Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.484
11.116
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Wel raar dat ze de laatste nieuwe Dunlop vergelijken met een oude Pirelli,want er is intussen al lang een Angel GT 2 als opvolger van de Angel GT.

Welke Pirelli zouden ze volgens jou moeten vergelijken met deze Dunlop dan?



Juist, zo raar is het dus niet.

Je zou je wel kunnen afvragen, waarom alleen deze 2 merken met elkaar vergelijken...
Maar misschien wordt dat wel in het artikel verteld, ik ga het niet helemaal lezen.
 
Welke Pirelli zouden ze volgens jou moeten vergelijken met deze Dunlop dan?



Juist, zo raar is het dus niet.

Je zou je wel kunnen afvragen, waarom alleen deze 2 merken met elkaar vergelijken...
Maar misschien wordt dat wel in het artikel verteld, ik ga het niet helemaal lezen.
Lezen is blijkbaar moeilijk? :?
Ze zouden de nieuwste Dunlop moeten vergelijken met de nieuwste Pirelli,de Angel GT2 dus,en niet de oude Angel GT.
 
Omgerekend naar km,s rijden ze dus met de Angels 8571 met die achterband.
En dan met de Dunlop zelfs 15.179 km !!
Nou, die 8500 km klinkt geloofwaardig, maar meer dan 15.000 km met een achterband ???
Ik weet niet hoe iemand dat flikt maar ik krijg zoiets niet voor mekaar.
( geen stoplichtsprints e.d. en gewoon lekker op koppel rond rijden en lekker wat bochtjes draaien )
In hun commentaar komt er ook wel wat meer chauvinisme naar boven geloof ik richting de Dunlops….

Maar dit alles nog terzijde ;
Ik denk echt wel heel stellig dat fabrikanten ieder op hun manier de definitie van een tourband interpreteren.
De Pirelli heeft dan duidelijk meer sportieve eigenschappen en de Dunlop met een schijnbaar veel harder loopvlak meer toureigenschappen dan toch tenminste meer gericht op een hoger kilometrage.
Bij mij waren de std Angels onder mijn 1290 GT rond de 6000 km op.
Maar wat extra opviel was dat de voorband een slijtage vertoonde waarbij vervanging ook geen luxe was.
( flanken beetje raar gesleten; alsof er bijv. lang met te weinig spanning was gereden, wat niet het geval was )

Kortom denk ik dat bij bepaalde fabrikanten de term “ tourband of toursport “ een veel grotere overlap heeft naar “ sport “ dan bij andere fabrikanten.

Er zitten hier enorm veel conclusies in die niet deugen.

Zoals je zelf al kunt lezen, zijn er genoeg mensen die wel meer dan 10.000 km met een bandenset doen. Persoonlijk haal ik ook rond de 10.000 km met een achterband. Een sportband wel te verstaan, op een zx10r.
Heeft grotendeels met rijstijl te maken. Bij de een is 'ik draai af en toe het gas open' elke 10 km even een sprintje, bij de ander betekent dezelfde uitspraak elke 100 km het gas er even kort op. Daar moet je dus doorheen prikken.
Daarnaast is vering/demping, bandenspanning, type motor ook allemaal mede bepalend.

Belangrijker vind ik om te zeggen dat je aantal kilometers die een band meegaat niet kunt vertalen naar de mate van sportiviteit.
Meer slijtage betekent niet per se meer grip, of zachter rubber of meer sportiviteit.
Rubber is een samenstelling. Het ene jaar heeft de ene fabrikant een beter mengsel dan de ander. Het kan zomaar zijn dat een band minder slijt, maar toch meer grip biedt.
Banden uit de jaren 90 hadden bijvoorbeeld alles op alle fronten minder dan wat we nu hebben.

Je kunt echt niet zomaar stellen dat de Pirelli sportiever is omdat deze harder slijt, of de Dunlop minder sportief is omdat deze minder hard slijt. Kan toevallig ook wel zo zijn, maar niet door bovenstaande constatering.
 
Lezen is blijkbaar moeilijk? :?
Ze zouden de nieuwste Dunlop moeten vergelijken met de nieuwste Pirelli,de Angel GT2 dus,en niet de oude Angel GT.

Pissen is super simpel. Betekent niet dat er nooit een druppel naast de pot belandt he.


Maar je hebt gelijk hoor. Ik las GT en in mijn gekke bolletje werd dat vertaald naar de aanname GT2.

Dan snap ik die specifieke keuze ook niet per se.
 
Er zitten hier enorm veel conclusies in die niet deugen.

Zoals je zelf al kunt lezen, zijn er genoeg mensen die wel meer dan 10.000 km met een bandenset doen. Persoonlijk haal ik ook rond de 10.000 km met een achterband. Een sportband wel te verstaan, op een zx10r.
Heeft grotendeels met rijstijl te maken. Bij de een is 'ik draai af en toe het gas open' elke 10 km even een sprintje, bij de ander betekent dezelfde uitspraak elke 100 km het gas er even kort op. Daar moet je dus doorheen prikken.
Daarnaast is vering/demping, bandenspanning, type motor ook allemaal mede bepalend.

