ABS of niet?

De discussie gaat vooral over of ABS wel of niet voordelen heeft. Maar heeft ABS ook duidelijke nadelen?
 
De discussie gaat vooral over of ABS wel of niet voordelen heeft. Maar heeft ABS ook duidelijke nadelen?

Nee, en de mensen die lopen te huilen dat ze er off-road of bij het stunten last van hebben moeten de handleiding eens lezen waar het uit-knopje zit...
 
De discussie gaat vooral over of ABS wel of niet voordelen heeft. Maar heeft ABS ook duidelijke nadelen?

Mja, op een circuitdagje kun je net die laatst paar procent vertraging niet bereiken.

En offroad is het meer dan waardeloos geloof ik. Er is een angstaanjagend/hilarish filmpje van een GS1200 (of 1150?) die door de ABS niet kan remmen, en met een rotgang van een steile heuvel afcrosst. Koffers springen open en zo :D

Eens kijken of het fimpje terug te vinden is...

Maar goed, op straat ABS: absoluut ja.

Probleem is wel weer dat mensen rare wezens zijn, en een bepaald risico accepteren. Geef je ze iets dat de situatie veiliger maakt --> extremer gedrag zodat het waargenomen risico hetzelfde blijft.

Er staat mij bij dat dit met koekblikken is aangetoond, na verplichting 3-puntsgordel: eerst minder slachtoffers, daarna weer op gelijk niveau.

ABS in auto's werd gemeengoed: Tijdje een daling, daarna weer terug naar oude niveau.

Maar goed, een beetje motorrijder is zich bewust van z'n kwetsbare positie, en wil morgen weer met plezier rijden natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Mja, op een circuitdagje kun je net die laatst paar procent vertraging niet bereiken.

En offroad is het meer dan waardeloos geloof ik. Er is een angstaanjagend/hilarish filmpje van een GS1200 (of 1150?) die door de ABS niet kan remmen, en met een rotgang van een steile heuvel afcrosst. Koffers springen open en zo :D

Eens kijken of het fimpje terug te vinden is...

Daar is een knopje voor uitgevonden...
 
Mja, op een circuitdagje kun je net die laatst paar procent vertraging niet bereiken.

En offroad is het meer dan waardeloos geloof ik. Er is een angstaanjagend/hilarish filmpje van een GS1200 (of 1150?) die door de ABS niet kan remmen, en met een rotgang van een steile heuvel afcrosst. Koffers springen open en zo :D

Eens kijken of het fimpje terug te vinden is...
Zo'n GS1200 is ongeveer net zo geschikt om in terrein te rijden als een Panigale.
Overigens speelt dit filmpje zich gewoon op een onverharde weg af...
 
Daar is een knopje voor uitgevonden...

Ja, maar die hebben ze niet allemaal, Tenereee 1200 bijvoorbeeld ;)

Dus moet je er een zekering uit gaan trekken :o




Zo'n GS1200 is ongeveer net zo geschikt om in terrein te rijden als een Panigale.
Overigens speelt dit filmpje zich gewoon op een onverharde weg af...


Ah hebbes:


Onverharde weg... toegegeven zo noemen ze het in Spanje inderdaad ;)
 
Laatst bewerkt:
De discussie gaat vooral over of ABS wel of niet voordelen heeft. Maar heeft ABS ook duidelijke nadelen?
Je moet meer geld uitgeven als je perse een motor met ABS wil, tenminste als je een goedkope tweedehands wil. Nieuwe motoren hebben zowat allemaal ABS.

Ook denk ik dat een persoon die met ABS lest slechter kan doseren, bij AVD kwam mijn achterwiel net een mooi stukje de lucht in terwijl je met ABS gewoon word geleerd om de remhendel zo hard mogelijk in te knijpen.. Maar misschien is dit ook wel onzin.
 
Mja, op een circuitdagje kun je net die laatst paar procent vertraging niet bereiken.

En offroad is het meer dan waardeloos geloof ik. Er is een angstaanjagend/hilarish filmpje van een GS1200 (of 1150?) die door de ABS niet kan remmen, en met een rotgang van een steile heuvel afcrosst. Koffers springen open en zo :D

Eens kijken of het fimpje terug te vinden is...

Maar goed, op straat ABS: absoluut ja.

Probleem is wel weer dat mensen rare wezens zijn, en een bepaald risico accepteren. Geef je ze iets dat de situatie veiliger maakt --> extremer gedrag zodat het waargenomen risico hetzelfde blijft.

Er staat mij bij dat dit met koekblikken is aangetoond, na verplichting 3-puntsgordel: eerst minder slachtoffers, daarna weer op gelijk niveau.

ABS in auto's werd gemeengoed: Tijdje een daling, daarna weer terug naar oude niveau.

Maar goed, een beetje motorrijder is zich bewust van z'n kwetsbare positie, en wil morgen weer met plezier rijden natuurlijk ;)
FIlmpje had ik gisteren al in deze zelfde discussie gepost, maar goed. :+

En hier een nieuwer ABS systeem op gravel..

Misschien ga ik sneller ongelijk krijgen dan ik dacht. _O-

Op gravel werkt ABS ook al beter dan geen ABS.

http://www.advpulse.com/adv-videos/can-ktms-off-road-abs-out-stop-a-pro-racer-in-the-dirt/
 
Ja, maar die hebben ze niet allemaal, Tenereee 1200 bijvoorbeeld ;)

Dus moet je er een zekering uit gaan trekken :o

Dat snap ik, maar we hadden het over een simpele ziel die zonder basiskennis gaat offroaden met een 1200GS. BMW, waar alle all-roads en sportfietsen zijn voorzien van een uit knopje voor ABS. :)
 
Er staat mij bij dat dit met koekblikken is aangetoond, na verplichting 3-puntsgordel: eerst minder slachtoffers, daarna weer op gelijk niveau.

