Adventure crossbaan meeting

Wat zijn de typische technieken van adventure rijden? Zijn er veel overeenkomsten met cross- basistechnieken, of is dat erg afwijkend?
Heel veel hetzelfde. Bij Adventure motoren houdt je je eigen zwaartepunt wel wat neutraler. Je hebt gewoon minder input en je moet dus vroegtijdiger corrigeren. Als je dan in een extreem uiterste hangt zoals met de cross ben je gewoon te laat.
Beentje gooien voegt bij een Adventure weinig toe gezien het gewicht en afbrekende enkels.
De bochten neem je met een Adventure ook ronder gezien een drift moeilijker te controleren is. Een crosser zet je soms bijna haaks om in een bocht waarbij je op een Adventure er bij gebaat bent de bocht ronder te maken.
Ook leg je een adventure veel minder plat dus je zult zelf naar verhouding minder naar buiten hangen en soms zelfs een beetje naar binnen.

Natuurlijk komt bij puur Adventure motor rijden hele andere dingen kijken. Maar eigenlijk gaan we hem nu gebruiken als crossmotor, dus de techniek is heel vergelijkbaar.
 
Gewoon proberen zou ik zeggen.
In het slechtste geval vind je het helemaal niks: motor op de kar en snel weer naar huis.
Exact dit!

Een CRF300L is helemaal net een enduro, een Rally ook nog steeds in vergelijking met de rest.

Edit: @freon Als dit je eerste off-road wordt wordt het wel intens. Als je er serieus in bent zou ik in de tussentijd wel echt zoveel mogelijk het zand in, hoe muller hoe beter.
 
Exact dit!

Een CRF300L is helemaal net een enduro, een Rally ook nog steeds in vergelijking met de rest.

Edit: @freon Als dit je eerste off-road wordt wordt het wel intens. Als je er serieus in bent zou ik in de tussentijd wel echt zoveel mogelijk het zand in, hoe muller hoe beter.

En werk een beetje aan je conditie. Je zal af en toe de motor even moeten oprapen.
 
Klopt, maar de CRF L heeft wel veel betere onderhouds intervallen en rijdt ook heel veel beter op straat. Even een rondje over de parkeerplaats op een enduro leert je al genoeg daarover denk ik. Heb de 250L een paar weken gehad in het buitenland. Die zou ik zonder enige twijfel de crossbaan op sturen. Traag als wat, maar als je de tijd neemt komt dat prima rond!
 
Staat er bij!

Eventueel heb ik een extra Enduro 250 2T. Mocht men het te zwaar hebben op z'n Adventure en wel op een enduro verder willen is die eventueel te leen/huur in overleg.
Niet bij voorbaat al, maar mocht je nou na een aantal pogingen gewoon telkens vast komen te zitten kun je misschien toch nog lekker rijden die dag.
 
Exact dit!

Een CRF300L is helemaal net een enduro, een Rally ook nog steeds in vergelijking met de rest.

Edit: @freon Als dit je eerste off-road wordt wordt het wel intens. Als je er serieus in bent zou ik in de tussentijd wel echt zoveel mogelijk het zand in, hoe muller hoe beter.
Ik weet een stukje zand te vinden, maar als het mul is ben ik kansloos. Na een buitje gaat het beter.
 
Ja, het is net als skiën: als je het kunt, dan is het makkelijk.
Geen grapje, maar zo is het echt. Off-road motor rijden moet ik nog leren. Ik durf nog niet (okay: ik durf een beetje), ben bang om te vallen, dus ga niet zo hard, dan kan ik niet surfen op het mulle zand, de motor zakt dieper weg, de motor gaat wild links en rechts afslaan: zie je wel, ik moet nog voorzichtiger zijn.
Omgekeerd: als ik wat meer gas durf te geven knal ik er gewoon overheen en heb nergens last van.
Oplossing: uren maken en boterhammen eten. Het komt ooit goed.
 
Ja, het is net als skiën: als je het kunt, dan is het makkelijk.
Geen grapje, maar zo is het echt. Off-road motor rijden moet ik nog leren. Ik durf nog niet (okay: ik durf een beetje), ben bang om te vallen, dus ga niet zo hard, dan kan ik niet surfen op het mulle zand, de motor zakt dieper weg, de motor gaat wild links en rechts afslaan: zie je wel, ik moet nog voorzichtiger zijn.
Omgekeerd: als ik wat meer gas durf te geven knal ik er gewoon overheen en heb nergens last van.
Oplossing: uren maken en boterhammen eten. Het komt ooit goed.
Heel herkenbaar :)
Banden doet wel veel in mul zand/ modder merkte ik zelf op de adventure.
Leuke noppenband erop scheelt veel (maar dat rijdt natuurlijk weer niet zo lekker op straat).
 
@freon
Met alle respect denk ik dan dat dit nog even een stapje te ver is.
Ik wil iedereen graag aanzetten tot zijn grenzen opzoeken, maar als een mul zandpad nog aan de heftige kant is, denk ik dat Heerde gewoon nog even te heftig is.
Wat mij is iedereen welkom. Maar als je op een tafel/steile bult af komt en eigenlijk ben je nog te druk met de ondergrond daarvoor ben ik bang dat we ongelukken gaan maken. Natuurlijk komt iedereen wel eens te liggen en er zal vast wel iemand zich bezeren, maar ik denk dat zo zo'n dag ook niet leuk is.

Ik denk dat je dit meer moet zien voor mensen die op de TET enz redelijk wat kunnen op de motor waarop ze komen. De hele TET NL moet je wel gewoon fatsoenlijk kunnen rijden, hoeft niet met 2 vingers in de neus, maar je moet je daar al wel goed bij voelen.

Edit: Even een filmpje gezocht van de baan. Hier is hij zo te zien net geschoven. Is uit 2020, maar zal nog redelijk up-to-date zijn. Ook voor jezelf even kijken of je jezelf hier ziet rijden. Het scheelt dat er weinig crossers zijn die echt gang zetten die dag. Dus de sporen en bochten zullen niet te diep worden.
 
Laatst bewerkt:
. Dit is de goede layout van de baan zoals die nu is. Helaas durft Bob de opstap niet te rijden naar de rest staat er wel op. Hier is de van absoluut niet vlak meer maar dan hebben jullie een idee welk rondje er gereden kan worden.
 
@freon
Met alle respect denk ik dan dat dit nog even een stapje te ver is.
Ik wil iedereen graag aanzetten tot zijn grenzen opzoeken, maar als een mul zandpad nog aan de heftige kant is, denk ik dat Heerde gewoon nog even te heftig is.
Wat mij is iedereen welkom. Maar als je op een tafel/steile bult af komt en eigenlijk ben je nog te druk met de ondergrond daarvoor ben ik bang dat we ongelukken gaan maken. Natuurlijk komt iedereen wel eens te liggen en er zal vast wel iemand zich bezeren, maar ik denk dat zo zo'n dag ook niet leuk is.

Ik denk dat je dit meer moet zien voor mensen die op de TET enz redelijk wat kunnen op de motor waarop ze komen. De hele TET NL moet je wel gewoon fatsoenlijk kunnen rijden, hoeft niet met 2 vingers in de neus, maar je moet je daar al wel goed bij voelen.

Edit: Even een filmpje gezocht van de baan. Hier is hij zo te zien net geschoven. Is uit 2020, maar zal nog redelijk up-to-date zijn. Ook voor jezelf even kijken of je jezelf hier ziet rijden. Het scheelt dat er weinig crossers zijn die echt gang zetten die dag. Dus de sporen en bochten zullen niet te diep worden.
Of juist beginnen op de 85 baan. Ook daar kan je een hoop leren en als t vertrouwen dan groot genoeg is in de middag de grote baan op.
 
Of juist beginnen op de 85 baan. Ook daar kan je een hoop leren en als t vertrouwen dan groot genoeg is in de middag de grote baan op.
Mooie beelden. Inplannen die hap.

En idd, met de KNMV dagen reden we ook op de 'kinderbaan'. Handen vol aan en prima geschikt om aan techniek te werken.
 
Datum voorstel is 20 oktober! Graag iedereen die aangegeven heeft interesse te hebben aan-/af- melden.

Bij meer dan 10 personen die kunnen ga ik reserveren.

Ik ga er vanaf nu ook van uit dat wie zich voor 20 oktober aanmeld ook garant staat voor de 40 euro. Die moet ik namelijk ook uitgeven en voorschieten!
Kun je na het uitzetten van de reservering plots niet meer en staan er daarom minder dan 10 man op de lijst...? Dan zelf graag reclame maken of je bent de 40 euro kwijt :9
 
Datum voorstel is 20 oktober! Graag iedereen die aangegeven heeft interesse te hebben aan-/af- melden.

Bij meer dan 10 personen die kunnen ga ik reserveren.

Ik ga er vanaf nu ook van uit dat wie zich voor 20 oktober aanmeld ook garant staat voor de 40 euro. Die moet ik namelijk ook uitgeven en voorschieten!
Kun je na het uitzetten van de reservering plots niet meer en staan er daarom minder dan 10 man op de lijst...? Dan zelf graag reclame maken of je bent de 40 euro kwijt :9
Ik weet dat een week van tevoren pas ivm werk dus tel mij niet mee.
 
Ik ga kijken of ik wat ga regelen (moet lukken), en heb 3 man gecontact die er ook op terug komen één dezer dagen.
 
Dit lijkt me wel vet! Maar met tdm 850 geschikt? Zitten sowieso wegbandjes onder nu. Uiteindelijk wil ik wel een crosser maar dat ligt nu niet binnen de mogelijkheden. Heel gaaf initiatief in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan