Opschakelen tijdens wheelie?

RutgerDB

MF'er
9 sep 2005
170
0
Heb geprobeerd om de zoekfunctie te gebruiken maar dat schoot niet echt op: Resultaten (4534) van zoekopdracht naar 'Wheelie + schakelen', pagina 1 van 114

Ben gisteravond met mijn maatje gaan oefenen op Westpoort. Motor in 2 omhoog brengen (ik rij dan +/- 80 kilometer per uur). Balanspunt opzoeken en dan daar houden, rechtervoet lichtjes op de achterrem en gassen maar. De snelheid is er dan bijna helemaal uit. Ik koppel met 1 vingertje om de motor omhoog te brengen en heb dus tijdens de wheelie dit vingertje beschikbaar om te schakelen.

Op de een of andere manier durf ik niet op te schakelen. :o :o :o :o

Na een tijdje rij ik dan +/- 170 en dan zit ik aan het einde van zijn tweede versnelling dus dan moet 't voorwiel weer naar beneden.

Wat is de juiste volgorde van handelen als je wilt opschakelen tijdens de wheelie en wat moet je vooral NIET doen?

Van 1 naar 2 durf ik wel te schakelen maar in zijn 1 is de motor zo 'snappy' dat hij heel moeilijk op 't balanspunt te houden is. Als ik dan de motor in 2 zet dan staat mijn voorwiel meteen daarna aan de grond, schiet dus ook al niet op.

Motor is 900 RR Fireblade uit 2003. Ga van de week maar eens een stuurdempertje halen ook, dat slaan van dat stuur is ook niet gezond af en toe :?
 
:^

Wheelien is toch al niet gezond voor je bak dus who cares :P
 
Okee, zonder koppeling schakelen dus. Maar dan moet er wel weer extra gas bij in 3e versnelling lijkt mij?

Slipenslide die hier ook post die koppelt wel netjes tijdens het opschakelen in de wheelie, dus het kan wél. Vanavond nog maar weer een oefenen als het lekker weer blijft. Kan er slecht tegen dat ik dat nog steeds niet kan!
 
probeer anders eerst een zonder te wheelieen dat doorschakelen zonder koppeling.

tis trouwens niet eens zo funest voor je bak als wheelieen
 
Okee, duidelijk verhaal, schakelen zonder koppeling doe ik wel vaker als 't echt hard moet dus dat gaat wel goed komen. Ik zal eens gaan filmen met een maatje als ik aan het kloten ben, wie weet hebben anderen er dan wat aan.

Ik heb al eens een Fireblade achterover getrokken met 140 km per uur dus ben wel 'iets' voorzichtiger inmiddels. Ik kan uit bijzonder betrouwbare bron vermelden dat dat niet gaaf is. Gelukkig had ik een goed leren pak aan en had ik slechts twee kleine schaafwondjes.

P.S. NIET wheelieen in verkeer! Zorg dat je alleen op de weg bent en geen tegenliggers hebt! Toen het mis ging tipte mijn motor een keer of vijf om zijn as, sloeg een keer of drie a vier over de kop, passeerde de andere rijbaan en kwam vervolgens in de sloot terecht. Repareren heeft geen zin meer zeg maar :N
 
Hi Rutger,

Dat je het wil kunnen, begrijp ik wel maar Wheelyen met 170Km p/u ??? Vind je dat al niet hard genoeg? :W

Ik zou het al leuk vinden als ik het balanspunt te pakken krijg!
 
Mijn ervaring is niet opschakelen waneer je op balans punt zit maar onderweg er heen zeg maar dus in ze 1 omhoog en als je omhoog gaat dan al naar ze 2
Zo heb ik de tips gehad van meneer wheelyking
Ik kan nu zonder ptobleem gewoon doorschakelen naar ze 6 terwijl ik nog maar 120 rij
En dan kan je lange wheely,s maken hoor
By the way ik ben ook vaak bezig in westhavens oefenen maaar nu staand en zo
 
probeer anders eerst een zonder te wheelieen dat doorschakelen zonder koppeling.

tis trouwens niet eens zo funest voor je bak als wheelieen
zolang je geen rare geluiden hoort is het wel goed
 
Laatst bewerkt:
Valt best mee dat opschakelen zonder koppeling doe het bijna altijd
Sterker nog terug doe ik ook vaak als ik aan en gasse ben. Heb nu met me gsxr 750 uit 2000 al 50.000 km gereden en doet nog super
 
Mijn ervaring is niet opschakelen waneer je op balans punt zit maar onderweg er heen zeg maar dus in ze 1 omhoog en als je omhoog gaat dan al naar zn 2.

By the way ik ben ook vaak bezig in westhavens oefenen maaar nu staand en zo
Lijkt mij ook, als je genoeg power hebt iets voor het balanspunt koppeling in en opschakelen. Als je de koppeling niet ingetrokken had zou ie zegmaar wel over het balanspunt zijn gegaan, dat zou mijn techniek zijn.. maargoed, ik bak er zelf helemaal niks van.

Rutger, koop in godsnaam wel eerst die stuurdemper voordat je over de 170 gaat, je ziet het zelf niet maar wiel maakt behoorlijke klappen als je neerkomt kan ik je vertellen.
 
Ben vaak dik over de 200 aan het wheelyen met twee kameraden van me is geen probleem.Een vriend van me is zelfs neer gekomen bij 270 }) das best serieus hard
Redt zelf meestal de 230a240 maar dan vindt ik het wel genoeg
 
En niet met kopeling overschakelen dan valt vermogen weg en is een stuk moeilijker om hem in de lucht te houden
 
900RR uit 2003? Apart...maareuh, hoe hard wil je eigenlijk gaan op t achterwiel? 170 is al een aardige snelheid.

Ok, ok 954 uit 2003 ... sorry :X

Veilside, geef even een seintje als je gaat whielieen dan. Ik leer graag wat bij.

Qua hoge snelheid wheelies trekken, het gaat er niet om dat het nuttig of stoer is, als het kan dan wil ik het ook kunnen. Is een aangeboren afwijking. Om diezelfde reden ben ik ook gaan Deltavliegen en ga ik volgend jaar parachutespringen. (met cursus en vrije val uiteindelijk).

Zolang de adrenaline door mijn kanis giert is het gaaf :Y

Opschakelen tijdens het opzetten van de wheelie dus. Zal dat eens gaan proberen, moet relatief makkelijk zijn want dat kun je al vanuit de 1e versnelling oefenen, even met 't koppelingetje opzetten dus en dan doorschakelen maar ...

Enige wat ik nu nog vaak heb is dat de wheelie scheef gaat, dan zet ik 'm meteen weer terug en probeer ik het nog een keer. Vooral schuinaflopend wegdek is waardeloos.

Iemand nog goede tips voor een merk stuurdemper voor een Blade? Hyperpro?
 
En niet met kopeling overschakelen dan valt vermogen weg en is een stuk moeilijker om hem in de lucht te houden

gewoon de koppeling gebruiken, als je hoogte goed is dan heb je tijd zat voordat de boel weer zakt.
ps als je in toeren klimt zit je dus niet in het balanspunt, in het bp kun je de koppeling inknijpen en rol je nog een heel end door op 1 wiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan