Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.304
10.907
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Kwam er deze week achter dat mijn achterband MIchelin Road 5 tot op de draad versleten was. Op zich is dat niet opmerkelijk ware het niet dat ik nog niet tot aan de slijtindicatoren was gekomen. Alle slijtindicatoren waren nog (net) niet aan de oppervlakte gekomen. Ook valt het vlakke stuk op aan de zijkanten , dit maakt soepel door de bochten gaan niet makkelijker. Ik was die dag vertrokken voor een mooie toertocht van ruim 500 km en kwam er dus aan het einde (nog lang niet thuis) achter dat ik aan het canvas zat. Het is heel vervelend als dus de slijtindicatoren geen goed beeld geven van de nog resterende levensduur van de band.
Ik rijd een Suzuki Bandit 1250SA van 2007 op een sportieve toer manier en dan houd een Road 5 het ongeveer 5000 km vol .

Wie weet een band die wat beter rond af slijt en liefst ook nog wat langer volhoud , maar wel vergelijkbare grip heeft (droog en nat)
Het rubber op de zijkanten is erg zacht, misschien was je bandenspanning erg laag zoals @erwinko oppert?
 
Kwam er deze week achter dat mijn achterband MIchelin Road 5 tot op de draad versleten was. Op zich is dat niet opmerkelijk ware het niet dat ik nog niet tot aan de slijtindicatoren was gekomen. Alle slijtindicatoren waren nog (net) niet aan de oppervlakte gekomen. Ook valt het vlakke stuk op aan de zijkanten , dit maakt soepel door de bochten gaan niet makkelijker. Ik was die dag vertrokken voor een mooie toertocht van ruim 500 km en kwam er dus aan het einde (nog lang niet thuis) achter dat ik aan het canvas zat. Het is heel vervelend als dus de slijtindicatoren geen goed beeld geven van de nog resterende levensduur van de band.
Ik rijd een Suzuki Bandit 1250SA van 2007 op een sportieve toer manier en dan houd een Road 5 het ongeveer 5000 km vol .

Wie weet een band die wat beter rond af slijt en liefst ook nog wat langer volhoud , maar wel vergelijkbare grip heeft (droog en nat)
Inderdaad ofwel te lage bandenspanning, ofwel versleten lagers (wiellagers, achterbruglagers, of schokbreker-linklagers).

Om jouw vraag te beantwoorden: zo'n band is er niet.
Je kan kiezen voor de Dunlop Roadsmart III (die gaat op een zware motor beduidend langer mee, en blijft langer rond), maar die is wel wat minder in de regen.
Of je kiest voor de Pirelli Angel GT2 die ook erg goed in de regen is maar op een zware motor minder lang meegaat dan de Dunlop.
Maar je zou ook voor de GT-versie van jouw huidige Michelin Road 5 kunnen gaan.
 
Inderdaad ofwel te lage bandenspanning, ofwel versleten lagers (wiellagers, achterbruglagers, of schokbreker-linklagers).

Om jouw vraag te beantwoorden: zo'n band is er niet.
Je kan kiezen voor de Dunlop Roadsmart III (die gaat op een zware motor beduidend langer mee, en blijft langer rond), maar die is wel wat minder in de regen.
Of je kiest voor de Pirelli Angel GT2 die ook erg goed in de regen is maar op een zware motor minder lang meegaat dan de Dunlop.
Maar je zou ook voor de GT-versie van jouw huidige Michelin Road 5 kunnen gaan.
Bandenspanning lijkt mij goed, versleten lagers kan ik ook wel uitsluiten omdat hij dan een stuk onstabieler door de bochten zou gaan. Had ik wel gemerkt denk ik. Heb ook wel eens de Road 5 GT gehad (is niet de eerste Road 5 ) maar kon daar weinig verschil in merken. Ondertussen een setje of negen Road 5 versleten maar slijtage beeld blijft het zelfde . Kanten worden vlak . Maar het grootste probleem is dat ik dus niet meer aan de slijtage indicatoren kan zien hoe lang ik nog door kan gaan. Mss maar eens een roadsmart 3 proberen. Maar Dunlop is niet mijn favoriete merk , de fabrieksmatig opgelegde D218 hield het 1900 km uit.
 
Gewoon eens wat anders proberen dus en dan een band kiezen waarbij het profiel (verder) doorloopt tot aan de rand. Dunlop Roadsmart 3 en Pirelli Angelt GT2 zijn al genoemd, maar Metzeler en Conti horen daar ook bij.
 
Bandenspanning lijkt mij goed, versleten lagers kan ik ook wel uitsluiten omdat hij dan een stuk onstabieler door de bochten zou gaan. Had ik wel gemerkt denk ik. Heb ook wel eens de Road 5 GT gehad (is niet de eerste Road 5 ) maar kon daar weinig verschil in merken. Ondertussen een setje of negen Road 5 versleten maar slijtage beeld blijft het zelfde . Kanten worden vlak . Maar het grootste probleem is dat ik dus niet meer aan de slijtage indicatoren kan zien hoe lang ik nog door kan gaan. Mss maar eens een roadsmart 3 proberen. Maar Dunlop is niet mijn favoriete merk , de fabrieksmatig opgelegde D218 hield het 1900 km uit.
De D218 vergelijken met de Roadsmart III is net zoiets als een Mercedes A-klasse te vergelijken met de S-klasse.
Alle waarde naar zijn geld.
Motorfietsfabrikanten betalen voor een eerste-montageband vaak niet meer dan een paar tientjes per set.
 
BT023 ziet er financieel erg aantrekkelijk uit. Op of aanmerkingen over?

Nog even opvolging geven hier. Vragen gesteld over de BT023 en kreeg het advies om wellicht iets moderners onder de motor te leggen. Het lot besloot anders. Men heeft in september 2020 mijn TDM gestolen en er nieuwe BT023's onder gezet (zie link voor het hele verhaal). Daarmee dit voorjaar een paar hele vlotte ritten gereden en intens genoten. De motor gleed niet meer over teerstrepen, stuurt prettig in, valt makkelijk van oor op oor en ik kan zonder problemen de bocht in remmen en op het gas er uit.

Dus besloten om deze banden ook op de VFR te leggen. Heb er afgelopen vrijdag tijdens etenstijd een 150km mee afgelegd over de lokale dijken en ook het hogere vermogen van de VFR lijkt geen problemen te geven. Kan halverwege de bocht vol op het gas zonder gekke reacties. Ben blij!
 
Als het voor jou voldoende is, dan is het prima.
Maar je weet ook niet wat je mist als je geen moderne banden hebt geplaatst. Je motor rijdt echt een heel stuk prettiger. Beter sturen, meer feedback, en comfortabeler. En dan heb ik het nog niet eens over de duidelijk kortere remweg bij een noodstop, zeker in de regen.
 
Dat er in de regen iets kan veranderen geloof ik, heb deze keuze ook gemaakt omdat dit een mooiweerfiets is.

Meer feedback, comfortabeler? Zou kunnen, ken inderdaad geen vergelijk dus doe er geen uitspraken over. Neemt niet weg dat mijn tempo op de openbare weg momenteel dusdanig hoog is dat ik niet de behoefte heb om harder te gaan. Kan op een circuit anders zijn.

Kortere remweg met warme banden geloof ik niet, op de VFR krijg ik het achterwiel opgetild. Me dunkt dat de geometrie de limiet is, niet de grip van de voorband.
 
Kortere remweg met warme banden geloof ik niet, op de VFR krijg ik het achterwiel opgetild. Me dunkt dat de geometrie de limiet is, niet de grip van de voorband.
En probeer dat dan nog eens in een bocht. Ook dan moet je soms een noodstop maken.
Maar zelfs bij rechtdoor rijden maakt het verschil hoor. Zie de bandenvergelijkingstests maar eens.....
 
Dan ben ik gewoon blij dat het voor mij voldoet en ga ik ervan genieten totdat ze versleten zijn!

Heb ook BT023, zat onder mijn motor toen ik hem kocht. Ben er prima tevreden mee.
Prima banden, maar het verschil met de Roadsmart 3 onder de Bandit van m'n schoonvader was niet mis.
Precies het verschil wat @Super Blackbird omschrijft.


Of je dat de meerprijs waard is moet je uiteraard helemaal zelf bepalen. :t
Als mijn banden versleten zijn weet ik wel dat ik voor iets nieuwers ga, zoals die Roadsmart 3.
 
Ik vond het vroeger nog wel interessant om de bandentesten van de motoplus door te lezen om een beetje bij te blijven met de nieuwste banden en welke je echt moet vermijden en zo, maar dit keer is het echt gelul in de marge. Maakt het nou oprecht niet meer uit welke je koopt tegenwoordig? Of durft die oh zo eerlijke motoplus gewoon niet meer een hard oordeel te vellen?

Enige zinvolle dat ik eruit kan halen is dat de Bridgestone overal net ff achterblijft, maar zelfs dat is niet genoeg voor een concreet afraden. Gaat alleen over de sport-tour categorie, sport is volgend nummer.
 
Ik vond het vroeger nog wel interessant om de bandentesten van de motoplus door te lezen om een beetje bij te blijven met de nieuwste banden en welke je echt moet vermijden en zo, maar dit keer is het echt gelul in de marge. Maakt het nou oprecht niet meer uit welke je koopt tegenwoordig? Of durft die oh zo eerlijke motoplus gewoon niet meer een hard oordeel te vellen?

Enige zinvolle dat ik eruit kan halen is dat de Bridgestone overal net ff achterblijft, maar zelfs dat is niet genoeg voor een concreet afraden. Gaat alleen over de sport-tour categorie, sport is volgend nummer.
Schijnbaar worden de verschillen steeds kleiner. Overigens is de sportbandentest al enige tijd te lezen in "Motorrad". Motoplus is waarschijnlijk nog bezig de test door Google translate te halen.:+
 
De MotorRad sportbandentest 2021


En de MotorRad sport/toerbandentest 2021

 
Schijnbaar worden de verschillen steeds kleiner. Overigens is de sportbandentest al enige tijd te lezen in "Motorrad". Motoplus is waarschijnlijk nog bezig de test door Google translate te halen.:+
:+

Overigens zit er gewoon een Duitser op kantoor bij Eric en de rest.
Misschien wel de persoon die het hardste werkt.
Hij doet ook de lay-out.
 
De MotorRad sportbandentest 2021

Heel interessante test!

Samenvatting: Conti SA4 wederom een slecht resultaat, net als de beperkte voorgaande vergelijkingstesten uitgevoerd door anderen. Conti heeft iets niet goed gedaan met die band. De Metzeler M9 komt er goed uit (snelste in de regen), net als de DRC2 (meer circuitgeorienteerd) en Power 5 (meer straatgeorienteerd). De Dunlop Sportsmart TT geeft geen grip in de regen en is bedoeld voor warm weer en circuitdagen. De testwinnaar is opnieuw de S22, net als in 2019.
 
Terug
Bovenaan Onderaan