20 jaar stilstaande motor weer werkend krijgen

Graxo

Rookie
10 jun 2022
14
30
Zwolle
Hallo!

Ik ben nieuw hier en een kameraad van mij raadde aan om hier een account aan te maken om mijn vraag te stellen.
Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha Virago XV1100. Het is de oude motor van mijn vader en staat nu bij een oom en tante.
Het zou dus geweldig zijn als ik hier nog een aantal zomers op kan touren.

De Yamaha heeft ongeveer 18-20 jaar stil gestaan in een garage en is verder geen onderhoud aan gepleegd. Is er iemand met ervaring die denkt dat deze motor wel weer kan rijden na een goede onderhoudsbeurt? Of kan ik het wel vergeten om deze weer rijdend te krijgen?

Hopelijk kan iemand mij advies geven!

EDIT 11/06/2022: Hier zijn wat fotos van de staat van de motor
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.37 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM.jpeg


Groet,
Graxo
 
Laatst bewerkt:
als het echt nog de oude benzine van vroeger is , kan je best wel verse peut erin gooien (98 of 102) GEEN 95 !!! , en dan met startkabels ff proberen . check eerst wel ff je olie pijl , en dan gewoon proberen . alles nakijken/vervangen kan daarna wel .
 
als het echt nog de oude benzine van vroeger is , kan je best wel verse peut erin gooien (98 of 102) GEEN 95 !!! , en dan met startkabels ff proberen . check eerst wel ff je olie pijl , en dan gewoon proberen . alles nakijken/vervangen kan daarna wel .
met wat voor pijl moet dat gedaan worden dan ? 🤣
 
Hey!
Het is een tijdje stil geweest, maar er is weer tijd voor dit project.
Afgelopen weekend met een kameraad bij de motor gekeken alles lijkt redelijk inorde. Waar we wel achter kwamen is dat de benzinetank vol met roest zit. De bezinetank is met een klein laagje benzine is weggezet en dus zit nu de tank vol roest.
Mijn kameraad adviseerde om dit te laten reinigen/schoonmaken of een nieuwe tank kopen.
Dus mijn volgende vraag is, waar zou ik dit in omgeving Zwolle kunnen doen? Of waar zou ik eventueel een nieuwe tank kunnen kopen voor mijn type motor?
Alle hulp tot nu toe wordt enorm gewaardeerd! Heeft afgelopen weekend ook geholpen!
 
Graxo, je hoeft het jezelf zo moeilijk niet te maken. Je kan dit op verschillende manier doen, de simpelste is manier is om zoiets te kopen.
Hieronder nog een aantal manieren:
https://gsarchive.bwringer.com/storagecliff1/images/Tank_Cleaning.pdf

Heb hier op het forum ook al gelezen over iemand die zijn tank vulde met moeren en bouten, inwikkelt in dekens en dan een dag in de betonmolen laat draaien. Dus als je dat voorhanden hebt, is dat ook een optie.

Kijk wel zeker je benzinekraan na: als je een propere tank hebt, maar die kraan zit vol smerigheid, kom je nog niet verder.

Ohja, en later voeg je zoiets toe om ervoor te zorgen dat er zich terug een beschermlaag vormt in je tank.
 
Heb hier op het forum ook al gelezen over iemand die zijn tank vulde met moeren en bouten, inwikkelt in dekens en dan een dag in de betonmolen laat draaien.
Tipje: gebruik magnetische bouten/moeren, geen RVS of alu, dat scheelt als je die laatste twee uit de tank moet halen.

Als de tank verder qua lak ok is en niet bijna doorgeroest is, dan is ontroesten en coaten een goed idee. Een andere nette&goede tank kost geld en een andere roestvrije kan ff zoeken zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan