Als ik jou was zou ik even vermelden om wat voor soort motor het gaat. Bij de 1 kan het wel en bij de ander gaat het net niet.
Met een iets bredere band in de zelfde hoogtemaat stuurt je fiets net iets minder vlot in maar je hebt in theorie wel meer rubber op de weg in de bocht waardoor je meer grip hebt.
Het is een afweging.
Als je de velgmaat van je motor wilt weten, moet je op de velg van je motor kijken. Daar staat het op, en je hebt zekerheid. Doorgaans kost dat ook minder tijd dan internet afstruinen. Op sommige modellen kan een 5" velg zitten.Web Catalogue | Motorcycle Tires | Bridgestone Corporation
Bridgestone Corporation is the world's largest tire and rubber company. In addition to tires, Bridgestone manufactures diversified products, which include industrial rubber and chemical products as well as sporting goods.www.bridgestone.com
In deze "Bridgestone Web Catalogue" staan bij de S22 (is goedgekeurd voor mijn motor) de volgende maten:
S22
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 180/55ZR17 M/C (73W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00
RS11
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 190/55ZR17 M/C (75W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00
Lijkt toch dat de velg maten identiek zijn !
Oke, volgens die tabel kan er dan een 190/55 op. Dat past echter niet zo goed als een 180/55 of 180/60.Net foto van achter velg genomen staat 5.50
Ik zie geen velg, enkel een naaf. Als je een band gebruikt die te breed is voor de velg dan loopt hij niet meer mooi rond maar zal een beetje knikken aan de buitenkant en dat komt het stuurgedrag en zeker de grip niet ten goede. Als de fabrikant zegt dat hij past op een 5,5 velg dan zou het moeten kunnen. Of het ideaal is moet je dan ervaren.Net foto van achter velg genomen staat 5.50
Ik leg mijn banden-dingen bij mijn specialist neer, één man met superveel circuitervaring en geen mening maar feiten.
Houd hier toch eens mee op man. De breedte van de velg bij dit wiel staat aangegeven op de naaf. Dit voegt nul komma nul toe aan het topic, en ik zal vast niet de enige zijn die zich hier aan irriteert. De breedte van de velg is van belang, en TS heeft een foto genomen van om te laten zien dat het 5,5 inch is; dus klopt het.Ik zie geen velg, enkel een naaf.
Dit is een andere discussie .Nee hoor. hij zegt dat hij een foto heeft genomen van de velg. Wat hij in werkelijk heeft gedaan is een foto genomen van de naaf waarop de afmetingen van de velg staan. jammer dat je jezelf er aan stoort. Misschien went het nog.
Modbreak:
Veel offtopic reacties weggehaald. Stop daar eens mee.
Je band tekent best mooi, geen rare groef waarin je horkerig op het gas gaat. Je rijdt hem mooi rond. De band lijkt ook mooi op temperatuur te komen.@freon
Goede tip om even de vrije ruimte bij de achterbrug op te meten.
En qua iets hogere hoogte daar heb ik niet bij stil gestaan (is natuurlijk de verhouding naar 190 ipv naar 180).
De RS11 heeft als voorband meer dan 20% grip t.o.v. de S22 (altijd fijn beetje extra marge)
Alleen jammer dat ze de achterband niet gewoon in een 180 breedte hebben.
Foto van mijn nieuwe S22 na een track dag, ben benieuwd hoe de RS11 achterband het doet (als alles past natuurlijk)
Groet Arthur
In de praktijk (of is het nou theoretischOoit van een wijs mang gehoord, en daarna zelf uitgetest:
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. In praktijk niet.
55% van 180 is 99mm. 55% van 190 is 104.5mm. De 190 band is (in theorie) 5mm aan beide zijden breder en in hoogte 5,5mm hoger dan de 180 band. De achtervelg is volgens de fabrikant breed genoeg voor de 190 band. Als de overige maten binnen de achterbrug passen, dan is er echt maar één manier om er achter te komen hoe het werkelijk rijdt in praktijk.