aantal decibel..

Verschil is duidelijk.Zo'n raceuitlaat hoor ik op 4 km afstand aankomen.Daaena hoor je hem nog 4 km wegrijden.Op een mooie zondag zijnn het er tientallen per uur.
Waarom?
Zelf horen ze er bijna niks van.Maar de buurten waar ze door heen denderen worden er gek van.
een Harley klinkt anders.alhoewel ik open pijpen op een Harley ook niet vind kunnen.

ja daar heb je ook gelijk in. als ik in een wijk rij met open demper ja O-) rij ik veel minder hoog in de toeren... Er zijn natuurlijk altijd van die mensen die zo hoog mogelijk overal in de toeren rond jagen, maja daar doe je helaaas niets aan. Maar een harley met open dempers al stationair draaiende is dat echt oorverdovend -O-
dus als iemand een goed idee heeft om van het geluid probleem af te komen kan je er nog rijk mee worden ook ;) en nee geen elektrisch B|

*edit:
als jij een racer op 4km hoort heb jij goede oren ;)
maar waarom hoor je die HD dan geen 4km?
In feite is een racer juist daarom beter omdat dat degene zijn die harder rijden dus ben je er sneller vanaf.. Terwijl die HD met open pijpen er 2-3 keer zo lang over doet...
 
Laatst bewerkt:
Oplossing is redelijk simpel.De standaard demper voldoet aan alle eisen.
Mijn ouwe Harley van 30 jaar oud klinkt stationair niet harder dan een oude 2cv.

Oren zijn nog goed ja.
maar 4 km is niet ver.Ik woon langs een doorgaande weg.4 km is geen probleem.
Maar ik hoor de harleys met open pijp net zo goed.Allebei niks.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing is redelijk simpel.De standaard demper voldoet aan alle eisen.
Mijn ouwe Harley van 30 jaar oud klinkt stationair niet harder dan een oude 2cv.

hoeveel mensen ken/zie jij met een harley met originele demper?
ik hooguit 1 per jaar...
wel eens bij de harley dag geweest? zelfs met oordoppen word je nog doof geloof mij...
en die racers met hun open uitlaten hebben een db-killer erbij zodat de demper wel e-keur is... En weet je wat? Qua geluid maakt een db-killer niet zoveel uit alleen het klappen van de uitlaat als je van je gas gaat...
 
hoeveel mensen ken/zie jij met een harley met originele demper?
ik hooguit 1 per jaar...
wel eens bij de harley dag geweest? zelfs met oordoppen word je nog doof geloof mij...
en die racers met hun open uitlaten hebben een db-killer erbij zodat de demper wel e-keur is... En weet je wat? Qua geluid maakt een db-killer niet zoveel uit alleen het klappen van de uitlaat als je van je gas gaat...


Peet Smeets's Library

Een VW kever klnkt harder.
 
Ik heb wel een gedeeltelijke oplossing....al die mode-mannequin's op 4 cylinders verbieden, gheghegheghe!!
Het zijn niet alleen de dB's, maar zeker ook de frequentie van het geluid..




ja daar heb je ook gelijk in. als ik in een wijk rij met open demper ja O-) rij ik veel minder hoog in de toeren... Er zijn natuurlijk altijd van die mensen die zo hoog mogelijk overal in de toeren rond jagen, maja daar doe je helaaas niets aan. Maar een harley met open dempers al stationair draaiende is dat echt oorverdovend -O-
dus als iemand een goed idee heeft om van het geluid probleem af te komen kan je er nog rijk mee worden ook ;) en nee geen elektrisch B|

*edit:
als jij een racer op 4km hoort heb jij goede oren ;)
maar waarom hoor je die HD dan geen 4km?
In feite is een racer juist daarom beter omdat dat degene zijn die harder rijden dus ben je er sneller vanaf.. Terwijl die HD met open pijpen er 2-3 keer zo lang over doet...
 
Das de pokkeherrie die ik bedoel.Klinkt ten eerste als een 50 cc scootertje.En verstoort natuurlijk de rust.

Sorry hoor maar dat open geplof en geknal van die steigerpijpen die ze op die harley's zeggen dan... :X
Dat vind ik pas echt asociaal...

Wat mij btw ook opvalt, als ik op een terrasje zit in de moezel, suaerland nederland of waar dan ook... racers en sportieve toermotoren die komen vaak vrij "rustig" voorbij het terrasje rijden... en als er zo'n 2 cilinderige koffiemolen langskomt dan gooien ze de kraan met enige regelmaat vol open. Hetzelfde met wegrijden bij hetzelfde terrasje... heb zo'n kudde sport rijders, zetten meestal tegelijk hun helm op en kleden zich aan bla bla... starten hun motoren en rijden weg... de één rustig de anders wat vlotter...

Vervolgens... Kudde Harley rijders... zet helm op... start motor, blijft aan het gas jengelen omdat het hok anders uitvalt. Vervolgens komt de ander erbij... helm op starten, staan ze daar met hun tweëen gas te geven totdat de rest klaar is om te vertrekken. Kabaal van jewelste, en ze rijden vol gas weg met veel kabaal en herrie..... ASO'S!!!!

Dus zit niet zo te zeuren en te zeiken om sport motoren en kijk eerst eens naar je eigen soort! :W

*kan best zijn dat jij anders bent... maar jij vergelijkt ook alle racers met elkaar. :W
 
Ik wil verdomme op zondagmiddag in rust in mijn tuin van mijn cappucino genieten.

Oordoppen?

Bij mijn ouders thuis lijk het ook wel eens op en racebaan... tja shit happens... het enige wat je kan doen is klagen bij de gemeente, en dan gaat als je mazzel heb de politie wat vaker controleren en dan neemt de overlast af. :)
 
Oordoppen?

Bij mijn ouders thuis lijk het ook wel eens op en racebaan... tja shit happens... het enige wat je kan doen is klagen bij de gemeente, en dan gaat als je mazzel heb de politie wat vaker controleren en dan neemt de overlast af. :)

Zou het?

Bedankt voor het meedenken.
 
Zou het?

Bedankt voor het meedenken.

We hebben bij ons in de buurt een hele mooie weg... echt hele mooie overzichtelijke bochten, goed asvalt. Alleen staan er wel wat huizen aan...

Nu heb motorrijders die er overheen toeren, motorrijders die er sportief rijden en motorrijders die het als circuitgebruiken.

Nou zijn er vorig jaar erg veel klachten geweest over racende motorrijders... nou is de politie extra gaan controleren en zijn er "overlast" borden geplaatst.
bij de controles is de politie opgevallen dat vooral veel automobilisten daar te hard rijden, en zijn er een paar motorrijders gepakt. De echte racers...

Alleen al door het plaatsen van die worden is de overlast flink verminderd.

Ikzelf rij er ook best sportief, maar op het rechte stuk rij ik 80 a 90 en voor de bocht geef ik wel gas om er lekker doorheen te blazen. Om daarna weer gewoon van het gas te gaan. Het is toch leven en laten leven...
Je kan het altijd proberen om bij de gemeente een klacht in te doen. Ga desnoods eens de buurt rond om te vragen wie er nog meer last van heeft?
 
Ik wil verdomme op zondagmiddag in rust op mijn motor rondrijden.....om daarna mijn cappucino te drinken.
 
Sorry hoor maar dat open geplof en geknal van die steigerpijpen die ze op die harley's zeggen dan... :X
Dat vind ik pas echt asociaal...

Wat mij btw ook opvalt, als ik op een terrasje zit in de moezel, suaerland nederland of waar dan ook... racers en sportieve toermotoren die komen vaak vrij "rustig" voorbij het terrasje rijden... en als er zo'n 2 cilinderige koffiemolen langskomt dan gooien ze de kraan met enige regelmaat vol open. Hetzelfde met wegrijden bij hetzelfde terrasje... heb zo'n kudde sport rijders, zetten meestal tegelijk hun helm op en kleden zich aan bla bla... starten hun motoren en rijden weg... de één rustig de anders wat vlotter...

