38mm carb op aprilia rs 125

hey mede-mfers,

Ik wil op mn rsje een grotere carburateur zetten. :+
Omdat het nog al prijzig is zo een nieuw carbje aan te schaffen heb ik een 2dehands gezocht.

Het is en vlakschuifcarb van Keihin type PJ24ABYH.
Hij zou van een cr250 komen. Kijk eens

Weet iemand of dit past?

grtzz
 
Laatst bewerkt:
ja hoor. Op 50cctjes zit een 14mm, en als je de begrenser uit de uitlaat haalt loopt ie 80. Dan zouden ze er een 24mm op zetten?

De rs125 in duitsland heeft een 24mm carb :W als 16jarige mag je daar 125cc rijden.
Het is dus een soort van begrenzing. En heu een brommertje heeft wat langer nodig voor die 80 te halen
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk had dan die "oude versie"-cilinder eendere/vergelijkbare POORTEN als wat je nu rijdt.
Bestaat hier geen info van de fabrikant over?

Het is geen brommer, dus niet opzettelijk "getemd" geleverd. Ga er maar van uit dat de fabrikant een cilinder met de ideale carburateur levert.

Er wordt nooit de ideale carb opgedaan voor het vermogen i.v.m. brandstofverbruik en tegenwoordig de Euro norm. Kleinere Carbs geven een hoger rendament i.v.m. de kleinere druppels die een groter oppervlak hebben om te verbranden, waardoor minder onverbrande benzine door je uitlaat verdwijnt(enkel de buitenste schil van een druppel verbrand).

Kleinere carbs geven ook hogere gassnelheden, wat de massa traagheid van het mengsel groter maakt. Op lage & middel TPM houdt dit meer mengsel in je carter & voorkomt backflow.

De carb blijft een letterlijke bottle neck in het inlaattraject & remt dus de flow, wat dus laden op alle TPM belemmert.

34mm is meestal niets bijzonders, BTW fabrieksrijders hebben echt niet allemaal exotische poorttimingen, maar hebben de cilinder meestal enkel geblueprint (alle afmeting volgens het orginele ontwerp gecontroleerd).
 
Laatst bewerkt:
Er wordt nooit de ideale carb opgedaan voor het vermogen i.v.m. brandstofverbruik en tegenwoordig de Euro norm. Kleinere Carbs geven een hoger rendament i.v.m. de kleinere druppels die een groter oppervlak hebben om te verbranden, waardoor minder onverbrande benzine door je uitlaat verdwijnt(enkel de buitenste schil van een druppel verbrand).

Kleinere carbs geven ook hogere gassnelheden, wat de massa traagheid van het mengsel groter maakt. Op lage & middel TPM houdt dit meer mengsel in je carter & voorkomt backflow.

De carb blijft een letterlijke bottle neck in het inlaattraject & remt dus de flow, wat dus laden op alle TPM belemmert.

m.a.w. een grotere carb is goed maar een 38mm is overdreven? O-)
 
Das knap, bakverhoudingen veranderen met een andere carburateur :) .

Gevoelsmatig klopt het wel. Ik heb vroeger heel veel van die RSjes op moeten voeren voor mijn werk en daar kun je echt een hoop bereiken met een andere carb en uitlaat. Door die grotere carb trekken ze als een tierelier in het hogere toeren gebied en ook makkelijker verder door. Je gaat daardoor later schakelen en wanneer het toerental terugvalt pakt het blokje weer veel pittiger op. Idd. bakverhoudingen blijven hetzelfde, maar ik kan wel beaamen dat het gevoelsmatig lijkt alsof je van een 600tje op een sterke 750 stapt.

Grtz Zieke
 
m.a.w. een grotere carb is goed maar een 38mm is overdreven? O-)

38mm heb ik zelf ook afgeslagen voor mijn blok, 34mm is goed genoeg en op een groot aantal 125cc's standaard geleverd. BTW momenteel heb ik zelf een 160 cc liggen en ik twijfel nog steeds tussen een 38mm, of dat ik eventueel m'n 34 behouden. Immers continu in hoge TPM gebieden rijden is echt geen fun meer.

Bedenkt goed, dat je naast het verhogen v/d koppel, dus tevens je powerband opschuift, waardoor je op lage TPM wel eens minder koppel kan krijgen, dan waarmee je begon.
 
38mm heb ik zelf ook afgeslagen voor mijn blok, 34mm is goed genoeg en op een groot aantal 125cc's standaard geleverd. BTW momenteel heb ik zelf een 160 cc liggen en ik twijfel nog steeds tussen een 38mm, of dat ik eventueel m'n 34 behouden. Immers continu in hoge TPM gebieden rijden is echt geen fun meer.

Bedenkt goed, dat je naast het verhogen v/d koppel, dus tevens je powerband opschuift, waardoor je op lage TPM wel eens minder koppel kan krijgen, dan waarmee je begon.

Gas niet helemaal open is hetzelfde als een kleinere carb dus ik denk dat je niet veel last hebt van "verlegde" powerband, tenzij je maar in 1 gasstand gelooft maar dan zou je net zo goed kunnen rijden met een open/dicht-tuimelaar ipv draaihandle.

:+

Een andere uitlaat zal véél meer die "powerband" verleggen.

Maar goed, het is vrij eenvoudig als je 1x (tijdig voordat de krukas sneuvelt) hebt gevoeld aan "tegenwerkend volgas" en niet te redden door grotere sproeier, hoe een te grote carb (niet)werkt.
 
Laatst bewerkt:
Als je carb te groot is komt je topsnelheid op half of driekwart gasstand te zitten en geen sproeier helpt daartegen.

Druk je het gas verder open dan dat kritische punt dan stort je snelheid in en de boel loopt heet, krukas meestal het eerste wat sneuvelt.
Krukas zal niet als eerste gaan bij een gebrek aan mengsel. Door het gebrek aan mengsel wordt ie te heeten zal ie een gat in de zuiger branden. Is geen definitie dat dan de krukas ook meteen gesloopt is.
Been there done that.

Denk wel dat die 38mm overkill is op een standaard cilinder. De poorten zullen nooit ideaal zijn op een compromis cilinder wat het is.
Een opgevoerd brommertje kan dan wel 28mm op 70cc hebben, maar die cilinders krijgen een veel beter en minder compromisloos poorten design mee.
 
@Bono: mogelijk heb je gelijk; mijn Zündappje liep niet die erg hoge toeren en het duurde vrij lang voordat het echt fout ging maar het was wel de krukas. Een beetje raar, want eigenlijk zou ik bij zoiets verwachten dat de keerring het eerst gaat.
 
Krukas zal niet als eerste gaan bij een gebrek aan mengsel. Door het gebrek aan mengsel wordt ie te heeten zal ie een gat in de zuiger branden. Is geen definitie dat dan de krukas ook meteen gesloopt is.
Been there done that.

Denk wel dat die 38mm overkill is op een standaard cilinder. De poorten zullen nooit ideaal zijn op een compromis cilinder wat het is.
Een opgevoerd brommertje kan dan wel 28mm op 70cc hebben, maar die cilinders krijgen een veel beter en minder compromisloos poorten design mee.

je hebt wel gelijk dat de poort oppervlak van een 70tje een stuk beter berekend is dan bij een stnd 125cc, maar volgens mij zou het verschil in poortgroote wel erg uit gaan maken..
plus, brommer moet voldoen aan veel eisen, dus daarom zouden ze ook wel een kleinere carb erop zetten, en het maakt natuurlijk veel uit in verbruik

maar ts, kan je niete eerst een carb lenen van iemand?
ow en volgens mij is er behalve voor het berekenen wat voor carb en max opkan qua inlaat geen manier om de max carb te berekenen..
 
DeathCookie: ... ow en volgens mij is er behalve voor het berekenen wat voor carb en max opkan qua inlaat geen manier om de max carb te berekenen..

Met de ouderwetse simpele inlaat op brommers (meestal rechthoekig/ovaal) ja, ging dat redelijk makkelijk; oppervlak van het gat berekenen.
Maar toen er later vaak een membraan tussen zat werd het veel moeilijker want dan had je 2x de puzzel: membraan kon (verkleinend) onderdeel zijn van (of geheel) de begrenzing en het gat daarachter misschien zo groot dat de boel zonder membraan niet kon lopen boven een kwart gasstand.
 
Gas niet helemaal open is hetzelfde als een kleinere carb dus ik denk dat je niet veel last hebt van "verlegde" powerband, tenzij je maar in 1 gasstand gelooft maar dan zou je net zo goed kunnen rijden met een open/dicht-tuimelaar ipv draaihandle.

:+
Daarom heb ik het over TPM en niet de gasstand.

Een andere uitlaat zal véél meer die "powerband" verleggen.

Maar goed, het is vrij eenvoudig als je 1x (tijdig voordat de krukas sneuvelt) hebt gevoeld aan "tegenwerkend volgas" en niet te redden door grotere sproeier, hoe een te grote carb (niet)werkt.
Door de uitlaat werkt een grotere carb juist zo goed. Je kent vast het principe van bernoulli wel. De zuigerverplaatsing zorgt voor een drukverschil en deze zorgt weer voor een verplaatsing van de lucht door de carburateur. In de carb ontstaat een onderdruk en deze vernevelt het mengsel.

Een expansie uitlaat doet dit echter nog veel effectiever en verplaatst veel meer lucht, hierbij wordt een veel groter drukverschil in de carburateur gemaakt dan voor de verneveling nodig is. Hierom kan je een grotere carburateur diameter gebruiken, dit loopt slecht buiten de uitlaatzone (lage TPM) i.v.m. het slecht verneveling. Het vermogen in het uitlaatgebied neemt toe i.v.m. minder luchtweerstand
 
mijn hemel wat weten jullie een hoop onzin bij elkaar te kramen :r
willem140 is echt de enige die verstandige dingen zegt.
te groot is dood, hij loopt dan alleen nog maar boven de 15.000 toeren en is niet meer te starten, af te stellen of stationair te laten lopen.
het is niet voor niets dat 125cc gp racers constant aan hun gas staan te hengelen.
 
vergeet ook niet dat als je je carb veranderd dat je MOET naar de rest kijken.
ik meende te weten dat het typische aan een tweetakt is dat wanneer je iets veranderd de hele motor moet meeveranderen voor het meest ideale effect.
Ja ik heb ook nog vrij grote carbu's geplaatst op brommertjes, van 70cc weet ik niet direct maar bij 50cc ging dit toch tot +- 19 à 21mm , maar daar was dan ook echt alles aan veranderd (carb zelf getuned, membraamkleppen, spruitstuk, krukas, binnenrotor ontsteking, poorttiming, culasse, carterdruk .... "stage 3" enz... zoals ze dat noemen)

kijk nog maar eens wat willem zei
trouwens, als je hete koffie slurpt ga je toch ook een heel kleine mond aan die tas zetten om die koffie aan te zuigen en niet je bek wijd open zetten (+ je ziet eruit als een halve gare dan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan