aantal decibel..

roythijssen

MF'er
28 feb 2010
96
0
Hallo,

ik sta op het punt om een verbouwde honda shadow te gaan gaan kopen maar deze maakt een "leuk" geluid door de open uitlaten.
nu is mijn vraag in hoeverre let meneer de agent hierop en wat kunnen dan de gevolgen zijn...

roy
 
nee duidelijk........
maar ik weet ook niet of het daadwerkelijk ook echt veels te veel geluid maakt.....
 
En verder geldt, niet naar Assen rijden met dat ding ten tijde van de TT en de SBK...
Valt mee, of je moet de pech hebben in een fuik terecht te komen.
Had o.a. vorig jaar met de SBK geen problemen met mijn open Yoshimura RS-5 demper zonder e-keur. Het ligt natuurlijk ook aan je gedrag op de motor.

Met dat soort dagen gewoon even jezelf beheersen en niet haantje de voorste willen spelen en over het algemeen is er dan niets aan de hand.
 
Ik sluit me aan bij de laatste alinea van Mike. Het ligt er ook een beetje aan hoe je rijdt. Niet too much in de picture gaan rijden op bepaalde plekken.
 
dus als je er gewoon verstandig mee omgaat zal het allemaal wel mee vallen denk ik zo uit jullie reactie's te lezen....
 
Ik heb zelf ook een open uitlaat en ik heb nog weinig last gehad van de politie. Maar goed je heb maar 1 zeikert nodig........
 
Laatst bewerkt:
Op je kentekenbewijs staat als het goed is het aantal decibellen wat je mag produceren.. dat + ongeveer 3-5 decibel en als je daar boven zit dan kan je bekeuring krijgen (mits er een geluidstest wordt gedaan).
 
Een dB-metertje bij Conrad.nl kost je de kop niet, en dan weet je tenminste wat. Vertrouw vooral niet op decibels als "life-saver", want die petjes in GTI-koekblikjes hebben hun hoempapa-shit doorgaans zo hard staan, dat ze je onmogelijk kunnen horen aankomen.
 
Van mij mag er veel meer op gelet en bekeurd gaan worden

Mooie loze kreet... zou je die misschien iets kunnen motiveren/onderbouwen?

Ik heb zelf ook eem luidruchtige pijp maar als je een beetje speelt vind je altijd een paar toerentallen die relatief stil/rustig zijn. Op die manier kan ik s'morgens om 5 uur de wijk uit zonder dat iemand wakker word. Eenmaal op snelweg of polder weer brullen :) :Y
 
Alles goed en wel, die adviezen hier, maar....
Vooral niet en dus ook echt NIET mee naar Duitsland gaan.
(tenzij je geld zat hebt en niet om een motortje meer of minder zeurt)
 
Ik heb een systeem van devil, hier zit een e-keurmerk op, als ik er dan ook nog een db killer in stop krijg ik dan alsnog geneuzel zodra ik de grens over ben?

En buiten duitsland, hoe zit het me belgië/frankrijk/spanje?
 
hee rob als je met een demper met keurmerk+db killer een blokkie om gaat(bij onze ooster buren)is dat no problemo
ps devel :} (was mijn ouwe) :P
 
"nu is mijn vraag in hoeverre let meneer de agent hierop en wat kunnen dan de gevolgen zijn..."
De ultieme vraag is: Veroorzaak ik misschien geluidsoverlast?
Dan heb je die "agent-vraag" meestal al niet meer nodig.
 
Ach ja, geluidsoverlast... (Geluids)overlast is subjectief - tot op zekere hoogte. Er zijn genoeg dingen die geluidsoverlast veroorzaken, trambanen slijpen, scootertjes, vliegtuigen, kinderen die buiten spelen, de buurman en -vrouw die 100x per dag lomp de trap op- en afrennen, shit happens.
We hebben hiero ook een Harley met supertrapp etc erop en zeggen en schrijven 1x aangehouden door een motoragent ivm het geluid - gooide ook het gas ff open. Excuus aangeboden en gevraagd of hij wel eens een Harley zonder geluid had gezien en alles was weer ok. Als je in woonwijken etc rustig rijdt hebben vrij weinig mensen er last van.
 
Juist wel naar Duitsland gaan! Zo raken we tenminste van die reut af.

Nee dat is niet helemaal waar. In duitsland is er geen regeling wat betreft een maximaal aantal db's. Het hangt af van het feit hoe asociaal je het maakt. De agent zelf mag beslissen of het te luid is. Doe je normaal en is je uitlaat niet te asociaal dan zal er niks aan de hand zijn. Er zullen wellicht wel een paar rotte appels tussen zitten... '(
 
Hier in het Noorden ben ik nog nooit aangehouden met mijn motor. En dat terwijl ik volledig opendempers op mijn tlr heb. Ik maak zowaar meer kabaal dan een harley :devil:
 
Hier in het Noorden ben ik nog nooit aangehouden met mijn motor. En dat terwijl ik volledig opendempers op mijn tlr heb. Ik maak zowaar meer kabaal dan een harley :devil:

:^ Hier ook vanuit het noorden. Lekker met de open dempers door de polder :9~
Ook nog nooit problemen gehad. Denk dat het reuze meevalt.
 
Even afrekenen
Het is een misverstand om te denken dat alleen bij een geluidsmeting door de politie bekeurd kan worden. In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) vind je de volgende tekst: "Artikel 57 - Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken." Een politieman kan met dit wetsartikel in de hand ook zonder geluidsmeting een bekeuring uitdelen. Volgens de boete-tabellen van het Openbaar Ministerie geldt hiervoor een prijs van 95. Wanneer het geluid van je motorfiets wel wordt gemeten, zul je bij een overschrijding tot 5 dB(A) normaal gesproken slechts een waarschuwing krijgen. Volgens het door verkeersofficier Koos Spee opgestelde beleid zul je bij een overschrijding tussen 5 en 9 dB(A) worden beboet (doorgaans 95) en zul je bij een overschrijding van 10 dB(A) of meer een proces-verbaal krijgen. Je mag dan voor de rechter verschijnen, waarbij je de kans loopt een behoorlijke boete te moeten betalen én je kentekenbewijs deel I kan worden ingenomen, waarna je motorfiets opnieuw moet worden goedgekeurd voor gebruik op de weg. En zonder kenteken mag je niet verder rijden...


Bron:

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cmsms/index.php?page=geluidscontroles
 
Terug
Bovenaan Onderaan