Vervolgens... Kudde Harley rijders... zet helm op... start motor, blijft aan het gas jengelen omdat het hok anders uitvalt. Vervolgens komt de ander erbij... helm op starten, staan ze daar met hun tweëen gas te geven totdat de rest klaar is om te vertrekken. Kabaal van jewelste, en ze rijden vol gas weg met veel kabaal en herrie..... ASO'S!!!!

Dus zit niet zo te zeuren en te zeiken om sport motoren en kijk eerst eens naar je eigen soort! :W

*kan best zijn dat jij anders bent... maar jij vergelijkt ook alle racers met elkaar. :W

Ahum, ik zal me er eens mee bemoeien. })

Niet iedereen houdt van motoren en het geluid wat erbij geproduceerd wordt.
En ja, daar kan ik best in komen.

Ik woon hier aan een weg van 3 kilometer lang...een recht stuk, glad asfalt.
Zomers is dit ook een geliefde route van motoren, en hoor ze regelmatig voorbij scheuren.
Bij racers kan ik zelfs inschatten hoe hard ze rijden als ze bij het volgende dorp aan komen. _O-
Ik stoor me er niet zo aan. Ik stoor me eigenlijk niet zo heel gauw aan iets. ( ik ben zo'n makkelijk mens :P )
Wat ik wel kan, is mij in een ander verplaatsen, en dan kan ik me goed voorstellen dat mensen het na de 50e motor een beetje beu worden.
En wie maken het meest lawaai op dit mooie stukje asfalt? Jawel....de racers.
Die hoor je gillen over heel de weg in dit polderlandschap.

Maar....grote maar.
Ik werk ook in de stad in een cafe met 1 van de populairste terassen. Recht tegenover de motorparkeerplaats.
Op zondag een drukte van jewelste.
Zoals hierboven gezegd, de meeste racers komen rustig aan en posen er rustig op los, parkeren de motor en gaan op het terras zitten.
Er zijn ook groepen harleyrijders die aankomen in de drukke stad.
Velen daarvan jengelen inderdaad aan het gas, en sommigen hangen zo hard aan het gas voorbij het terras dat kinderen er soms van moeten huilen. ( Echt! _O- )
En bij vertrek wordt er inderdaad op elkaar gewacht met draaiende motoren.

Overigens is dit geen veroordeling, maar een constatering. En natuurlijk is niet elke groep of motorrijder zo.
Want mij kan het eerlijk gezegd niet schelen. Honden blaffen, kinderen janken, motoren maken lawaai, gepimpte auto's maken lawaai.
Sommige mensen storen zich daar aan, sommige niet.

Ik heb zelf ook zo'n hok wat uitvalt als ik niet aan het gas jengel, maar dat kan ook normaal.Dat hoeft echt niet tot in het rood.
Ik wacht altijd als laatste met starten en wegrijden als we met een groep zijn, omdat ik met mijn 1 cilinder de meeste herrie produceer in lage toeren.
De racers maken pas lawaai als ze in de toeren gaan.

En dan nog een sidenote over loud pipes save lives.
Als ik ga rijden hier in het polderlandschap, en er staat een beetje wind, horen ze je echt niet aankomen.
Soms rij ik al een tijdje achter een groep fietsers, en wacht tot ze me opmerken.
Vaak is dit niet het geval, ze horen je niet door de wind of hebben mp3 spelers in hun oren.
Vaak geef ik een keer flink gas zodat ze me horen. Ik claxoneer niet graag want dat vind ik erg dwingend.
En soms moet ik toch mijn claxon gebruiken.....of ik schiet tussen een gaatje door.
Maar dan schrikken ze zich een ongeluk omdat ze me dan wél horen.
Maar dan zit ik er al naast/voorbij :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan