All-risk motorverzekering voor motor >10 jaar

JvL74

Die hard MF'er
27 apr 2014
365
1
Lisse
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds kort een 2001 Honda VFR800FI gekocht en ben hier zeer blij mee. Aangezien het mijn enige vervoersmiddel is en vrijwel dagelijks gebruikt wordt ben ik op zoek naar een goede motorverzekering.
Aangezien ik zuinig ben op de motor zie ik hem het liefst all-risk verzekerd worden ivm eventuele schade/ongelukken. Het geld groeit me niet op de rug wat betekend dat ik, bij een total loss, de komende jaren mag sparen voor een nieuw vervoersmiddel (lees: motor).

Het probleem bij de meeste verzekeringen is dat ze een motor ouder dan 10 jaar niet meer all-risk verzekeren. Heeft iemand van jullie een verzekering gevonden die oudere motoren nog wel all-risk verzekeren?
Heeft bovendien iemand van jullie ervaring met all-risk verzekeringen? Is een all-risk verzekering het waard of kan je net zo goed zelf geld opzij zetten omdat je veels te veel premie betaald?

Met vriendelijke groeten,
Jeroen
 
Een VFR is ook niet zo kostbaar dat je die lasten onmogelijk dragen kan. Ik bedoel: je moet eigenlijk alleen verzekeren wat je niet kán betalen (bijv WA, want iemand blijvend invalide rijden kost je héél veel geld), alles wat je meer verzekert is zonde: dan kan je beter sparen.

In mijn geval is dat zeker zo:
WA+ kost me rond de 2 tientjes per maand.
WA+Casco kost me rond de 500 piek per maand.

Komt waarschijnlijk door de combi motor (BMW S1000RR, 2010) en mijn rijervaring (nog maar kort rijbewijs, dus 0 schadevrije jaren). Nu zal een VFR800 makkelijker (en dus goedkoper) zijn te verzekeren, maar verzekeraars maken je het niet makkelijk. Succes!
 
Je zou de ANWB-verzekeringen eens kunnen bellen.
Misschien lukt het dan beter dan via een website van een verzekeraar.

Maar zoals gezegd:
Je kunt hem voor minder verzekeren en het geld dat je overhoudt
sparen voor als je een andere motor nodig hebt.

All-Risk is vooral handig als je m zelf stukrijdt.
 
Met een taxatierapport moet het toch wel lukken. Dan verzeker je hem als 'custom'.

Of het de kosten waard is kunnen wij niet beoordelen, premie hangt van zoveel persoonlijke dingen af.
 
Je gaat toch geen all risk afsluiten van vele honderden euro's (of misschien wel meer dan 1000, ik ken je no claim niet) op een motor die amper 3000 euro waard is ?

Maar goed ik ken je financiële situatie niet. Iedereen moet voor zichzelf afwegen welk risico hij wil afdekken.
 
Ik heb bikerpolis gevonden en die doet het, volgens de online berekening, voor 26,63 euro per maand (excl. € 5,59assurantiebelasting en € 1,25 transactie- en administratiekosten per factuur)... Dat valt nog mee qua kosten. Ik ben alleen wat huiverig aangezien alle andere all-risk verzekeringen die ik gevonden had rond de 60-80 euro per maand hangen (en dus VEEEEEEEEEEEELS te duur).
 
En dan crash je hem en zegt je verzekeraar ze hem 700 euro waard vonden. En wat ze je uitkeren halen ze de komende jaren terug via een premieverhoging :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bikerpolis gevonden en die doet het, volgens de online berekening, voor 26,63 euro per maand (excl. € 5,59assurantiebelasting en € 1,25 transactie- en administratiekosten per factuur)... Dat valt nog mee qua kosten. Ik ben alleen wat huiverig aangezien alle andere all-risk verzekeringen die ik gevonden had rond de 60-80 euro per maand hangen (en dus VEEEEEEEEEEEELS te duur).
vraag bij Bikerpolis even goed naar de voorwaarden waar jij aan moet voldoen voor zo'n verzekering. Ze zijn met een reden zo goedkoop.

Zo kreeg ik mijn motor er niet verzekerd, omdat ik in de afgelopen periode van 8 jaar, een kleine schade met de auto (dus niet eens met de motor) had veroorzaakt. Ik kwam toen gewoon door de eerste checks, maar na de voorlopige dekking kreeg ik een e-mailtje dat ik een andere maatschappij mocht gaan zoeken.
 
Wat je je heel goed moet realiseren, is dat de verzekeraars rekenen met de dagwaarde. Dit hoeft niet automatisch de aanschafwaarde te zijn. Vooral bij oudere motoren zal dat steeds meer uit elkaar lopen, omdat die voor de verzekeraar door blijven dalen terwijl hij economisch nog wel restwaarde heeft.

Je moet je dus van tevoren heel goed laten informeren hierover, want anders is hij bij een kapotte koplamp (bij wijze van spreke) al total loss.
 
Ik zou het geld dat je aan een All-Risk kwijt zou zijn opzij leggen en daarmee zelf een beetje sparen voor het geval je een nieuwe motor aanschaffen moet :)
 
Wat je je heel goed moet realiseren, is dat de verzekeraars rekenen met de dagwaarde. Dit hoeft niet automatisch de aanschafwaarde te zijn. Vooral bij oudere motoren zal dat steeds meer uit elkaar lopen, omdat die voor de verzekeraar door blijven dalen terwijl hij economisch nog wel restwaarde heeft.

Je moet je dus van tevoren heel goed laten informeren hierover, want anders is hij bij een kapotte koplamp (bij wijze van spreke) al total loss.

Helemaal mee eens. De verzekering zal nooit meer als de dagwaarde uitkeren, en dan is je motor dus wellicht ineens een stuk minder waard dan waar jij hem voor hebt gekocht. Mocht je overigens een ongeluk veroorzaken (jouw schuld) dan heb je bovendien taxatiekosten die vaak niet door de verzekering worden vergoed. Deze zijn ook al snel zo'n 200 euro...

Gr.

Boris
 
Laatst bewerkt:
Dagwaarde 2001 Honda VFR800FI afhankelijk van de staat zal ca €1500 zijn. Dus allrisk
verzekeren heeft totaal geen zin. Je zal ook zien dat elke gerespecteerde verzekering
je dit zal afraden. WA of eventueel WA Top is voldoende.
 
Je zal ook zien dat elke gerespecteerde verzekering
je dit zal afraden.

En elke verzekering die het je wel aanbiedt, zoals blijkbaar bikerpolis, is er eentje waar je meteen met een grote boog omheen moet lopen.

Het grote prijsverschil bij bikerpolis zit hem waarschijnlijk in het feit dat ze de nieuwe verzekerde meteen een flink hoge no-claimkorting geven, ongeacht het aantal schadevrije jaren. Dat lijkt leuk, maar na de eerste schade die je claimt vervalt die hele korting en verdienen ze de uitgekeerde schade in no-time terug.
 
Laatst bewerkt:
als 60-80 euro per maand al véééééllllll te duur is kan je de optie allrisk beter vergeten. of er een krantenwijk bij nemen of zo. of je bestedingspatroon bij andere uitgaven veranderen.
maar eigenlijk kan je motorrijden dan beter vergeten. stel dat je een keer onderhoud krijgt dan ben je zo de verzekeringspremie voor een half jaar kwijt.
 
Het probleem is standaard: je betaalt voor de nieuwwaarde, maar bij schade wordt er gekeken naar de dagwaarde. Dit doet zowel je eigen casco verzekeraar bij eigen schade, als ook de verzekeraar van de tegenpartij bij schade welke door derden is veroorzaakt. De enige manier om een uitkering op basis van nieuwwaarde te verkrijgen, is de motor te verzekeren middels een taxatierapport wat iedere 3 jaar vernieuwd dient te worden (meen ik). Het zou dan ook nog eens zo kunnen zijn dat er een restrictie wordt gesteld aan het aantal te verrijden kilometers, maar dat is allemaal op te vragen.
 
als 60-80 euro per maand al véééééllllll te duur is kan je de optie allrisk beter vergeten. of er een krantenwijk bij nemen of zo. of je bestedingspatroon bij andere uitgaven veranderen.
maar eigenlijk kan je motorrijden dan beter vergeten. stel dat je een keer onderhoud krijgt dan ben je zo de verzekeringspremie voor een half jaar kwijt.

Haha, ik kan best 60-80 euro per maand missen. Zo erg is het ook weer niet met mij gesteld.
Ik zet alleen al geld voor huurhuis, motoronderhoud, benzine, vriendin etc. etc. etc. etc. apart. Aan het eind van de streep kan ik me geen verzekering van 60-80 euro veroorloven. (los van het feit dat 60-80 euro per maand nergens op slaat zo lang ik de motor niet binnen een jaar neerleg.)
 
Ik heb een vfr750 uit 1994. Ik heb hem heel bewust wel allrisk verzekerd. Wa+ 25 Allrisk kost mij 50 euro per maand. Ik rijd het hele jaar door en heb daarom gekozen voor allrisk. Ik woon in bosrijk gebied en er steekt veel wild over (dekt wa+ ook). Wat voor mij ook een groot argument is de juridische afhandeling. Stel dat een auto voorrang neemt en jij uitwijkt en schade hebt dan is het echt heel lastig om je schade te verhalen. Je hebt de auto immers niet geraakt en jij besloot toch de berm in de duiken? Persoonlijk lig ik liever in gras dan op de auto mocht het ooit zover zijn.
Wat ik ook fijn vind is dat als je wel schade hebt (en iemand geraakt) dat de verzekering de juridische afhandeling doet. Zover ik weet gebeurt dat bij de WA verzekering niet, dan moet je dat zelf doen. (maar vraag dat vooral ff na)
 
Ik heb een vfr750 uit 1994. Ik heb hem heel bewust wel allrisk verzekerd. Wa+ 25 Allrisk kost mij 50 euro per maand. Ik rijd het hele jaar door en heb daarom gekozen voor allrisk. Ik woon in bosrijk gebied en er steekt veel wild over (dekt wa+ ook). Wat voor mij ook een groot argument is de juridische afhandeling. Stel dat een auto voorrang neemt en jij uitwijkt en schade hebt dan is het echt heel lastig om je schade te verhalen. Je hebt de auto immers niet geraakt en jij besloot toch de berm in de duiken? Persoonlijk lig ik liever in gras dan op de auto mocht het ooit zover zijn.
Wat ik ook fijn vind is dat als je wel schade hebt (en iemand geraakt) dat de verzekering de juridische afhandeling doet. Zover ik weet gebeurt dat bij de WA verzekering niet, dan moet je dat zelf doen. (maar vraag dat vooral ff na)

Dus jij betaalt een jaarpremie die hoger is dan de waarde van je motor.... goed bezig
 
Ik heb een vfr750 uit 1994. Ik heb hem heel bewust wel allrisk verzekerd. Wa+ 25 Allrisk kost mij 50 euro per maand. Ik rijd het hele jaar door en heb daarom gekozen voor allrisk. [

Ik denk dat je blij mag zijn als je 500 euro vergoed krijgt als dagwaarde van je VFR. Die 600 euro die je per jaar betaalt staat in geen verhouding. Maar vraag maar eens na bij je verzekeraar wat hij als dagwaarde van jouw motor hanteert.

Wat ik ook fijn vind is dat als je wel schade hebt (en iemand geraakt) dat de verzekering de juridische afhandeling doet. Zover ik weet gebeurt dat bij de WA verzekering niet, dan moet je dat zelf doen. (maar vraag dat vooral ff na)

Als jij een ongeluk veroorzaakt, stelt de tegenpartij niet jou persoonlijk aansprakelijk maar jouw WA verzekeraar, die daarmee automatisch de juridische afhandeling doet.

Als jij zelf eventueel schade bij een ander wilt verhalen kun je dat regelen door een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Ofwel aanvullend op je WA-polis en dan kost je dat iets van twee tientjes per jaar. Of je neemt een algemene rechtsbijstandsverzekering met verkeersaanvulling. Ook dat is veel goedkoper dan datgene je nu aan allriskverzekering per jaar betaalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan