Achterwiel glijdt. Wat nu, koppeling? Of gas dicht?

Ik kan me niet voorstellen dat stalen remleidingen genoodzaakt zijn om veilig te kunnen remmen met je achterrem. Waarschijnlijk gebruik je gewoon de verkeerde remtechniek. Ga desnoods remoefeningen doen met nat weer. Een geblokkeerd achterwiel gaat tenkoste van je remweg.
 
Als je hard met de voorrem remt staat er bijna geen gewicht meer op het achterwiel, dan hoef je achter niet hard te remmen of terug te schakelen om het te laten blokkeren. De eerste keer schrik je ervan maar als je het niet te lang laat blokkeren is er eigenlijk niks aan de hand. Gewoon achterrem iets lossen of koppeling inknijpen. Als je het vaker doet wordt het gewoon leuk spelen. Ik doe het wel vaker voor de lol, gewoon flink in de voorrem paar versnellingen terug en laat die achterkant maar glijden, zo lang hij niet te dwars gaat is er niks aan de hand
 
Gewoon de achterrem loslaten, waarschijnlijk te hard ingetrapt. Dat had ik ook in het begin heel veel, kon op zich weinig kwaad. Tegenwoordig zit de achterrem bij mij er voor de sier op maar dat is ieder z'n keuze :)
 
Achterrem los, vooruit blijven kijken en rustig weer rem aanleggen. Afgelopen winter eindeloos noodstops geoefend (met vaak blokkerend achterwiel) en dit werkte het best. Met blokkerend achterwiel val je ook niet echt snel :) kan best wat hebben.
 
Achterrem los, vooruit blijven kijken en rustig weer rem aanleggen. Afgelopen winter eindeloos noodstops geoefend (met vaak blokkerend achterwiel) en dit werkte het best. Met blokkerend achterwiel val je ook niet echt snel :) kan best wat hebben.

:Y Tijdens mijn rijlessen al vaak blokkerend achterwiel gehad met remproeven. Zolang mijn voorwiel niet blokkeert vind ik het wel goed :P
 
nou, als je met stalen remleidingen bijna op je pedaal moet gaan staan om het achterwiel te laten blokkeren heb je volgens mij mooi veel lucht in je remsysteem

Hij remt anders aardig goed af. Vergeleken met de OEM leidingen. Ik kan doseren t/m blokkeren.

Liever te veel lucht dan ipv remmen en vervolgens blokkeren ipv nog iets meer remmen. :+
 
niks gas dicht... open gvd... driftah

aanremmen met 2-pitter pauwa... lekker goed terugpoken en die achterkant laten stuiteren en zwiepen... })
 
Iemand ver vooruit kijken genoemd, tijdens de andere handelingen?

nee...

maar ik ben dan ook in de veronderstelling dat iedere motorrijder dit aangeleerd heeft gekregen en ik dat niet hoef toe te lichten ;)

verder doet blokkerend achterwiel helemaal niets, als je wat meer gevoel wilt houden gewoon je achterrem niet gebruiken, ik gebruik mijn achterrem alleen in de bergen/heuvelachtig gebied..

ben zelfs met remproeven wel es bijna verticaal remmend aangekomen :X maar dat vond de knmv instructeur wel lache volgens mij, hij ging alleen wel van het midden van de baan naar de zijkant voor de zekerheid _O-
 
Gas erbij (als dat nog kan.. niet met 30 op een auto klappen die op de rotonde rijd..), en rem los. Doordat je motor naar voren wordt gedrukt, gaat deze weer recht staan.. En misschien is het tijd voor goede banden?

Mijn BT-016 glijden echt niet bij 5 graden boven 0.

maar ze gaan zeker wel glijen met koud weer en nattigheid, of je rijd gewoon als een pussy :+

BT's zijn ronduit kut in de regen, maar heeRRlijk op het droge dan krijg je ze niet vrij moeilijk aan het glijden :P
 
Ga eens op een natte zondag oefenen op een industrie terrein. En probeer hem dan vooral even express te blokeren en iets uit te laten breken. Dan weet je hoe het voelt en merk je dat er niets aan de hand is als je achterwiel een beetje slipt, voorwiel is veel erger.

Oja, ga ook eens op een droge zondag oefenen met noodstops.
 
hoi vorige week was t regenachtige dag en mn maat en ik besloten toch te gaan rijden toen het opklaarde :] :] . tijdens ons ritje regende het nog en paar keer maar wij als bikkels reden gewoon door natuurlijk. 8-)

tegen het einde van de rit sloeg ik linksaf gas ff gas op mooi recht stukkie tot ong 100 km/h toen remmen voor de naderende rotonde, ik remde naar mijn gevoel niet mega hard maar mijn achtewiel besloot wel naar rechts te gleiden klein stukkie daarna schoot hij naar links een stuk verder ik ging voor mn gevoel bijna onderuit wat uiteindelijk net goed ging weet niet hoe maar gelukkig.
de weg was nog nat maar weet niet goed hoe ik nu ben gaan gleiden.

dus A hoe kan het dat ik ging glijen, te entousiast geremt met achter rem???
en B als dit mij(of andere MFers) nog eens gebeurt wat moet je dan doen om te corrigeren? koppeling in??? gas geven??? gas dicht??

ben benieuwd wat de meer ervaren onder ons vinden/denken.
alvast bedankt voor jullie tips


De laatste jaren wordt er werkelijk "gestrooid" met rotondes ,....je kunt geen meter meer rijden of je draait weer een half rondje....

diesel-auto's , bussen en vrachtauto's verliezen wel 'ns wat dieselolie op die draaimolens als ze nèt volgetankt hebben...

bij regen/slecht weer zijn die vlekken niet zo goed zichtbaar....

.....en breekt je achterwieltje uit...
 
Koppeling in, gas geven en tegen sturen. En dan nog heb je mazzel als je het red.
 
En daarna vol onderuit gaan doordat het achterwiel nu gewoon vrij ronddraait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan