Accu's

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
Ik vraag mij af waarom motoren 1200 cc bijv. accu's hebben van pakweg 20Amp-uur terwijl een auto ook 1200 cc een accu heeft van 50-60 Amp-uur.
Wie kan mij daarover iets vertellen.
 
Tja acheruitverwarming (16 amp) , kachel (8amp) , radio , klokkie , achteruitrijlamp, mistlamp,2 koplampen ( 9 amp), 2 achterlichten een zwaarder uitgevoerde startmotor,binnenverlichting,zwaardere dynamo, koelventilator(6 amp)
kofferbakverlichting,stoelverwarming, elektrische spiegels , lijkt me duidelijk
legio meer stroomverbruikers.
 
Laatst bewerkt:
Tja acheruitverwarming (16 amp) , kachel (8amp) , radio , klokkie , achteruitrijlamp, mistlamp,2 koplampen ( 9 amp), 2 achterlichten een zwaarder uitgevoerde startmotor,binnenverlichting,zwaardere dynamo, koelventilator(6 amp)
kofferbakverlichting,stoelverwarming, elektrische spiegels , lijkt me duidelijk
legio meer stroomverbruikers.

die worden allemaal aangestuurd door de dynamo, niet door de accu. ( besides de startmotor natuurlijk )

accu moet zwaarder zijn, omdat motorrijders hun eigen problemen kunnen oplossen. bij auto's moet alles met driedubbele zekerheid uitgevoerd zijn.
bij motoren moet alles zo licht mogelijk zijn. ik ken ook motor accus van 24 Ah, maar die zie je echt niet in een supersport.
 
die worden allemaal aangestuurd door de dynamo, niet door de accu. ( besides de startmotor natuurlijk )

accu moet zwaarder zijn, omdat motorrijders hun eigen problemen kunnen oplossen. bij auto's moet alles met driedubbele zekerheid uitgevoerd zijn.
bij motoren moet alles zo licht mogelijk zijn. ik ken ook motor accus van 24 Ah, maar die zie je echt niet in een supersport.

Dat valt nog te bezien van die zelf-redzaamheid van motorrijders.
Als je fiets plots stilvalt dan denk ik ook dat je even je mobieltje moet hebben om e.e.a. te regelen.
25 jaar geleden kon je met een tang wat sleuteltjes en schroevendraaiers nog uit de voeten. Nu is dat wel anders. Als e.o.a. printje het begeeft sta je daar gewoon.
 
Ik heb de vraag bij Varta neergelegd. Dit is het antwoord:

De driehoek accu, dynamo en verbruikers staan altijd in een bepaalde relatie tot elkaar.
Echter het totaal afgenomen vermogen in een auto is vele malen groter als in een motor.
Omdat daardoor het vermogen van de dynamo ook groter moet zijn, tot 180Amp, watergekoeld, in een BMW, moet de capaciteit van de accu ook hoger zijn.
Anders zou deze "opgeblazen" worden.

Het afgenomen vermogen in een motor is vele malen kleiner en zodoende kan de accu ook kleiner (lichter) zijn.
 
Ik heb de vraag bij Varta neergelegd. Dit is het antwoord:

De driehoek accu, dynamo en verbruikers staan altijd in een bepaalde relatie tot elkaar.
Echter het totaal afgenomen vermogen in een auto is vele malen groter als in een motor.
Omdat daardoor het vermogen van de dynamo ook groter moet zijn, tot 180Amp, watergekoeld, in een BMW, moet de capaciteit van de accu ook hoger zijn.
Anders zou deze "opgeblazen" worden.

Het afgenomen vermogen in een motor is vele malen kleiner en zodoende kan de accu ook kleiner (lichter) zijn.

zoals ze al zeggen is het een afgenomen vermogen een niet een geleverd vermogen. als je accu niets vraagt, zal hij ook niets krijgen. wat natuurlijk wel een probleem kan zijn, zijn de piekspanningen van de dynamo. en daar heeft varta volledig gelijk in, die moeten worden afgevlakt door de accu, en daar alleen al kan een fors vermogen in gaan zitten. wat heen en weer gaat tussen accu en dynamo.

Conclusie: het totaal opgenomen vermogen bepaald de capaciteit van de dynamo, en hoe zwaarder de dynamo hoe groter de accu.
vaak staan de verbruikers en de startmotor ook in verhouding tot elkaar (bijv grote auto), waardoor de noodzaak van een zware accu ook duidelijk wordt.
 
Op de site van Varta kun je jouw accu kiezen aan de hand van de ruimte die je beschikbaar hebt. Je geeft de maximale buitenmaten op en de site van Varta doet een aantal voorstellen van accu's die op die plaats passen.
Ideaal als je nog wat ruimte over hebt en een zwaardere accu overweegt.
 
zal idd erg afhangen van de motor. Ik heb op de R100 een 28 AH accu met een 280W dynamo met negenoeg een verbruikers behalve een startmotor die het net behapstukken kan :P . Op de K1100 zit een 400zoveel watt dynamo, accu geen idee, ik meen rond de 20 AH, maar wel met veel verbruikers, radio, verwarmde jacks (soms2) versterker, elekrtisch raam, verlichting etc. Ow ja, vergeet ik de verlichting van de aanhanger bijna ;) . Ik moet dus volgens TS langzaamaan uit gaan kijken dat mijn accu niet te klein is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan