Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.325
10.939
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Hornet 900, die heeft standaard 17 inch volgens mij. Voorband is nu 120/70-17.

Maar je kunt dus beste wel hetzelfde merk hanteren voor en achter?
Als je onvoldoende kennis hebt over banden, en je wilt geen advies van anderen vragen zou ik niet alleen hetzelfde merk, maar ook hetzelfde model voor- en achterband nemen. Je kan dan nooit de fout in gaan. Alleen voor hetzelfde merk, maar wel voor een ander model gaan geeft meer risico.
Als jij bijvoorbeeld zou kiezen voor een sportband achter, en een sport/tourband voor, dan zal je bij stevig rijden de grens aan de maximale grip meestal eerst aan de voorkant vinden. Dat is op zijn minst even schrikken, maar op zijn slechtst een stevige crash.
Kies je hetzelfde merk, hetzelfde soort band, dan kan je nog verschillende generaties combineren. Als je in zijn algemeenheid bij de band die vervangen moet worden voor een jongere generatie kiest, dan zal je er nooit op achteruit gaan (een heel enkele uitzondering daargelaten).

Ofwel, als je het kan/wil betalen, kies dan nu voor de Pirelli Angel GT2, en varvang dan staks de andere band zodra deze versleten is daar ook voor. En als ze beiden ongeveer even snel versleten zijn, dan kan je alsnog voor een ander setje gaan.
 
Mij wordt nu de Pilot Road 2 aangeraden. Zou iets beter zijn dan de 3, en scheelt weer wat qua aankoopbedrag tov een 4 of 5.
De Road 2 is geen slechte band, en de 3 viel inderdaad tegen. Of deze beter/slechter is hangt af van welke motor en welk gebruik.
Bedenk wel dat de Road 2 een tamelijk uitgesproken karakter heeft t.o.v. bijna alle andere banden in dit segment vanwege het veel slappere karkas. Dat moet bij de rijder, de motor, en het gebruik passen. Zo niet, dan kan hij als bijzonder onaangenaam ervaren worden. Niet onveilig, wel onaangenaam.

Ik zou prijs (indien mogelijk) geen enkele rol laten spelen. Als je dit gaat terugrekenen naar de kilometerprijs dan is het verschil peanuts. Zeker omdat veel moderne S/T-banden extreem lang mee kunnen gaan.
 
Als je onvoldoende kennis hebt over banden, en je wilt geen advies van anderen vragen zou ik niet alleen hetzelfde merk, maar ook hetzelfde model voor- en achterband nemen. Je kan dan nooit de fout in gaan. Alleen voor hetzelfde merk, maar wel voor een ander model gaan geeft meer risico.
Als jij bijvoorbeeld zou kiezen voor een sportband achter, en een sport/tourband voor, dan zal je bij stevig rijden de grens aan de maximale grip meestal eerst aan de voorkant vinden. Dat is op zijn minst even schrikken, maar op zijn slechtst een stevige crash.
Kies je hetzelfde merk, hetzelfde soort band, dan kan je nog verschillende generaties combineren. Als je in zijn algemeenheid bij de band die vervangen moet worden voor een jongere generatie kiest, dan zal je er nooit op achteruit gaan (een heel enkele uitzondering daargelaten).

Ofwel, als je het kan/wil betalen, kies dan nu voor de Pirelli Angel GT2, en varvang dan staks de andere band zodra deze versleten is daar ook voor. En als ze beiden ongeveer even snel versleten zijn, dan kan je alsnog voor een ander setje gaan.

Ok, als ik het goed begrijp dus kiezen voor hetzelfde merk EN hetzelfde type band. Nu zijn de Diablo Strada en Angel GT(1 of 2) volgens mij beide sport/toer banden dus zit dat goed.

Dan de vraag voor de GT of GT2. Is de GT2 niet weer te goed voor de Strada omdat het weer een doorontwikkeling is? Het prijsverschil is volgens mij een tientje of twee, daar maakt me niks uit.

De optie van voor ook een Diablo Strada heb ik overigens niet gehoord dus is sowieso niet slim (omdat het dan wel twee dezelfde banden zijn)?
 
Laatst bewerkt:
Diablo Strada is opgevolgd door de Angel GT is opgevolgd door de GT2. Het grote voordeel is dat de Strada achter ligt. Vuistregel is dat je aan de voorkant meer grip wilt dan achter omdat een beetje glijden achter vaak minder consequenties heeft dan glijden voor. Met een nieuwe GT(2) heb je voor meer grip dan achter.

Voorband heeft over het algemeen een langere levensduur dan de achterband, dus als de Strada vervangen moet worden heb je dik kans dat de voorband nog even mee kan. Heb je daar de GT(2) liggen dan leg je er achter ook een GT(2) op. De Diablo Strada is verder al een prima band, of je nu voor een Angel GT of GT2 kiest het zal geen slechte keuze zijn. Welke van de twee is persoonlijke voorkeur: wat vindt je belangrijker, nieuwste stand van techniek of paar euro goedkoper?

Oftewel, binnen het uur had je in de 1e reactie al het perfect antwoord *D *D *D :t
 
Ok, als ik het goed begrijp dus kiezen voor hetzelfde merk EN hetzelfde type band. Nu zijn de Diablo Strada en Angel GT(1 of 2) volgens mij beide sport/toer banden dus zit dat goed.

Dan de vraag voor de GT of GT2. Is de GT2 niet weer te goed voor de Strada omdat het weer een doorontwikkeling is? Het prijsverschil is volgens mij een tientje of twee, daar maakt me niks uit.

De optie van voor ook een Diablo Strada heb ik overigens niet gehoord dus is sowieso niet slim (omdat het dan wel twee dezelfde banden zijn)?
Je begrijpt het inderdaad goed.

Voor de oude Strada zou ik geen geld meer uitgeven, maar ik kan niet in jouw portemonne kijken.
Voor iets meer heb je een veel beter product. Vooral in de regen.
 
Bandenmensen, ik heb een Suzuki GS1000S in de schuur staan die over een tijdje opgeknapt gaat worden, ik wil hier banden op hebben die ook qua profiel er zo uitzien als toen hij nieuw was, is dat mogelijk? Toen zal er iets van IRC of Bridgestone op hebben gezeten?

De maten zijn 3.50x19" en 4.50x18" (die 18" is specifiek voor de S)
 
Bandenmensen, ik heb een Suzuki GS1000S in de schuur staan die over een tijdje opgeknapt gaat worden, ik wil hier banden op hebben die ook qua profiel er zo uitzien als toen hij nieuw was, is dat mogelijk? Toen zal er iets van IRC of Bridgestone op hebben gezeten?

De maten zijn 3.50x19" en 4.50x18" (die 18" is specifiek voor de S)
Ik heb een GS1000 uit 1978 gehad in 1994. Was IRC toen ook al gangbaar. :?

Geen idee wat de originele look is, wellicht komt de Dunlop K70+TT100 er in de buurt.

Maar ik vind - mits het past - de tkc 70 van continental wel erg mooi.

GlobeBusters-TKC-70.png
 
Bandenmensen, ik heb een Suzuki GS1000S in de schuur staan die over een tijdje opgeknapt gaat worden, ik wil hier banden op hebben die ook qua profiel er zo uitzien als toen hij nieuw was, is dat mogelijk? Toen zal er iets van IRC of Bridgestone op hebben gezeten?

De maten zijn 3.50x19" en 4.50x18" (die 18" is specifiek voor de S)
de metzeler me33 is in 82 uitgekomen. Volgens mij is dat het profiel dat het langst gebruikt is.
 
Ik heb een GS1000 uit 1978 gehad in 1994. Was IRC toen ook al gangbaar. :?

Geen idee wat de originele look is, wellicht komt de Dunlop K70+TT100 er in de buurt.

Maar ik vind - mits het past - de tkc 70 van continental wel erg mooi.

Bekijk bijlage 1434478

Dunlop K70+TT100 zien er wel uit zoals ik voor ogen heb ja :9

De TKC70 (als dat de band op je foto is) gaat het zeker niet worden, sorry is geen hipsterfiets dit.
 
Mijn metzeler roadtec 01 is achteraan helemaal weg nu heb ik 3 setjes opgereden met de roadtec en ben er zeer tevreden over. maar wil nu is iets anders en naar het zuster merk gaan pirelli angel gt2. maar heeft die ook een hele lange levensduur? rijd namelijk veel autosnelweg en ook sportieve weekendjes eifel en ardennen. En hoe zit het bij koudere tempraturen? (Ben een doorrijder) Want in de winter was de roadtec ook schitterend.
 
Ik lees hier dat oudere motoren prima met de moderne (door bandenfabrikanten aanbevolen) bandenspanningen kunnen worden gereden, maar ik heb andere ervaringen. Ik zal dat toelichten:

Mijn motorscooter is ooit afgeleverd met Bridgestone Hoop banden. Honda beveelt voor de Silverwing met (aanbevolen) Hoop banden aan: 2,0 bar voor en 2,25 (2,50 met passagier) achter. De Hoops waren niet mijn type (matige grip op nat wegdek).
Zodra ze waren versleten heb ik ze laten vervangen door Battlax SC banden (inmiddels 2e voor- en 3e achterband). Dat zijn prima banden (veel grip, gevoel en comfort, redelijk slijtvast).

Nu komt het:
Bridgestone beveelt voor mijn specifieke motorscooter de volgende bandenspanning:
Hoop: 2,3 bar voor/ 2,8 achter.
Mijn ervaring daarmee was dat de vering, i.c. de demping, het gestuiter op slecht wegdek niet meer kon bijhouden. Experimenteren met de voorspanning van de achtervering gaf als resultaat dat de strakkere standen beter werkten. Maar een groter probleem was dat ik minder grip ervoer.
Battlax: 2,5/2,5.
Prima grip, maar de voorvering vind dit absoluut niet leuk (en ik ook niet).

Wat is nu wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier dat oudere motoren prima met de moderne (door bandenfabrikanten aanbevolen) bandenspanningen kunnen worden gereden, maar ik heb andere ervaringen. Ik zal dat toelichten:

Mijn motorscooter is ooit afgeleverd met Bridgestone Hoop banden. Honda beveelt voor de Silverwing met (aanbevolen) Hoop banden aan: 2,0 bar voor en 2,25 (2,50 met passagier) achter. De Hoops waren niet mijn type (matige grip op nat wegdek).
Zodra ze waren versleten heb ik ze laten vervangen door Battlax SC banden (inmiddels 2e voor- en 3e achterband). Dat zijn prima banden (veel grip, gevoel en comfort, redelijk slijtvast).

Nu komt het:
Bridgestone beveelt voor mijn specifieke motorscooter de volgende bandenspanning:
Hoop: 2,3 bar voor/ 2,8 achter.
Mijn ervaring daarmee was dat de vering, i.c. de demping, het gestuiter op slecht wegdek niet meer kon bijhouden. Experimenteren met de voorspanning van de achtervering gaf als resultaat dat de strakkere standen beter werkten. Maar een groter probleem was dat ik minder grip ervoer.
Battlax: 2,5/2,5.
Prima grip, maar de voorvering vind dit absoluut niet leuk (en ik ook niet).

Wat is nu wijsheid?
als het op bandenspanning aankomt is belading en rijstijl erg belangrijk.
wat wijs is? beginnen bij de aanbevolen spanning, wat jij hebt gedaan, en experimenteer. ga per stap van 0,1 of 0,2 naar beneden en omhoog en kijk wat je het beste bevalt, wat je dus ook al gedaan hebt.

ik heb met een KTM superduke ook onder de aanbevolen spanning gereden, gewoon op straat. 2.0 en 2.3 i.p.v. 2.5 en 2.9. grootste nadeel was de versnelde slijtage van de achterband
 
Ah, dus je kunt best ver gaan, zeker met de wetenschap dat een Superduke iets meer van de banden vraagt dan een Silverwing. Als het op slijtage aankomt: ik heb met 2,1/2,4 ipv 2,5/2,5 bar 28.000 km met de voorband gereden en 19.000 met mijn achterband. Ze hadden alltijd nog 2,5 mm profiel, maar hij moest toch voor een beurt en de winter kwam eraan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan