Muziek tijdens AVD

Jackarock

Rookie
4 apr 2021
12
1
Wat ik heb gemerkt is dat met muziek(ook al staat het enorm zacht)
De rust tijdens het rijden beter word
Ik ben door al die covid. Dus weer gestart met lessen. Avb had ik al gehaald

Maar ook tijdens het bezorgen, wat het restaurant waar ik werk nu even doet door corona.
Merk ik dat het rijden op zo'n scooter ook velen malen beter(niet dat het slecht gaat, zit hem vooral in de stijfheid)gaat met muziek op

Ook puur omdat je dan meer ontspant. Ik heb nu weer 2 lessen avd achter de rug.
Bijde zit ik nog wel stijf op de motor, en krijg ik na 15-30 minuten last van mijn rug, nek etc. (Dit was eerder op zo'n scooter ook zo tot ik zo'n bt systeem in mijn helm had gebouwd en dus muziek kon luisteren. Was dat voor het meeste geval over)

Ik heb nog niets kunnen vinden online over dat het verboden is om muziek te luisteren tijdens de lessen EN examen AVD of dat het niet mag(misschien mag het wel maar geeft het geen goede indruk. Net als met een simpele spijkerbroek komen aanzetten)

Dat is dus de vraag

Is het verboden om met muziek op te lessen en om examen te doen
Ook al staat het zacht. (niet dat dat uit zal maken met verboden zijn)

Wat is jullie conclusie hierover

De last van de nek etc kan ook komen door de tr1 helm die ik heb, welke samen met de gopro(gaat af tijdens examen)
Best zwaar word en met het hoofd aan de haal gaat door de momentum van de helm wanneer je je hoofd draait.

Ik heb intussen een nieuwe helm gekocht
Wat hopelijk dat probleem ook zal oplossen (een "shark spartan carbonfiber" to be precise)
 
Waarom vraag je het niet aan je rijschool?

Maar ongeacht of het mag of niet, je kan er beter zo snel mogelijk mee stoppen. Als je het ook tijdens het bezorgen nodig hebt is dat geen goed teken. Je moet zonder muziek rustig/ontspannen aan het verkeer deel kunnen nemen. Als je muziek gaat gebruiken om dat te bereiken maak je jezelf er afhankelijk van. Je rijlessen zijn o.a. bedoeld om dit soort dingen aan te pakken, gebruik die kans.
 
Laatst bewerkt:
Als iets helpt jou te relaxen tijdens een stressvol moment; waarom niet?, al helemaal als het als achtergrondgeluid aanstaat.
Staat nergens dat je geen muziek aan mag hebben tijdens het rijden.

Echter; misschien eerst nagaan waarom jij stress ervaart.. komt het door de herrie van de wind?
Misschien zijn oordoppen (met van die buisjes erin dat je de audio van de instructeur nog kan horen) een beter idee?
Dit geeft al meer rust doordat je veel minder windgeluid/herrie hebt.
 
Ik zou eerder werken aan ontspannen en goed rijden zonder muziek dan juist de muziek als oplossing zien. Je krijgt daarmee een negatieve feedbackloop; het lukt alleen met muziek en zonder muziek gaat het alleen maar slechter na verloop van tijd.

Je kan prima oefenen op de scooter zonder muziek.

Overigens versta ik persoonlijk niemand meer zodra er muziek op staat in mijn helm, hoe zacht ook. Ik hoor het wel, maar kan niet verwerken wat er gezegd wordt zonder inspanning. Lijkt me sub-optimaal voor tijdens je rijlessen/examens.
 
Die rust zit tussen je oren.
Maar hoe wil je nog muziek horen terwijl je de oortjes van de rijschool in hebt om de instructeur te kunnen horen?
Goed argument
Maar het dat zou geen probleem moeten zijn met iets missen van de instructeur
Aangezien ik dat zo in kan stellen dat wanneer er iets over de intercom komt wat niet via het muziek kanaal binnenkomt
Word het muziek kanaal gemute en kan overlapt de instructeur de muziek dus

Maar ongeacht dat
Is het vooral wat ik ondervonden heb is dat ik mijn kaken stijf tegen elkaar duw
Dit doe ik bij veel dingen en als er dan ook nog een helm over het hoofd zit veroorzaakt dat dus die nek-pijn

Het meezingen(niet zelf geluid maken, eerder de mond bewegen)
Voorkom ik dus dat ik mijn kaken op elkaar duw
 
Wil je echt de kans lopen een aanwijzing van de examinator te missen omdat je onbewust aan het meeneurien was met frans bauer?
Dat zou geen probleem moeten worden aangezien ik het zo kan instellen dat wanneer de instructeur praat via een ander kanaal, word het kanaal waar de muziek door heen komt, gemute
 
Als iets helpt jou te relaxen tijdens een stressvol moment; waarom niet?, al helemaal als het als achtergrondgeluid aanstaat.
Staat nergens dat je geen muziek aan mag hebben tijdens het rijden.

Echter; misschien eerst nagaan waarom jij stress ervaart.. komt het door de herrie van de wind?
Misschien zijn oordoppen (met van die buisjes erin dat je de audio van de instructeur nog kan horen) een beter idee?
Dit geeft al meer rust doordat je veel minder windgeluid/herrie hebt.
Zou kunnen dat het door de wind komt

De oude helm die ik had was hier totaal niet op geïsoleerd
100 euro helmpje
Niets veel

De nieuwe helm is hier super tegen geïsoleerd
Mag ook wel voor de 400 euro die je er voor betaald

Ik heb nog geen les gehad met mijn nieuwe helm
Maar ik merk het verschil al met zo'n scooter
 
Waarom vraag je het niet aan je rijschool?

Maar ongeacht of het mag of niet, je kan er beter zo snel mogelijk mee stoppen. Als je het ook tijdens het bezorgen nodig hebt is dat geen goed teken. Je moet zonder muziek rustig/ontspannen aan het verkeer deel kunnen nemen. Als je muziek gaat gebruiken om dat te bereiken maak je jezelf er afhankelijk van. Je rijlessen zijn zijn o.a. bedoeld om dit soort dingen aan te pakken, gebruik die kans.
Het zit hem vooral in het niet bewegen van de kaken(ik duw deze snel hard op elkaar(veroorzaakt geen problemen(anders dan nekpijn tijdens het rijden)of gebit klachten))

Met muziek erbij is het meezingen hier de beste oplossing die ik tot nu toe heb gevonden, en gaat meestal vanzelf
(Ik maak dan zelf geen geluid, ik beweeg dan alleen mijn mond/kaken mee met de muziek zegmaar)
 
Die muziek is nou wat je noemt een placebo effect.

Als je zonder muziek niet kan functioneren op de motor ben je niet geschikt en zou je wat mij betreft niet in aanmerking mogen komen voor het rijbewijs.

Wat een flauwekul.
 
Die muziek is nou wat je noemt een placebo effect.

Als je zonder muziek niet kan functioneren op de motor ben je niet geschikt en zou je wat mij betreft niet in aanmerking mogen komen voor het rijbewijs.

Wat een flauwekul.
Ik heb niet gezegd dat ik niet kan functioneren
Het enige wat hindered is de nekklacht
Wat mij weerhoud van snel rechts en links kijken en de schoudercheck doen
Ik doe ze wel door deze pijn heen
Maar het is zeker niet prettig en je blijft er constant aan denken

Dat is het probleem waar ik mee zit
 
Tsja als jij denkt dat het je helpt dan zou ik gewoon met het CBR gaan bellen en daar je vraag voorleggen, kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf hoor ik graag alles wat er om me heen gebeurt en wat m'n motor doet.
 
Als iets helpt jou te relaxen tijdens een stressvol moment; waarom niet?, al helemaal als het als achtergrondgeluid aanstaat.
Staat nergens dat je geen muziek aan mag hebben tijdens het rijden.

Echter; misschien eerst nagaan waarom jij stress ervaart.. komt het door de herrie van de wind?
Misschien zijn oordoppen (met van die buisjes erin dat je de audio van de instructeur nog kan horen) een beter idee?
Dit geeft al meer rust doordat je veel minder windgeluid/herrie hebt.

Tsja als jij denkt dat het je helpt dan zou ik gewoon met het CBR gaan bellen en daar je vraag voorleggen, kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf hoor ik graag alles wat er om me heen gebeurt en wat m'n motor doet.
Ik zou ook graag alles willen horen
Daarom staat de muziek dus ook ergens op de achtergrond
 
Wat ik wil weten is wat een betere optie is om niet te grinden met mijn tanden, wat nekpijn veroorzaakt tijdens het lessen
Beetje valium :+

Maar zonder dollen; tanden knarsen komt vanwege stress. Zorg dat je die factor even weghaalt. Kan zijn door meer te oefenen.

Een muziekje opzetten is symptoombestrijding.
 
Ik bijt dan altijd de zijkanten van m'n wangen kapot in m'n helm
En bellen blazen is ook niet zo handig lijkt me:+

Geen verbod lijkt me.

Als je een compleet MC menu naar binnen werkt tijdens het rijden zal je denk ik wel de vraag krijgen of je wel goed bij je paasei bent.
(en eeuwige roem van MF)
 
Kauwgom verboden? Maar muziek denk je dat wel mag? Is dit andersomdag ofzo?

Als je met zoveel stress op de motor zit ben je ongeschikt op dat moment en zul je het meer eigen moeten maken. Ik bedoel.. fietsen lukt ook prima met of zonder muziek, zit je ook niet te tandenknarsen en nekpijn te ontwikkelen mag ik hopen?
Probeer anders iets met je gedachten verplaatsen, mindfullness weetikveel wat.. maar muziek op tijdens een examen...?!

Ik weet nog goed ik was zo misselijk van de zenuwen, niks gegeten die dag, bijna kotsen op cbr voor aanvang van het examen... Moet je gewoon doorheen knul.
 
:} _O- _O-

@MeanBlueMan jij kent het RVV beter dan ik...

Het RVV vind het prima als je muziek luistert of kauwgum eet.


Maar topicstarter zou op een andere manier over zijn probleem na moeten denken.
Er zijn veel motorrijders die met 'hoge schouders' op de motor zitten, oftewel constante spierspanning.
Dat is een probleem, dat rijdt niet lekker, niet fijn en stoort je in je concentratie en bewegingen. Die spierspanning zorgt er ook voor dat je rottig rijdt, je ziet dat gewoon terug aan de rijder in bochten.

Topicstarter heeft dit probleem.
Topicstarter pakt zijn probleem niet aan, maar zoekt een work around, hij zet muziek op.
Schijnbaar zorgt dit voor afleiding waardoor hij minder opmerkt hoeveel last hij van zijn schouders/nek heeft.
Zijn bochten en concentratie zijn nog steeds waardeloos, maar dankzij de muziek heeft ie dat zelf minder in de gaten.

Als dit stukje theorie klopt, dan schiet t allemaal niet op natuurlijk.
Zorg gewoon dat je ontspannen op je tweewieler stapt en controleer om de zoveel minuten of je nog relaxt zit of dat je je schouders opnieuw moet en kunt ontspannen.
Ik gok dat de eerste keren je zult merken dat je id je schouders optrekt en je schouders en nek vastzet. Leer om die te ontspannen !!
"Gewoon' je schouders lekker laten hangen, handjes en armen lekker los en de motor het werk late doen.

Alhoewel ik toch wel redelijk gewend ben aan motorrijden heb ik het ook wel eens.
Mooie dag, lekker op de motor en om eoa reden rijdt het gewoon niet lekker, bochtjes gaan niet zoals bedoeld, concentratie vreet energie.... Op zo'n moment voel ik of m'n schouders rust hebben. Met genoemde rijstijl is dat iedere keer de reden: schouders/nek spierspanning. Bewust even ontspannen en je spieren loslaten. 2 minuten en ik voel me weer Rossi.

Die muziek is dus maar om voor jezelf je probleem te maskeren, maar uiteindelijk helpt het niet. Je probleem is en blijft exact hetzelfde. Pak je probleem aan ipv het te maskeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan