#34 Kevin Schwantz

Wat een broekie toen nog hè? ;)

"Let's hope I'm gonna be a star..", nou dat kwam wel goed! *D :}
Ik zag 'em dat jaar voor 't eerst op Assen 8-)

Ik ook o.a in de F1 klasse op een omgebouwde RG500Gamma
Schwantz_86_03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yep blij dat ik dat heb mogen meemaken die F1 race was echt spectaculair!! Joey Dunlop en consorten keken wel even raar op toen er zo'n snotneus op een 2takt ineens ging meedoen om de overwinning!
 
De 2 Suzuki fabrieksrijders op hun 4takten waren ook niet echt blij....

Hier nog wat er over van zijn eigen site

"I was also riding in the TT Formula One race that weekend on an RG500 street bike with special pipes and carbs. I finished second behind Joey Dunlop and in front of Suzuki's sole hope for the championship, Paul Iddon, who I passed on the last lap. He was so mad about that, it was for the Formula One World Championship and I just cleaned him out of three or four points, whatever it was."

"The Formula One bike at Assen. A different machine again yet it had two wheels and that was all that mattered. The factory's F1 effort was a dedicated four stroke program and yet Kevin embarrassed factory Suzuki rider Paul Iddon by passing him in the closing stages to take second behind Joey Dunlop on the works Honda. Simon Tonge was working for Paul Lewis on the Grand Prix 500 at the time but was obviously impressed with Kevin's performance on what was hardly a factory special. "It was hysterical really considering that it was just a road bike, giving away 25 mph top speed complete with kick starter and everything. He passed Iddon at the end of the back straight on the brakes."

Kevin Schwantz - The World's Champion - USA Vs UK=500 Page 3
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je het met mij eens bent :+ ;)

_O-

Ik maak me er niet druk om hoor. Nogmaals ieder zijn mening. Vind je reacties wel een beetje dubbel: In eerste instantie meld je dat je je mening baseert op de foto's. En in 2e instantie zeg je wel al veel docu's gezien te hebben.

Dan ben ik toch echt benieuwd welke films / docu's je dan gezien hebt, waaruit je mening over die periode gebaseerd is?
 
Laatst bewerkt:
En jij bent een cultuurbarbaar. Je gaat nu af op enkel foto's. De reden dat Kevin zo immens populair was en nog steeds is, komt voor het grootste gedeelte juist door zijn rijstijl!

niet zijn houding op de motor> rijstijl
maar zijn spectaculaire manier waarop hij de races reed, altijd 101% en het spektakel wat er afstraalt, never give up > rijstijl.
 
niet zijn houding op de motor> rijstijl
maar zijn spectaculaire manier waarop hij de races reed, altijd 101% en het spektakel wat er afstraalt, never give up > rijstijl.

Ok inzet en rijstijl kun je als 2 aparte disciplines zien. In dat geval eensch. Echter wordt bovenstaand gesuggereerd dat meerdere of bijna alle coureurs uit die tijd een lelijke rijstijl hadden. Dan vraag ik me nog steeds af, waarop men dat baseert. En aangezien ik op die vraag geen antwoord krijg, zegt mij dat dan genoeg. Als je oordeelt enkel vanaf foto's, dan vorm je m.i. een erg beperkt beeld van die bepaalde periode.
 
Als Schwantz' rijstijl afdoet als lelijk heb je m.i. een aparte smaak en weinig historisch besef. De periode 1988-1993 waren de gouden jaren van de 500cc. De rijstijl van kerels als Rainey, Schwantz, Doohan, Gardner, Lawson en Mamola was juist erg spectaculair! Dus niet lelijk...
 
De stijl was toen minder eenvormig, wel kneedown maar wat boven de knie gebeurde bepaalde de coureur zelf, elbowdown was er toen maar eentje en dat was Ruggia.
 
Oh ja, als je niet met de elleboog over het asfalt gaat heb je een ouderwetse, saaie, lelijke rijstijl, dat was ik even vergeten. |(

Het gaat niet om glijdende machines zonder tractioncontrol en close racing, maar om HOE je op de machine zit.
 
Oh ja, als je niet met de elleboog over het asfalt gaat heb je een ouderwetse, saaie, lelijke rijstijl, dat was ik even vergeten. |(

Dat maak jij er zelf van heb ik niet beweerd, ik vond de tweetakten en de coureurs die er toe waren de mooiste tijd in de GP's, lekker glijden en krijsen met die 2takten en ieder zijn eigen stijl!
 
Laatst bewerkt:
Als Schwantz' rijstijl afdoet als lelijk heb je m.i. een aparte smaak en weinig historisch besef. De periode 1988-1993 waren de gouden jaren van de 500cc. De rijstijl van kerels als Rainey, Schwantz, Doohan, Gardner, Lawson en Mamola was juist erg spectaculair! Dus niet lelijk...

Hehe, dat bedoel ik dus!

:^
 
Als Schwantz' rijstijl afdoet als lelijk heb je m.i. een aparte smaak en weinig historisch besef. De periode 1988-1993 waren de gouden jaren van de 500cc. De rijstijl van kerels als Rainey, Schwantz, Doohan, Gardner, Lawson en Mamola was juist erg spectaculair! Dus niet lelijk...

Daar werd toendertijd toch duidelijk anders over gedacht met startvelden van 12 man en de veel langzamere honda 3-cilinders.

Maar dat schijnt iedereen alweer vergeten te zijn. ;)
 
zo gaat dat altijd. Dat heet het "Vroeger was alles beter"-syndroom, toch?
De dominantie van Doohan, ook zoiets. Erg indrukwekkend hoor, maar soms/meestal/vaak wel saai om naar te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan