Achteruit aandrijving op zijspan

Jazeker:-). Corsica was de eerst vakantie ermee. Rijdt echt geweldig ook, zowel op de snelweg als in de bergen. Ik lees met veel plezier de sleutel en zelfbouwtopics hier. Maar voor mij is de Boxer een erg goede keus geweest. En on-topic: mij vriendin duwt hem waar nodig de goede kant op. Die klaagt er nooit over.
 
we zitten niet stil maar ik heb de juiste startmotor met aandrijving nog niet gevonden (met tandwiel of ketting) in de voorraad. wel vanmiddag even toerental meten voor de overbrengsverhouding.

ook kwam ik dit nog tegen
 
we zitten niet stil maar ik heb de juiste startmotor met aandrijving nog niet gevonden (met tandwiel of ketting) in de voorraad. wel vanmiddag even toerental meten voor de overbrengsverhouding.

ook kwam ik dit nog tegen
Benieuwd naar de prijs
 
vandaag wat toerentallen gemeten van de startmotoren en die liggen rond de 800-1000 rpm. dacht een k1100 startmotor te gebruiken maar die blijft voorlopig reserve, heeft wel een andere draairichting.
tevens een eerste opzet gemaakt en met een rol van 25 mm moet ik een overbrenging van 1:1 hebben. krukastandwiel van een honda 400 doormidden geslepen en dan zou het net moeten gaan passen. zit alleen nog te dubben welk wiel ik aan ga drijven: op het zijspanwiel kan ik hem vermoedelijk kwijt aan de voorkant zonder iets aan de bak te hoeven doen maar heb dan wel lange kabels. ga ook kijken of ie op het achterwiel kan, doordat er een autowiel inzit heb ik meer ruimte tussen accubak en wiel.
en voor de foto liefhebber vast wat pics
 

Bijlagen

  • Lay out.jpg
    Lay out.jpg
    144 KB · Weergaven: 17
  • Tandwiel 1.jpg
    Tandwiel 1.jpg
    110 KB · Weergaven: 15
  • Tandwiel 2.jpg
    Tandwiel 2.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 18
Lekker bezig! Hoe ga je het met de vrijloop doen? Of ga je de aandrijfrol tegen het wiel duwen op het moment dat je het nodig hebt?
 
Lekker bezig! Hoe ga je het met de vrijloop doen? Of ga je de aandrijfrol tegen het wiel duwen op het moment dat je het nodig hebt?
dat zou goed te doen zijn met een " rempedaal " verlengd dat je met wat kracht tegen het wiel dan drukken , voet eraf en een veer trekt
hem weg van de velg .... ( dat zou het technische deel kunnen zijn , nu nog enkel plaats/ tijd / zin enz vinden om het te maken ) lol
 
heb er al wel wat gedachten over gehad maar komt meer bij kijken als je denkt. moet kunnen werken met draaiende motor, zelfbekrachtigend tegen de band met limiet, beveiliging tegen "op de band "als ik naar voren rij en zo kan ik nog wel meer bedenken, maar komt goed. eerst maar eens kijken wat de juiste plaats op het span wordt
 
heb er al wel wat gedachten over gehad maar komt meer bij kijken als je denkt. moet kunnen werken met draaiende motor, zelfbekrachtigend tegen de band met limiet, beveiliging tegen "op de band "als ik naar voren rij en zo kan ik nog wel meer bedenken, maar komt goed. eerst maar eens kijken wat de juiste plaats op het span wordt
daar ben ik van overtuigd ...
zolang er niets uit de bus komt roep ik nog steeds op mijn persoonlijke " winch" als ik het zijspan uit mijn garage moet krijgen ....:-)
 
we zitten niet stil maar ik heb de juiste startmotor met aandrijving nog niet gevonden (met tandwiel of ketting) in de voorraad. wel vanmiddag even toerental meten voor de overbrengsverhouding.

ook kwam ik dit nog tegen

Het is nog geen 1 april.
 
Hoe doen mensen dat die een caravanmover op hun span gebruiken?

Op een caravan moet je die er toch op draaien met zo'n zwengel? Of zijn er daar ook al van die dat electrisch doen?
 
De moderne types hebben een lineair motortje die zichzelf tegen het wiel duwt wanneer nodig. aparte accu in de disselbak, afstandsbediening eraan en opa kan met de joysticks de caravan rondrijden over de camping.

benno
 
Mijn vader heeft daar geloof ik een oude accutol met een dop daar op voor, om die rollen tegen de wielen aan te draaien.
(geloof ik, ik heb niet zo veel helemaal niks met caravans...)
 
Mijn vader heeft daar geloof ik een oude accutol met een dop daar op voor, om die rollen tegen de wielen aan te draaien.
(geloof ik, ik heb niet zo veel helemaal niks met caravans...)
klopt de goedkope versies moet je handmatig tegen het wiel zetten maar dat zie ik voor een span niet gebeuren ( je zult op de weg maar eens een stukje achteruit moeten om om te keren:}:}), de duurdere worden er electrisch tegen aan gezet. ik wil hem met een soort dodepuntsveer laten werken maar dan moet ie zich wel door het moment in de band trekken. beetje zoeken waar het draaipunt komt te liggen.
 
ondertussen niet veel gedaan vanwege het mooie weer, dan moet je rijden en niet sleutelen. maar toch nog wat onderdeeltjes gemaakt waarvan de adapter voor op de startmotor het moeilijkste was. uitgaande as is namelijk een tandwiel en een inwendig tandwiel van 12 tanden is er niet dus zelf moeten freubelen.
 

Bijlagen

  • onderdeeltjes 1.jpg
    onderdeeltjes 1.jpg
    186,4 KB · Weergaven: 15
  • onderdeeltjes 2.jpg
    onderdeeltjes 2.jpg
    263,5 KB · Weergaven: 15
ik weet niets van zijspannen, maar kan me het achteruit probleem wel voorstellen.. Een ander idee: Een soort van 'handrem' die een 25cm dia of zo luchtband omlaag zet vlak naast het achterwiel aan zijspan kant. Met een 8 op 1 verhouding (dus een ongeveer 100cm lange handrem) zou je manueel de achterkant makkelijk optillen, en veel gewicht op het wieltje zetten. Denk dat je ook een enorme hefboom werking krijgt die wordt ondersteund doordat je het span uit de achtervering drukt. Dan fiets kettingwielen voor grootste overbrening en laagste gewicht, en een motortje op het scharnierpunt.
 
Ik heb dat ook eens op het net of in een motorblaadje gezien, ik dacht een Amerikaan. Het nadeel is dat je een hele constructie meesleept en die is wat lomper als een caravanmover.
 
Zelf zou ik gaan voor een extra dun starterkransje naast de remschijf op het spanwiel met als aandrijving een serieuze startmotor van bijv. een Dihatssie kurore of zo iets. Bij achteruit rijden maakt snelheid toch niks uit. Of je koopt een GL1500, zit het er standaard op, als ie het doet. Overigens draait de start motor gewoon de zelfde kant op als bij starten alleen schakel je een extra contra overbrenging in
 
Voordeel van zo,n Mover van een caravan is dat die een soft start en vaak ook soft stop heeft. Klapt er dus niet meteen met vol vermogen in. Is dat ook te realiseren met b.v. een startmotor?
 
denk dat dat meevalt, is een serie motor en zo gauw ie draait neemt het vermogen al af. ligt op dit moment een beetje stil omdat ik niet goed bij de motor kan waar ie op komt en nog andere projecten heb lopen. nadeel van een mover is dat ie ook erg groot is en zo niet ergens weg te duwen is
 
Terug
Bovenaan Onderaan