20 jaar stilstaande motor weer werkend krijgen

Graxo

Rookie
10 jun 2022
14
30
Zwolle
Hallo!

Ik ben nieuw hier en een kameraad van mij raadde aan om hier een account aan te maken om mijn vraag te stellen.
Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha Virago XV1100. Het is de oude motor van mijn vader en staat nu bij een oom en tante.
Het zou dus geweldig zijn als ik hier nog een aantal zomers op kan touren.

De Yamaha heeft ongeveer 18-20 jaar stil gestaan in een garage en is verder geen onderhoud aan gepleegd. Is er iemand met ervaring die denkt dat deze motor wel weer kan rijden na een goede onderhoudsbeurt? Of kan ik het wel vergeten om deze weer rijdend te krijgen?

Hopelijk kan iemand mij advies geven!

EDIT 11/06/2022: Hier zijn wat fotos van de staat van de motor
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.37 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM.jpeg


Groet,
Graxo
 
Laatst bewerkt:
XV's zijn wel degelijke blokken, ik heb de ketting variant. Als dat ding droog gestaan heeft is er echt wel een aardige kans dat hij het zo weer doet. Carburateurs zijn in de basis wel vervelende dingen als er iets aan komt. Weinig gangbaar model. Maar verder zoals anderen ook al hebben geschreven. Proberen het blok te draaien om te kijken of het rond gaat.

  1. dekseltje van de linkerkant van het blok af met 3 kruisschroefjes.
  2. dopje eruit draaien met sleutel 17.
  3. Lange dop 19 of pijpsleutel in het gat steken en MET DE KLOK MEE voorzichtig draaien.
Als dat goed gaat zou ik de olie verversen en een nieuw filter plaatsen en met een verse accu (die hebben ze echt nodig) dat ding starten :t

Succes!
1654959542794.png
 
XV's zijn wel degelijke blokken, ik heb de ketting variant. Als dat ding droog gestaan heeft is er echt wel een aardige kans dat hij het zo weer doet. Carburateurs zijn in de basis wel vervelende dingen als er iets aan komt. Weinig gangbaar model. Maar verder zoals anderen ook al hebben geschreven. Proberen het blok te draaien om te kijken of het rond gaat.

  1. dekseltje van de linkerkant van het blok af met 3 kruisschroefjes.
  2. dopje eruit draaien met sleutel 17.
  3. Lange dop 19 of pijpsleutel in het gat steken en MET DE KLOK MEE voorzichtig draaien.
Als dat goed gaat zou ik de olie verversen en een nieuw filter plaatsen en met een verse accu (die hebben ze echt nodig) dat ding starten :t

Succes!
Misschien stomme vraag, maar maakt het uit als je hem met de hand stukje draait? Wat kan er mis gaan dan? De oliepomp draait de verkeerde kant op, maar druk heb je toch niet als je dat met de hand doet.
 
Mijn 2 centen; net als bij banden kunnen ook remblokken met de tijd minder worden. Alleen constateren dat ze dik genoeg zijn is niet alles. Denk dat die bij m'n Honda er al 20 jaar in zaten. Ik kon knijpen wat ik wilde in die rem, maar er gebeurde vrij weinig. Andere remblokken en voilà. Makkelijk en goedkoop te vervangen dus zodra het ding loopt even doen.
Andere anekdote; bij m'n BMW die al jaren stilstond kon ik het frictie materiaal er met de hand afbrokkelen. Ze waren qua dikte nog vrijwel nieuw.
 
Misschien stomme vraag, maar maakt het uit als je hem met de hand stukje draait? Wat kan er mis gaan dan? De oliepomp draait de verkeerde kant op, maar druk heb je toch niet als je dat met de hand doet.
Ik denk dat je wat losdraait als je linksom draait... Rechtsom drijf je trouwens wel de startmotor aan via de startkoppeling...
Had het maar geen startmotor moeten worden B|
 
Mijn 2 centen; net als bij banden kunnen ook remblokken met de tijd minder worden. Alleen constateren dat ze dik genoeg zijn is niet alles. Denk dat die bij m'n Honda er al 20 jaar in zaten. Ik kon knijpen wat ik wilde in die rem, maar er gebeurde vrij weinig. Andere remblokken en voilà. Makkelijk en goedkoop te vervangen dus zodra het ding loopt even doen.
Andere anekdote; bij m'n BMW die al jaren stilstond kon ik het frictie materiaal er met de hand afbrokkelen. Ze waren qua dikte nog vrijwel nieuw.
Er zal niks stuk gaan als je dat voorzichtig doet, nokkenaskettingspanners worden dan niet juist belast, inderdaad de oliepomp draait de verkeerde kant op en in theorie kan je de moer waar de dop op aangrijpt losdraaien, maar als die eerder losgaat dan dat het blok draait zit het echt MUURVAST _O- dat ding zit echt met een enorm moment vast.
 
Ik denk dat je wat losdraait als je linksom draait... Rechtsom drijf je trouwens wel de startmotor aan via de startkoppeling...
Had het maar geen startmotor moeten worden B|
Dat losdraaien gaat dus wel meevallen en de startmotor ga je ook niet aandrijven, er zit in deze blokken nog een zoort bendex achtig mechaniek, en dat wordt aangetrokken door een elektromagneet die ook de startmotor schakelt. Geen briljant ontwerp als je het mij vraagt.
 
totaal geen verstand van deze motor :).
maar bij een auto zit dat toch ook zo, maar het zal wel een andere constructie zijn.
Nou, toen @supervet dat vertelde ben ik even gaan spieken en het komt toch aardig overeen met het autoprincipe. Ware het niet dat er een soort tandwiel / mof in plaats van een startkrans de motor aan de startmotor koppelt
 
totaal geen verstand van deze motor :).
maar bij een auto zit dat toch ook zo, maar het zal wel een andere constructie zijn.
Het zal best veel op elkaar lijken inderdaad, maar ik heb op andere motoren wel beter startmechanieken gezien, dat was het eigenlijk. En bij een auto draait die startkrans niet in dezelfde olie als het bok zelf denk ik :? Hier zit de startkrans achterop de dynamo/vliegwiel en al die flintertjes die van die startkrans afkomen in de loop der jaren komen dus gewoon in de motorolie terecht.... ze hebben daar wel een magneet in het blok verzonnen om de grootste ellende af te vangen, maar briljant is het op die manier dus niet in mijn optiek.

Het bewuste magneetje na jaren gebruik;)
 
Ik heb twee jaar geleden een motor onder handen gehad die twintig-plus jaar had stilgestaan. De grootste tegenvaller was dat alle remvloeistof een soort gum was geworden. Daar was wel een revisie set nodig voor de pomp en klauwen, voor de zekerheid ook maar meteen nieuwe remleidingen gekocht.

Het brandstof gedeelte viel echt mee idd, dankzij de ouderwetse kwaliteit van de benzine destijds.
 
Oh ja, voordat je gaat sleutelen aan een Japanner... koop een setje JIS-schroevendraaiers. Die passen goed op die kruiskopjes, daarmee voorkom je van die lelijke verrot gedraaide kopjes en gezeur met uitboren.
Op zich een goed plan. Ik heb één zo'n schroevendraaier om die kakdingen los te krijgen en dan gaan se gelijk de kliko in. Ik heb niks met echt helemaal poepie-origineel ;)
 
Ipv de verkeerde kant op draaien aan de krukas de motor op de middenbok in de hoogste versnelling voorzichtig aan het achterwiel draaien? Zonder bougies zal het makkelijker gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan