Omdat ze de schroefjes niet los kregen.Ik snap niet waarom de exup klep niet als eerste word uitgesloten. Dat is juist het makkelijkste om te doen.
Toen mijn R1 begon te ratelen bij een bepaald toerental heb ik de as van de klep even vastgehouden en toen veranderde de rammel. Alles loshalen, schoonmaken, monteren en de kabels spannen. Het was niet 100% weg maar soms zie, hoor, voel of proef je spoken.Omdat ze de schroefjes niet los kregen.
8 weken wachten, pfff.
Hoe groot is die zaak?
Stel dat een monteur 2 motoren per dag doet, dan hebben ze er voor iedere monteur al 80 in de rij staan.
Ik snap niet waarom de exup klep niet als eerste word uitgesloten. Dat is juist het makkelijkste om te doen.
Exup klep kun je niet smeren en heeft volgens de WPH geen onderhoud nodig!
Je ziet dat mensen die klep toch loshalen en er kopervet of keramisch vet aan smeren.. gevolg is dat tie juist gaat vastzitten en storingen geeft! alles verbrand daar! en laat residu achter waardoor de klep blokkeert of stroef gaat lopen!
Dat dus.Toen mijn R1 begon te ratelen bij een bepaald toerental heb ik de as van de klep even vastgehouden en toen veranderde de rammel. Alles loshalen, schoonmaken, monteren en de kabels spannen. Het was niet 100% weg maar soms zie, hoor, voel of proef je spoken.
Dat soort dingen heb je geen dure monteur of acht weken wachttijd voor nodig.
S C H O O N M A K E N...
en een beetje vettigheid om te monteren, niet smeren. Niet residuachterlatenderommel gebruiken. Had ik het ook niet over.
De bedieningskabels mag je wel smeren, dan goed afstellen.
Jawel hoor, en zwaai lekker naar je zelf wijsneus.Schoonmaken als er wat opzit? wattan? residu van de vorige keer?Wat?? Kabels insmeren???? met teflon laag erop???? Nee dat mag ook niet
Je exup kun je schoonborstelen, ook het deel waar hij in zit kun je schoonmaken. De klep kan zwaarder gaan lopen en daardoor veranderd de spanning op de kabels ook. Wanneer je de klep uit het huis haalt zit er aan het eind een rolletje, die neem je af met een vettig doekje zodat hij daarna soepel weer in zijn plek glijd. In je handboek staat wel hoeveel speling op de kabels moet zitten. Dunne olie is het beste op je kabels.Ik zal volgende keer vragen of ze ook aan de exup klep willen denken, dank voor de tip. Ik ben het met jullie eens dat het allemaal erg lang duurt maar kan ook niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd was... In mijn gedachten ben ik allang blij als ik er nog een keer op rij dit seizoen en dat ik straks niet tegen een reparatie aan zit die rond de waarde van de motor gaat zijn.
Het is trouwens geen klein motorzaakje en ze zijn officieel yamaha dealer maar volgens mij zitten ze op dit moment met een personeelsprobleem. Achja..
Helaas... ze hebben de oliedruk gemeten en die bleek te laag (iets onder 2 bar) en nu blijkt er ijzerslijpsel in het oliefilter te zitten...
Waarschijnlijk dus ten dode opgeschreven en zonde van het uitgevoerde onderhoud.
En daar hebben ze 8 weken over gedaan?.
Als je onderhoud doet tap,je toch ook de olie af.waarom is dit niet eerder ontdekt dat ijzer slijpsel in je olie
Ze hebben toch ook je kleppen gesteld etc.
Wat een kut motor zaak waar je die motor gebracht heb.
En is het wel echt waar wat ze nu beweren?.
Eerst weten ze het niet laten je wel onderhoud betalen en dan opeens dit.
Een second opinion ergens anders zou. Wel helpen en blijkt dat ze lopen te kloten .
Weet je de juridische weg wel .
En de naam van de motor zaak zeg je natuurlijk niet,bang je krijgt gezeik daar als je de moto komt ophalen.
Ik vind het een stel amateurs en prutsers.
.
Dat is triest.Helaas... ze hebben de oliedruk gemeten en die bleek te laag (iets onder 2 bar) en nu blijkt er ijzerslijpsel in het oliefilter te zitten...
Waarschijnlijk dus ten dode opgeschreven en zonde van het uitgevoerde onderhoud.
@ HondaRC36 : voel je je nu beter ?
Kleppen stellen doe je normaal gesproken tijdens een grote beurt,en ja ook dan gaat de olie er uit,en ook alsKweenie hoor maar bij kleppen stellen laat ik geen olie af...
Is ook niet waar je aan denkt als je op zoek bent naar een ratel.
Maar slijpsel in het oliefilter, hebben ze dat filter nog? Praten we over stukken of flinters?
Hoeveel kwam er uit zetten? Alleen in het filter of was de olie metallic uit het carter?
Grote kans dat het wel serieus mis is maar dan de vraag wat precies.
Ik vind dat wel meevallen,motor uit die test presteert gewoon nog als een nieuwe,en vergeet niet dat die mannen allesDeze generatie R1 blokken zijn niet al te best..Bij motorrad was bij 50.000 km kleppen spul al uit gesleten! (uitlaatkleppen) TOESTANDCilinderkop: de geleiders van de uitlaatkleppen zijn conisch verruimd en de speling van de klepstelen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens. De nokhoogte van beide nokkenassen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens...https/www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/50-000-km-test-yamaha-yzf-r1/ 20 klepper zat iets beter inelkaar
Ik vind dat wel meevallen,motor uit die test presteert gewoon nog als een nieuwe,en vergeet niet dat die mannen alles
behalve zachtzinnig met die motoren omgaan,ik kan je andere 50000km tests laten zien waarbij motoren er veel slechter vanaf komen.
En er zijn er geweest die de 50000km niet eens haalde zonder motorschade.En motoren met meer dan 160pk daar was je vroeger blij mee als
het 5000km volhield zonder revisie,wat dat betreft zijn motoren van tegenwoordig super goed.
Een hele serie beoordelen op één exemplaar is nou niet echt een goede representatieve test.