2003 Harley Dyna valt ineens uit

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Pas een schitterende 2003 Harley Davidson FXDX Dyna Sport Glide gekocht met het 88ci Twin Cam blok met carburateur. 45.000 km

Helemaal blij mee, gaf geen klap verkeerd maar vanavond een mindere ervaring, midden op de snelweg kapte hij ermee. Het leek wel of het contact uitviel want de motor viel compleet dood en de toerenteller stond meteen op nul terwijl ik de vluchtstrook op rolde. Ik heb hem even laten staan en toen startte hij direct. Wel viel me op dat er een rood "check engine" lampje in de snelheidmeter ging branden als ik het contact aanzette, maar dat ging na 3 sec weer uit. Ik kan me niet herinneren dat dat daarvoor ook aan ging als ik het contact aanzette. Daarna normaal naar huis gereden waarbij hij het prima deed.

Omdat de toerenteller ook meteen wegviel moet het haast wel een electrisch probleem zijn, hij viel compleet dood.

Ik kan bijna alles zelf aan een motor maar ik weet nog niet hoe hij normaal hoort te functioneren, daar heb ik hem te kort voor. Dat hij niet hoort uit te vallen snap ik maar of dat lampje nu wel of niet aangaat als je het contact aanzet weet ik niet.

Oliepeil was gisteren aan de lage kant, moet ik nog bijvullen. Kan hij hem daarop uitgooien? Lijkt me van niet toch?

Kan ook een gaar contact zijn ofzo, maar hij viel electrisch volkomen dood, alsof de killswitch werd ingedrukt....

Alle advies is welkom
 
Ben er nog niet echt uit. Heb alle elektra nagekeken en ik heb niets gezien wat los zit. Vanmiddag haperde hij weer eventjes, net alsof hij een paar slagen miste maar liep daarna meteen vlekkeloos door.
 
Ik heb 2 problemen (of eigenlijk 3) gehad met mijn HDtje;
1. Vapor lock (benzinetank aansluiting zit aan koppelingszijde, carb aan de andere zijde) resultaat; blok sputterde en viel uit.
Ik had dat opgelost door de slang extra te isoleren en dan met name het gedeelte waar de slang tussen de cilinders heen loopt

2. Bobine
Nadat ik zeker wist dat ik het Vapor lock probleem had opgelost, viel de motor op lange snelle stukken snelweg ook spontaan uit of een enkele keer, liep deze op 1 (de voorste) cilinder. Nieuwe bobine erop en al mijn problemen waren opgelost

3. Ontsteking (en half omdat het een fabricagefout van Dyna was) Omdat ik gek werd van de puntjes in zo'n oud hok had ik besloten om een Dyna S ontstekingsmodule te monteren. Werkte als een trein, blok heeft nog nooit zo mooi gelopen... Maaaaar... Schijnbaar had ik een maandagmorgen product want als het blok warm werd stopte mijn ontsteking ermee, ik dacht eerst dat mijn nieuwe bobine het had begeven maar het bleek de Dyna S module te zijn, die zodra het blok warm werd er spontaan mee ophield. Als deze weer afkoelde werkte mijn motor weer. De Dyna S is overigens kosteloos vervangen door een nieuwe en werkt ondertussen al weer bijna 1.5 jaar zonder problemen! :)

Ik zou het gaan zoeken in de ontsteking, kill switch of bobine. Vapor lock zal niet de oorzaak zijn, want dan valt niet spontaan jouw toerenteller uit.
Kill switch denk ik eerder aan, wellicht wel icm de bobine. Misschien een klein draadbreukje op de massa van de bobine/draad vanaf de kill switch?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er veel contact over gehad met de vorige eigenaar, iemand die er volgens mij echt wel veel van weet en hem gevraagd waarom hij een andere/nieuwere Dyna ging kopen.

Hij gaf aan dat deze carburateur fietsen soms "petste" uit de carb wat ik later heb weten te ontcijferen als terugslaan, ploffen, backfire. Daarom wilde hij een 2010 Dyna. Injectie, 6-bak, meer vermogen en vooral soepeler lopen.

Dat sporadisch terugslaan is iets wat ik van andere mensen die een carb Harley hebben gehad inmiddels bevestigd heb. Is dat hier ook iets wat bekend is? Specifiek een 88 twin cam?

Ik heb het al rijdend ook wel een paar keer gemerkt dat hij soms wat overslaat of een paar klappen mist.

Ik moet nog ervaring opbouwen met H-D's.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in 2013 in Frankrijk eens voor de koffie uitgenodigd door een Harley rijden, die had de injectie omgebouwd naar carb.
Wat ik er van begreep in het wederzijdse steenkolen Engels was dat juist gedaan omdat injectie nogal wat problemen gaf op de Harley.
Jou type Harley zegt mij niks en die van hem ook niet behalve dat ie zwart was.
Maar wel heul gaaaaaf.
 
Ik vind het ook een geweldige fiets, veel fijner dan welke japanner dan ook die ik ooit gehad heb. En ja, die liepen probleemloos, stottervrij en vielen nooit uit.

Maar het gevoel wat ik krijg als ik met deze Dyna gas geef is door geen enkele motor te evenaren, geweldig.

En sturen doet hij ook prima, nog niks aan de grond gereden en ik heb toch al een paar bochten vrij hard gepakt.

Alleen de voorremmen zijn kut, sponzig en zeer matige vertraging, maar verder niks te klagen.

Zeg nou zelf, wat een beauty:


20190622_193721.jpg
 
Dat sporadisch terugslaan is iets wat ik van andere mensen die een carb Harley hebben gehad inmiddels bevestigd heb. Is dat hier ook iets wat bekend is? Specifiek een 88 twin cam?
Ja is bekend (eventjes een te arm mengsel in de carb = pop). Check even jouw inlaatspruitstukken op valse lucht, werkt de ontsteking (VOES) naar behoren en is het luchtfilter droog/schoon? Daar zou ik eerst eens gaan kijken, mijn Ironhead deed soms ook popperdepop, bij mij was het een heel klein luchtlekje op het inlaatspruitje de boosdoener.
 
Ik vind het ook een geweldige fiets, veel fijner dan welke japanner dan ook die ik ooit gehad heb. En ja, die liepen probleemloos, stottervrij en vielen nooit uit.

Maar het gevoel wat ik krijg als ik met deze Dyna gas geef is door geen enkele motor te evenaren, geweldig.

En sturen doet hij ook prima, nog niks aan de grond gereden en ik heb toch al een paar bochten vrij hard gepakt.

Alleen de voorremmen zijn kut, sponzig en zeer matige vertraging, maar verder niks te klagen.

Zeg nou zelf, wat een beauty:


Bekijk bijlage 1408082

Ik heb dezelfde remklauw en geen klachten
Heb wel een nieuwe staalomwikkelde slang , zo te zien zijn de jouwe rubber dat helpt om sponzig te worden
En ik heb een beringer radiaal rempomp dat helpt ook
 
Ja is bekend (eventjes een te arm mengsel in de carb = pop). Check even jouw inlaatspruitstukken op valse lucht, werkt de ontsteking (VOES) naar behoren en is het luchtfilter droog/schoon? Daar zou ik eerst eens gaan kijken, mijn Ironhead deed soms ook popperdepop, bij mij was het een heel klein luchtlekje op het inlaatspruitje de boosdoener.

Er zit een K&N filter op, zou dat nog wat uitmaken?
 
als de toerenteller uit valt voor dat de motor gestopt is met draaien (aandrijving door het achterwiel) moet je het zoeken in de ontsteking. dat is de bron van de toerenteller waarschijnlijk en als de ontsteking uitvalt valt ook de motor uit. en dat kan dus de pulsgever zijn of de bobine('s) of een draadbreuk of een massa draad die los zit of een zekering die slecht contact maakt of een contactslot dat brak is of de zijstandaardbeveiligingsschakelaar of de dodemansknop.
dus schema er bij en alles controleren.
 
Ik vind het ook een geweldige fiets, veel fijner dan welke japanner dan ook die ik ooit gehad heb. En ja, die liepen probleemloos, stottervrij en vielen nooit uit.

Maar het gevoel wat ik krijg als ik met deze Dyna gas geef is door geen enkele motor te evenaren, geweldig.

En sturen doet hij ook prima, nog niks aan de grond gereden en ik heb toch al een paar bochten vrij hard gepakt.

Alleen de voorremmen zijn kut, sponzig en zeer matige vertraging, maar verder niks te klagen.
Voorremmen zijn Brembo's daar is niets mis mee. Je hebt de rubberen leidingen er nog op zitten daar komt het sponzige gevoel door: ze zetten uit. Staalomwonden leiding erop en alles is opgelost.
Sturen doen ze prima maar dar geldt voor de meest Harley's. Komt mede door het lage zwaartepunt.
 
Ja is bekend (eventjes een te arm mengsel in de carb = pop). Check even jouw inlaatspruitstukken op valse lucht, werkt de ontsteking (VOES) naar behoren en is het luchtfilter droog/schoon? Daar zou ik eerst eens gaan kijken, mijn Ironhead deed soms ook popperdepop, bij mij was het een heel klein luchtlekje op het inlaatspruitje de boosdoener.
Klopt, echter het arme mengsel komt hier door de afstelling ivm emissie eisen Even langs een HD shop om af te stellen en binnen een uurtje is alles opgelost.
 
Helaas, ben ik weer. Na een anderhalve week van geen problemen kapte hij er weer mee.

Ben best stevig doorgereden naar huis, flink doorgehaald enzo. Bij mijn huis sta ik voor een paar stoplichten en merk ik dat de boel aardig warm wordt daar beneden.

Thuis aangekomen laat ik hem nog even stationair draaien en toen kapte hij ermee.

Diverse malen proberen te starten, sloeg aan om er na een paar seconden mee te kappen. Het blok was echt goed heet.

Ik laat hem nu ff afkoelen, ik heb toch het vermoeden dat hij zometeen weer prima loopt. Als dat zo is lijkt het me een elektrische storing in relatie met een heet blok. Dan komen al gauw dingen als een bobine naar boven.

Iemand bekend met dit euvel?
 
Helaas, ben ik weer. Na een anderhalve week van geen problemen kapte hij er weer mee.

Ben best stevig doorgereden naar huis, flink doorgehaald enzo. Bij mijn huis sta ik voor een paar stoplichten en merk ik dat de boel aardig warm wordt daar beneden.

Thuis aangekomen laat ik hem nog even stationair draaien en toen kapte hij ermee.

Diverse malen proberen te starten, sloeg aan om er na een paar seconden mee te kappen. Het blok was echt goed heet.

Ik laat hem nu ff afkoelen, ik heb toch het vermoeden dat hij zometeen weer prima loopt. Als dat zo is lijkt het me een elektrische storing in relatie met een heet blok. Dan komen al gauw dingen als een bobine naar boven.

Iemand bekend met dit euvel?
Ontsteking.

Dat kan de ontstekingsmodule zijn, de bobine, of de draden daar tussen.

Als ie koud is, laat je m stationair draaien. Dan pak je een fohn waarmee je de bobine heet maakt. Zo test je een onderdeel op reactie bij hitte.

Dito voor ontstekingsmodule.

Let wel op dat je niks te heet stookt.
 
of de trigger sensor voor de ontsteking. is bij BMW een bekend probleem geweest bij bepaalde modellen dat de hall effect sensor na verloop van tijd overleed door de hitte. en dat geeft soortgelijke problemen die TS omschrijft. kout geen probleem (in het begin) en bij hitte elke keer uitvallen totdat ze het ook bij kout niet meer doen.
 
Ik heb 2 problemen (of eigenlijk 3) gehad met mijn HDtje;
1. Vapor lock (benzinetank aansluiting zit aan koppelingszijde, carb aan de andere zijde) resultaat; blok sputterde en viel uit.
Ik had dat opgelost door de slang extra te isoleren en dan met name het gedeelte waar de slang tussen de cilinders heen loopt

2. Bobine
Nadat ik zeker wist dat ik het Vapor lock probleem had opgelost, viel de motor op lange snelle stukken snelweg ook spontaan uit of een enkele keer, liep deze op 1 (de voorste) cilinder. Nieuwe bobine erop en al mijn problemen waren opgelost

3. Ontsteking (en half omdat het een fabricagefout van Dyna was) Omdat ik gek werd van de puntjes in zo'n oud hok had ik besloten om een Dyna S ontstekingsmodule te monteren. Werkte als een trein, blok heeft nog nooit zo mooi gelopen... Maaaaar... Schijnbaar had ik een maandagmorgen product want als het blok warm werd stopte mijn ontsteking ermee, ik dacht eerst dat mijn nieuwe bobine het had begeven maar het bleek de Dyna S module te zijn, die zodra het blok warm werd er spontaan mee ophield. Als deze weer afkoelde werkte mijn motor weer. De Dyna S is overigens kosteloos vervangen door een nieuwe en werkt ondertussen al weer bijna 1.5 jaar zonder problemen! :)
Zoals eerder geschreven.... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan