Alles over motorbanden Deel 7

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.407
63
ergens in FRL
Ik heb de Michelin pilot street radial gehad op een vorige motor en ik vond dat deze geen fijn stuurkarakter had en ook beperkte grip. Misschien dat jij er heel blij mee zult zijn, maar waarom niet de M7RR? Zou een mooie combinatie moeten zijn met de M5 voor.
Hmmm ja, lastig! Hoop eigenlijk dat de Michelins langer mee gaan (en ze zijn gunstig geprijsd). Wellicht dat dit dan wel wat ten koste gaat van de grip. Maar de 390 wordt voornamelijk door m'n vriendin in droog weer bereden en zo hard gaat ze bochten ook nog niet om.. ;)

edit, overal staat er bij die Michelin 'TL/TT' bij. Even voor de zekerheid, ik neem aan dat deze dan zowel tubeless als met binnenband te gebruiken is (afhankelijk van velg)?

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Een vraag,
Onder mijn motor zitten Michelin pilot road 4 banden, achter kaal en voor met zaagtandprofiel.
Zit nog in de opbouwende fase zeg maar, rij tot nu toe altijd door regen, wind en maneschijn.

Kan ik alleen achter vervangen voor een mpr5?
Of voor gelijk mee pakken omdat die gecupt is?
Slechts 1 band vervangen is mogelijk.
De set vervangen brengt je natuurlijk wel veel meer rijplezier, maar dat is jouw beslissing. Het moet niet.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
De 390 Duke hier zit bijna op de slijtnokjes en heeft net ruzie gekregen met een flinke parker/schroef (en verloren). Dus tijd voor een nieuw bandje!

Voor zit nog de standaard Metzeler Sportec M5 Interact (met meer dan genoeg profiel). Maar ik vond die achter wel erg snel slijten (5000km en al bijna op de nokjes). Dus ik wilde eens een Michelin Pilot street Radial gaan proberen. Is dat een beetje te combineren die twee? Je zou denken dat de Metzeler voor wel meer grip dan de Michelin achter moet hebben. En de 390 is verder natuurlijk ook geen zwaargewicht (zowel in kg's als power).. Alvast weer bedankt!
Het is een wat vreemde combinatie.
Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen, en als het niet bevalt de andere band ook vervangen.
Maar waarom de Street Radial? Is het budget een probleem dat je gaat kiezen voor deze band?

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Hoewel ik steeds meer begin te wennen aan m'n "nieuwe" banden (ze liggen er nu 2 maanden op, heb er ongeveer een maand mee gereden) heb ik nog steeds af-en-toe het gevoel dat m'n achterwiel wegglijd. Dat gebeurd in werkelijkheid niet maar ik schrik er wel van. Reed hiervoor op Michelin Road 5 waarbij ik hier nagenoeg geen last van had, maar met de RoadSmart III heb ik er best wel last van. Nou wás ik al geen bochtenvreter maar 't wordt er zo niet beter op.

Is dat herkenbaar, bij de overstap van Michelin naar Dunlop?
Je gaat met de Dunlop naar een veel stijver karkas, en een langere opwarmtijd. Dat kan even wennen zijn, maar bij sommigen went het niet.
Ik heb het zelf precies andersom, ik kan niet aan de Michelins wennen.

Ik heb wel gehoord dat VFR1200-rijders een vergelijkbare melding gaven bij specifiek deze banden. Ik heb er namelijk nogal wat als klant, en ik heb dit (plus vroeger ingrijpen van tractiecontrole en ABS) nu een drietal keer eerder gehoord.

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
7.070
4.183
38
Heemskerk
highking.nl
Interessant. Het is wel echt puur gevoel volgens mij. Ik heb niet de indruk dat ik écht grip verlies. Heb dan wel geen TC en ABS maar remmen doet 'ie prima en los van m'n schrikreactie gaat 'ie probleemloos door elke bocht.

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.407
63
ergens in FRL
Het is een wat vreemde combinatie.
Maar je kan het natuurlijk gewoon proberen, en als het niet bevalt de andere band ook vervangen.
Maar waarom de Street Radial? Is het budget een probleem dat je gaat kiezen voor deze band?
Een beetje budget (ten opzichte van de nieuwste zoals de Road 5 of M7RR) maar wil voornamelijk een wat langere levensduur. Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).

Pteradon

MF'er
13 aug 2009
78
48
Vandaag de Bridgestone S22 binnen gekregen. (120/70r17 en de 200/55r17)
Ik zal waarschijnlijk a.s. zaterdag deze banden onder mijn fiets monteren.

Ik heb deze banden besteld, vanwege de betere grip met natte weersomstandigheden, dan de huidige RS10 banden die er nu onder zitten.
Tevens zouden de S22 ook een langere levensduur hebben dan de RS10.
Ik ben benieuwd.

Pteradon

MF'er
13 aug 2009
78
48
Naar mijn weten zijn de RS10 straat-legale circuitbanden. Mijn fiets werd standaard, vanuit Yamaha, geleverd met de RS10. Inmiddels 5300 km mee gereden.

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Een beetje budget (ten opzichte van de nieuwste zoals de Road 5 of M7RR) maar wil voornamelijk een wat langere levensduur. Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).
Je hebt door de incourante bandenmaten weinig keuze buiten de sportbanden, dus dat is inderdaad lastig.
Maar je kan ook kiezen voor de Dunlop Sportsmart II Max. Dat is een prima sportband, die ook nog eens lang meegaat. Hij is alleen t.o.v. de laatste generatie sportbanden iets minder in de regen, maar ook daar zeker niet slecht.

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.978
202
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Die Metzeler Sportec M5 was achter ook bijzonder snel vierkant gesleten (kan ook aan de berijdster in combinatie met 1-cilinder liggen hoor :+).
Ik meen me te herinneren van een Moto73 langeduurtest dat de achterband van een eencilinder (F650 funduro?) langer meeging als er een sportband op lag dan met een tourband. Hypothese was dat het zachte rubber van de sportband wat meer kon meebewegen met de dikke relatief ver uit elkaar komende klappen van de eenpitter dan het hardere rubber van de tourband. Die slipte bij elke verbrandingsslag een fractie waardoor de slijtage vrij hard ging.

• Like
Waarderingen: Super Blackbird

Rappie

MF veteraan
7 aug 2010
2.407
63
ergens in FRL
Interessante theorie over de zachtere/hardere banden. Zou zomaar eens zo kunnen zijn ja. Alhoewel mijn 690 Duke de meer sportieve banden in no-time opvrat ;) (die trok er waarschijnlijk nét even te hard aan)

We gaan de Michelin toch maar proberen :). Zoals Blackbird eerder opperde, als de (wat aparte) combinatie met de voorband niet bevalt dan kan er altijd nog gewisseld worden. Ach.. en anders zit het er kennelijk toch maar 5000-6000km onder :+

Asfaltkouwer

MF'er
30 mrt 2016
74
6
Angel GT 2 bevallen mij tot nog toe :tbeter (veel meer grip) dan de Angel GT 1.
Bijna 2500 km meegereden :]
Wat bevalt beter dan kan je specifiek zijn.
Ik rijd nu met de angel ST en als deze vervangen moeten worden wat zou ik dan merken als ik naar de GT 2 zou gaan?
IK rijd een shiver trouwens 2 cilinder dus.
Of zouden jullie andere banden voor de shiver advizeren . ( rijd wat woon werk maar ook juist plezier rondjes ).

Dank

DarkKnight7

DARKSPEED TRIPLE 🏍KNIGHTRIDER🤴🏻 🇬🇧
Donateur
28 mrt 2011
13.789
1.071
Midden Nederland
Ik rijd nu met de angel ST en als deze vervangen moeten worden wat zou ik dan merken als ik naar de GT 2 zou gaan?
Of zouden jullie andere banden voor de shiver advizeren . ( rijd wat woon werk maar ook juist plezier rondjes ).

Dank
Ik vind tot dusver dat de GT2 beter in de bochten zit, minder glijden met versnellen onder hangen in de bocht..
(Betere grip dus , dan de GT’s)
De GT 2 zijn duurder maar voor mij is dat het waard!
Hopelijk duidelijk omschreven voor jou..
Ps, ik rijd een SPEED TRIPLE🏍 135 pk /111 NM💪🏼😎

Advies vind ik lastig, een 2 cilinder reageert anders en ik weet jou rijgedrag niet maar het zal je positief verrassen een GT2 🤓

Laatst bewerkt:

Super Blackbird

21 jun 2004
16.782
697
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl

Dank
Behalve bovengenoemde voordelen is de GT2 ook een enorm stuk beter in de regen, en gaat hij iets langer mee.

• Love
Waarderingen: DarkKnight7

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
724
141
Beste bandendeskundigen, graag jullie mening. Motorfiets is een 1800 cc v-twin tourmachine met 150nm. Totaal gewicht met bestuurder en bagage 600kg.
Gebruik: snelweg 140 km/u en bergweggetjes bochten en bochten.

Wat is er met deze achterband gebeurt? 20190913_141749.jpg

20190913_141533.jpg

20190913_141734.jpg

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.781
1.519
57
Den Haag