Aftapplug olie muurvast

Status
Niet open voor verdere reacties.

KTM525exc

Rookie
6 apr 2022
9
29
Was vandaag van plan voor de eerste keer een oliebeurtje uit te voeren aan mijn ktm525exc.
Echter zit de aftapplug van de olie muurvast. Komt geen beweging in. Past alleen een ring/steeksleutel tussen dus dop met ratel of luchtsleutel helaas geen optie. WD40 helpt niet, tik met de hamer op de sleutel ook niet.

Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor dit probleem?
 
M19?
Bij mn mt09 moest die op 43Nm!
Dat was 6 keer goed gegaan, daarna is de motor verkocht.
Dus waarom je bang zou zijn voor die 23Nm begrijp ik niet, de manual liegt niet.
Waar je wel bang voor moet zijn is dat je momensleutel niet accuraat werkt bij 23Nm.

(Die 95Nm was een richtlijn, dat is niet voor Carter pan alu legering)
Nou ja, ik nodig je van harte uit om hem vast te komen zetten. Mits je een nieuwe pan betaald als het mis gaat :P
Op droge bouten werkt hij prima, alleen 23Nm op een olie schroefdraad. Nee dan ga ik hem verrot trekken.
Nu is dat niet zo spannend, omdat ik hem vast zet en borg dus er gebeurd niets maar echt die 23Nm haal ik niet.
(Misschien hele goede olie?)
 
Je bent de eerste die dat zegt (incl diverse WPHBen). En op eerlijk te zijn, even uit het hoofd moet ik op mijn racer 23nm op mijn aftapplug, als ik mijn momentsleutel daarop zet ben ik al ruim voor hij klikt op gestopt want ik garandeer een carter die een helicoil nodig heeft.
(Waarmee ik niet zeg dat je uit je nek lult, maar dat het echt nieuws voor mij is)
Same. Ik vind 20nm nogal wat voor zo’n boutje. Zo strak draai ik het niet vast. Altijd op gevoel. Levert nooit problemen op.
 
Same. Ik vind 20nm nogal wat voor zo’n boutje. Zo strak draai ik het niet vast. Altijd op gevoel. Levert nooit problemen op.
Officieel is sleutel 19 M12 toch.
Maar aftapplug is geloof ik M14.

Vroeger draaide ik op commando 10 x M8 boutjes 12.2 vast met ik meen zo'n 60 Nm.
Wel in staal natuurlijk. Klembussen binnenwerks rond 80 mm en de hele bus vervormde, was niet meer te hergebruiken.
 
Officieel is sleutel 19 M12 toch.
Maar aftapplug is geloof ik M14.

Vroeger draaide ik op commando 10 x M8 boutjes 12.2 vast met ik meen zo'n 60 Nm.
Wel in staal natuurlijk. Klembussen binnenwerks rond 80 mm en de hele bus vervormde, was niet meer te hergebruiken.
Ik maak mij over het boutje eigenlijk niet druk, maar ik vertrouw dat alu niet zo. Misschien ligt het aan mij.
 
Op deze foto kijk je tegen de onderkant aan. De motor staat rechtop, je zit op je knieën er naast, je zet de ringsleutel op de kop van de aftapplug, laat de sleutel naar rechts wijzen en trekt er aan. De plug draait dan tegen de klok in.

Ik zie een rechterhand met de duim omhoog aan de sleutel.
Hij draait alleen de goede kant op als die Hand tegen de sleutel duwt...
 
Ik zie een rechterhand met de duim omhoog aan de sleutel.
Hij draait alleen de goede kant op als die Hand tegen de sleutel duwt...
Ja, maar zoals ik zei kijk je op de foto tegen de onderkant aan en dan moet je idd duwen in dit geval. Maar als je naast de motor zit en de sleutel wijst naar rechts moet je trekken. Op de foto wijst de sleutel in dit geval naar links.
 
Tja, het denkvermogen kan beperkt zijn.

272867574_2265590573582563_4062513332282671687_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, ik nodig je van harte uit om hem vast te komen zetten. Mits je een nieuwe pan betaald als het mis gaat :P
Op droge bouten werkt hij prima, alleen 23Nm op een olie schroefdraad. Nee dan ga ik hem verrot trekken.
Nu is dat niet zo spannend, omdat ik hem vast zet en borg dus er gebeurd niets maar echt die 23Nm haal ik niet.
(Misschien hele goede olie?)
Je hebt wel een punt Roy, wanneer je gesmeerde bouten op moment zet terwijl ze in de olie staan kom je ver over het omschreven moment heen.

Does oil affect torque?

Dry bolt torque is approximately 30% higher - or 628 lbf ft. If the bolt is lubricated with SAE 30 oil - the torque compared to a dry bolt is reduced with approximately 40%. Note that if torque specified for a dry or slightly oiled bolt torque is applied to a lubricated bolt - the bolt may overload and break.

Voor jou geval 23*0.7= 16. Dan zit je goed. De hoge momenten in het aluminium zal de eerste paar keren wel goed gaan. Maar als je je carter bout op 40nm trekt in de olie. Zet je hem dus daadwerkelijk op 50nm. Na een aantal keren dit toepassen is het huilen met de pet op. En een pagina aanmaken: How to, helicoil zetten. of How to, nieuwe draad tappen in carter.
 
Je hebt wel een punt Roy, wanneer je gesmeerde bouten op moment zet terwijl ze in de olie staan kom je ver over het omschreven moment heen.

Does oil affect torque?

Dry bolt torque is approximately 30% higher - or 628 lbf ft. If the bolt is lubricated with SAE 30 oil - the torque compared to a dry bolt is reduced with approximately 40%. Note that if torque specified for a dry or slightly oiled bolt torque is applied to a lubricated bolt - the bolt may overload and break.

Voor jou geval 23*0.7= 16. Dan zit je goed. De hoge momenten in het aluminium zal de eerste paar keren wel goed gaan. Maar als je je carter bout op 40nm trekt in de olie. Zet je hem dus daadwerkelijk op 50nm. Na een aantal keren dit toepassen is het huilen met de pet op. En een pagina aanmaken: How to, helicoil zetten. of How to, nieuwe draad tappen in carter.
Dat dus. Echter volgens @kirill007 is de opgegeven waarde al omgerekend naar gesmeerde bout.
Daarom zet ik de aftap dus op gevoel vast, nog nooit 1 te vast of los gelopen.

Maar dat terzijde, oplossing TS lijkt me verlengen. Motor op rechts leggen, sleutel/ratel/of wat erop past en langere arm erop en naar beneden drukken.
(Gebaseerd op de eerder geposte screenshot)
 
Maar als je je carter bout op 40nm trekt in de olie. Zet je hem dus daadwerkelijk op 50nm.
Als je hem op 40nm vast trekt trek je hem op 40nm vast. Dat het ding er verder in gaat is wat je eigenlijk bedoeld. Maar een beetje werkplaatshandboek houdt daar rekening mee lijkt me zo.

Ik ben in elk geval van Team momentsleutel. Meestal is dat minder vast dan wat ik zelf had gedaan en dan weet je zeker dat het ook niet gaat lekken.

Mits je natuurlijk ALTIJD je koperen of aluminium plug uitgloeit. :+
 
Als je hem op 40nm vast trekt trek je hem op 40nm vast. Dat het ding er verder in gaat is wat je eigenlijk bedoeld. Maar een beetje werkplaatshandboek houdt daar rekening mee lijkt me zo.

Ik ben in elk geval van Team momentsleutel. Meestal is dat minder vast dan wat ik zelf had gedaan en dan weet je zeker dat het ook niet gaat lekken.

Mits je natuurlijk ALTIJD je koperen of aluminium plug uitgloeit. :+
40 nm = 40 nm (dat is logisch). Alleen de belasting van de draad ligt hoger wanneer een geoliede bout wordt vast gezet.

Doordat de draad gesmeerd is, heeft hij minder wrijving. Hierdoor draai je de bout verder aan voordat je op moment zit. Waardoor de draad hoger belast word.

Er zij hele tabellen over te vinden:

LubricantTorque Reduction
(%)
Graphite50 - 55
White Grease35 - 45
SAE 30 oil35 - 45
SAE 40 oil30 - 40
No lube0

Go team moment sleutel!

Sorry voor het off topic verhaal.

Ik vroeg me eigenlijk af of een slagmoersleutel ''not done'' is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan