Aandrijving Harley Davidson Fat Boy afgebroken!

seb86

Rookie
24 jul 2018
26
1
Breda
Beste Motormuizen!

Ik heb een Harley Davidson Fat boy uit '95 die in 2011 volledig is omgebouwd inclusief plaasting van een 1700cc S&S blok.
Na 5 maanden winterstalling en het plaatsen van nieuwe banden breken in de eerste 50 km alle 5 bouten af die het vliegwiel verbinden met het achterwiel.Zie foto's
De ANWB pechhulp gaf aan dat dit zeer waarschijnlijk te maken heeft dat de bouten niet goed zijn terug gezet/aangedraaid bij het vervangen van mijn band.
De monteur bij de garage zegt dat hij deze niet heeft losgedraaid, en dat dit komt omdat de bouten niet zijn gemaakt voor de krachten van het opgevoerde blok wat eronder ligt...

Ik ben heel benieuwd naar jullie idee/mening.
  • Merk: Harley Davidson
  • Type: Fat Boy
  • Bouwjaar:1995
  • Kmstand:38000
  • Probleem: Moeren gebroken van vliegwiel
  • Wanneer is het probleem onstaan: recent
  • Wat is er al aan gedaan: nog niks
 

Bijlagen

  • 6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    6D8D67A1-D6A9-4C01-BCA3-5A47D238CD96.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 30
  • 562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    562C19F7-A3ED-405B-948C-039D17963CE5.JPG
    1.000,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_9962.jpg
    IMG_9962.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 23
Kan je niet aan de boutkoppen zien of er recent gereedschap op heeft gezeten ? En voor de rest zal het een wellus nietus verhaal worden
wie er schuld aan heeft vrees ik .
(ik zou m`n energie in het fiksen zetten)
Hi, THanks voor je antwoord. Ik ga zeker mijn energie stoppen in een nieuwe garage zoeken en het probleem oplossen... Nu het nog kan wil ik graag nog lekker toeren.
 
Dat is een poelie (geen vliegwiel). Het lijkt er op dat er idd te grote ringen onder zitten, zie links boven op foto 1, maar dat kan ook aan de cameralens liggen.
Bij het vervangen van een band, hoeft de poelie er niet af bij mijn weten en je hebt een 1700cc blok dus juridisch geen poot om op te staan (je kiest er voor om de aandrijflijn ver voorbij de fabrieksopgave te belasten en opvoeren is altijd op eigen risico).

Ik zou er een set bouten in zetten die een aantoonbare sterkte hebben, zoals 10.9 kwaliteit (of USA equivalent) met de juiste lengte en ringen en aanhaalmoment.
 
Zou eerst maar eens uitzoeken of de aandrijving niet versterkt moet worden voor een 1700cc blok,
je zal niet de enigste zijn die zoiets heeft,Harley specialisten zullen dat wel weten.
Niet passende sluitringen is ook slecht ,dat kan gaan schuiven en dat kan heel goed de oorzaak zijn
dat de bouten zijn gebroken,de krachten op die poelie zijn enorm.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn gewoon de verkeerde bouten, die verkeetd zijn gemonteerd.

Als je geen verdere schade hebt, mag je van geluk spreken.

Koop een setje van de juiste bouten (let mn ooy lengte!). En monteer die.

Locktite en moment moet je maar ff opzoeken.

Of je laat t doen bij motorzaak. Met nog wat mazzel, hoeft t wiel er niet eens uit.
 
Ik heb ook gezien dat ze vast gezet worden met racedraad
Dus gaatje boren en draad van de ene naar de volgende
Denk dat de sterkte van de bouten niet zoveel uitmaakt
Omdat de wielen van aluminium zijn en dus altijd zwakker dan de bouten
Maar om de een of andere reden komen ze gemakkelijk los
Heb de mijne vast met veer ringen en loctide ( houd al jaren )
 
Ja het lijken mij ook hap-snurk bouten...4.6 of 4.8... Geen een van mijn Yapanse O-) :X motorfirtsen komt de fabriek uit zonder borging onder de bouten...

Zijn ze losgekomen voodat ze braken of braken ze af omdat ze losgekomen zijn..
 
Hoi motor vermogen en bevestiging komen buidelijk niet over een. Probeer
Inbusbouten .Controleer eerst welke zeskantbout er nu in zit . koop nieuwe inbusbuit met een treksterkte van zo wie zo 12.6 of hoger . Ook juiste sluitring er bij Kopen .
 
Hoger dan 12.6?
De ruimte moet eruit, ruimte tussen de bouten en die schijf. die riemschijf mag abzoluut niet de mogelijkd hebben te kunnen bewegen t.o.v. de naaf misschien wel met pasbusssen. Ik weet niet hoe dat normaal vastzit maar als er geen transmissierubbers in zitten moeten toch ergens de klappen opgevangen worden en de riem doet dat ook niet lijkt me...
 
Hij zal toch een passende borstbout moeten hebben, kzou toch voor ori spullen gaan informeren.

Dit is een gevalletje je er vanaf maken.
☹️

Edit; ik zou als er ruimte is die Imperial draad eruit halen en een metrische helicoil/ draadbus inzetten, deze bestaande draad heeft toch wat geleden en kan verzwakt zijn bij het hele zaakje weer op moment vastzetten.
 
Laatst bewerkt:
Kans is ook echt wel rationeel. Als ze maar een klein beetje loskomen,, cq beweging vertonen, gaat de boel wrikken... Dan is het gauw gebeurd
 
Hoi.

Hoger dan 12.6 wordt dan 12.9, is gewoon een handels kwaliteit.

Mijn vraag is nu, wat is de originele maat en kwaliteit?
Ik gok M10, in US wordt dat dat 3/8".
Kwaliteit, 8.8?

Ik zou hier voor M10, M12 borstbouten gaan, met geruimde gaten.
Of, de hele handel doorboren, ruimen en pasbussen erin, dan met een maatje kleiner borstbout en moer, grotere onderlegringen , zoiets.
Als de boel maar spelingsvrij is, alleen op de klem van de bouten redt je het denk niet.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan