Accu te snel leeg?

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allen,

Afgelopen zondag 3 mei ben ik met mijn Yamaha Fazer FZS 600 vanuit Schiedam naar Nieuwegein heen en weer geweest.
Na de rit ben ik nog even wezen tanken bij een pomp vlak bij mijn huis.
Ik heb thuis nog heel even de verlichting gecontroleerd maar dat zal niet langer dan 2 minuten zijn geweest verder niks.
De TomTom Rider 550 zat er niet op en die zit ook geschakeld als die er wel op zit (en heeft een eigen accu).

Nu wilde ik deze dinsdagmiddag 5 mei 2020 wegrijden en was de accu leeg..
Ik heb direct mijn Optimate 4 acculader aangesloten en die begon enthousiast te laden met de gele lampjes aan

Bij het opladen sprongen meteen de gele oplaad lampjes aan.
Accu_opladen.png

Toen ik 21:45 thuis kwam van de metro brandden alleen de groene lampjes nog en heb ik de motor gestart.
Die heb ik direct daarna weer uitgezet en hierop gingen de gele lampjes weer aan.

Is dit normaal of is mijn accu nu stuk?
Of moet ik de motor altijd aan de acculader laten hangen?

De accu zit erin sinds eind december 2019 meestal laadde ik de accu eens in de twee weken even kort bij met de Optimate 4.
 
EDIT: Gaat lekker... had pagina twee ff gemist... stekkertje etc heb je al :+

Die stekkertjes kun je bij de meeste motorzaken wel krijgen of bestellen.. Of even online checken... zoek op optimate stekker en je vind genoeg. Kijk wel even naar het plaatje, want er zijn twee typen bij optimate. Die van jou heeft nog de oude aansluiting.... bijvoobeeld hier te krijgen... Webshop N1Motor

  • In m'n geheugen gravend (heb ook zo'n optimate gehad) betekenen de lampjes het volgende...
    Groen links: lader goed aangesloten
    Rood links boven: lader verkeerd aangesloten (polariteit / + op -)
  • Rood / geel / groen rechts boven: geven teststatus aan: Uiteindelijk zal de groene volledig moeten blijven branden. Wanneer deze knipper zit hij is een testfase... de gele geeft aan dat de accu niet volledig geladen is en rood slecht geleden is geloof ik.
  • Rood links onder: accu minder dan X% geladen.... weet niet precies meer hoeveel... maar zeker onder de helft... gaat deze branden dan gaat de lader over naar zo'n soort van reddings/ boostprogramma... gaat hij knipperen, dat ziet de lader geen heil meer in de accu. Van rood zal hij uiteindelijk naar de gele daarnaast moeten springen na verloop van tijd. Maar hoe snel dat is hangt van de staat van de accu af.
  • Geel rechts onder: accu meer dan X% geladen
  • Middelste gele lampjes: laadstroom waarmee geladen wordt. Als deze branden weet je in ieder geval dat de accu geladen / stroom accepteert
Ofwel, uiteindelijk zal groen links boven en rechts boven constant moeten branden, dan is de accu volledig opgeladen. Om het uur? of aantal uur gaat de groene rechtsboven knipperen en voert de lader een test uit om te zien of de accu ook capaciteit verloren heeft.
Led rechtsboven gaat knipperen in de testfase...zegmaar spanningsval over een bepaalde periode en bij een te lage accu spanning begint de ‘feest’ opnieuw.
 
Ondanks dat de Optimates het bij mij prima doen, zijn ze wat lastig te begrijpen. Zelfs met de handleiding erbij. Een simpel LCD'tje met daarop de status zou handig zijn, maar zal wel 2 euro te duur zijn geweest om te maken.

Er is een verschil tussen een lader, een druppellader en een onderhoudslader. Die laatste laadt niet continu, dat is niet nodig en zelfs schadelijk. Hij doet gelukkig ook andere dingen. Wiki.
 
Mijn redelijk moderne Tracer 900 Staat ook wel eens een maand / paar maanden stil in de winter - starten & lopen in de lente.
Dit ondanks de moderne startonderbrekings / ECU / etc technologie. (en dus ook geen lader)

Grappig is overigens dat er een knipperend "alarm" ledje in het dashboard zit, dat na een paar dagen ophoud met knipperen. Kennelijk wordt automatisch een soort "deep sleep" mode ingeschakeld.


Bij mijn motor knippert er ook een led in de tellerunit, echter na 24 uur blijft hij uit.
Dit is van de startonderbreker, en is ook noodzakelijk voor het eventueel inleren van een nieuwe sleutel.
 
MIjn HISS led vd VFR knippert ook een paar dagen en gaat ook uit, en nee niet omdat de accu leeg is, maar gaat in slaapmode...
Ondanks dat de Optimates het bij mij prima doen, zijn ze wat lastig te begrijpen. Zelfs met de handleiding erbij. Een simpel LCD'tje met daarop de status zou handig zijn, maar zal wel 2 euro te duur zijn geweest om te maken.

Er is een verschil tussen een lader, een druppellader en een onderhoudslader. Die laatste laadt niet continu, dat is niet nodig en zelfs schadelijk. Hij doet gelukkig ook andere dingen. Wiki.
Ctek heeft 8 ledjes mt diagram....tweedehands was hij goedkoper dan de optimate.

31068EDD-9C05-44D3-B917-E67FA30EFCD0.jpeg
 
Vanavond nog een beetje zitten kijken naar de connectie van het rubberbandje om de accu, ik kreeg het niet los helaas.
Daarna ben ik maar een stukje gaan rijden.

Toen de motor startte dat wilde niet in een keer goed, maar een tweede poging met een beetje choke en een beetje gas ging prima.
Morgen ga ik weer een poging wagen om het rubber bandje van de accu los te krijgen.

Direct na het rijden was de spanning 12.9V op de multimeter.

Met de motor op de middenbok heb ik daarna heel even het licht laten branden en heb even gewacht, de spanning was toen 12.7V.

Nu ben ik circa een uur thuis en heb de accu spanning nog een keer gemeten, 12,9V
 
Vanavond nog een beetje zitten kijken naar de connectie van het rubberbandje om de accu, ik kreeg het niet los helaas.
Daarna ben ik maar een stukje gaan rijden.

Toen de motor startte dat wilde niet in een keer goed, maar een tweede poging met een beetje choke en een beetje gas ging prima.
Morgen ga ik weer een poging wagen om het rubber bandje van de accu los te krijgen.

Direct na het rijden was de spanning 12.9V op de multimeter.

Met de motor op de middenbok heb ik daarna heel even het licht laten branden en heb even gewacht, de spanning was toen 12.7V.

Nu ben ik circa een uur thuis en heb de accu spanning nog een keer gemeten, 12,9V


op deze afbeelding ligt hij 'op de kop' z vergeleken hoe jij er tegen aan kijkt op de foto die je plaatste.

het stukje uitstekende rubber is je handvat waarmee je de metalen klip eerst iets omlaag kan drukken en zo uit een plastic uitsparing kan halen, dit kan je niet zien omdat die band het zicht ontneemt, ik hoop dat de foto van de band wat duidelijkheid geeft.
en wat je omschrijft klinkt toch voornamelijk als een accu die z'n spanning niet vasthoud, of stroom , excuus voor de electra bobo's die meelezen ;)

daarom, ik weet de exacte getallen niet maar een enkele startpoging kan best net zoveel stroom verbruiken als 2 minuten je licht aan laten staan.
 
Dit wordt een welles /nietes discussie.

Iedereen doet maar wat hem/haar het beste lijkt.
Nee.
Continu laden is geen optie.
Nooit geweest.

Die laders zijn ook niet echt in zwang bii motoren. Je ziet t nog wel eens bij booster/starthulp, met laadfunctie. Mag je zelf met de stopwatch er bij gaan zitten.
Maar meestal is het vandaag de dag wel 'intelligent'
 
Nee.
Continu laden is geen optie.
Nooit geweest.

Die laders zijn ook niet echt in zwang bii motoren. Je ziet t nog wel eens bij booster/starthulp, met laadfunctie. Mag je zelf met de stopwatch er bij gaan zitten.
Maar meestal is het vandaag de dag wel 'intelligent'

op de ene foto van swetty na zie ik alleen maar optimate/tecmate en ctek, dat zijn toch bekende motorfiets laders ?

anders denk ik dat Broos bedoelt dat je bovengenoemde laders prima aangesloten kan laten omdat het stroomverbruik verwaarloosbaar is en vanwege de overspanningsbeveiliging eeeh veilig :)
 
op de ene foto van swetty na zie ik alleen maar optimate/tecmate en ctek, dat zijn toch bekende motorfiets laders ?

anders denk ik dat Broos bedoelt dat je bovengenoemde laders prima aangesloten kan laten omdat het stroomverbruik verwaarloosbaar is en vanwege de overspanningsbeveiliging eeeh veilig :)
Ik bedoel de continu laders.

Die dingen uit vorige eeuw.
 
Permanent een druppel lader, is iets anders dan continu laden :)

Ik denk dat ik t snap.

Druppelaar cq onderhoudslader, kan er permanent aan, indien gewenst.
 
Ik vind het altijd wonderbaarlijk hoe schijnbaar eenvoudige onderwerpen zoals lader/booster/druppellader zo ontsporen....cq onduidelijkheid.

Ik heb hier keuze, nl uit 3 van die apparaten op de plank kan ik kiezen....en ondertussen rij ik vrolijk rond.
 
Nee.
Continu laden is geen optie.
Nooit geweest.

Die laders zijn ook niet echt in zwang bii motoren. Je ziet t nog wel eens bij booster/starthulp, met laadfunctie. Mag je zelf met de stopwatch er bij gaan zitten.
Maar meestal is het vandaag de dag wel 'intelligent'
We hebben het toch over druppelladers?
Niet over acculaders.
 
Mee naar een motorzaak en doormeten, dat gebeurd onder belasting nl. En de mate van spanningsval is een indicator of je accu voldoende capaciteit heeft.

Dus anders dan een spanningsmeting met voltmeter.....
 
Ik heb al diverse keren gezegd hoe je een goede indruk kan krijgen over de conditie van de accu.
Is het nou zo moeilijk de accu op te laden, te meten hoeveel spanning er in zit, na een uur nog eens, na 2 -3 dagen nog eens.
Na een uur is de spanning in rust gekomen en die zou de accu lange tijd vast moeten houden.
Als de spanning in 2 dagen al 0,2 volt of meer inkakt heb je of een lekstroom lopen, of je accu heeft zijn beste tijd wel gehad.

Ik kan het tabelletje niet vinden, maar een goede accu verliest in een maand tijd ongeveer 0,1Volt.
 
Blijft over dat er een lekstroom is die je accu leeg lijkt te trekken.
Waar is dit voor? Wat zit er aan vast? Een accessoire met een 15A zekering op een motorfiets? Heb je een terrasverwarmer bij je?
AccuBandje.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan