accu binnen 6 maanden stuk

bierelier

Booze Brother, Pensionado.
Donateur
2 jan 2002
41.190
29.077
Snits
motor
Honda CB Sevenfifty 1992, km st 102000,

vorig jaar nieuwe accu geplaatst, zeer weinig gereden, 500km hooguit, vorige accu was ook al na 2 jaar stuk.
heb vorig jaar voor plaatsen eea nagemeten met de oude en nieuwe accu
accu spanning voor tijdens en na laden-
accuspanning bij starten - oude accu zakte naar 5 -6 volt , nieuwe accu 12 v ruim
met nieuwe accu laadspanning gemeten volgens instructie van Zot, spanning blijft netjes tussen/onder/boven de opgegeven waardes.

vandaag aan de hand van boek wat dingen gemeten, weerstand van de spoelen op de dynamo allen netjes rond de opgegeven waardes.
de spanningsregelaar gepoogd te meten, ook volgens instructie uit boek, daar meet ik ik gewoon compleet niks, op geen enkele opgegeven combinatie.

met een opgeladen accu - geeft 13v aan, een startpoging gedaan, klein klikje maar verder niks accuspanning zakt naar 4-5 volt.
accu is overleden iig daar ga ik vanuit, maar om nu na iedere 500 km een nieuwe accu te halen wordt me wat te gek.
vorig jaar na plaatsen nieuwe accu ook nooit startproblemen gehad en er zat meestal wel enkele weken tussen de ritjes, sleutel omdraaien en starten zonder problemen.
accu ziet er ook goed uit, niks te zien van oververhitting oid

voor ik een nieuwe cq 2dehands spanningsregelaar koop wil ik wel weten dat dit het euvel is.
iemand nog een idee?
 
btw, accu heeft niet aan de druppelader gehangen deze winter, doe ik ook eigenlijk nooit
Nouja, daar begint het al mee, bovendien accu’s houden er niet van om diep ontladen te zijn.

Kan exemplarisch zijn, dus gewoon stuk gegaan maar het beste is ‘gebruiken’ of aan de druppellader….mijn ervaring dan.

En als je accuspanning te ver in elkaar zakt dan is een cel kapot of accu aansluitingen te hoge ohmse weerstand of slechte bekabeling. Moet wel voldoende spanning overblijven op de startmotor aansluitingen.
 
Nouja, daar begint het al mee, bovendien accu’s houden er niet van om diep ontladen te zijn.

Kan exemplarisch zijn, dus gewoon stuk gegaan maar het beste is ‘gebruiken’ of aan de druppellader….mijn ervaring dan.

En als je accuspanning te ver in elkaar zakt dan is een cel kapot of accu aansluitingen te hoge ohmse weerstand of slechte bekabeling. Moet wel voldoende spanning overblijven op de startmotor aansluitingen.
heb eea gecontroleerd, kabeltjes zitten vast, stekkers die ik los heb gehad schoon en geen oxidatie ( zaten erg vast zelfs)
 
Jaja, heb ik hele slechte ervaringen mee…zelfs mijn merk ‘hemelvaart’ accu in de VFR heeft het langer uitgehouden.
Jaja, Ik heb anders heel andere ervaringen met dat merk. De laatste heeft het 11jaar volgehouden.
Als je de accu alleen maar ongebruikt laat zitten en niet af en toe aan de lader hangt vraag je er om.
Dat heeft niets met het merk te maken.
 
In de jaren '90 was ik periodiek 5 maanden van huis. Ik had geen acculader, maar mijn Honda en Ducati startten gewoon na zo'n lange tijd. Misschien zijn 6 maanden net te lang.:P
 
Jaja, Ik heb anders heel andere ervaringen met dat merk. De laatste heeft het 11jaar volgehouden.
Als je de accu alleen maar ongebruikt laat zitten en niet af en toe aan de lader hangt vraag je er om.
Dat heeft niets met het merk te maken.
de voorlaatse was ook een Yuasa, die hield het gelukkig wel 2 jaar uit ...
 
Zonder druppellader gaat elke accu dood door zelfontlading, en nog sneller door spul zoals klokje, alarm, keyless etc. Je kunt een (dode) accu best wel opladen tot 13-14V, dat is gewoon de 'oppervlaktespanning" die je meet. Die verdwijnt heel snel en zakt dan naar 12.7V of zo voor een gezonde accu. Met een dode accu naar 10V of minder.
Veel leesvoer op batteryuniversity.com, ook over typische zelfontlading per maand
 
Mijn accu's altijd standaard 24/7 aan de lader als ik motor niet gebruik. In m'n vorige Diversion 900 zat de accu er iets van 13 jaar in, in m'n huidige FJR nu 7 jaar, bijna 8. Allebei OEM Yuasa. Als je iedere keer na korte tijd een defecte accu hebt, moet je de oorzaak ergens anders zoeken.
 
Mijn accu's altijd standaard 24/7 aan de lader als ik motor niet gebruik. In m'n vorige Diversion 900 zat de accu er iets van 13 jaar in, in m'n huidige FJR nu 7 jaar, bijna 8. Allebei OEM Yuasa. Als je iedere keer na korte tijd een defecte accu hebt, moet je de oorzaak ergens anders zoeken.
die andere oorzaak ben ik nu naar op zoek,
 
motor
Honda CB Sevenfifty 1992, km st 102000,

vorig jaar nieuwe accu geplaatst, zeer weinig gereden, 500km hooguit, vorige accu was ook al na 2 jaar stuk.
heb vorig jaar voor plaatsen eea nagemeten met de oude en nieuwe accu
accu spanning voor tijdens en na laden-
accuspanning bij starten - oude accu zakte naar 5 -6 volt , nieuwe accu 12 v ruim
met nieuwe accu laadspanning gemeten volgens instructie van Zot, spanning blijft netjes tussen/onder/boven de opgegeven waardes.

vandaag aan de hand van boek wat dingen gemeten, weerstand van de spoelen op de dynamo allen netjes rond de opgegeven waardes.
de spanningsregelaar gepoogd te meten, ook volgens instructie uit boek, daar meet ik ik gewoon compleet niks, op geen enkele opgegeven combinatie.

met een opgeladen accu - geeft 13v aan, een startpoging gedaan, klein klikje maar verder niks accuspanning zakt naar 4-5 volt.
accu is overleden iig daar ga ik vanuit, maar om nu na iedere 500 km een nieuwe accu te halen wordt me wat te gek.
vorig jaar na plaatsen nieuwe accu ook nooit startproblemen gehad en er zat meestal wel enkele weken tussen de ritjes, sleutel omdraaien en starten zonder problemen.
accu ziet er ook goed uit, niks te zien van oververhitting oid

voor ik een nieuwe cq 2dehands spanningsregelaar koop wil ik wel weten dat dit het euvel is.
iemand nog een idee?

Als je er een auto bij zet met startkabels, gaat ie dan ook moeizaam rond? (of een losse accu die zeker weten goed is.)

Ik denk dat je startmotor misschien de boosdoener is.
 
Als je er een auto bij zet met startkabels, gaat ie dan ook moeizaam rond? (of een losse accu die zeker weten goed is.)

Ik denk dat je startmotor misschien de boosdoener is.
ik zou evt de accu uit de auto kunnen halen
maar het geluid wat ik hoor is slechts wat geklik van startrelais en accu spanning valt terug naar een voltje of 5-6
 
Vroeger deed niemand dat, druppelladers waren er , volgens mij, niet eens en na 3 maanden stilstaan nooit problemen.
Veel elektronica dat de accu beetje bij beetje kon ontladen zat er trouwens toen niet op.
er zit aan de CB niks wat stroom kan verbruiken in stilstand ... tenzij er een lekstroom is via verlichting
basic dikke brommer zeg maar :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan