2takt of 4takt

Jelle_Gillet

Die hard MF'er
25 mrt 2009
250
0
Ninove
hallo allemaal
ik heb met een vriend een frustrerende discussie gehad over wat nu eigenlijk beter is 4t of 2t.Zijn stelling is dat 2takt beter optrekt en sneller is tot 250 cc wat mij heel vreemd lijkt.Daarom heb ik maar eens besloten om het aan de echt ervaren mannen ( en vrouwen ) te vragen.

jullie vinden dit waarschijnlijk een domme vraag maar ja nog maar eens ik ben 15 jaar oud :Y

alvast bedankt
 
ik vond dit principe-schema'tje nog op internet ,.....past aardig bij hierboven....







full
 
Jazeker, ik heb een schema op internet gevonden. CDI is kapot, ´nieuwe´ erop, hier op het forum gevonden, hij doet het weer. Nu komt het volgende, alle kappen e.d. moeten er weer op, alsof je een auto hebt kaalgetrokken.........


poehhh ,...weet d'r alles van ,.....die plastic zooi ......
Ik heb van de zomer een malaguti F15 scootert voor m'n zoon opgeknapt....
Bij demontage van die hele scooter bleken die plastic delen allemaal vernield te zijn ,...met name die "tuutjes" waar de parkertjes in gedraaid worden .

Nou , fijn man , dat ie weer draait ! :)
 
Bij de motorscoot de zuiger eruit gehaald vanmiddag. O-)

DSC_0166.jpg


Ik denk een kwestie van geeeeeen smering. B|

DSC_0172.jpg


Morgen even aan de olieleiding zuigen. :')

Vanavond de zuigerveren op de nieuwe zuiger zetten.
Voor een leek al genoeg werk. Morgen de nieuwe zuiger en cilinderkop terug. :)
 
Volgens mij was de compressie weg op het moment dat die zuigerveer evenwijdig liep aan de zuiger. Of waar op de foto de zuiger over de veer lijkt te gaan. ;)
Daarvoor liep de scoot idd wel goed, (snelweg)kilometers zonder smering. :X
Hopelijk morgen ook even tijd om de oliepomp/systeem te checken. :)
 
Heeft misschien allang te arm gelopen. Tweetakt heeft vaak een eenvoudige carburateur, met behalve een stationairschroef ("vaster" alleen draaien met gas opengetrokken, tegen eventueel happen van hardstaal in lichtmetaal en daarna nooit meer iets regelbaar) een tweede schroefje dat lucht toelaat op de sproeier, dus bij "losser" draaien het mengsel armer makend. Anders dan bij viertakt heeft dat mengsel-schroefje gewoonlijk niet alleen uitwerking op stationairgas (na verstellen óók aan warmGEREDEN motor opnieuw de echte, grotere stationairschroef inregelen) maar het regelt de verhouding over de hele curve, dus tot volgas. Zet je het mengsel met dat kleine schroefje iets te rijk (schroefje te "vast") dan haal je de topsnelheid niet meer maar zet je het echt te arm= te los, dan wordt je motor te heet.

Behalve zuiger(veren)schade, nog eerder kapotte keerring op de krukas en/of schade aan krukas zelf, ook wel eens het pistonpennetje en eventueel naaldlagertje daaromheen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft misschien allang te arm gelopen. Tweetakt heeft vaak een eenvoudige carburateur, met behalve een stationairschroef ("vaster" alleen draaien met gas opengetrokken, tegen eventueel happen van hardstaal in lichtmetaal en daarna nooit meer iets regelbaar) een tweede schroefje dat lucht toelaat op de sproeier, dus bij "losser" draaien het mengsel armer makend. Anders dan bij viertakt heeft dat mengsel-schroefje gewoonlijk niet alleen uitwerking op stationairgas (na verstellen óók aan warmGEREDEN motor opnieuw de echte, grotere stationairschroef inregelen) maar het regelt de verhouding over de hele curve, dus tot volgas. Zet je het mengsel met dat kleine schroefje iets te rijk (schroefje te "vast") dan haal je de topsnelheid niet meer maar zet je het echt te arm= te los, dan wordt je motor te heet.

Behalve zuiger(veren)schade, nog eerder kapotte keerring op de krukas en/of schade aan krukas zelf, ook wel eens het pistonpennetje en eventueel naaldlagertje daaromheen.
De bougie is mooi bruin. :)
Verder geen schade mag ik hopen, maar zal nog een stofzuigertje in het carter laten zakken. :? O-)
 
Oef.....dat zuigertje heeft een zwaar leven gehad..... Dat had ik nog nooit eerder gezien, zuigerveren die er mee versmolten zijn. Die scoot moet al een tijdje érg slecht hebben gelopen.....
 
Oef.....dat zuigertje heeft een zwaar leven gehad..... Dat had ik nog nooit eerder gezien, zuigerveren die er mee versmolten zijn. Die scoot moet al een tijdje érg slecht hebben gelopen.....
Motorscooter he, motorscooter.
Wel 100 hele cc's. :+

Geen idee hoe snel zoiets gaat.
De eerste keer dat het blokje afsloeg was net 5 km op de snelweg.
Na afkoelen liep ze weer 200 meter, na afkoelen weer 300 meter, en zo nog een keer of vier. Dus heb het er zelf naar gemaakt, maar ja je wil naar huis. :')

Volgens mij is de olieleiding van het tankje naar de pomp helemaal leeg.
Moet nog even door de knieeen om goed te kijken, en al die kappen helpen ook niet. ;)
 
Heeft misschien allang te arm gelopen. Tweetakt heeft vaak een eenvoudige carburateur, met behalve een stationairschroef ("vaster" alleen draaien met gas opengetrokken, tegen eventueel happen van hardstaal in lichtmetaal en daarna nooit meer iets regelbaar) een tweede schroefje dat lucht toelaat op de sproeier, dus bij "losser" draaien het mengsel armer makend. Anders dan bij viertakt heeft dat mengsel-schroefje gewoonlijk niet alleen uitwerking op stationairgas (na verstellen óók aan warmGEREDEN motor opnieuw de echte, grotere stationairschroef inregelen) maar het regelt de verhouding over de hele curve, dus tot volgas. Zet je het mengsel met dat kleine schroefje iets te rijk (schroefje te "vast") dan haal je de topsnelheid niet meer maar zet je het echt te arm= te los, dan wordt je motor te heet.

Behalve zuiger(veren)schade, nog eerder kapotte keerring op de krukas en/of schade aan krukas zelf, ook wel eens het pistonpennetje en eventueel naaldlagertje daaromheen.

Dit heb je al eens eerder zo geschetst ,.....maar dat werkt volgens mij niet zo.
Dat wat jij hier beweerd zou betekenen dat de hoofdsproeier in dit geval een verstelbare "remluchtsproeier" zou hebben .
Dit principe heb ik nog nog gezien op een 2taktje .
Het luchtschroefje dient alleen maar om het mengesel bij stationairloop te optimaliseren en meer niet.
) De REMLUCHT is de lucht die toestroomt op de gaatjes van de mengbuis )
 
Klopt wel hoor, wat willem zegt. Het stationair gedeelte blijft gewoon z'n mengsel geven dus als je dat armer zet word ie overal armer. Zijn geen wereld verschillen maar als je al net wat arm zit kan het je net over de grens duwen.
 
Klopt wel hoor, wat willem zegt. Het stationair gedeelte blijft gewoon z'n mengsel geven dus als je dat armer zet word ie overal armer. Zijn geen wereld verschillen maar als je al net wat arm zit kan het je net over de grens duwen.


nee ,....want die eenvoudige carburateurtjes hebben geen overname .
Het enigste sproeiertje wat in zo´n gasschuif/carburateurtje zit is ´t hoofsproeiertje.

Het stationair/mengsel wordt gecorrigeerd door een bypass/luchtkananaaltje
 
als je ´t stationair een heel stuk opdraait , dan is ´t effect van dit luchtschroefje direct verdwenen ,.....maw , je kunt draaien totdat je een ons weegt maar je hoort ´t toerental-regelmaat niet meer ´t minste wijzigen
 
Terug
Bovenaan Onderaan