Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Een korte rijïmpressie van de Bridgestone BT46. Deze banden zitten nu zo'n 7.000km onder mijn GPZ500 uit 1991 (?). Maat 110/70-17 en 130/70-17.

De banden wekken net zoveel vertrouwen als de voorganger, de aloude BT45. Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar het verschil in zou moeten zitten. Ik merk er in elk geval weinig van.

De voorband heeft nu bij de BT46 een omgekeerd profiel ten opzichte van de BT45. Volgens meneer Bridgestone is dit om cupping tegen te gaan. Misschien dat het iets minder is, maar de band cupt bij mij nog steeds. Soms kan dit komen door slechte veerring. Origineel heeft de GPZ slappe veerring met slechte demping. Bij mijn motor is dit aangepast met stijvere veren en verbeterde demping.

Wat het ook is, ik heb er nog weinig last van na 7.000km. Bij de BT45 werd de cupping naar het eind van de levensduur van de band wel zo heftig, dat de motor stevig lag te kopschudden in bochten. Of dit bij de BT46 ook gaat gebeuren moet nog blijken.

Bij normaal gebruik staan de banden op V 2,5 bar en A2,7 bar. Ik heb met lagere spanning woon-werk-verkeer gereden, maar dit beviel niet. De achterkant voelt dan ineens erg wiebelig, vooral in natte omstandigheden. Met bovenstaande druk voelt het bandenset in natte omstandigheden net iets stabieler en meer voorspelbaar dan de BT45 deed. De BT45 schoot in de regen nooit te kort, maar met de BT46 gooi ik ook in natte omstandigheden de motor wat gemakkelijker plat in de bocht. Het is niet zeker of dit met de banden te maken heeft. Mijn rij-stijl is in zijn geheel wat sportiever geworden.

Bij serieus sportief gebruik, gaat de bandenspanning een stuk omlaag. In dat geval rijd ik met V2,2 bar en A2,1 bar. Het zijn "maar" radiaal bandjes, en ze worden flink heet bij heel sportief gebruik. Denk hierbij aan de Luxemburgse Ardennen met eindeloos veel bochten met de stepjes aan de grond. In deze omstandigheden voelde de banden beter aan, met meer zekerheid, met de lagere bandenspanning.
Met die sportieve, zonnige omstandigheden, heeft de nieuwe BT46 zich goed gehouden. De banden leveren meer grip dan het antieke frame van de GPZ en mijn eigen gemoedsrust aan zouden kunnen. Het frame begon al teveel te zwabberen en mijn hart te snel te kloppen ruim voordat aan het eind van de grip gekomen was.

Uiteraard is bovenstaande allemaal heel subjectief en persoonlijk. De GPZ500 is een relatief lichte machine (195kg rijklaar) met weinig vermogen (55pk gemeten op het achterwiel) met een frame dat lijkt gemaakt te zijn uit bami. Hoe de nieuwe BT46 zich houdt op andere machines weet ik natuurlijk niet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring.

Ik ben vergeten de profieldieptes op te meten toen ze nieuw waren. Misschien kan @Super Blackbird hier wat over vertellen. Nu na 7.000km heeft de voorband op het midden nog 3,0mm profieldiepte, de achterband heeft op het midden nog 2,5mm profieldiepte.
Naast stevig sportief rijden wordt de GPZ ook voor woon-werk-verkeer ingezet. Het vierkant worden van de achterband is in Nederland ook met een dual-compound band naar mijn idee niet te voorkomen.

Ondertussen staat er zo'n 11.000km op de BT46 onder mijn GPZ500 (zie geciteerde bericht hier boven). De achterband zit bijna op de slijtnok. Op het midden van de band zit nog 2,0mm profieldiepte. Uiteraard is de band lekker vierkant, maar dat kan ik niet voorkomen in Nederland met veel woon-werk-verkeer. De grip is gelijk aan toen de band nieuw was. Nu is er alleen het wiebelige momentje wanneer de band over het vierkante gedeelte gekanteld wordt. Daar kan de band niets aan doen. Hiervoor heb ik de luchtdruk in de achterband iets lager gezet (2,5bar). Dit geeft in zijn geheel een iets minder strak gevoel, maar het kantelen over het vlakke deel gaat wat minder plotseling.

De voorband heeft nog 3,0mm profieldiepte op het midden van de band. De voorband is iets gecupt, maar beduidend minder dan de voorganger, de BT45. Kan iemand de profieldiepte van de voorband 110/70-17 van een nieuwe BT46 opmeten? Ik ben benieuwd of de voorband nog één hele achterband mee kan, of dat ik het set moet vervangen.

De grip van de voorband is in de ze versleten staat nog bijna hetzelfde als toen de band nieuw was. In nat weer ga ik nog steeds met meer vertrouwen dan met de oude BT45 door de bochten en over rotondes.

Al met al ben ik op mijn motor (GPZ500 uit 1991, 17" wielen, vering gemodificeerd en afgesteld op de motor door specialist, stuurgeometrie sportiever dan een standaard GPZ500) tevreden met de nieuwe BT46. In zijn geheel geeft de band minstens net zoveel vertrouwen als de voorganger, de BT45. Het is een net zo neutrale voorspelbare band als de BT45. Met de nieuwe BT46 rijd ik iets gemakkelijker de stepjes aan de grond en in de regen durf ik nu nog steeds een vlotte tot sportieve rijstijl aan te houden. Bij de BT45 hield ik me in de regen wat meer in.

Onder extreem sportieve omstandigheden wordt de band erg heet. Mogelijk is dit inherent aan de diagonale opbouw van het karkas. Denk hierbij aan kronkelige snelle bergpassen in de Luxemburgse Ardennen waarbij ik een vriend op een 2019 Triumph Speed Triple RS 1050 probeer bij te houden terwijl hij geregeld de stepjes aan de grond rijdt. In deze omstandigheden begint de achterband soms wat te smeren, zonder daarbij onvoorspelbaar te worden. Persoonlijk vind ik dit volledig acceptabel voor een diagonaal opgebouwde sport/toerband die gericht is op de oudere motoren.

Als de voorband het niet nog één volledige achterband uithoudt, dan vervang ik het hele set. Hierbij twijfel ik nog steeds tussen de Michelin Road 5 en de Conti RoadAttack4. Tips en opmerkingen zijn welkom!
 
Ik ben wel benieuwd naar jullie visie. Voor de winter een 954rr overgenomen. Afgelopen periode een aantal keer op straat gereden maar niet extreem hard geaccelereerd of hellingshoeken behaald.

Motor is qua vering nog niet afgesteld op mijn gewicht. Met het gebruik tot nu toe stuurt hij scherp en houdt zijn lijn. Met acceleren in een bocht nog geen gekke dingen meegemaakt. Volgende maand pak ik een circuitdag mee.

Vering dus nog af te stellen maar de bandenslijtage is wel opvallend. Wat zegt dit jullie?
 

Bijlagen

  • 20210422_220222.jpg
    20210422_220222.jpg
    134,9 KB · Weergaven: 116
Ik had het filmpje inderdaad gezien. De lijn is niet recht klopt vandaar dat ik de vering ook verdacht. Dit patroon had ik op mijn eigen motoren nog niet gezien namelijk.

Van het weekend ga ik de vering goed afstellen en daarna zal ik de schaamrand er afrijden. Eens kijken wat dat doet.
 
Ik ben wel benieuwd naar jullie visie. Voor de winter een 954rr overgenomen. Afgelopen periode een aantal keer op straat gereden maar niet extreem hard geaccelereerd of hellingshoeken behaald.

Motor is qua vering nog niet afgesteld op mijn gewicht. Met het gebruik tot nu toe stuurt hij scherp en houdt zijn lijn. Met acceleren in een bocht nog geen gekke dingen meegemaakt. Volgende maand pak ik een circuitdag mee.

Vering dus nog af te stellen maar de bandenslijtage is wel opvallend. Wat zegt dit jullie?
Ik zie niets bijzonders behalve dat de band al vrij vierkant gereden is, ik zou daar zelf wat moeite mee hebben om ermee een circuitdag te rijden, maar dat is persoonlijk.
 
Met deze band is op zich niets geks aan de hand, de lijnen die je ziet zijn van de compound overgangen. Daarom ben ik ook geen fan van het gebruik van verschillende compounds. Er zitten altijd ergens overgangen, zowel in grip als slijtage(beeld).
Mooier is het daarom om met continu zachter wordend loopvlak te werken (Continental Multi Grip) of door met veranderende karkasstijfheid te werken (een aantal andere merken).

Wat wel op deze band valt aan te merken, is dat hij totaal niet bij de rijstijl en het gebruik van de berijder van de motor past(te). Een sport/tour band had hier meer op de plaats geweest.
Het kan natuurlijk geen kwaad om terug te gaan naar de basisafstelling van de vering en demping om dan vanaf dat punt het aan te passen aan jouw wensen en rijstijl.

1 heel belangrijke tip: Doe dat stap voor stap, verander niet te veel in 1 keer. En schrijf op wat je aanpast. Dat kan ook handig zijn als je een keer overstapt op een ander merk of type band dat aanpassingen vraagt....
 
Bedankt allemaal voor jullie kijk en discussie op de slijtage van de band. Ik heb vandaag de dag weer wat geleerd.

De motor was van een oudere man, die hem denk ik eerder gebruikte om te touren inderdaad. De tips omtrent de vering neem ik ook mee.
 
Komt Michelin trouwens dit jaar ook nog met een cashback actie? Fazer moet nieuwe bandjes en dacht eraan gewoon Road 5's eronder te gooien. Een paar tientjes korting is dan altijd mooi meegenomen.
 
Ik vond het vroeger nog wel interessant om de bandentesten van de motoplus door te lezen om een beetje bij te blijven met de nieuwste banden en welke je echt moet vermijden en zo, maar dit keer is het echt gelul in de marge. Maakt het nou oprecht niet meer uit welke je koopt tegenwoordig? Of durft die oh zo eerlijke motoplus gewoon niet meer een hard oordeel te vellen?

Enige zinvolle dat ik eruit kan halen is dat de Bridgestone overal net ff achterblijft, maar zelfs dat is niet genoeg voor een concreet afraden. Gaat alleen over de sport-tour categorie, sport is volgend nummer.
Een paar dingen die mij opvallen bij Motoplus/deze test. Ten eerste dat producten van Duitse origine altijd bovengemiddeld goed uit de test komen. Meestal is het Metzeler of Conti die heel goed scoren, maar ook BMW scoort vaak (onevenredig) hoog. Ik zeg daarmee niet dat BMW geen goede motor is, maar meestal kost zo'n apparaat ook het dubbele en ben je dus een beetje appels met peren aan het vergelijken.

Daarnaast hebben ze bij de bewuste bandentest de slijtage gemeten, over 2000 [km] 8)7. Ik heb in het verleden al heel wat merken sporttourbanden versleten, en heb nog geen band gevonden die zo lang mee gaat dan de RoadSmart III. De voorband houdt het ca. 20.000 [km] uit, achterband ca. 12.000 [km] (de VB kan wellicht nog iets langer, maar die rijd ik niet op tot de nok). Dit op een MT-09 / Tracer 900 met zeer gemiddelde rijstijl (sportief en touristisch gemixt). Ik wacht dan ook met 'smart' :+ op de opvolger.
 
Laatst bewerkt:
Een paar dingen die mij opvallen bij Motoplus/deze test. Ten eerste dat producten van Duitse origine altijd bovengemiddeld goed uit de test komen. Meestal is het Metzeler of Conti die heel goed scoren, maar ook BMW scoort vaak (onevenredig) hoog. Ik zeg daarmee niet dat BMW geen goede motor is, maar meestal kost zo'n apparaat ook het dubbele en ben je dus een beetje appels met peren aan het vergelijken.

Daarnaast hebben ze bij de bewuste bandentest de slijtage gemeten, over 2000 [km] 8)7. Ik heb in het verleden al heel wat merken sporttourbanden versleten, en heb nog geen band gevonden die zo lang mee gaat dan de RoadSmart III. De voorband houdt het ca. 20.000 [km] uit, achterband ca. 12.000 [km] (de VB kan wellicht nog iets langer, maar die rijd ik niet op tot de nok). Dit op een MT-09 / Tracer 900 met zeer gemiddelde rijstijl (sportief en touristisch gemixt). Ik wacht dat ook met 'smart' :+ op de opvolger.
ach uiteinddelijk lees je wat je wilt lezen.
 
Mijn motor gaat morgen weg voor onderhoud. Bij het poetsen viel het me op dat het geen overbodige luxe is mijn banden te vervangen. Ze zijn niet te kaal maar wel aan vervanging toe. Nu zag toevallig net dat de motorzaak een dunlop actie heeft. ( is ook dunlop pro dealer of iets dergelijks) ik ben erg tevreden met Michelin, dus ik twijfel een beetje. Zijn Dunlops ‘goed’? Ik rij op een racer, met name woon-werkverkeer maar ook lekker dijkjes pakken. Welk type is dan dr beste keuze?
 
Mijn motor gaat morgen weg voor onderhoud. Bij het poetsen viel het me op dat het geen overbodige luxe is mijn banden te vervangen. Ze zijn niet te kaal maar wel aan vervanging toe. Nu zag toevallig net dat de motorzaak een dunlop actie heeft. ( is ook dunlop pro dealer of iets dergelijks) ik ben erg tevreden met Michelin, dus ik twijfel een beetje. Zijn Dunlops ‘goed’? Ik rij op een racer, met name woon-werkverkeer maar ook lekker dijkjes pakken. Welk type is dan dr beste keuze?
Mijn laatste ervaring met Dunlop is 22 jaar geleden, dus ik kan er niet echt iets zinnigs over zeggen.
Maar ik denk dat het in ieder geval makkelijker wordt om je te helpen, als je iets specifieker bent dan "Dunlops", "Michelin" en "Racemotor".
 
Ik gebruik zelf de Dunlop Sportsmart MK3, maar mijn Blackbird is met 250 kilo rijklaar flink zwaarder dan jouw racer (denk ik).
Je zou ook kunnen kiezen voor de Michelin Power 5 of de Bridgestone S22. Michelin heeft zeer binnenkort ook een cashbackactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan