500 Euro challenge 2021 Yamaha YX600 Radian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt goed kijken welke kant je op je moet draaien.

Had vooraf zoiets dat zal ingewikkeld zijn, maar dat viel 100 % mee.
 
Zo vandaag even met de motor bezig geweest. Alle vier de knippers knipperen weer. Nu de draadjes netjes zien weg te werken. Remlichtschakelaar achter moet ook nagekeken worden (remlicht werkt wel via de voorrem). Claxon werkt, startmotor wordt aangestuurd en gaat soepel rondt, achterlicht geeft licht. Voorlicht was niet voorzien van lamp zodat dat nog niet bekend is.

Verder moet de tank aan de binnenzijde geschoond worden. Denk dat dit de volgende klus wordt (vrijdag benzinekraan verwijderen en de laatste oude benzine verwijderen. Dan een afsluitend dekseltje op de benzinekraan maken en de tank volzetten met een zure vloeistof. En als deze vloeistof staat in te werken op de aanwezige corrosie kan ondertussen de benzinekraan nagelopen worden.

Helaas geen fotowaardige acties, maar er is weer leven in het project.
 
Licht voorzijde blijkt het ook te doen. Effe snel een H4 lamp in de lampvoet gestoken.
 
Zo vandaag even met de motor bezig geweest. Alle vier de knippers knipperen weer. Nu de draadjes netjes zien weg te werken. Remlichtschakelaar achter moet ook nagekeken worden (remlicht werkt wel via de voorrem). Claxon werkt, startmotor wordt aangestuurd en gaat soepel rondt, achterlicht geeft licht. Voorlicht was niet voorzien van lamp zodat dat nog niet bekend is.

Verder moet de tank aan de binnenzijde geschoond worden. Denk dat dit de volgende klus wordt (vrijdag benzinekraan verwijderen en de laatste oude benzine verwijderen. Dan een afsluitend dekseltje op de benzinekraan maken en de tank volzetten met een zure vloeistof. En als deze vloeistof staat in te werken op de aanwezige corrosie kan ondertussen de benzinekraan nagelopen worden.

Helaas geen fotowaardige acties, maar er is weer leven in het project.

Ik heb citroenzuur besteld bij de Kruiden Baron en afgehaald in Krimpen. Kost weinig en perfect resultaat! Zeker na electrolyse. Als de tank er heel slecht aan toe is kan ik dat eventueel ook voor jou doen?
 
Citroenzuur is dat een vaste stof die je moet oplossen in water ?

En waar zit die Kruiden Baron ?
 
Motor is enige jaren geleden weggezet met een volle tank benzine. De corrosie is ontstaan onder de benzine. Ga eerst met wat schroeven schudden in de tank (kijken wat ik aan zooi los krijg).

Heel slecht is de tank er niet aan toe.
 
Je hebt de foto's in de App gezien toch van mijn tank? Moet het nodig op MF gaan posten merk ik, straks ben ik zelf de draad kwijt :+

Kruidenbaron zit in Krimpen Ad IJssel.
 
Mijn ervaring: gewoon schoonmaakazijn en knikkers. Twee weken erin laten staan en af en toe schudden. Beter dan nieuw wordt de binnenkant vd tank! (Daarna wij tankcure erin gegooid ivm speldenprik gaatjes. Zit na 4 jaar nog prima (cb50 uit 1976).
 
Tank leeg gemaakt. Wat het was weet ik niet maar zeker geen benzine. Dit bleef over.

De vloeistofkleur was bruin en het rook niet naar benzine.
 

Bijlagen

  • 8180B92F-D43B-42AF-80F2-CC7A1B417D86.jpeg
    8180B92F-D43B-42AF-80F2-CC7A1B417D86.jpeg
    63,9 KB · Weergaven: 26
Benzinekraan is voor een deel in bad geweest. Ziet er nu weer toonbaar uit.
 

Bijlagen

  • 77F731C1-82FA-46C2-B79A-5FC55662A2C8.jpeg
    77F731C1-82FA-46C2-B79A-5FC55662A2C8.jpeg
    121,4 KB · Weergaven: 21
Zo de Radian heeft weer knippers aan de achterzijde. Geen foto, maar toch, er zit weer enige voortgang in dit project.
 
Vanmiddag een poging gedaan om de Radian te starten. Is niet gelukt.

Situatie, carbs zijn dicht. Benzinetoevoer aan de carbs is in orde. Echter geen vonk. Motor staat in zijn vrij, killswitch werkt, nieuwe bougies, alle stekkerverbindingen zijn schoongemaakt, claxon knipperlichten remlicht en gewoon licht werken.
Ook als de koppelingshandel wordt ingetrokken (zit ook nog een beveiliging op) start de motor niet, startmotor gaat overigens vrolijk rond. Zekeringen zijn intact.

De accu staat nu aan de lader (accu was na het nodige proberen en doorstarten nagenoeg leeg). Morgen ga ik verder zoeken (met een voltmeter nagaan tot waar er spanning is).
 
Je zegt geen vonk; heb je gezien dat hij dan op geen van de 4 vonkt als je start met de bougies eruit?
Check de massa aansluiting van het blok, van de bobines etc.. (bougiekappen op de juiste bougies, juiste stekker op de juiste bobine..) dat het goed op een stuk blank schoon metaal zit..
Succes!!
 
Wat het was weet ik niet. CDI losgehaald en weer vastgeklampt. Verder nog een stukje overbodig geworden draaiboom verwijderd en een massa aansluiting vastgezet.

En nu wel actie uit het blok. Videoclip volgt nog.

Motor loopt op drie pitten (volgens de infrarood thermometer, buitenlinks doet nog niet mee, aangezien die uitlaat meer dan 50 graden koeler is dan de anderen).
 
Carbs moeten er nog een keer af. Wisselen van de bougiekap veranderd het beroerd lopen niet. Gok nu dat de stationairsproeier dicht zit, want hoger in de toeren gaat de cylinder wel meelopen. Wisselen van bougie geeft geen effect (bougies zijn in orde en nieuw). Bougiekabel zit goed in de bobine.

Verder is de rempomp lek. Het controleglas moet vernieuwd/vervangen worden.
 
Het moet ook allemaal niet te makkelijk gaan natuurlijk ;-)

Heb je nog een rempomp liggen, of moet er een vervangende op?
 
Ander glaasje is de eerste optie. Andere rempomp kan altijd nog (is sowieso buiten budget).
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Carbs moeten er nog een keer af. Wisselen van de bougiekap veranderd het beroerd lopen niet. Gok nu dat de stationairsproeier dicht zit, want hoger in de toeren gaat de cylinder wel meelopen. Wisselen van bougie geeft geen effect (bougies zijn in orde en nieuw). Bougiekabel zit goed in de bobine.

Verder is de rempomp lek. Het controleglas moet vernieuwd/vervangen worden.
Ah, maar hij loopt vast! De rest krijg je wel in orde, al gaat niks vanzelf :P

Stationairsproeiers zijn erg gevoelig en slecht schoon te krijgen in ultrasoon, als ze niet fatsoenlijk zijn of niet goed schoon worden op een normale manier koop ik voor die paar euro meerstal gewoon nieuwe, weet je zeker dat het goed is.
Roukama heeft alle soorten en maten, euro of 4 p/st.
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Carbs zijn weer uit de motor geweest. Nadat het vlotterbakje los was van de cylinder die niet meedeed de stationairsproeier eruit gehaald. Zoals verwacht bleek hij dicht te zitten.

Gelijk alle stationairsproeiers nagelopen (carbs waren toch uit de motor). Motor nog niet gestart, aangezien de garage een opruimbeurt nodig had.

Hoop dat er morgen tijd is om een startpoging te wagen.

Fotobewijs van het doorprikken van de sproeier is er niet. Hoop het morgen goed te maken (en anders wordt het zondag 😉 ).
 
Geen foto’s 😢


Maar wel info. Motor loopt ondanks het doorprikken van de de stationairsproeier van carb 4 nog steeds maar op drie cylinders. Morgen gaat deze carb dus nogmaals badderen in de ultrasoon.

Verdere info, verse bougie, vonkt als deze besluiten op het blok ligt, uit de aftapplug komt benzine. Blok heeft twee bobines en deze wordt aangestuurd door de ontsteking (anders zou de andere cylinder ook niet warm worden). Cylinders zijn gecontroleerd of ze werken met een infraroodthermometer).

En omdat de niet werkende carb degene is die op het laagste punt zit/zat als de motor op zijn jiffy staat/stond.

Mijn vermoeden is dat deze carb het meest vervuild zal zijn en op een 1 of andere wijze nog niet voldoende schoon is geworden in de ultrasoon. Vandaar nogmaals in de ultrasoon 😉
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan