500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gaaf !!! Niet te snel werken hoor, dan is de motor te snel klaar 😀
Als er geen lek in de tank zit, zou ik ook geen tankcure (25€) gebruiken. Dat zit bij ons al 4 jaar prima in de tank van een CB50 uit 1976, die elke dag gebruikt wordt door onze zoon. Onze tank had ook lekken zo groot als speldenprikken.
 
Vanavond even wat tijd gevonden om wat onderdelen te verwijderen.

En tijdens "deze gestolen tijd" kwam ik dit tegen. Het bewijs van de Canadese oorsprong !

De accu heeft een datum uit 2008 en staat voor de helft droog. Ga niet eens proberen om hier wat energie in te stoppen (nieuwe is al geleverd). Maar doordat de accu nu verwijderd is kan ik mbv een andere accu wel uittesten wat er elektrisch allemaal werkt ;)



IMG_0134.jpeg
 
Toch nog wat tijd gehad. 1 remklauw gescheiden, de andere uit elkaar gehad maar de zuigers hadden nog geen zin om de behuizing te verlaten. Rempomp ligt ook uit elkaar. Compensatie gaatje zat dicht. Is nu weer open.
En omdat het zonder plaatjes niet waar is. Het bewijs toegevoegd :Y
 

Bijlagen

  • 7FA0C826-8136-45E1-9314-676BEDBC8C37.jpeg
    7FA0C826-8136-45E1-9314-676BEDBC8C37.jpeg
    50,9 KB · Weergaven: 59
  • 1A930110-A0CC-43F7-893C-B35EE4D56C50.jpeg
    1A930110-A0CC-43F7-893C-B35EE4D56C50.jpeg
    41,5 KB · Weergaven: 51
Zo vanavond verder met de Radian. Klauwen nu beide geheel uit elkaar. Elektra blijkt redelijk op orde. Koplamp doet het niet geheel, waarschijnlijk is de startschakelaar vuil want afhankelijk van het startknopje doet de koplamp het wel of niet. Knipperlichten werken.

Verder ontdekt waarom de motor stonk
IMG_0145.JPEG


Verder vastgesteld dat de carbs niet eenvoudig te verwijderen zijn. Eerst maar in het wphb gaan kijken, want het lijkt of ik (nog) niet alle bevestigingspunten van het luchtfilterhuis gevonden heb.

Ook maar een foto gemaakt van de bovenzijde van de motor, zonder tank. De kabelboom is zit netjes in z'n originele harnas. Geen gekke constateringen gedaan (en daar ben ik wel blij mee 8-) )
 
Zeker niet. Gisteren revisiesets besteld voor zowel de klauwen als de pomp. Prijs valt mee,

Levertijd onbekend. Remdelen hebben trouwens lekker gebadderd in de ultrasoon.
 
Geen zin om plinten te plakken en daarbij moest er iets gedaan worden aan de scooter van mijn dochter. Dus een goed excuus om de garage in te duiken :+

Zoals ik al vermoedde zat het luchtfilterhuis op nog met 1 boutje vast. Na het boutje losgemaakt te hebben, was het verwijderen van de carbset geen groot probleem meer.
En liggen de carbs nu in 4 bakjes op de werkbank. Daarbij vastgesteld dat de gasschuiven (niet de draaibare kleppen) alle 4 vast zitten. Uit de carbs kwam iets wat qua geur zeker niet leek op verse benzine :r

Geen foto van genomen maar uit 1 carb kwam een soort groene spiritus (tenminste de geur leek in de verte op spiritus).
De schroefboutjes (originele JIS-jes) zijn nog in goede staat (op 1 na, maar daar heb ik nog wel een reserve voor).

Qua budget vanavond geen uitgaven gedaan ;)

Ook het uiterlijk van de carbs geeft wel aan dat een poetsbeurt geen overbodige luxe is.
IMG_0182.JPEG

Al valt deze kant qua vervuiling (is ook de kant van het luchtfilter)

Deze kant is zoals te verwachten valt vuiler !
IMG_0186.JPEG
nog wel mee.
Dit geeft beter weer dat reiniging effect gaat hebben.

En nog een zijkantje
IMG_0193.JPEG
 
Geen zin om plinten te plakken en daarbij moest er iets gedaan worden aan de scooter van mijn dochter. Dus een goed excuus om de garage in te duiken :+

Zoals ik al vermoedde zat het luchtfilterhuis op nog met 1 boutje vast. Na het boutje losgemaakt te hebben, was het verwijderen van de carbset geen groot probleem meer.
En liggen de carbs nu in 4 bakjes op de werkbank. Daarbij vastgesteld dat de gasschuiven (niet de draaibare kleppen) alle 4 vast zitten. Uit de carbs kwam iets wat qua geur zeker niet leek op verse benzine :r

Geen foto van genomen maar uit 1 carb kwam een soort groene spiritus (tenminste de geur leek in de verte op spiritus).
De schroefboutjes (originele JIS-jes) zijn nog in goede staat (op 1 na, maar daar heb ik nog wel een reserve voor).

Qua budget vanavond geen uitgaven gedaan ;)

Ook het uiterlijk van de carbs geeft wel aan dat een poetsbeurt geen overbodige luxe is.
Bekijk bijlage 1465286
Al valt deze kant qua vervuiling (is ook de kant van het luchtfilter)

Deze kant is zoals te verwachten valt vuiler !
Bekijk bijlage 1465292nog wel mee.
Dit geeft beter weer dat reiniging effect gaat hebben.

En nog een zijkantje
Bekijk bijlage 1465294
Dat is geen schoonmaken meer maar een uitdaging.
 
Zo vandaag de revisiesets voor de remklauwen en de remcylinder opgehaald. Daarbij een bestelling geplaatst voor rubbers Viton O-ringen om de carbs "dicht" te krijgen. Huidige O-ringen zijn plat en hebben geen weerstand meer (en dan met name de joints tussen de carbs zelf).

Dus binnenkort weer wat verder met prutsen.

Verder ook nog wat gedaan aan de grote componenten
IMG_0274.jpeg

Daarbij gisteravond een deel van het frame met de staalborstel te pakken genomen. En daarna met de kwast wat zwarte metaalverf erop "gebaggerd" :+
Is het alvast beter beschermd tegen corrosie. Foto met verse verf volgt nog ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo de carbs zitten weer in elkaar. Het en der verse Vitonringetjes geplaatst. Op de foto logischerwijs niet te zien 😇

2967FEEA-A276-40C3-991F-5BEB895BF0D5.jpeg
 
Ga het niet veranderen, maar zoals op de foto gaan ze NIET gemonteerd worden.
 
Je wilt de foto niet omdraaien bedoel je?

Geheel juist :+
Weet namelijk wel dat de foto van carbs op z'n kop staat.

Overigens een redelijk productief weekend geweest, remklauwen en rempomp in elkeaar gezet, carbset voorzien verse Vitonrubbertjes. Carbset staat hierboven.

Rempomp is voorzien van een nieuwe handel (oude was nogal krom).
IMG_0358.jpeg
 
Zo vanavond de inspiratie gevonden om het kleppendeksel te lichten en de klepspeling te controleren. Vastgesteld dat 1 inlaatklep een te kleine klepspeling heeft. Klepstelplaatje verwijderd en nu op zoek naar een plaatje dat 0,05 mm dunner is.

En omdat berichten zonder foto niet waar zijn, hierbij.....
IMG_0367.jpeg
 
Mooie foto! Ik ken alleen kleppen stellen met 'bout en contramoer', zoals bij de meeste Honda's. Hoe verwijder je nu dat klepstelplaatje?. Nokkenas iets oplichten/losbouten?.
 
Over het kleppen stellen. Op de klepstoter zit een plaatje (op de foto te zien op de kop van de telecopische magneet) dit kan je verwijderen, met behulp van een hulpstukje (ook te zien op de foto). Met dat hulpstukje (zit met een inbusboutje vast) hou je de kelpstoter "beneden" en dan verdraai je de krukas (en de ook de nokkenas) zodanig dat de nok en de klepstoter "vrij" komen te staan (feitelijk de situatie op de foto). In de klepstoter zit in de rand een klein vrij stukje, daar kan je dan met een klein schroevedraaiertje de klep losmaken (kleefkracht olie) en met een tangetje of magneetje kan je dan het klepstelplaatje verwijderen.

Op het plaatje staat de dikte vermeld en als het goed gedaan is in het verleden ligt het klepstelplaatje met de dikte-aanduiding naar beneden, anders loop je namelijk de kans dat de olie dit door de druk van de nok langzaam wegslijt en dan weet je niet welke dikte erin zit als de klep gesteld moet worden.

Een heel stuk tekst, samen te vatten is: "het ene klepstelplaatje eruit en een andere er weer in frotten" :+
 
Laatst bewerkt:
Op het plaatje staat de dikte vermeld en als het goed gedaan is in het verleden ligt het klepstelplaatje met de dikte-aanduiding naar beneden, anders loop je namelijk kan dat de olie dit door de druk van de nok langzaam wegslijt en dan weet je niet welke dikte erin zit als de klep gesteld moet worden.
Deze plaatjes kun je slijpen. Dat doe je aan de onderkant zodat de geharde bovenlaag intact blijft. Dan ga je ook de mist in wat dikte betreft. Dus nameten met een micrometer is wat voor te zeggen.

@ J.B. er zijn inderdaad ook motorblokken waarbij je de nokkenas los moet halen als je de klepstelplaatjes moet vervangen. Best wel een #$! klus
 
Ga vooralsnog niet proberen een klepstelplaatje te slijpen. Dat zal ik pas doen als ik niet lukt om het juiste plaatje te bemachtigen :/ (en daar ga ik niet vanuit)
 
Als elke cent telt: De speling heb je overal gemeten, dus die waardes heb je al. Als je ook overal de dikte van de plaatjes meet, heb je kans dat je door creatief schuiven met plaatjes alles binnen spec kunt houden zonder nieuw te hoeven kopen. Scheelde mij een paar plaatjes van 12,50 per stuk kopen.


Mooie foto! Ik ken alleen kleppen stellen met 'bout en contramoer', zoals bij de meeste Honda's. Hoe verwijder je nu dat klepstelplaatje?. Nokkenas iets oplichten/losbouten?.

Kleppen van de CB nog niet gesteld dus? :+
 
@HCx: klopt, niet die van de cb500 (2002) met 55dkm. Wel van de xrv750, na 60dkm 1 klep minimaal bijstellen. En die van de cb50 (1976). sorry, offtopic.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan