Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Wat te doen? De standaard achterband van mijn nieuw gekochte Triumph speed triple r is op na 3000 km.
Dit betreft de pirelli Diablo supercorsa. Ik neig naar Bridgestone te switchen, de rs10 street. Zijn er mensen die het vergelijk tussen deze 2 gemaakt hebben en wat is het bij jullie uiteindelijk geworden en waarom?
 
Wat te doen? De standaard achterband van mijn nieuw gekochte Triumph speed triple r is op na 3000 km.
Dit betreft de pirelli Diablo supercorsa. Ik neig naar Bridgestone te switchen, de rs10 street. Zijn er mensen die het vergelijk tussen deze 2 gemaakt hebben en wat is het bij jullie uiteindelijk geworden en waarom?
Staat wel leuk die circuitbandjes, maar ik vind dat Triumph daarmee in de fout gaat bij eerste montage.
Met gewone sportbanden doe je twee keer zo lang en de grip hoeft niet minder te zijn.
 
Wat te doen? De standaard achterband van mijn nieuw gekochte Triumph speed triple r is op na 3000 km.
Dit betreft de pirelli Diablo supercorsa. Ik neig naar Bridgestone te switchen, de rs10 street. Zijn er mensen die het vergelijk tussen deze 2 gemaakt hebben en wat is het bij jullie uiteindelijk geworden en waarom?
Hoe vaak rij je op circuit?
Want het zijn serieus circuit gerichte banden met bijhorende levensduur.
 
Laatst bewerkt:
Wat te doen? De standaard achterband van mijn nieuw gekochte Triumph speed triple r is op na 3000 km.
Dit betreft de pirelli Diablo supercorsa. Ik neig naar Bridgestone te switchen, de rs10 street. Zijn er mensen die het vergelijk tussen deze 2 gemaakt hebben en wat is het bij jullie uiteindelijk geworden en waarom?
Ik zou dan eerder voor de Rosso III kiezen. Zeker als je de Pirelli op het voorwiel laat zitten.
 
Wie rijdt er nou met vierkante banden? Die vervang je toch voordat het te erg wordt?

Omdat eerder vervangen het verschil is tussen een set banden per jaar, terwijl het met vierkante banden niet per se onveilig is? Ik probeer voor de echte winter invalt nieuwe banden te plaatsen en in het voorjaar ben ik dan meestal wel weer toe aan nieuwe.
 
Bridgestones en pirelli’s hebben volledig andere karkassen. Als de voorband nog OK is zou ik een rosso 3 of rosso corsa 2 monteren.

Ik ben overigens van Pirelli/Metzeler, via Michelin overgestapt naar Bridgestones en op zich bevallen die super goed (R11’s) dit is wel 100% circuit. Voor op de weg rij ik nu met een supercorsa SC1 voor en een oude Rosso 2 achter. Om heel eerlijk te zijn werkt dat op de weg ook prima.
 
Ik weet dat vierkante banden niet ideal is, maar ik wilde het vervangen nog even uitstellen. Ik rijdt nu wekelijks 250 km snelweg, en als ik er nu nieuwe banden op leg zijn ze net voor de zomer weer vierkant.

En ik ben natuurlijk nederlander he. Er zit nog voldoende profiel (voor snelweggebruik) op dus gaan we geen geld weggooien.

Alleen nu dus het feit dat het net lijkt alsof ik in een diep vrachtwagen spoor rijdt, dat is wel een spelbreker.
 
Ja, genoeg ervaring met supercorsa SP, rosso corsa en bridgestone R11.

De bridgestones R10 is een achterhaalde semi circuitband die al slijt bij het kijken ernaar. Op zich vind ik bridgestone prima rijden, ik was ook best tevreden met de supercorsa SP overigens, maar het slijtagepatroon van de R11 vind ik fijner.

Neem maar van een ervaringsdeskundige aan dat een circuitachtige voorband alla supercorsa SP ideaal is. Achter is het op de weg overkill en kan je beter een rosso 3 of rosso corsa 2 nemen. Die voldoen meer dan genoeg en houden ook de snelwegkilometers vol.

Verschil tussen bridgestone en pirelli vind ik het gevoel van stabiliteit die de bridgestones geven door hun stijvere karkas.

Maar als je voorband nog OK is, gewoon een nieuwe pirelli achterslof monteren en gaaaaaaaaan.
 
Ik heb zelf gekozen voor de Sportsmart MK3. Lichter sturend, meer maximale grip, en volgens de importeur ongeevenaarde grip in de regen. Zelfs beter dan de Roadsmart III.... Nu heb ik er alleen nog maar op droog wegdek mee gereden, dus dat kan ik nog niet bevestigen.
Maar ondanks dat het voor mij de eerste rit van het jaar was met ook nog eens nieuwe banden en een andere mapping in de Powercommander + aangepaste vering is het mij prima bevallen. Al na enkele kilometers was de schaamrand achter vrijwel helemaal weg. Veel vertrouwen.....

Maar met wat jij omschrijft als rijstijl is ook een sport-toerband ruim voldoende. Je zal alleen merken dat je bij bocht-uit iets gedoseerder op het gas moet gaan, voor de rest eigenlijk geen nadelen.

Ik denk dat ik dan de Sportsmart mk3 maar eens ga proberen. Er van uitgaande dat die het in ieder geval net zo lang vol gaan houden als mijn huidige Bridgestones S20 evo/S21.
 

Extra info...
 
Hallo allemaal!

Ik ga overstappen naar een andere motor en kan daarbij kiezen voor nieuwe banden. Helaas vind ik in de OP geen actuele bandentest.

Het word een 2006 Kawasaki Z1000
Ik zal er ongeveer 80% snelweg mee rijden en de overige tijd met vrienden vlot touren op bochtige dijkjes.
Ik rijd (over een maandje) 10 jaar motor, heb ook bijna ieder jaar woonwerk gereden en 2 keer circuit gereden. Een beetje sturen lukt me dus wel :)

Ik wil graag voor de Michelin Pilot Road gaan.
Daarbij vroeg ik me 2 dingen af. Is de Pilot Road 4 (of zelfs 5 nu?) Nou daadwerkelijk veel beter dan de 2CT? Is ieder cijfertje omhoog een nieuwer en beter model? Of zijn het andere banden?

Het tweede waar ik tussen twijfel is de hardheid van de banden. Van de Pilot Road 4 is er ook een Trail versie welke een nog langere levensduur zou hebben door een nog harder rubber in het midden. Is dit overkill voor mij en zal ik veel grip opofferen of zal het me langer tegen vierkante banden beschermen?

Mvg,
Tom
 
Hallo allemaal!

Ik ga overstappen naar een andere motor en kan daarbij kiezen voor nieuwe banden. Helaas vind ik in de OP geen actuele bandentest.

Het word een 2006 Kawasaki Z1000
Ik zal er ongeveer 80% snelweg mee rijden en de overige tijd met vrienden vlot touren op bochtige dijkjes.
Ik rijd (over een maandje) 10 jaar motor, heb ook bijna ieder jaar woonwerk gereden en 2 keer circuit gereden. Een beetje sturen lukt me dus wel :)

Ik wil graag voor de Michelin Pilot Road gaan.
Daarbij vroeg ik me 2 dingen af. Is de Pilot Road 4 (of zelfs 5 nu?) Nou daadwerkelijk veel beter dan de 2CT? Is ieder cijfertje omhoog een nieuwer en beter model? Of zijn het andere banden?

Het tweede waar ik tussen twijfel is de hardheid van de banden. Van de Pilot Road 4 is er ook een Trail versie welke een nog langere levensduur zou hebben door een nog harder rubber in het midden. Is dit overkill voor mij en zal ik veel grip opofferen of zal het me langer tegen vierkante banden beschermen?

Mvg,
Tom
De Trail versie is voor allroad motoren, en die hebben een andere maat dan een Z1000.
Ik gebruik de Road 5 al een tijdje, en heb vastgesteld dat de droge grip beter is dan die van de sportband Pilot Power 3. Dit heb ik gedaan door op maximale hellingshoek van mijn motor het gas vol open te draaien en naar het lampje van de traction control te kijken.
 
Hallo allemaal!

Ik ga overstappen naar een andere motor en kan daarbij kiezen voor nieuwe banden. Helaas vind ik in de OP geen actuele bandentest.

Het word een 2006 Kawasaki Z1000
Ik zal er ongeveer 80% snelweg mee rijden en de overige tijd met vrienden vlot touren op bochtige dijkjes.
Ik rijd (over een maandje) 10 jaar motor, heb ook bijna ieder jaar woonwerk gereden en 2 keer circuit gereden. Een beetje sturen lukt me dus wel :)

Ik wil graag voor de Michelin Pilot Road gaan.
Daarbij vroeg ik me 2 dingen af. Is de Pilot Road 4 (of zelfs 5 nu?) Nou daadwerkelijk veel beter dan de 2CT? Is ieder cijfertje omhoog een nieuwer en beter model? Of zijn het andere banden?

Het tweede waar ik tussen twijfel is de hardheid van de banden. Van de Pilot Road 4 is er ook een Trail versie welke een nog langere levensduur zou hebben door een nog harder rubber in het midden. Is dit overkill voor mij en zal ik veel grip opofferen of zal het me langer tegen vierkante banden beschermen?

Mvg,
Tom

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
2CT waar jij naar verwijst is de typenaam van de tweede pilot power versie, een sportband.
Ik krijg het idee dat je eigenlijk meer over de pilot road 2, (en 4 / 5) wil weten, een sport-tourband
 
De Trail versie is voor allroad motoren, en die hebben een andere maat dan een Z1000.
Ik gebruik de Road 5 al een tijdje, en heb vastgesteld dat de droge grip beter is dan die van de sportband Pilot Power 3. Dit heb ik gedaan door op maximale hellingshoek van mijn motor het gas vol open te draaien en naar het lampje van de traction control te kijken.

-beide banden even warm, niet te koud voor de sportband?
-asfalt, even warm? even gripvol? niet een beetje vuiligheid?
-bandenspanning?

vast nog meer variabelen te verzinnen die deze uitspraak net te kort door de bocht maken, mijn inziens.
 
Volgens mij had de Pilot Road ook een 2ct versie? 🤔
Maar idd wil ik graag meer over de 3,4 en 5 te weten komen.
Volgens de Michelin website lijkt het wel steeds een update te zijn qua grip...

Maar in mijn achterhoofd werkte het altijd zo -> meer grip = zachter rubber = slijt sneller.

Please correct me if I'm wrong 🤔

Overigens is de Trail versie dus voor zwaardere motoren en zal waarschijnlijk te hard zijn om leuk mee te kunnen rijden? 🤔
 
-beide banden even warm, niet te koud voor de sportband?
-asfalt, even warm? even gripvol? niet een beetje vuiligheid?
-bandenspanning?

vast nog meer variabelen te verzinnen die deze uitspraak net te kort door de bocht maken, mijn inziens.
Dat lijkt zo, maar als je jarenlang, zomer en winter steeds door dezelfde bochten rijdt kun je er toch conclusies aan verbinden.
Er zijn dus variabelen, maar ook een zeer groot aantal waarnemingen.
 
Volgens mij had de Pilot Road ook een 2ct versie? 🤔
Maar idd wil ik graag meer over de 3,4 en 5 te weten komen.
Volgens de Michelin website lijkt het wel steeds een update te zijn qua grip...

Maar in mijn achterhoofd werkte het altijd zo -> meer grip = zachter rubber = slijt sneller.

Please correct me if I'm wrong 🤔

Overigens is de Trail versie dus voor zwaardere motoren en zal waarschijnlijk te hard zijn om leuk mee te kunnen rijden? 🤔
De Road 2 heeft ook een dual compound (2CT). Nieuwe zal vast ook wel. De eerste weet ik het niet van.

Ik rijd zelf met de Road 2 achterband en een Pilot Power 2CT voorband (stuurt wat lichter in dan de Road 2 voorband en voor gaat toch wat langer mee).
Ik rij ook bijna alleen maar snelweg (woon \ werk) op een GSXR750, maar met deze combi kan ik prima bochten pakken. Zou bij wijze van m'n knie over de grond kunnen slepen wat betreft de grip.

Top banden voor dit gebruik. Slijtage valt heel erg mee. Kosten de wereld niet meer tegenwoordig. Goed bij droog en warm weer en goed bij koud en nat weer.

Ikzelf vind het zonde om een nieuwere versie te kopen. Ze zijn beter zegt men, maar ga je dat "beter" ook gebruiken is denk ik de vraag die je jouzelf moet stellen.

In mijn geval is goed, "goed". Zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij had de Pilot Road ook een 2ct versie? 🤔
Maar idd wil ik graag meer over de 3,4 en 5 te weten komen.
Volgens de Michelin website lijkt het wel steeds een update te zijn qua grip...

Maar in mijn achterhoofd werkte het altijd zo -> meer grip = zachter rubber = slijt sneller.

Please correct me if I'm wrong 🤔

Overigens is de Trail versie dus voor zwaardere motoren en zal waarschijnlijk te hard zijn om leuk mee te kunnen rijden? 🤔
Nee, de Trail uitvoering is er in andere maten, bijvoorbeeld 110/80-19 en 150/70-17 in plaats van 120/70-17 en 180/55-17.
De Road 5 heeft als enige een supersportieve zijkant zonder profiel.
 
Dat lijkt zo, maar als je jarenlang, zomer en winter steeds door dezelfde bochten rijdt kun je er toch conclusies aan verbinden.
Er zijn dus variabelen, maar ook een zeer groot aantal waarnemingen.

Klinkt al wat uitgebreider 👍

Benieuwd of dit verhaal meer geluid krijgt.
Om welke reden zou je nu nog een pilot power monteren, als grip en slijtage nadeliger zijn. Kan er geen bedenken, behalve misschien iets flitsender stuurkarakter wat een sportband meestal brengt.
 
Klinkt al wat uitgebreider 👍

Benieuwd of dit verhaal meer geluid krijgt.
Om welke reden zou je nu nog een pilot power monteren, als grip en slijtage nadeliger zijn. Kan er geen bedenken, behalve misschien iets flitsender stuurkarakter wat een sportband meestal brengt.
Michelin heeft inmiddels ook een nieuwere sportband dan de PP3. En over het flitsende stuurgedrag: dat is waar, de Road 5 stuurt zwaarder dan de PP3, maar dat was juist mijn bedoeling omdat ik een hypernerveuze Hyperstrada heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan