250cc pitbike loopt niet goed stationair

BamiCrosser

Rookie
5 apr 2021
25
11
Deventer
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier, en ook nieuw in het gebied met motoren, ik wil alleen lekker crossen haha.
Ik heb zo'n 2 jaar geleden een 250cc pitbike gekocht, met een lucht gekoeld blok.
Hier een foto:
pitbike[1371].jpeg

Heb er even mee gereden en toen deed ie het niet meer, heb toen met wat vrienden het blok uit elkaar gehaald.
Vervolgends weer in elkaar gezet en kregen hem nooit meer aan de praat.

Om van al het gezeur af te zijn heb ik vorig jaar maar een werkend blok gekocht en die vervangen met het oude blok.
Orgineel komt het blok onder een jinling quad vandaan als ik mij niet vergis, de gene waarvan ik het blok overgenomen heb had m onder een KTM zitten.
Het is nu een leuk projectje geworden, want het is een watergekoeld blok en heb een radiateur setje op het frame moeten monteren.
Hier een foto:
foto2.jpeg


Ik heb er een ali carburateur opgezet (mikuni pz30 ripoff) met een 38 stationair sproeier en een hoofdsproeier 100.
De benzineschoef 2 draaien open en stationair schoef 1.5 draaien open (op het internet gelezen).

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik de carburateur goed moet afstellen.
Op internet staat dat je pas af moet stellen als de motor warm is, alleen bij mij loopt ie niet goed stationair.
Hij loopt even stationair, alleen als ik na een tijdje de choke helemaal open zet slaat hij af, de cilinder en uitlaat worden wel heel snel warm,
en laatst hoorde ik een sissend geluid bij de uitlaatpoort, heb het vandaag gefilmt alleen was dat deze keer niet het geval, en er komt water/vocht uit de uitlaat, is dit normaal?
Hier het filmpje:

Ik vraag mij nu af heb ik wel de juiste sproeiers, en hoe moet ik het aanpakken qwa afstellen van de stationair en benzineschoef zodat ie normaal stationair loopt en ik eindelijk eens een testritje kan gaan maken.

Ik ben heel erg benieuwd!
Groetjes, BamiCrosser
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Hallo iedereen!

Ik heb maar een JLA-21B carburateur gekocht bij BrinkMotoren, die orgineel bij het motorblok hoort.
Hij loopt nu goed stationair en hij rijdt!

Hier wat info van de carb als iemand het toevallig nodig heeft:
Gasnaald op middelste positie.
Stationair sproeier: staat geen nummer op maar denk een 38. Hoofdsproeier: 105
Mengselschroef: 2 en 3/4e draai uit. Stationairschroef: 5 draaien uit.

Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om mij te helpen!
Bij deze kan de topic gesloten worden :)

Groetjes, BamiCrosser!
Ik heb in 2010 een quad gehad met dit blok, wat in de verte gebaseerd is op een Honda SS50.
Verder nooit wat met de carburateur gedaan, behalve regelmatig de vlotterbak legen omdat hij weer eens niet wilde starten.
Daar was de choke trouwens andersom aan normaal.
Uittrekken was dicht, induwen choke aan.
Misschien eens op zoek naar die originele carburateur? :)

Voor die onderdelen en tips kan je hier eens proberen, ik denk dat het de voormalig importeur is:
Ik heb de problemen uitgelegd en hij heeft de "Update video 2: Namaak Mikuni gasresponse" bekeken en dit is wat hij zei:
"Denk toch dat wat ik hier hoor niet word veroorzaakt door een verkeerde sproeier. Zou ook aan de bobine kunnen liggen maar zou zeker kijken of de klepspeling goed is en of de kleppen beide de zelfde afstand openen."
 
Zoek iemand die mee kan kijken met je met verstand van zaken, want ik denk niet dat je er uit gaat komen.

Je blijft de bougie raadplegen, maar die brengt je niks wat betreft jouw probleem.

Naald doet z'n werk rondom half gas, en volgens mij zit je grootste uitdaging nog steeds rondom stationair. Daar doet die naald niet veel.

Ik zou iets van 5 verschillende stationair sproeiers proberen en kijken hoe hij reageert. Mengselstelschroef rondom het midden en verschillende sproeiers proberen.
1 ding tegelijk veranderen.
 
Zoek iemand die mee kan kijken met je met verstand van zaken, want ik denk niet dat je er uit gaat komen.

Je blijft de bougie raadplegen, maar die brengt je niks wat betreft jouw probleem.

Naald doet z'n werk rondom half gas, en volgens mij zit je grootste uitdaging nog steeds rondom stationair. Daar doet die naald niet veel.

Ik zou iets van 5 verschillende stationair sproeiers proberen en kijken hoe hij reageert. Mengselstelschroef rondom het midden en verschillende sproeiers proberen.
1 ding tegelijk veranderen.
Ik ken helaas niemand die echt verstand heeft van motoren.. vandaar dat ik het ook op MF probeer.
Mocht er hier iemand zijn die in de buurt is, dan zou ik uiteraard wat hulp kunnen gebruiken.

Wat de bougie betreft, ik dacht dat die misschien het tikkende geluid veroorzaakte, vandaar dat ik er over begon.
Mij is het duidelijk dat de bougie niks zegt als er niet mee gereden is.

Ik ga van de week wel even een setje stationair sproeiers kopen.
 
Hallo iedereen,

Helaas de laatste tijd erg druk met werk, maar hier weer een update,

Bekijk bijlage 1632545
Na het bericht van @Janbros heb ik even gekeken naar mijn gasnaald (rechts) ik heb een dunnere gevonden (links) en die geinstalleerd.
Verder heb ik de hoofdsproeier 90 verwisseld met een 105.
Hij houd niet meer in, zoals bij update video 2, maar komt nogsteeds snel in hoge toeren, is dit normaal?
Hier valt hij ook nog steeds uit na het gasgeven.
Update video 3: Gas response met dunnere naald
In het filmpje bij 0:11 hoor je ook een soort tikje, is dit een misfire?

Of hij kijgt te veel lucht, of teveel benzine.
Dus heb ik gekeken hoe hij het deed met de choke half open (half inactief, minder lucht)
Hij lijkt het er beter op te doen... komt met het gasgeven minder snel op hoge toeren en hij valt niet meer uit!
Ook geen raar tikje meer.
Update video 3: Gas response met choke half open

Toen dacht ik, motor is lekker warm, en waarschijnlijk staan de instellingen totaal verkeerd aangezien hij het beter doet met minder lucht.
Op deze duitse site stond een uitleg hoe je de juiste afstelling kon vinden, het ging hier ook over het zelfde motorblok.
Er staat: draai de mengselschroef in en zet de stationair hoger zodat hij op die manier blijft lopen.
Draai dan de mengselschroef uit, de toeren worden hoger, en wanneer de toeren niet meer hoger gaan, staat de mengselschroef goed.
Dan stationair lager en dan heb je de juiste afstelling.

Maar als ik de mengselschroef uitdraai dan valt de motor uit, en hoor ik af en toe zo'n tikje zoals in "update video 3 dunnere gasnaald"
De bougie was erg zwart, zou dit het tikje kunnen veroorzaken?

En volgens iemand in deze video zouden de toeren juist lager moeten gaan naarmate je de mengselschroef uit draait.
Dus dit schiet voor geen meter op, ik snap er echt helemaal niks meer van.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen 8)7

Groetjes, BamiCrosser
bump
 
Ik weet niet of je nog veel kan verwachten van het forum op dit moment.
Je komt over alsof je in rondjes bezig bent en niet met een strijdplan stap voor stap de problemen tackelt.
Misschien verkoop je jezelf onhandig, dat kan ook.

Ik denk steeds bij mezelf, probeer hem nou eerst eens oké stationair te laten lopen en zoek vanaf daar verder.

Als je denkt dat het in de kleppen zit, meet die na of laat ze nameten.
 
Ik weet niet of je nog veel kan verwachten van het forum op dit moment.
Je komt over alsof je in rondjes bezig bent en niet met een strijdplan stap voor stap de problemen tackelt.
Misschien verkoop je jezelf onhandig, dat kan ook.

Ik denk steeds bij mezelf, probeer hem nou eerst eens oké stationair te laten lopen en zoek vanaf daar verder.

Als je denkt dat het in de kleppen zit, meet die na of laat ze nameten.
Ja de een zegt stationair loopt ie wel goed en de ander zegt van niet...
Word dan wel lastig voor mij aangezien ik er ook gewoon weinig van snap haha, vooral om dan met een strijdplan te komen, bij mij is het meer trial and error.
Met elk antwoord die ik krijg probeer ik wat mee te doen.
Stationair sproeiers ga ik deze week halen, maar ik zit nogsteeds met vragen waar ik geen antwoord op heb.
En de update post staat op de vorige pagina vandaar de bump.

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen!

Ik heb maar een JLA-21B carburateur gekocht bij BrinkMotoren, die orgineel bij het motorblok hoort.
Hij loopt nu goed stationair en hij rijdt!

Hier wat info van de carb als iemand het toevallig nodig heeft:
Gasnaald op middelste positie.
Stationair sproeier: staat geen nummer op maar denk een 38. Hoofdsproeier: 105
Mengselschroef: 2 en 3/4e draai uit. Stationairschroef: 5 draaien uit.

Ik wil iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om mij te helpen!
Bij deze kan de topic gesloten worden :)

Groetjes, BamiCrosser!
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan