Aan/verkoop-topic 4.0. Nog meer troep voor de zijspangroep

Er zit veel verschil in de wasbenzine heb ik gemerkt.
De helder doorzichtige fles met zwart en rood etiket is goed spul. De witte flessen die de bouwmarkt verkoopt is troep. Geparfumeerde rotzooi.
Maar dat geldt voor al dat bouwmarktspul, de thinner,. terpentine etc. lijkt allemaal dezelfde rommel te zijn. ruikt naar parfum en werkt niet. Toch bijzonder dat ze er mee wegkomen..
 
Maar dat geldt voor al dat bouwmarktspul, de thinner,. terpentine etc. lijkt allemaal dezelfde rommel te zijn. ruikt naar parfum en werkt niet. Toch bijzonder dat ze er mee wegkomen..
Wat willen jullie eigenlijk met thinner, terpentine en dat soort spul?
 
Wat willen jullie eigenlijk met thinner, terpentine en dat soort spul?
Wat de rest ermee doet weet ik niet, maar ik gebruik thinner om bepaalde kleine onderdelen mooi blank te krijgen. Bijvoorbeeld de deurscharnieren van m'n auto. Veel rare hoekjes enzo. Nacht in glazen potje met thinner en ze zijn helemaal ontdaan van verf.

Zal wel weer niet goed zijn, maar werkt perfect 😎
 
Aluminium schoonmaken vóór het lassen gaat volgens de goeroes op YouTube goed met aceton
Maar dus niet met dat parfumwater uit de bouwmarkt

Aluminium boren gaat heel goed als je de boor een beetje smeert met wasbenzine
Maar dus niet met dat ..........
 
dit is het zeker waard , en mocht ik niet mijn span hebben zou dit zijn waar ik op zoek naar zou gaan ( of hayabusa ) zelf omdat ik ook al zo eentje in mijn bezit had .... lange tijd geleden ..:)
Ja Bert. Ik heb hem alweer 10 jaar in het bezit en heb ondertussen ook weer andere dingen op het oog.


Heb ondertussen ook een Thruxton Ace aangeschaft en loer daarnaast nog naar een Tenere 660 Oid voor de pekelperiode.
 
Ja Bert. Ik heb hem alweer 10 jaar in het bezit en heb ondertussen ook weer andere dingen op het oog.


Heb ondertussen ook een Thruxton Ace aangeschaft en loer daarnaast nog naar een Tenere 660 Oid voor de pekelperiode.
He grappig, deze ben ik ook bij Bert gaan bekijken destijds :-). Leuk. Heb je hem al lang te koop staan in Duitsland?
 
Wat de rest ermee doet weet ik niet, maar ik gebruik thinner om bepaalde kleine onderdelen mooi blank te krijgen. Bijvoorbeeld de deurscharnieren van m'n auto. Veel rare hoekjes enzo. Nacht in glazen potje met thinner en ze zijn helemaal ontdaan van verf.

Zal wel weer niet goed zijn, maar werkt perfect 😎
Ik zou op zoek gaan naar een flesje MEK. Of een potje afbijt. Leg ze daar in gaat veel beter dan (bouwmarkt) thinner
 
Thinner: Kwasten en verfspuit schoonmaken
Terpentine: verf verdunnen
Kwasten en verfspuit schoonmaken kan inderdaad mooi met thinner. Als je verf wilt verdunnen om te schilderen, doe je iets niet goed. Dat is overbodig. En als je verf wilt verdunnen om te spuiten, pak dan wasbenzine, dat verdamp sneller dan terpentine
 
Aluminium schoonmaken vóór het lassen gaat volgens de goeroes op YouTube goed met aceton
Maar dus niet met dat parfumwater uit de bouwmarkt

Aluminium boren gaat heel goed als je de boor een beetje smeert met wasbenzine
Maar dus niet met dat ..........
Voorheen smeerde ik mn glassnijder met wasbenzine. Totdat ik hoorde van de glasmagazijn medewerkers dat de glassnijders in CNC snijtafels juist weer met terpentine gesmeerd worden _O-
 
Kwasten en verfspuit schoonmaken kan inderdaad mooi met thinner. Als je verf wilt verdunnen om te schilderen, doe je iets niet goed. Dat is overbodig. En als je verf wilt verdunnen om te spuiten, pak dan wasbenzine, dat verdamp sneller dan terpentine

Om te spuiten inderdaad.
Ik doe dat met terpentine, omdat ik meen dat ik dit ooit op een verfblik heb gelezen.
Maar wasbenzine zal ik ook eens proberen.
 
Om te spuiten inderdaad.
Ik doe dat met terpentine, omdat ik meen dat ik dit ooit op een verfblik heb gelezen.
Maar wasbenzine zal ik ook eens proberen.
Wat je met terpentine kunt verdunnen, kun je ook met wasbenzine verdunnen. Terpentine voor kwast verwerking, wasbenzine voor spuiten. Dan trekt je verf sneller aan; minder zakkers
 
Ik zou op zoek gaan naar een flesje MEK. Of een potje afbijt. Leg ze daar in gaat veel beter dan (bouwmarkt) thinner
MEK ken ik niet. Afbijt heb ik wel geprobeerd, profi spul van zo'n online verf shop. Kan ff niet op de naam komen, maar verkopen vanalles om ook motorblokken te strippen enzo.
Moet erbij zeggen dat ik de thinner van een prof bouwmaterialen groothandel heb. Goede en goedkoop, het werkt ook makkelijk. Deksel op potje en kan het vaker gebruiken.

Edit, die webshop was volgens mij van Crop. Best aardig spul verkopen ze daar.
 
Laatst bewerkt:
MEK vind ik nogal link spul om te gebruiken eerlijk gezegd. Heb het wel eens gebruikt met legosteentjes om die op te lossen tot een plastic papje waarmee ik wat ABS kuipdelen heb gerepareerd. Uit mijn oude chemieachtergrond weet ik nog dat het behoorlijk link spul is qua giftigheid.

Na verdampen van de MEK uit het papje houd je een acceptabele reparatie over. Omdat het zo gemakkelijk verdampt en giftig is alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte gebruiken. Handschoentjes aan want de zooi trekt dwars door je huid heen,

De wat onschuldigere thinner in een afgesloten potje werkt prima, met Erik eens.
 
MEK vind ik nogal link spul om te gebruiken eerlijk gezegd. Heb het wel eens gebruikt met legosteentjes om die op te lossen tot een plastic papje waarmee ik wat ABS kuipdelen heb gerepareerd. Uit mijn oude chemieachtergrond weet ik nog dat het behoorlijk link spul is qua giftigheid.

Na verdampen van de MEK uit het papje houd je een acceptabele reparatie over. Omdat het zo gemakkelijk verdampt en giftig is alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte gebruiken. Handschoentjes aan want de zooi trekt dwars door je huid heen,

De wat onschuldigere thinner in een afgesloten potje werkt prima, met Erik eens.
De mek moet je ook niet aanraken ofzo. Kleine onderdelen van een ijzerdraadje voorzien. Dan in de MEK hangen, in een afgesloten glazen pot. En dan na een paar uur met een ijzerdraadje er weer uit vissen. Onderdeel in de buitenlucht ff laten drogen en schoonborstelen. Je hoeft er met de handen niet aan te komen.
 
Ja Bert. Ik heb hem alweer 10 jaar in het bezit en heb ondertussen ook weer andere dingen op het oog.


Heb ondertussen ook een Thruxton Ace aangeschaft en loer daarnaast nog naar een Tenere 660 Oid voor de pekelperiode.
ja hoor , zou hem zo terug overnemen :-)
 
Toen MEK nog ongevaarlijk was heb ik er wel met een doekje en blote handen dingen mee schoon staan maken. Maar dat was toen sex nog gevaarlijk was. Zou ik daarom alles vergeten?
 
toen ik ruim 20 jaar geleden begon te werken bij Tecnotion werd MEK nog gebruikt als ontvetter voor dat we magneten gingen verlijmen; dat werd toen al vrij snel niet meer toegestaan, ik heb toen nog wel een paar busjes met MEK mee naar huis genomen, want het werkte idd ook echt geniaal goed als verf afbijt
 
Toen MEK nog ongevaarlijk was heb ik er wel met een doekje en blote handen dingen mee schoon staan maken. Maar dat was toen sex nog gevaarlijk was. Zou ik daarom alles vergeten?
maar je weet nog wel dat sex gevaarlijk is? niks aan de hand toch
 
toen ik ruim 20 jaar geleden begon te werken bij Tecnotion werd MEK nog gebruikt als ontvetter voor dat we magneten gingen verlijmen; dat werd toen al vrij snel niet meer toegestaan, ik heb toen nog wel een paar busjes met MEK mee naar huis genomen, want het werkte idd ook echt geniaal goed als verf afbijt
Bij mijn eerste baas hadden we tien liter emmers met Methyleen chloride staan, gewoon open, daar spoelden we het gereedschap in schoon. Goede afbijt bestaat ook voor een groot deel uit Methyleen chloride. Ook dat schijnt tegenwoordig ongezond te zijn. Mijn collega's rookten ook gewoon in de werkplaats. Nu schijnt dat het spul onder hoge temperaturen uiteen valt in de meest dodelijke stoffen. Maar ach, zou dat voor een roker wat uit maken.
 
Aluminium schoonmaken vóór het lassen gaat volgens de goeroes op YouTube goed met aceton
Maar dus niet met dat parfumwater uit de bouwmarkt

Aluminium boren gaat heel goed als je de boor een beetje smeert met wasbenzine
Maar dus niet met dat ..........
Aluminium boren gaat ook goed met spiritus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan