Accu eruit, lader niet nodig ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

coendostres

Die hard MF'er
13 feb 2009
710
0
Maarssen
Goedendag,

Als ik de accu uit mijn motor haal, en zet hem lekker warm binnen.
Blijft hij dan op peil of heb ik dan alsnog de druppel lader nodig ?
 
Verkeerde categorie.

Maar de theorie is juist. Als je hem binnen zet hoef je hem niet aan de druppel lader te zetten.
 
Accu's verliezen langzaam hun lading.
En hoe warmer hij staat hoe sneller de lading weg. :Y

Loodaccu's die helemaal 'leeg' raken gaan heel snel kapot.

Afhankelijk van de staat/leeftijd van je accu, moet je niet verbaasd zijn als ie al na een maand of 2 te leeg is.

Koud maar vorstvrij bewaren, om de 2 a 3 weken een weekend aan de druppelader (of een ritje van een 50tal km) is wel goed. Nog meer is nog beter ...
 
OH, dus de accu kan beter in de schuur op een plank staan dan binnen ?
(in de motor trekt hij sneller leeg toch?)
 
OH, dus de accu kan beter in de schuur op een plank staan dan binnen ?
(in de motor trekt hij sneller leeg toch?)
Eigenlijk wel...

Vroeger had je niet van die fancy druppelladers.... dus accu eruit en op de plank... en van het voorjaar erin/dikke acculader een half uurtje aansluiten en starten

En lukte dat niet dan koop een nieuwe accu....
 
Accu's verliezen langzaam hun lading.
En hoe warmer hij staat hoe sneller de lading weg. :Y

Loodaccu's die helemaal 'leeg' raken gaan heel snel kapot.

Afhankelijk van de staat/leeftijd van je accu, moet je niet verbaasd zijn als ie al na een maand of 2 te leeg is.

Koud maar vorstvrij bewaren, om de 2 a 3 weken een weekend aan de druppelader (of een ritje van een 50tal km) is wel goed. Nog meer is nog beter ...

Hoe verklaar je dan al die electrische(accu) problemen ieder jaar in de winter bij auto's
Ik d8 dat kou nou niet echt bevordelijk is voor de lading van je accu.
 
FF simpel uitgelegd:

Een accu werkt volgens een chemisch principe
Chemische reacties werken nu eenmaal sneller als het warm is.

Ladingverlies is ook een chemische reactie. En dat gaat sneller als het warm is, en trager als het koud is. Lading verlies terwijl de accu onbelast is gaat dus trager als het koud is, maw wat erin zit blijft er langer in.

Lading afgifte (je wil starten) gaat OOK trager als het koud is = moeilijker starten, de accu kan bij koud weer onvoldoende vermogen leveren, maw wat eruit moet gaat er trager uit of zelfs helemaal niet meer.

Zet je volle goede accu in de koelkast. Haal hem er na 6 maand uit, ff op kamertemperatuur laten komen, en grote kans dat je er nog mee kan starten.
Zet je diezelfde accu in het verwarmingsketelhok waar het 40° is en gegarandeerd dat je al na 2 maand prijs hebt.

En de accuproblemen bij auto's, das hoofdzakelijk te wijten aan nonchalance en onwetendheid van de autobezitter. Die denkt dat ie een ganse winter onbestraft kan starten en lichten aanzetten, en ruiten ontwasemen en achterruiten ontdooien en zetels verwarmen en de ventilator op max kan laten enz .... veeel te veel vermogen voor de ocharme goedkope lichte accuutjes van tegenwoordig, en veel te weinig kilometers om terug opgeladen te raken.

Alle technische uitleg ivm accu's: http://www.yuasabatteries.com/pdfs/TechMan.pdf
 
Laatst bewerkt:
kou vertraagd de chemische reactie waardoor er minder spanning. Wanneer je met een koude accu probeert te starten zul je de accu sneller te diep ontladen als hij niet ineens start.

Probeer maar eens met een multi meter en een accu, meet de spanning, zet hem een dagje in de kou buiten en meet nog eens. Kan al snel een halve volt schelen. Zet hem daarna weer een dagje binnen en meet nog eens. Het zal weer meer zijn.


Accu'd die lang stil staan, warm of koud lopen leeg. Een kleine lader heb je voor een paar tientjes. Hij hoeft de accu nl. niet echt te laden alleen op spanning te houden.

dit werkt ook prima: linkje
 
Laatst bewerkt:
het beste bewaar je een accu bij 15 tot 20 graden.

hij ontlaat zichzelf sneller bij koudere temp( winterse startproblemen )
 
Wat is de spanning van een accu die fit en
goed geladen is?

ik lees aandachtig mee
:)

Ligt er een beetje aan wat voor soort accu maar 12,6 a 12,75 is 90 a 100% geladen.

En hangt ook weer een beetje van de buitentemperatuur af. Dan een 0,1 a 0,3 volt lager.

Alles ongeveer,... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan