Dan is de GS met ABS de beste optie. Op deze motor kun je het ABS uitschakelen (net als op alle andere GS'en met ABS).Ik ben zo stiekum eens aan het rondkijken voor een andere motor, en een R1100GS heeft de beste kaarten tot nu toe.
En tsja, ik wil graag ABS, maar ik vraag me nog steeds af of het echt scheelt als je het echt nodig hebt. Ik hoor vaak dat mensen die het hebben er vanaf willen.
Ik zou niet meer zonder willen! Mijn nieuwe LT (aflevering volgende weekVandaag met het natte wegdek even een plek opgezocht waar ik mijn ABS kon uittesten van mijn nieuwe BMW F650 GS Dakar.
Het werkt, maar minder fijnzinnig dan ik verwacht had, wellicht lag het aan de omstandigheden (natte beton klinkers, of de band) maar de beuk gaat er fors in en het lijkt op een forse pompend remmen actie, maar dan in een hoger tempo.
Gaarne ervaringen en vermeld even het typeBMWmotor
Zolang je rechtdoor gaat werkt het perfect, alleen als je iets wat schuinend bijvoorbeeld over een verdrijvingsvlak gaat, en je zou daar vol moeten gaan remmen met ABS ga je volgens mij nog net zo hard onderuit...
Maar verder niets dan lof
Ennuh, oja... ik doe het dagelijks met een BMW K1100LT '96 ABS (BMW ABS 2)
Doe je examen op een abs-motor, remproef is zeer goed, stap je op je eigen motor, bijv. een oude CBR zonder ABS, ga je de eerste de beste keer op je bek.Ik les nu op een CBF 500; ook ABS dus.
Gisteren voor het eerst in de stromende regen.
Flink noodstoppen enzo; ging erg goed.
Gewoon vol aan de voorrem hangen (als de druk op het achterwiel te klein wordt werkt de ABS achter niet meer, dus gaat 'ie toch blokkeren).
Ik vind het erg fijn, en dat het in de bochte niet veel scheelt is niet meer dan logisch.
Dat argument van het file rijden vind ik erg steekhoudend:
De rem-actie is dan in principe altijd rechtuit, dus ABS is daar perfect voor. Zelf zou ik dit idd ook als een groot voordeel zien bij de aankoop van een motor.
Op dit moment is het voor mij gewoon handig met examen BV-tjes; de remproeven vind ik altijd best lastig. Dit helpt een hoop.
Ondanks dit alles is een goede techniek wat betreft remmen natuurlijk essentieel voor verantwoord motorrijden, dus veel motorrijders zullen (denk ik) zeggen dat ABS "bullshit" is.... Ieder z'n eigen ideëen....
Doe je examen op een abs-motor, remproef is zeer goed, stap je op je eigen motor, bijv. een oude CBR zonder ABS, ga je de eerste de beste keer op je bek.
IMO belachelijk dat lesmotoren ABS hebben.
M'n lesmotor was een 650 GS. Met de noodstop was t wel fijn, maar het zit volgens mij alleen op de voorrem. Dus kun je in paniek alsnog je achterwiel blokkeren en onderuit schuiven.
ABS komt er inderdaad vrij schokkend in, maar wel controleerbaar. Als ik het vergelijk met de auto (ook BMW) dan werkt dat daarbij toch een heel stuk verfijnder. Maar als ik tegen een motor met ABS aan zou lopen, zou ik het wel fijn vinden.
Je remweg wordt natuurlijk wel langer, het is alleen dat je de controle niet verliest en om een obstakel heen kan rijden. Het mooiste is gewoon net tegen de ABS aan te remmen en dus niet blokkeren.
Dat is dan jou fout , is exact waarom een lesmoto met abs slecht is , jij denkt dat je een noodstop kan uitvoeren , maar de abs doet het gewoon voor jou .Noodstoppie in de regen gisteren op de CBF500 korter dan op de CB500 op droog wegdek....
Wat er met je remweg gebeurt vergeleken met een motor zonder ABS hangt dus volgens mij met de omstandigheden samen.
Achter géén ABS lijkt me trouwens vrij lullig aangezien die toch al veel sneller blokkeert dan voor. Maar mét ABS blokkeert 'ie op de CBF achter ook; de druk op het wiel word zó laag tijdens hard (voor)remmen dat de ABS het niet meer bijhoudt.
@snarfman: Dat weet ik, het beste is precies tegen het blokkeren aan. Ik heb met de auto wel een flinke rijopleiding gevolgd. Met de motor gaat vast nog wel gebeuren.
Groeten Tom.
En on-topic: ik heb dus met de F650GS dakar ge-ABS-t en die voelt wel wat minder verfijnd aan dan de volgmotor, de R1150GS. Wat wil je die kost bijna 2 keer zo duur, geef mij maar een motor mét ABS:
die 99,99999% remvertraging is bij goed doseren net zo makkelijk te halen dan bij een motor zónder ABS, knappe jongen die beweerd dat dat NIET zo is