slim om zomaar de spanner eruit te draaien. Dat moet in een bepaalde stand zodat de nokkenassen niet verdraaien ten opzichte van de krukas. Het slim om sowieso het kleppendeksel eraf te halen of het wel allemaal goed gaat en na montage te checken of de timing nog klopt. En de spanning van de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze wil ik mijn GS500 in onderdelen aanbieden aangezien het kenteken niket overeenkomt met het framenummer. heel stom van mij dat ik dit niet heb gecontroleerd bij de aankoop. dat gebeurd mij geen 2e keer
 
Bij deze wil ik mijn GS500 in onderdelen aanbieden aangezien het kenteken niket overeenkomt met het framenummer. heel stom van mij dat ik dit niet heb gecontroleerd bij de aankoop. dat gebeurd mij geen 2e keer

Oei! Vervelend om te horen, in ieder geval een les en duimen dat je uit de onderdelenverkoop nog genoeg kan terugkrijgen.
Mocht je de onderdelen apart verkopen, zou ik graag de koplampbehuizing en koplampring van je overnemen als die nog in goede staat zijn.
 
Bedankt voor alle reacties!

Het probleem zat inderdaad bij de kettingspanner, deze is geplaatst zonder de stift terug te draaien.

Nu was ik de klepspeling aan het controleren en bij geen enkele shim past de 0,40 voelermaat erdoor. 0,05 past bij de meesten wel.
Hoe kan het dat dit zo erg is? Is dit achterstallig onderhoud of doe ik iets verkeerd. Ik volg de handleiding van @kapiteinkoek
Moet ik nu nieuwe shims kopen die dit verschil oplossen? Kan ik de huidige shim niet vlak afschuren of iets dergelijke?

Bedankt voor de hulp.
 
Bedankt voor alle reacties!

Het probleem zat inderdaad bij de kettingspanner, deze is geplaatst zonder de stift terug te draaien.

Nu was ik de klepspeling aan het controleren en bij geen enkele shim past de 0,40 voelermaat erdoor. 0,05 past bij de meesten wel.
Hoe kan het dat dit zo erg is? Is dit achterstallig onderhoud of doe ik iets verkeerd. Ik volg de handleiding van @kapiteinkoek
Moet ik nu nieuwe shims kopen die dit verschil oplossen? Kan ik de huidige shim niet vlak afschuren of iets dergelijke?

Bedankt voor de hulp.
De klep speling hoort tussen de 0,03 en 0,08 mm te liggen zowel in als uitlaat. Ik weet niet hoe je aan die 0,40 komt? Als je zorgt dat bij allen 0,05 er door kan en 0,10 niet of met enige weerstand zit je wat mij betreft goed. Let wel op dat de nokken van de as goed staan. Ik meet de speling zelf altijd per klep met de nok recht naar boven dus per klep even de krukas verdraaien.
 
Waarschijnlijk bedoelt hij 0.04mm, dat is de dunste maat in zo'n setje van Louis. Dat betekend dat de speling 0.03 of kleiner is en dus tijd voor dunnere shims. Bij achterstallig is het mogelijk dat dat inderdaad bij alle 4 het geval is. Je kan de nokken rechtop zetten, ik doe het liever volgens het originele Suzuki boek. Dit staat ook in de howto (inkepingen in zijkant van de nokkenassen). Dat moet hij inderdaad nog eens goed checken.

Verder zou ik de shims zeker niet proberen op te schuren. Dat ga je met de hand nooit netjes krijgen en dat zal te koste gaan van de nokken. Misschien dat de buitenkant van de shim harder is, dan zou hij nog een stuk sneller gaan slijten ook.
 
Waarschijnlijk bedoelt hij 0.04mm, dat is de dunste maat in zo'n setje van Louis. Dat betekend dat de speling 0.03 of kleiner is en dus tijd voor dunnere shims. Bij achterstallig is het mogelijk dat dat inderdaad bij alle 4 het geval is. Je kan de nokken rechtop zetten, ik doe het liever volgens het originele Suzuki boek. Dit staat ook in de howto (inkepingen in zijkant van de nokkenassen). Dat moet hij inderdaad nog eens goed checken.

Verder zou ik de shims zeker niet proberen op te schuren. Dat ga je met de hand nooit netjes krijgen en dat zal te koste gaan van de nokken. Misschien dat de buitenkant van de shim harder is, dan zou hij nog een stuk sneller gaan slijten ook.
Dat zal inderdaad 0,04 zijn natuurlijk...
Zou die manier van meten niet gedaan zijn om sneller te werken?
Als ik volgens het boek meet meet ik minder speling dan wanneer ik de nokken omhoog laat wijzen bij de 2 kleppen waarvan de nokken half verwegen staan. Het is geen groot verschil maar ik kan me voorstellen dat als je de merk tekens niet heel precies zet of als de ketting wat slijtage heeft dat het toch wel verschil kan maken. Als je de nokken rechtop zet is het altijd hetzelfde natuurlijk.
 
Dat zal inderdaad 0,04 zijn natuurlijk...
Zou die manier van meten niet gedaan zijn om sneller te werken?
Als ik volgens het boek meet meet ik minder speling dan wanneer ik de nokken omhoog laat wijzen bij de 2 kleppen waarvan de nokken half verwegen staan. Het is geen groot verschil maar ik kan me voorstellen dat als je de merk tekens niet heel precies zet of als de ketting wat slijtage heeft dat het toch wel verschil kan maken. Als je de nokken rechtop zet is het altijd hetzelfde natuurlijk.

Ik check altijd of de inkepingen in het uiteinde van de nokkenassen tegenover elkaar staan. Dat is op het oog nauwkeuriger te bepalen dan of een nok precies tegenover de klepvolger staat.
 
De fout die ik maakte was dat ik 0.40 las in de handleiding terwijl het 0.04 moest zijn8)7
Maar na goed lezen heb ik de kleppen netjes kunnen afstellen via de manier van de handleiding.
De motor loopt nu weer perfect.
Iedereen bedankt voor jullie hulp!
 
dag jongens gisteren geleerd waarom je niet met oude banden moet rijden.
moeten uitwijken voor iets tegen 60/65 per uur motor van achter weg gegleden bij het terug andersom trekken en met mn 110 kilo vogelvlucht wat geen probleem was alleen dat landen was iets minder.
ben bij deze opzoek naar stuur beide helften , klokken , croom ring van de originele koplamp en een unobtanium paarse tank model 93, links zwart carterdeksel in zo goed mogelijke staat

grts,kris
 
dag jongens gisteren geleerd waarom je niet met oude banden moet rijden.
moeten uitwijken voor iets tegen 60/65 per uur motor van achter weg gegleden bij het terug andersom trekken en met mn 110 kilo vogelvlucht wat geen probleem was alleen dat landen was iets minder.
ben bij deze opzoek naar stuur beide helften , klokken , croom ring van de originele koplamp en een unobtanium paarse tank model 93, links zwart carterdeksel in zo goed mogelijke staat

grts,kris
Hopelijk ben je er zelf goed vanaf gekomen Kris? Ik heb wel 2 stuurhelften liggen, doe maar een pb indien je interesse hebt.
 
Hopelijk ben je er zelf goed vanaf gekomen Kris? Ik heb wel 2 stuurhelften liggen, doe maar een pb indien je interesse hebt.
dag paul , stuurhelften zijn morgen al onderweg als het goed is.
mijzelf valt wel mee gekneusde rib ,schaafplekken en pijnlijke hand .
grts,kris
 
dag jongens gisteren geleerd waarom je niet met oude banden moet rijden.
moeten uitwijken voor iets tegen 60/65 per uur motor van achter weg gegleden bij het terug andersom trekken en met mn 110 kilo vogelvlucht wat geen probleem was alleen dat landen was iets minder.
ben bij deze opzoek naar stuur beide helften , klokken , croom ring van de originele koplamp en een unobtanium paarse tank model 93, links zwart carterdeksel in zo goed mogelijke staat

grts,kris
Achterrem uit schrik geblokkeerd en een soort van highsider gemaakt? Ik denk dat andere banden dan niet echt veel uitgemaakt hadden of ze moeten heel erg oud geweest zijn. Het klinkt in ieder geval pijnlijk maar gelukkig valt het nog mee. Onderdelen kan ik je helaas niet mee helpen al moet dan voor een gs niet zo een probleem zijn.
 
Achterrem uit schrik geblokkeerd en een soort van highsider gemaakt? Ik denk dat andere banden dan niet echt veel uitgemaakt hadden of ze moeten heel erg oud geweest zijn. Het klinkt in ieder geval pijnlijk maar gelukkig valt het nog mee. Onderdelen kan ik je helaas niet mee helpen al moet dan voor een gs niet zo een probleem zijn.
v-twin zou kunnen inderdaad herinner me alleen terug gooien en dat ik vloekte als ik de beton naast mn vizier zag .
 
en een unobtanium paarse tank model 93,

Bij deze weer een herinnering aan allen dat GS500 tanks nogal kunnen roesten. Als je hem behandelt met tankcure dan roest hij niet meer en scheelt dat in de toekomst ook problemen met vervuilde carburateurs.

De paarse modellen zijn ook geleverd in 94 en 95 mocht dat helpen bij de zoektocht. Kijk ook eens op ebay e.d., soms staat er net over de grens in Belgie of Duitsland ook nog wel eens wat te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan