16 jaar en motor rijden

Mogen 16 Jarige motor rijden slim of niet?

  • Ja

    Stemmen: 30 34,5%
  • Nee

    Stemmen: 57 65,5%

  • Totaal aantal stemmers
    87
Niet eerder van gehoord.

Aan de ene kant denk je aan voordelen (niet meer van die opgevoerde brommers en betere opleiding)

aan de andere kant lees je dan dit:
SWOV verwijst naar een Duits onderzoek over de periode 1994 tot 2000. De groep van 16 en 17 jaar die op een motorfiets met een cilinderinhoud tot 125 cc reed, had verreweg het hoogste risico: ruim 150 doden per 100.000 motorfietsen tegen ongeveer 75 doden per 100.000 motorfietsen bij de groepen 18 tot 21 en 21 tot 25 jaar.

Dit lost dan wel een deel van het probleem op is niet humaan om te zeggen


Everink verwacht namelijk dat de overlast en het gevaar die jongeren nu nog geven met hun bromfietsen zal verminderen. “Met een motorrijbewijs kun je de problematiek weghalen bij bromfietsers: hiermee haal je ze van het fietspad af en voorkom je problemen zoals die zich nu voordoen op fietspaden in steden als Utrecht en Amsterdam.”

sinds wanneer rijden er (binnen bebouwdekom) brommers op het fietspad?
Buiten de kom is het sowieso nix, tussen de auto's gevaarlijk voor de brommer, tussen de fietsers gevaarlijk voor beiden (ervaring dat fietsers geen rekening houden met sneller rijdende brommers, anderzijds elke keer remmen en wachten tot je eindelijk langs die fietsen kan.......
Beetje wisselwerking, in de praktijk werkt het niet geweldig.

Samengevat: Ik snap de redenatie, maar heb twijfels bij de uitvoer/resultaten.
Die puberbreintjes zijn nog niet rijp voor bekwaam verkeers gedrag. Of het een opgevoerde brommer is of een A1 motor, door de stad zullen ze niet braaf 50 rijden, en dat zal ook wel niet veranderen.

Misschien klopt het toch, wijsheid komt met de jaren....... (hoewel ik denk dat er een kantel punt is, en deze uiteindelijk ook weer afneemt)
 
Ik ben hier persoonlijk ook geen voorstander van. Zoals hierboven ook al genoemd is, ze rijden nu al op opgevoerde brommers zo hard mogelijk door de bebouwde kom. Het gas heeft maar 2 standen, geen gas of vol gas. Als ze dan ook nog op de autosnelweg en autoweg mogen komen, kan het helemaal interessant worden.

Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren en zullen er best tussen zitten die wél normaal rijden.
 
Of het een opgevoerde brommer is of een A1 motor, door de stad zullen ze niet braaf 50 rijden, en dat zal ook wel niet veranderen.

Misschien klopt het toch, wijsheid komt met de jaren....... (hoewel ik denk dat er een kantel punt is, en deze uiteindelijk ook weer afneemt)

Want de meesten van ons houden zich natuurlijk braaf aan de snelheid _O- . ik denk dat dat toch echt per persoon verschilt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nooit een scooter gehad, maar mijn vrienden wel.

Die reden ook gewoon 80-100 km\h ( op die tellertjes) destijds en dat dan op het fietspad.

Wat betreft veiligheid lijkt dit mij veel beter. Ze maken deel uit van het "volwassen" verkeer op deze manier en rijden op de "grote" weg waar zij niet de snelste zijn. Veiliger voor de fietsers e.d. misschien?



Ik fiets zelf regelmatig (ik woon in Amsterdam) en op de fiets dan rij ik zoals elke fietser hier in Amsterdam en dat is niet altijd volgens de regels (mooie understatement O-) ).

Zo gedraag ik mij nooit op de motor of in de auto. Op de motor rij ik niet door het rode licht omdat ik zie dat er niets aankomt. Dat kost mij 140 euro denk ik dan terwijl ik dat op de fiets eigenlijk nooit denk (niemand in deze stad overigens).

Wellicht heeft dit ook zo'n uitwerking op dit volk.

De tijd zal het leren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier persoonlijk ook geen voorstander van. Zoals hierboven ook al genoemd is, ze rijden nu al op opgevoerde brommers zo hard mogelijk door de bebouwde kom. Het gas heeft maar 2 standen, geen gas of vol gas. Als ze dan ook nog op de autosnelweg en autoweg mogen komen, kan het helemaal interessant worden.

Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren en zullen er best tussen zitten die wél normaal rijden.

"Natural selection" aan het werk...
Had in mijn buurt een aantal kids die een spelletje speelden....
"kop de baksteen" en die gooiden dan ook een baksteen hoog de lucht in en probeerden deze vervolgens te koppen...
Heb ze vriendelijk verzocht dit op een ruim grasveld te doen en niet langs een drukke weg, zodat verders niemand er last van zou hebben.
 
Want de meesten van ons houden zich natuurlijk braaf aan de snelheid _O- . ik denk dat dat toch echt per persoon verschilt.

Nee, ben heus geen heilige, en rijdt vaak zat harder (te hard) maar er is verschil tussen (bewust) te hard (harder) rijden en met je hormonenkop volgas op je 125 door de stad.

iets met risico's inschatten......
 
Een voordeel zal dat we warme pizza's gaan krijgen.Nu raggen die snotapen met 70 km per uur straks met minimaal 120 km/uur. :t
 
Als ik naar mijzelf kijk dan is dit geen goed idee. Niet zozeer vanwege te hard (hoewel ook dat, scooter kon 70 en dat reed ik dus ook :P ) maar meer door het ontbreken van de financiele middelen (en de zin) voor goed onderhoud. Mijn scooter bijvoorbeeld had op een gegeven moment echt waardeloze remmen en een kapotte uitlaat omdat ik geen geld had voor fatsoenlijk onderhoud en het ook niet nodig vond. Nu kijk ik daarop terug met een gevoel van "wtf was je mee bezig" maar destijds leek dit een prima idee.
Daarbij ontbreekt het de meeste 16 - 18 jarigen nogal aan verkeersinzicht. Heb zelf ook de nodige blunders begaan die niet met 130 op de snelweg hadden moeten gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn dochter mocht met 18 op een 125 cc, is ook vreemd. Ik had zwaar respect voor haar toen we in een groep naar Duitsland reden. Overigen mocht ze met 17 wel al in onze Volvo V70 rijden. Krom.
 
Ik ben ook geen voorstander, al zegt mn meisje wel dat ze liever achterop de R6 zit dan achterop de scooter, want dan zou ik als een idioot rijden?!? (het is nog een 25km ding ook :+ )

Zoals al gezegd is over op de fiets zitten, ik moet bekennen dat ik met verschillende voertuigen ook verschillende rijstijlen er op na houd..

Ben echter geen voorstander van 16 jaar oud en motorrijden, daar komt nog een groter deel volwassen verstand bij kijken, dan laten we zeggen een auto besturen :Y
 
Ik ben hier persoonlijk ook geen voorstander van. Zoals hierboven ook al genoemd is, ze rijden nu al op opgevoerde brommers zo hard mogelijk door de bebouwde kom. Het gas heeft maar 2 standen, geen gas of vol gas. Als ze dan ook nog op de autosnelweg en autoweg mogen komen, kan het helemaal interessant worden.

Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren en zullen er best tussen zitten die wél normaal rijden.

Dat deden wij al in de jaren 80,toen U nog een eicel was :) :P

Maar wat is beter,die mensen op een straat legale motor met beperkt vermogen en degelijk geschoold.
Of met opgefokte brommers die bijna zo hard gaan als de 11 kw motoren in een grijs gebied waarbij niets verzekerd is?
 
Mijn brommer liep harder dan de 125 die we hier hebben staan. Laat ze maar 80 op de rijbaan doen ipv op het fietspad. Ik ben voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan