[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Nieuwe bandjes liggen erop sinds donderdag. T zijn pirelli sport demon's geworden, deze waren beschikbaar, en de BT46's niet. Blijkbaar was de achterwiel lager ook gesloopt, deze was gaan rond draaien in de velg. Meteen mee laten vervangen.. De garagist had ook even een testritje gemaakt om te kijken of alles in orde was (op het eerste zicht). Gelukkig was dit zo, gezien ik 1 Juli voor 3 weken met de GS500 naar italie ga. Nog tips voor de GS500? Ik neem iig genoeg olie mee haha.
Oh en bedenk me net: zorg dat je bandenspanning goed is. Vaak controleren, anders haal je het niet terug naar huis. 8000km is mogelijk om een band op te rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: xi0n
Het is weer mooi weer en vakantietijd. Iemand interesse in mijn GS500 trekhaak? Het is een compleet setje met profielen voor tegen de achterbrug, een langere achteras en elektra die je er plug&play tussen het achterlicht kan steken (er zitten Suzuki stekkers aan). Ik ben er niks meer mee van plan en ligt vooral een beetje in de weg te liggen op mijn zolder.
 
Sinds aankoop van mijn GS 500 heb ik altijd het probleem gehad dat hij stationair niet lekker loopt. Met warme motor liep hij onregelmatig en vaak sloeg hij plotseling af. Ook merkte ik dat de motor op enig moment minder vermogen leek te hebben en lastig op hogere toeren kwam, vaak ook met stotteren bij volgas. De vorige garage loste het probeer niet goed op en de rekeningen bleven maar oplopen.

Paar weken geleden maar eens mijn carburateurs ultrasoon laten reinigen bij een andere garage dan weer ik eerst kwam. Sinds het reinigen loopt de motor stationair veel beter. Toch blijft het 'lage' vermogen en stotteren bij volgas aanwezig... Als ik de benzinekraan op PRI zet, is het stotteren een stuk minder en lijkt het vermogen normaal te zijn. Is dit een probleem met de benzinekraan, carburateurs of wat anders? De GS is geen supersport, maar ik neem aan dat ik een oude Saab 9-3 wel moet kunnen bijhouden met een sprintje. :+
 
Sinds aankoop van mijn GS 500 heb ik altijd het probleem gehad dat hij stationair niet lekker loopt. Met warme motor liep hij onregelmatig en vaak sloeg hij plotseling af. Ook merkte ik dat de motor op enig moment minder vermogen leek te hebben en lastig op hogere toeren kwam, vaak ook met stotteren bij volgas. De vorige garage loste het probeer niet goed op en de rekeningen bleven maar oplopen.

Paar weken geleden maar eens mijn carburateurs ultrasoon laten reinigen bij een andere garage dan weer ik eerst kwam. Sinds het reinigen loopt de motor stationair veel beter. Toch blijft het 'lage' vermogen en stotteren bij volgas aanwezig... Als ik de benzinekraan op PRI zet, is het stotteren een stuk minder en lijkt het vermogen normaal te zijn. Is dit een probleem met de benzinekraan, carburateurs of wat anders? De GS is geen supersport, maar ik neem aan dat ik een oude Saab 9-3 wel moet kunnen bijhouden met een sprintje. :+
Heb je ook dat hij afslaat als je op de snelweg rijdt?
 
Sinds een tijdje begonnen mijn LED knipperlichten wat raar te knipperen. (soms niet alle ledjes soms slomer en soms bijna geen licht) Nu heb ik het relais vervangen maar dit was niet het probleem. Wat er nu gebeurt is dat de Led knipperlichten bij stationair toerental (1.900) prima werken. Bij toerental (3.000-4.000) beginnen ze steeds rustiger te knipperen. Bij toerental (5.000-6.000) vallen ze eigenlijk na genoeg uit en gaan ze af en toe aan.
Jaar geleden van naar led knipperlichten gegaan, voor dit ombouwen heb ik een diode in de bedrading gemaakt bij het knipperlicht indicator. (gisteren gecontroleerd en aansluitingen zien er netjes gesoldeerd uit)

specificaties relais:
Chaft IN860
12,8V
10W x 2 + 3,4W
10W x 2 +A.P.
8W x 2 +3,4W + A.P.

Iemand een idee waar dit probleem vandaan kan komen?
 
Dat is lastig te achterhalen voor mij. Ik weet helaas niet wat de vorige eigenaren precies hebben gedaan.
Maar geen podfilter etc?

Inhouden op on in plaats van pri heeft andere effecten dan wat jij omschrijft eigenlijk, maar als het kraantje op pri zetten helpt, zou ik het zoeken in de brandstofkraan.
 
Maar geen podfilter etc?

Inhouden op on in plaats van pri heeft andere effecten dan wat jij omschrijft eigenlijk, maar als het kraantje op pri zetten helpt, zou ik het zoeken in de brandstofkraan.
Geen modificaties die mij bekend zijn. Ik ben geen expert, maar volgens mij is er niets aangepast naast aftermarket knipperlichten.

Interessant, dus het soms lage vermogen en stotteren bij veel gas op hoge snelheid zou in principe niet duiden op problemen bij de benzinekraan? Bij de welbekende kwaal met de benzinekraan valt de motor op hoge snelheid uit, maar daar heb ik bijvoorbeeld nog nooit last van gehad. Wel lijkt hij inderdaad op PRI minder last te hebben van verminderd vermogen en stotteren.
 
Geen modificaties die mij bekend zijn. Ik ben geen expert, maar volgens mij is er niets aangepast naast aftermarket knipperlichten.

Interessant, dus het soms lage vermogen en stotteren bij veel gas op hoge snelheid zou in principe niet duiden op problemen bij de benzinekraan? Bij de welbekende kwaal met de benzinekraan valt de motor op hoge snelheid uit, maar daar heb ik bijvoorbeeld nog nooit last van gehad. Wel lijkt hij inderdaad op PRI minder last te hebben van verminderd vermogen en stotteren.
Benzinekraanprobleem is van toepassing als je veel benzine trekt, snelwegrijden is er een van, maar dan valt hij echt helemaal weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: GvNL
Benzinekraanprobleem is van toepassing als je veel benzine trekt, snelwegrijden is er een van, maar dan valt hij echt helemaal weg.
Goed om te weten. Ben benieuwd of iemand mijn probleem herkent. Anders zal ik de komende week eens contact opnemen met de garage.
 
is maar een idee maar je uitleg over je pinkers , wat als er met je ontsteking hetzelfde gebeurd op hogere toeren ?
dit zou je stotteren kunnen verklaren denk datje je stator , batterij is moet nakijken rr misschien.
op deze manier werden scooters electronis begrensd vroeger door de onsteking vanaf een bepaald toerental te laaten overslagen bv 1 vonk op 2 omwentelingen , ik bedoel niet dat je gs begrensd is maar dat je ontsteking wegvalt gedeeltelijk als je in toeren gaat.
 
is maar een idee maar je uitleg over je pinkers , wat als er met je ontsteking hetzelfde gebeurd op hogere toeren ?
dit zou je stotteren kunnen verklaren denk datje je stator , batterij is moet nakijken rr misschien.
op deze manier werden scooters electronis begrensd vroeger door de onsteking vanaf een bepaald toerental te laaten overslagen bv 1 vonk op 2 omwentelingen , ik bedoel niet dat je gs begrensd is maar dat je ontsteking wegvalt gedeeltelijk als je in toeren gaat.
Goed punt. Zijn de bougies enzo wel nieuw?
 
Goedenavond,

De voorrem van mijn GS500 F uit 2006 loopt flink aan. Ik wil deze reviseren, maar kan geen passende voorrem revisie set vinden voor mijn specifieke model. Weet iemand waar ik een geschikte revisie set kan vinden?

Alvast bedankt.
 
Goedenavond,

De voorrem van mijn GS500 F uit 2006 loopt flink aan. Ik wil deze reviseren, maar kan geen passende voorrem revisie set vinden voor mijn specifieke model. Weet iemand waar ik een geschikte revisie set kan vinden?

Alvast bedankt.

Zit daar niet gewoon dezelfde klauw op zoals altijd na 1996? Dan kan je er een pakken van een willekeurig model met even grote zuigers. Onderdelen zijn ook los te krijgen zoals een setje met zuigers+ringen (5930120820) of alleen de ringen (5930033841). De rubbers zijn allemaal nog uit de suzuki catalogus te bestellen. Gek genoeg niet als ik op het 2006 model zoek, maar volgens mij hebben ze de klauwen niet meer gewijzigd na 1996.
 
Ik weet niet of het mag, maar ik heb nog een GS500E compleet motorblok liggen uit 1992. Met ongeveer 53.000 km erop. Verbruikt wel wat olie, maar met wat aandacht, klepseals en zuigerveren kom je een heel eind denk ik.
Er zitten iridium bougies in een ook alle olie nog.
Verder heb ik ook nog stuurhelften liggen en wat kleine spulletjes en ook een set carburateurs. Voor het blok wilde ik €125,- hebben. Gaarne een PM indien je interesse hebt
20210717_151445.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier toevallig benzine kraantje aan de tank voor gs500F 2005 model loggen voor mij?

Gaat om de benzine kraan die aan de tank vast zit. (staat alleen on en off op)

Als ik het goed heb is deze het zeker als die van een gs500 uit 1991. ( Iemand die dit kan bevestigen?)
 
Heeft iemand hier toevallig benzine kraantje aan de tank voor gs500F 2005 model loggen voor mij?

Gaat om de benzine kraan die aan de tank vast zit. (staat alleen on en off op)

Als ik het goed heb is deze het zeker als die van een gs500 uit 1991. ( Iemand die dit kan bevestigen?)
Zou die gewoon nieuw bestellen bij japparts. Spul gaat nogal vaak stuk.
 
Mijn motor staat te koop! Prijs is bespreekbaar. Motor is in goede conditie en heeft veel onderhoud gehad de afgelopen 2 jaar.


Voor meer foto’s even contact opnemen. Er zit een kofferrek bij. Dit zit je vrijwel nooit bij deze motor. Koffers zijn in overleg over te nemen.
 
EINDELIJK heb ik tijd om m'n stator te gaan vervangen, godzijdank.
Het mooie weer en de goeie zin zijn daar, rest mij nog 1 ding dat ik nergens echt duidelijk kan vinden,
ook in het fijne instructiefilmpje dat ik op youtube tegenkwam wordt eroverheengevlogen:

Moet de tank er nou af of niet?!
Enerzijds zegt men (op bjiv de GS500 facebook) ''Nee joh, gewoon statorkabel eronderdoor roetsjen, plug en play...'' anderzijds zie ik verhalen dat de tank er wel degelijk af moet. Maar aangezien dit vooral in gebrekkig Engels staat genoteerd begrijp ik niet waarom dit nou zou moeten.

Daar ik niet bij mij thuis ga klussen maar bij een vriend, wil ik niet dáár tot de conclusie komen dat de tank er opeens vanaf moet en ik de daarvoor benodigde extra hulpmiddelen dan niet in eerste instantie heb meegenomen.


Bij voorbaat dank voor de antwoorden en geniet van de zon!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan