Advies gevraagd betreffende aanschaf helm

TheChief

MF'er
5 nov 2010
116
0
Hallo allen, heb me net geregistreerd hier. Indrukwekkend om te zien hoeveel mensen er voortdurend online zijn en hoe men elkaar met raad helpt etc.

Ik heb onlangs mijn examen Speciale Verrichtingen gehaald en het examen op de weg zal dus ook wel niet lang op zich laten wachten. Met die gedachte in het achterhoofd heb ik me al een beetje georiënteerd op zowel de motor als de helm die ik ga aanschaffen.

Met betrekking tot dit laatste was ik benieuwd welke helmen jullie allen zoal hebben en wat je heeft doen besluiten tot die specifieke aanschaf.

Zelf zit ik te denken aan een Nolan N103. Ik heb de nodige reviews etc gelezen en voor een systeemhelm kwam die er goed af qua comfort en geluidsniveau. Zijn er mensen die een Nolan N103 hebben (gehad) en wat zijn jullie ervaringen met deze helm?
 
Welkom :W, ik heb zelf ook een systeem helm (niet die jij zoekt), maar systeemhelmen zijn zeker een aanrader.

Succes nog met je rbw en je zoektocht naar een motor
 
Je zult er wel weinig aan hebben maar ik heb een Arai Condor op mijn kop.
Waarom? Omdat ik altijd een Arai op mijn kop heb. Ik heb veel merken en types gepast en de Arai zat mij gewoon het lekkerst. En nu pas ik geen andere meer, ik blijf bij dit merk.
 
Nolan N103 is een prima helm, pasvorm bevalt mij goed, maar het is beslist niet de meest geruisloze systeemhelm (staat-ie ook niet bepaald om bekend). Wil je een geruisloze systeemhelm, dan moet je imo naar Schuberth gaan kijken, maar daar betaal je dan ook iets meer voor.

De Nolan voelt na 2 jaar gebruik wat gammel aan, maar valt nog niet uit elkaar. Nolan N-com systeem (intercom met BT verbinding voor GPS, telefoon e.d.) is duur, werkt perfect, maar is niet compatibel met andere intercom-systemen.
 
Wat helmen betreft moet je gewoon passen en voelen of het goed zit (voor je gevoel). Ga eens naar een motorzaak met groot assortiment en pas vanalles wat je tegenkomt.

Wat geluidscomfort betreft... Het maakt niet uit welke helm je neemt, als je veel snelwegkilometers maakt raad ik je sterk aan geluidsbescherming te kopen (oordoppen dus :P ) Welke helm je ook koopt, de windruis is heel sterk bij 120 km/h. Daar kan je doof van worden op den duur.
 
Wat helmen betreft moet je gewoon passen en voelen of het goed zit (voor je gevoel). Ga eens naar een motorzaak met groot assortiment en pas vanalles wat je tegenkomt.

Wat geluidscomfort betreft... Het maakt niet uit welke helm je neemt, als je veel snelwegkilometers maakt raad ik je sterk aan geluidsbescherming te kopen (oordoppen dus :P ) Welke helm je ook koopt, de windruis is heel sterk bij 120 km/h. Daar kan je doof van worden op den duur.

:^ boven de 80 km/h zelfs al
 
ik heb mijn helm tijdens het lessen gekocht; SHOEI RAID2. De overige merken zaten niet en ik wou perse pinlock (zorgt ervoor dat helm niet beslaat).
 
Met lessen heb ik een Nolan gehad maar ik heb nu een Scorpion exo-1000 waar ik heel tevreden over ben.
 
Zoals al ERG VAAK is gepost, is er maar 1 manier om de juiste helm te vinden en dat is passen. Ieder hoofd is anders en de pasvorm van elk merk/type is anders. wat voor de een perfect zit, kan voor de ander waardeloos zitten, ook al hebben ze dezelfde maat.
 
Zoals al ERG VAAK is gepost, is er maar 1 manier om de juiste helm te vinden en dat is passen. Ieder hoofd is anders en de pasvorm van elk merk/type is anders. wat voor de een perfect zit, kan voor de ander waardeloos zitten, ook al hebben ze dezelfde maat.

passen en goed advies van een verkoper.

Mijn advies, "je hebt maar 1 hoofd en daar moet je een goede helm op zetten" Kies voor kwaliteit en kies daarom minimaal voor glasfiber" ipv ABS(of ander kunststof)
 
Allereerst hartelijk dank voor het warme welkom. Zoals iemand al correct opmerkte is pasvorm enkel te beoordelen na de helm geprobeerd te hebben, maar ik was met name geïnteresseerd in de geluidsisolatie.

De reviews die ik had gelezen betreffende de Nolan N103 waren redelijk positief aangaande dat punt maar na sommige reacties in dit topic ben ik toch aan het twijfelen geslagen.

Als complete leek op het gebied van helmen (nooit een brommer gehad) moet ik zeggen dat ik behoorlijk overweldigd was door de grootte van het aanbod/variatie aan helmen.

De genoemde Schuberth C3 en SHOEI RAID2 zal ik zeker uitproberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had zelf uit financieel oogpunt een tijdje een Uvex van 140 euro, maar nu na een tijdje sparen een Arai RX-7 GP (Rae Replica) kost in de winkel wel 990 (incl. zwart vizier), maar je hebt wel wat. Het is wel je hoofd... En welke helm je ook koopt raad ik je zowieso oordoppen aan. Ik heb ze net aan laten meten, maar da's wel prijzig (99 euro). Voor ik geloof 20 euro heb je ook hele goede hoor (ook Alpine). In ieder geval, hopelijk vind je iets wat bij je past. Succes!!
 
Zoals al ERG VAAK is gepost, is er maar 1 manier om de juiste helm te vinden en dat is passen. Ieder hoofd is anders en de pasvorm van elk merk/type is anders. wat voor de een perfect zit, kan voor de ander waardeloos zitten, ook al hebben ze dezelfde maat.

Precies want bij Nolan heb ik een M en bij de Scorpion heb ik een L.
 
Koop een helm die goed zit en goed afsluit. Zodra je een helm hebt, waarbij wat speling zit tussen je hoofd en de helm, heb je kans op meer ruis. Wat storend kan werken.

Zelf heb ik een Shoei XR-1000 en een XR-1100.

De 1100 vind ik een stuk fijner, grotere pinlock op je vizier, veel ventilatie.
 
ik zou direct voor de beste systemhelm gaan , shoei multitec.
betaal 100 euro meer voor een stuk minder windvang en gewicht
 
Terug
Bovenaan Onderaan