Alles over motorbanden Deel 7

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
885
77
34
Nijmegen
Welke bandenspanning?
Die vraag kwam ook bij mij op.
Plat in het midden geloof ik wel, maar ook zo plat op de zijkanten (hoekig)? Alsof hij in de bochten door te weinig luchtdruk extreem plat is geperst en zo een heel groot raakvlak heeft gecreeerd..??
Al moet ik toegeven, motoren van 600 kg inclusief alles gaat mn pet te boven..

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
747
177
Van een raar slijtagebeeld kijk ik niet op, wel van die scheur in de sidewall.
5 scheuren aan elke kant
Welke bandenspanning?
2.8 bar conform motor boekje
Luchtvering achter op 2.7 bar, stuurt normaal als een scheermes, vandaar de rijstijl.

Het is natuurlijk mogelijk dat Mario in de Pirelli fabriek een off-day had ... om dat uit te sluiten stel ik de vraag hier.
Ik verdenk het gewicht en de rijstijl het meest. Ik zal een foto van de gecupte voorband plaatsen.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.999
1.696
57
Den Haag
5 scheuren aan elke kant

2.8 bar conform motor boekje
Luchtvering achter op 2.7 bar, stuurt normaal als een scheermes, vandaar de rijstijl.

Het is natuurlijk mogelijk dat Mario in de Pirelli fabriek een off-day had ... om dat uit te sluiten stel ik de vraag hier.
Ik verdenk het gewicht en de rijstijl het meest. Ik zal een foto van de gecupte voorband plaatsen.
Is de band wel van het juiste type? Ik bedoel: raadt Pirelli deze band aan voor jouw motor? Van bepaalde maten is er een versterkte versie leverbaar.

Laatst bewerkt:

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
747
177
Is de band wel van het juiste type? Ik bedoel: raadt Pirelli deze band aan voor jouw motor?
Pirelli Nightdragon:
  1. Better adherence, road holding and look than standard tyres for Custom/Cruiser motorcycles
  2. Designed for Custom motorcyclists that need tyres with high performance on the straight and inclining
  3. Excellent grip and a higher mileage
  4. Great fun to ride with a good balance between reliability and life of the tyre
  5. Optimised for the new V-Twin engines with more power and higher torque
  6. EPT technology of sporting derivation to optimise the area of contact in order to ensure great stability at high speeds and lightning acceleration

Er is nu een upgrade in de vorm van de GT edition:

Up to 20% Longer lasting*.
Advanced “Full Carbon Black” compound.
Stiffer carcass thanks to structure stiffening and high belt tension.
Same legendary performance, and 100% mixable with all Night Dragon front tyres.

Vooral dat stiffer carcass zet me aan het denken ..

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.999
1.696
57
Den Haag
Pirelli Nightdragon:
  1. Better adherence, road holding and look than standard tyres for Custom/Cruiser motorcycles
  2. Designed for Custom motorcyclists that need tyres with high performance on the straight and inclining
  3. Excellent grip and a higher mileage
  4. Great fun to ride with a good balance between reliability and life of the tyre
  5. Optimised for the new V-Twin engines with more power and higher torque
  6. EPT technology of sporting derivation to optimise the area of contact in order to ensure great stability at high speeds and lightning acceleration

Er is nu een upgrade in de vorm van de GT edition:

Up to 20% Longer lasting*.
Advanced “Full Carbon Black” compound.
Stiffer carcass thanks to structure stiffening and high belt tension.
Same legendary performance, and 100% mixable with all Night Dragon front tyres.

Vooral dat stiffer carcass zet me aan het denken ..
Maar kun je ook de berekening van het gewicht toelichten? 600 kg is buitensporig veel.

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
747
177
Maar kun je ook de berekening van het gewicht toelichten? 600 kg is buitensporig veel.
Motor incl vloeistoffen: 425kg, rijder 120kg, bagage 40kg, totaal 585kg, afgerond 600kg
Laadvermogen volgens fabrieksopgave is 180kg, Toegestaan totaalgewicht is dan 605kg

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.999
1.696
57
Den Haag
Motor incl vloeistoffen: 425kg, rijder 120kg, bagage 40kg, totaal 585kg, afgerond 600kg
Laadvermogen volgens fabrieksopgave is 180kg, Toegestaan totaalgewicht is dan 605kg
Dat is nogal wat. De band zal wel overbelast zijn geweest. Het is niet zo vreemd dat Pirelli nu een versterkte versie levert. Welke band komt er tevoorschijn als je jouw motor merk en type invult op de Pirelli site?

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
747
177
Dat is nogal wat. De band zal wel overbelast zijn geweest. Het is niet zo vreemd dat Pirelli nu een versterkte versie levert. Welke band komt er tevoorschijn als je jouw motor merk en type invult op de Pirelli site?
Pirelli Nightdragon, de band die erop zit

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.941
842
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
En toch ben ik er vrij zeker van dat er minimaal 1 keer met een flink te lage bandenspanning gereden is. Die scheuren zijn een goede inducator hiervoor.

De onregelmatige slijtage kan heel goed door de vering komen, maar kijk ook eens naar wiellagers en achterbruglagers.

peter-1981

MF veteraan
3 jan 2019
1.587
2.004
37
Heerlen
Vandaag gekozen voor Bridgestone T30 onder de Diversion te laten leggen.
Op aanraden van motoport , snap dat ze aanraden waar ze meeste op verdienen maar de GSX S750 had ook Bridgestone ( geloof S21) en daar was ik wel tevreden over dus ben benieuwd hoe de T30 het gaat doen :D

KlukKluk66

MF'er
2 mrt 2018
55
22
Ik heb ook zo'n motor.
Ik rij zo'n 50K per jaar en gebruik een Dunlop E4.
Gaat bij mij zo'n 46k KM mee, waarvan ca. 90% in het buitenland met bijbehorende snelheidslimieten.
Rijstijl 105 snelweg, verder veel bergpassen en kleine, vaak slechte, wegen.
Belading is ca. 530 kg: 425 motor 70 kg rijder en ruim 30 kg bagage.

Band is goed, echter bij nat wegdek onder de 5 graden, wil de motor wel eens driften op witte vlakken (met name pijlen voor stoplicht en markering bij verlaten rotonde.)
Netjes gas geven en niet het volledige koppel gebruiken is hier gewenst.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
7.490
4.610
38
Heemskerk
highking.nl
Shit -O-

Wat is wijsheid. Pluutjes kopen en hopen dat 't daarmee opgelost kan worden?

Maandag vond ik de V-Strom kut rijden. Toen ik thuis kwam vond ik de band wat platjes... gaf er een schop tegen en die veerde mee... euh. :?
Bandenspanningsmeter (analoog) sloeg niet eens uit, zo weinig lucht zat er nog in. Heb ik dus gewoon mee gereden en wel wat gevoeld maar niet het idee gehad dat ik met een lekke band reed. Band opgepompt tot 2.9 bar. Vanmorgen alweer zacht. Vanavond even gecontroleerd en toen zag ik bovenstaande.

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.696
484
Enschede
Bezoek site
Of langs een (motor)banden zaak gaan....

Schiet me te binnen dat die reaparatiesets alleen voor nood zijn...en een paraplu zul je langs een bandenboer moeten gaan.