ABS in auto's werd gemeengoed: Tijdje een daling, daarna weer terug naar oude niveau.
Precies, want er vallen nu net zoveel verkeersslachtoffers als voordat er ABS, gordels, kreukelzones en airbags waren.. |(

Maar goed, voor het geval men sarcasme niet snapt: er zijn nu vele malen meer auto's dan vroeger, die ook nog eens allemaal harder kunnen rijden en het aantal verkeersslachtoffers is nog geen fractie van wat het vroeger was.

Dit is een heel oud verhaal uit de tijd dat men nog dezelfde onzindiscussies over het nut van gordels en airbags voerde als wij nu over ABS voeren.
 
Ook denk ik dat een persoon die met ABS lest slechter kan doseren, bij AVD kwam mijn achterwiel net een mooi stukje de lucht in terwijl je met ABS gewoon word geleerd om de remhendel zo hard mogelijk in te knijpen.. Maar misschien is dit ook wel onzin.
Volgens mij niet, mij werd met AVB geleerd dat als de ABS in greep tijdens noodstop cq andere rem oefening dat je het verkeerd had gedaan. Niet de bedoeling dus. Alle remoefeningen en noodstop moeten zonder ABS haalbaar zijn (zelfs bij natte ondergrond).

En ook al zou het mogen tijdens het examen, dan nog wordt het je dan -totaal- verkeerd aangeleerd. Want een rijschool weet ook dat het grootste deel eerst nog niet op een ABS fiets gaat rond rijden (want dat zijn veelal de goedkope beginners motoren).

Dus ik kan mij totaal niet voorstellen dat het aanremmen door rijscholen met een ABS fiets als zijnde 'gewoon zo hard mogelijk inknijpen' wordt aangeleerd.
 

Je moet meer geld uitgeven als je perse een motor met ABS wil, tenminste als je een goedkope tweedehands wil. Nieuwe motoren hebben zowat allemaal ABS.

Ook denk ik dat een persoon die met ABS lest slechter kan doseren,
bij AVD kwam mijn achterwiel net een mooi stukje de lucht in terwijl je met ABS gewoon word geleerd om de remhendel zo hard mogelijk in te knijpen.. Maar misschien is dit is ook wel onzin.

Even een kleine correctie.. ;)
 
ABS is voor dagelijks gebruik gewoon een goed "veiligheidsnet". Of ik wel of niet m'n dag heb, het is er altijd en werkt altijd.
Verwacht niet dat je met ABS een veel kortere remweg hebt of veel harder kan remmen. Een goede ABS haalt wel altijd een hoog vertragingsgemiddelde (blokkeert niet) én (heel belangrijk, dat kan je leven redden) je kunt tijdens het remmen blijven sturen.
Wat je ook niet/nooit moet doen is de veiligheidsmarges oprekken omdát je ABS hebt. Leer jezelf aan te rijden alsof er geen ABS op zit. Dan heeft het die éne keer dat je het écht nodig hebt ook zin.
 
Precies, want er vallen nu net zoveel verkeersslachtoffers als voordat er ABS, gordels, kreukelzones en airbags waren.. |(

Maar goed, voor het geval men sarcasme niet snapt: er zijn nu vele malen meer auto's dan vroeger, die ook nog eens allemaal harder kunnen rijden en het aantal verkeersslachtoffers is nog geen fractie van wat het vroeger was.

Dit is een heel oud verhaal uit de tijd dat men nog dezelfde onzindiscussies over het nut van gordels en airbags voerde als wij nu over ABS voeren.

Even googlen op ABS + risococompensatie toont wat ik bedoel.

En het gordelvoorbeeld: Risk compensation - Wikipedia

Mensen zijn dus gewoon raar :P
 
Even googlen op ABS + risococompensatie toont wat ik bedoel.

En het gordelvoorbeeld: Risk compensation - Wikipedia

Mensen zijn dus gewoon raar :P
Ik kan je hier toch geen gelijk in geven. ABS op een motor is iets totaal anders dan veiligheidsmaatregelen in een auto.
ABS op een motor voorkomt dat je valt als je de voorrem te snel grijpt bij een schrikteactie.
Verder helpt het bij glad wegdek waarvan de rijder de wrijvingscoefficient tijdens het rijden nooit nauwkeurig kan bepalen.
 
Niks mis met ABS en ook uit te schakelen als je wil ervaren wat een voor of achterwielslip doet (makkelijkst te oefenen op onverhard, iets met lage snelheid).

Heb zelf geen ABS of gecombineerd remsysteem op mijn motorfiets (doe zelf wel de handles en pedalen bedienen). Maar zie wel de meerwaarde van deze systemen.

Zou het dan ook niet uitschakelen als mijn motorfiets wel deze mogelijkheden had. Weet ondertussen wel wat voor en achterwiel slip doen en ben ook niet bang om in bochten te remmen als ik er te hard in ga.
 
Laatst bewerkt:
Even googlen op ABS + risococompensatie toont wat ik bedoel.

En het gordelvoorbeeld: Risk compensation - Wikipedia

Mensen zijn dus gewoon raar :P
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar auto's zijn gewoon veiliger geworden en het aantal dodelijke ongevallen is enorm teruggelopen.
Het feit dat mensen daar andere theorieën over hebben en dat er links en rechts wat onderzoekjes zijn geweest om die te onderbouwen verandert daar niks aan.

Maar het klopt wel, ik rem inderdaad harder met ABS dan zonder..
 
Terug
Bovenaan Onderaan