Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.251
10.847
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is vaak de wang stijver ja, zodat de band minder vervormd door het gewicht van de motor.

Interessant vind ik ook om te weten 'vanaf wanneer' de band voor zware motoren interessant wordt. 'Vroeger' had je dat soort banden nl. niet.
De 250 kg droge GSXR1100 reed op dezelfde sportbandjes als de 1e R1 toentertijd...
 
Voor de XJR1300 wordt de gewone Angel GT, of de gewone Angel GT2 aangeraden.
Wat de verschillen zijn tussen de normale en de afwijkende versies wordt nooit vrijgegeven.
In zijn algemeenheid mag je verwachten dat het karkas en/of de wangen wat stijver zijn als die afwijkende versie voor zwaardere motoren wordt aanbevolen.
 
@Super Blackbird
Is er een soort van grens in kg's aan te geven vanaf waar de GT-achtige uitvoeringen aan te raden zijn?
Zoals ik al zei, een gsxr1100 van 250 kg reed voorheen op dezelfde banden als een R1 van 180 kg. Niet dat ik niet in het nut van GT banden geloof, maar wanneer valt een motor onder de 'zware' motoren?
 
@Super Blackbird
Is er een soort van grens in kg's aan te geven vanaf waar de GT-achtige uitvoeringen aan te raden zijn?
Zoals ik al zei, een gsxr1100 van 250 kg reed voorheen op dezelfde banden als een R1 van 180 kg. Niet dat ik niet in het nut van GT banden geloof, maar wanneer valt een motor onder de 'zware' motoren?
Het ijkt mij wel fijn als de band daar is op aangepast, stabieler weggedrag, ook in de bochten.
Vaak zitten er ook geen lichtgewicht rijders op dat soort motorfietsen. :+ :+
 
Eens. Nogmaals, zie het nut van dat soort banden wel in.
Vraag me af waar die grens ongeveer ligt.

Bijvoorbeeld, 1e type zx9r met z'n 212 kg drooggewicht. Aan de zware kant t.o.v. een sportmotor uit deze (of zelfde dezelfde :+) tijd.
GT-banden of normale?

Zijn de normale uitvoeringen van banden tegenwoordig voor lichtere motoren ontworpen dan vroeger en dus de GT banden wat vroeger de normale waren? Over het algemeen zijn motoren lichter geworden natuurlijk.
Of andersom, zijn de normale uitvoeringen nog steeds 'dezelfde' (jaja ontwikkelingen, gaat me even om speciaal voor 'zware' motor) en de GT uitvoeringen een extra stugge tov de normale?
 
Voor de XJR1300 wordt de gewone Angel GT, of de gewone Angel GT2 aangeraden.
Wat de verschillen zijn tussen de normale en de afwijkende versies wordt nooit vrijgegeven.
In zijn algemeenheid mag je verwachten dat het karkas en/of de wangen wat stijver zijn als die afwijkende versie voor zwaardere motoren wordt aanbevolen.
Ah top dank! - helder👍🏼
Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben- stel je monteert wel echt sportieve banden onder een zwaar oudje als de XJR: merk je dan ook dat ze bijv. ‘Te zacht’ zijn vanwege het gewicht van de machine? Of is dat luttele verschil in kilo’s (ZX10R>>XJR1300- of R1zoals eerder vermeld) te verwaarlozen voor de “fanatieke mooi weer rijders” onder ons? 🙌🏼
 
Ah top dank! - helder👍🏼
Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben- stel je monteert wel echt sportieve banden onder een zwaar oudje als de XJR: merk je dan ook dat ze bijv. ‘Te zacht’ zijn vanwege het gewicht van de machine? Of is dat luttele verschil in kilo’s (ZX10R>>XJR1300- of R1zoals eerder vermeld) te verwaarlozen voor de “fanatieke mooi weer rijders” onder ons? 🙌🏼
Ik zeg liever te slap dan te zacht, omdat zacht ook op de rubbercompound kan slaan.
Of bedoel je in dit geval ook echt de rubbersamenstelling?
In zijn algemeenheid profiteert een zware machine van een stijvere band doordat je gewoon minder beweging in de motor krijgt bij belasting (bochtenwerk, remmen enzovoorts). De motor gedraagt zich rustiger/stabieler.

@Super Blackbird
Is er een soort van grens in kg's aan te geven vanaf waar de GT-achtige uitvoeringen aan te raden zijn?
Zoals ik al zei, een gsxr1100 van 250 kg reed voorheen op dezelfde banden als een R1 van 180 kg. Niet dat ik niet in het nut van GT banden geloof, maar wanneer valt een motor onder de 'zware' motoren?
Helaas, was het maar zo simpel...... Elke bandenfabrikant bepaald zelf die grens, en die is niet alleen afhankelijk van gewicht en type motorfiets. Sterker nog, soms zie je op 1 motorfiets 1 band met een zwaardere uitvoering, en is de andere een normale.
Ik ben vele uren per week bezig met motorbanden (nog meer dan met MotorForum ! ), en ook ik moet nog vaak spieken bij de bandenfabrikanten welke versie ze voor welke motorfiets aanbevelen of zelfs voorschrijven.

Eens. Nogmaals, zie het nut van dat soort banden wel in.
Vraag me af waar die grens ongeveer ligt.

Bijvoorbeeld, 1e type zx9r met z'n 212 kg drooggewicht. Aan de zware kant t.o.v. een sportmotor uit deze (of zelfde dezelfde :+) tijd.
GT-banden of normale?

Zijn de normale uitvoeringen van banden tegenwoordig voor lichtere motoren ontworpen dan vroeger en dus de GT banden wat vroeger de normale waren? Over het algemeen zijn motoren lichter geworden natuurlijk.
Of andersom, zijn de normale uitvoeringen nog steeds 'dezelfde' (jaja ontwikkelingen, gaat me even om speciaal voor 'zware' motor) en de GT uitvoeringen een extra stugge tov de normale?
Wie was er eerst, de kip of het ei? :+

Ik betwijfel of motoren gemiddeld lichter zijn geworden. Er zit zoveel meer elektronica en ABS en pompen bij dat de lichtere frames niet zoveel verschil maken.
Maar zoals boven al aangegeven, er is niet echt een grens aan te geven. Gewoon opzoeken dus.
Voor zover ik weet gaat er op geen enkele sportmotor een GT-band behalve mogelijk een Pirelli Angel GT. Alleen betekend die GT iets heel anders dan in deze discussie..... :+
Om het nog complexer te maken zijn er ook versies van standaardbanden verkrijgbaar die juist wat slapper zijn uitgevoerd, ook weer voor veel lichtere motorfietsen. Bij bijvoorbeeld Dunlop herkenbaar aan de SP-coderingen.
 
Hoi alle,

Ik ben op zoek naar een nieuwe banden voor de Suzuki GSX-S1000-F en heb deze denk ik gevonden. Huidige banden die erop liggen zijn Dunlop SPORTSMART² MAX. Vanuit het verleden ben ik altijd erg tevreden geweest over Bridgestone en heb ik besloten om deze keer voor de S22 te gaan. Ook mede door de positieve testen/reacties die ik lees. Bijvoorbeeld door een test uit 2019 van Motorrad;
2019 Motorrad Test Winner | Gripping Stories - Bridgestone Corporation
Daarnaast wordt de S22 standaard op een Kawasaki S1000SX gemonteerd, wat een vergelijkbare motor is als de Suzuki GSXS-1000F.

Nu is me zojuist opgevallen dat de vorige eigenaar van mijn motor banden heeft gemonteerd met hoogte maat 55, terwijl 50 wordt voorgeschreven.
Is het verstandig nu ik 55 gewend ben deze te houden? Of zou het beter zijn de voorgeschreven bandenmaat te hanteren(Er wordt natuurlijk niet voor niks 50 voorgeschreven)? Heeft dit veel invloed op weggedrag bij droog of regen, grip, slijtage e.d.? Ik ben duidelijk geen expert en was benieuwd wat ik het beste kan doen.

Vast bedankt voor jullie info! :)
 
55 hoog (bij dezelfde breedte!) wordt vaak gedaan om makkelijker te sturen: je band is een stuk ronder/spitser
Als je motor nu niet onrustig aanvoelt, kan je het gewoon zo laten.

Sterker nog, 190/50/17 is volgens mij helemaal nergens meer fabrkiesaf gemonteerd sinds een paar jaar.... 180/55 of 190/55 is het nu

Je kan plaatjes vinden op internet: google maar eens op 190/50 vs 180/55 vs 190/55
Dan zie je duidelijk dat de 190/50 een stuk platter staat dan de andere twee, waarbij de 190/55 het rondst is.


(Dat is ook waarom sommigen op een 190/50 hun schaamraden met trots weg kunnen rijden, maar op een 180/55 of 190/55 niet meer)
 
Hoi alle,

Ik ben op zoek naar een nieuwe banden voor de Suzuki GSX-S1000-F en heb deze denk ik gevonden. Huidige banden die erop liggen zijn Dunlop SPORTSMART² MAX. Vanuit het verleden ben ik altijd erg tevreden geweest over Bridgestone en heb ik besloten om deze keer voor de S22 te gaan. Ook mede door de positieve testen/reacties die ik lees. Bijvoorbeeld door een test uit 2019 van Motorrad;
2019 Motorrad Test Winner | Gripping Stories - Bridgestone Corporation
Daarnaast wordt de S22 standaard op een Kawasaki S1000SX gemonteerd, wat een vergelijkbare motor is als de Suzuki GSXS-1000F.

Nu is me zojuist opgevallen dat de vorige eigenaar van mijn motor banden heeft gemonteerd met hoogte maat 55, terwijl 50 wordt voorgeschreven.
Is het verstandig nu ik 55 gewend ben deze te houden? Of zou het beter zijn de voorgeschreven bandenmaat te hanteren(Er wordt natuurlijk niet voor niks 50 voorgeschreven)? Heeft dit veel invloed op weggedrag bij droog of regen, grip, slijtage e.d.? Ik ben duidelijk geen expert en was benieuwd wat ik het beste kan doen.

Vast bedankt voor jullie info! :)
De S1000SX is een stuk sportiever dan de GSXS1000.
Alleen als jij een fors sportieve rijstijl hebt zou ik een sportband aanbevelen. Anders zou ik voor een sport/tourband gaan.
Voor een sportband is de S22 een prima keuze.

Zoals hierboven al beantwoord is de hogere 55-band de reden dat hij wat sportiever/nerveuzer zal reageren.Echter, dat is niet alleen door de bandvorm, maar ook doordat de band simpelweg hoger is. De motor staat dus wat meer op zijn neus.
 
De S1000SX is een stuk sportiever dan de GSXS1000.
Alleen als jij een fors sportieve rijstijl hebt zou ik een sportband aanbevelen. Anders zou ik voor een sport/tourband gaan.
Voor een sportband is de S22 een prima keuze.

Zoals hierboven al beantwoord is de hogere 55-band de reden dat hij wat sportiever/nerveuzer zal reageren.Echter, dat is niet alleen door de bandvorm, maar ook doordat de band simpelweg hoger is. De motor staat dus wat meer op zijn neus.

Dank je wel voor jullie reacties! Ik vind sinds het begin dat ik de motor heb, dat deze al een beetje de bocht in valt. Ik dacht dat het puur aan de Dunlop lag, maar het zal dan waarschijnlijk aan de 55 hoogte maat liggen. Maakt het dan veel uit qua perfomance in de bocht of je 50 of 55 hebt? Als ik het goed begrijp, doordat de band wat spitser is, heb je bij een hellingshoek wat meer contactvlak met de weg?
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor jullie reacties! Ik vind sinds het begin dat ik de motor heb, dat deze al een beetje de bocht in valt. Ik dacht dat het puur aan de Dunlop lag, maar het zal dan waarschijnlijk aan de 55 hoogte maat liggen. Maakt het dan veel uit qua perfomance in de bocht of je 50 of 55 hebt? Als ik het goed begrijp, doordat de band wat spitser is, heb je bij een hellingshoek wat meer contactvlak met de weg?

Wat je zegt is idd de theorie.
Ga je het verschil voelen, waarschijnlijk wel. Waarschijnlijk weet je na een week niet meer beter.
Ga je de 'mindere grip op hellingshoek' merken, hoogstwaarschijnlijk niet. Maar klinkt zo eng he :+
 
Is hier iemand aanwezig die ervaring heeft met BT016PRO en het liefst ook met de Sportec M7 RR op dezelfde motor?
Zijn ze redelijk vergelijkbaar? Wat is in gebruikerservaring het grootste verschil?
Ik wil ze gebruiken op de openbare weg, dus ook wel eens koud en nat, en ben voornemens de bandenspanning van de motorfabrikant aan te houden.
 
Is hier iemand aanwezig die ervaring heeft met BT016PRO en het liefst ook met de Sportec M7 RR op dezelfde motor?
Zijn ze redelijk vergelijkbaar? Wat is in gebruikerservaring het grootste verschil?
Ik wil ze gebruiken op de openbare weg, dus ook wel eens koud en nat, en ben voornemens de bandenspanning van de motorfabrikant aan te houden.
Ik heb de BT016Pro op mijn cbr600fi zijn topbanden alleen rij je ze op de snelweg snel vlak.
 
Is hier iemand aanwezig die ervaring heeft met BT016PRO en het liefst ook met de Sportec M7 RR op dezelfde motor?
Zijn ze redelijk vergelijkbaar? Wat is in gebruikerservaring het grootste verschil?
Ik wil ze gebruiken op de openbare weg, dus ook wel eens koud en nat, en ben voornemens de bandenspanning van de motorfabrikant aan te houden.
Normaal gesproken heeft Bridgestone een stijf karkas en Metzeler een slap karkas wat zorgt voor een ander gevoel. Daarnaast is de M7 nieuwer/recenter uitgebracht. De opvolger van de M7 RR, de M9 RR is sinds kort ook beschikbaar. De moderne tegenhanger van de bt016 pro is de Bridgestone S22 waar iedereen lyrisch over is, dus die zou ik ook overwegen in jouw geval.
 
BT016pro is niet slecht.
M7RR is in de regen een stukje beter en slijt minder snel. Vooral slijtage bij snelweg is iets waar Bridgestone voor mijn gevoel tm de 016 altijd mee liep te worstelen tov concurrenten.
Hoe dat inmiddels bij de S21 of S22 is weet ik niet, maar dat vraag je ook niet ;)
 
Normaal gesproken heeft Bridgestone een stijf karkas en Metzeler een slap karkas wat zorgt voor een ander gevoel. Daarnaast is de M7 nieuwer/recenter uitgebracht. De opvolger van de M7 RR, de M9 RR is sinds kort ook beschikbaar. De moderne tegenhanger van de bt016 pro is de Bridgestone S22 waar iedereen lyrisch over is, dus die zou ik ook overwegen in jouw geval.
Ik heb de S22 onder mijn bmwS1000r. Deze banden zijn echt wel beter dan de bt016pro. Voor de prijs vind ik de bt016pro top maar er zijn betere banden maar ja daar betaal je ook iets meer voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan