Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Je hebt geluk dat er nog geen gat in de zuiger zit oorzaken kunnen zijn te warme bougie, arme mengsel(lekke krukaskeerring,te kleine of vuile sproeiers of ergens anders in het inlaat traject lekkage) ,te veel vooronsteking,te hoog kompressie.
En een nieuwe kop en zuiger want die putjes veroorzaken ook weer detonatie.
Moet een te arm mengsel zijn geweest, de vorige eigenaar heeft er heel grappig een polini 160cc kit op gezet, maar vervolgens niks aan de spoeierbezetting gedaan
Het betreft een NSR125cc met polini 160cc kit hier.
Kan ik de putjes niet uit de kop laten draaien (heb een vriend die zeer handig is met een draaibank..
Zal eens informeren naar de kosten van een nieuwe zuiger/kop..
Die foto's zijn een beetje wazig, volgende keer fotootje nemen van een afstand en met fotosoep ff stukje uitknippen en vergroten Zit die pitting alleen op de bovenkant van de zuiger of ook op de zuigerwand? Hoe diep is die pitting?
[edit] Beetje laat gisteravond... de kop is dus naar z'n grootje zie ik, foto per ongeluk overgeslagen. [/edit]
Ik heb de cilinder er nog niet af gehaald, maar zo te zien door de uitlaatpoorten is de zuigerwand nog helemaal in orde, ook de cilinderwand is nog goed voor zover ik kan zien.
Vanavond/morgen ga ik het hele blokje losgooien want ik denk dat het small/big-end ook wel op zn kloten heeft gehad zo.
Moet een te arm mengsel zijn geweest, de vorige eigenaar heeft er heel grappig een polini 160cc kit op gezet, maar vervolgens niks aan de spoeierbezetting gedaan
Het betreft een NSR125cc met polini 160cc kit hier.
Kan ik de putjes niet uit de kop laten draaien (heb een vriend die zeer handig is met een draaibank..
Zal eens informeren naar de kosten van een nieuwe zuiger/kop..
Je zou ook de kop kunnen zandstralen (alleen de binnenkant.. Dus niet het gedeelte waar de koppakking op valt.)
En de bovenkant van de zuiger zou je ook kunnen doen. (pas op voor de zijkanten)
Hier zit geen merkbaar verschil in als je em zandstraalt.
Heb dit vaak gedaan met een 70 en 80 cc cilinder. Omdat bijna alle motoren te arm afgesteld staan hier in NL.
Even zandstralen en schoonmaken. Daarna is ie weer als nieuw.
Suc6 met je beslissing.
Blijft vreemd.
Zelf ook wel eens gaten in zuigers gehad, maar altijd midden in de zuiger, dus onder de bougie. Dat is hier helemaal gaaf.
Raakt de zuiger de cilinderkop niet? Of is de speling daartussen zó klein dat bij koolaanslag ze elkaar welraken?
Kan iemand me uitleggen wat "squish" is?
hé jongens, dit is geen detonatie!
maar een schreeuw om aandacht, dit zijn tekeningen van stukjes die tussen je zuiger en cilinderkop gehamerd werden. Meestal afkomstig van lagerkooien, big-end of krukaslagers. bij detonatie krijge je een weggebrand effect, beginnend aan de uitlaatpoort.
Met een nieuw setje lagers op krukas, big-end en small-end ben je hier wel vanaf, en natuurlijk ook een nieuwe zuiger aangezien die zelfs al besteld is. controleer deze lagers zeker als je ze demonteerd om toch uitsluitsel te krijgen over de oorzaak.
De cilinderkop kan je natuurlijk gewoof afdraaien. moest je erg gesteld zijn op je topvermogen zal je je compressieverhouding en squish wel even moeten nameten.
Greetz