Belangrijker vind ik om te zeggen dat je aantal kilometers die een band meegaat niet kunt vertalen naar de mate van sportiviteit.
Meer slijtage betekent niet per se meer grip, of zachter rubber of meer sportiviteit.
Rubber is een samenstelling. Het ene jaar heeft de ene fabrikant een beter mengsel dan de ander. Het kan zomaar zijn dat een band minder slijt, maar toch meer grip biedt.
Banden uit de jaren 90 hadden bijvoorbeeld alles op alle fronten minder dan wat we nu hebben.

Je kunt echt niet zomaar stellen dat de Pirelli sportiever is omdat deze harder slijt, of de Dunlop minder sportief is omdat deze minder hard slijt. Kan toevallig ook wel zo zijn, maar niet door bovenstaande constatering.
En noem nou eens exact de conclusies die niet deugen dan ?
 
En noem nou eens exact de conclusies die niet deugen dan ?
Ik denk echt wel heel stellig dat fabrikanten ieder op hun manier de definitie van een tourband interpreteren.
De Pirelli heeft dan duidelijk meer sportieve eigenschappen en de Dunlop met een schijnbaar veel harder loopvlak meer toureigenschappen dan toch tenminste meer gericht op een hoger kilometrage
.
 
Ook is je opmerking over ge geloofwaardigheid van het aantal kilometers dubieus.

Wat bedoel je daar mee dan? Je lijkt te twijfelen aan de betrouwbaarheid aan het aantal kilometers wat de Dunlop heeft afgelegd. Je reden daarbij is, ik red het ook niet met mijn motor.
Vind dat nu niet direct een argument om te gaan twijfelen.
 
Je doet flauw.
Je zegt wel degelijk dat de Pirelli duidelijk sportiever is door snellere slijtage. Dat is jouw conclusie. Dat je ergens 'ik denk' neerzet in dat verhaal maakt het niet minder jouw conclusie.

Maar nu ben ik klaar met jou over dit onderwerp. Geen zin in een wedstrijdje ver pissen en wie de meeste druppels naast de pot smijt.
 
Je doet flauw.
Je zegt wel degelijk dat de Pirelli duidelijk sportiever is door snellere slijtage. Dat is jouw conclusie. Dat je ergens 'ik denk' neerzet in dat verhaal maakt het niet minder jouw conclusie.

Maar nu ben ik klaar met jou over dit onderwerp. Geen zin in een wedstrijdje ver pissen en wie de meeste druppels naast de pot smijt.
🍺 eerst een biertje 👍
 
Omgerekend naar km,s rijden ze dus met de Angels 8571 met die achterband.
En dan met de Dunlop zelfs 15.179 km !!
Nou, die 8500 km klinkt geloofwaardig, maar meer dan 15.000 km met een achterband ???
Ik weet niet hoe iemand dat flikt maar ik krijg zoiets niet voor mekaar.
( geen stoplichtsprints e.d. en gewoon lekker op koppel rond rijden en lekker wat bochtjes draaien )
In hun commentaar komt er ook wel wat meer chauvinisme naar boven geloof ik richting de Dunlops….

Maar dit alles nog terzijde ;
Ik denk echt wel heel stellig dat fabrikanten ieder op hun manier de definitie van een tourband interpreteren.
De Pirelli heeft dan duidelijk meer sportieve eigenschappen en de Dunlop met een schijnbaar veel harder loopvlak meer toureigenschappen dan toch tenminste meer gericht op een hoger kilometrage.
Bij mij waren de std Angels onder mijn 1290 GT rond de 6000 km op.
Maar wat extra opviel was dat de voorband een slijtage vertoonde waarbij vervanging ook geen luxe was.
( flanken beetje raar gesleten; alsof er bijv. lang met te weinig spanning was gereden, wat niet het geval was )

Kortom denk ik dat bij bepaalde fabrikanten de term “ tourband of toursport “ een veel grotere overlap heeft naar “ sport “ dan bij andere fabrikanten.
Chauvinisme richting de Dunlops?
Omdat een stel Amerikanen (Oregon) die in Canada rijden voor een Franse band kiezen? Wat is daar chauvinistisch aan?
Bedenk trouwens wel even dat ze de oude Pirelli Angel GT's hebben genomen, niet de nieuwere GTII. Daarmee zou het verschil kleiner zijn.
En bedenk ook even dat deze Roadsmart IV's juist wat sportiever zijn dan alle andere concurrenten, en ook nog eens langer meegaan.
 
Ik denk echt wel heel stellig dat fabrikanten ieder op hun manier de definitie van een tourband interpreteren.
De Pirelli heeft dan duidelijk meer sportieve eigenschappen en de Dunlop met een schijnbaar veel harder loopvlak meer toureigenschappen dan toch tenminste meer gericht op een hoger kilometrage
.
Nee, de Dunlop heeft een duidelijk sportiever rijgedrag dan de Pirelli. En toch gaat hij langer mee.
En ja, ik heb ze beiden op dezelfde motor gereden.
 
Nee, de Dunlop heeft een duidelijk sportiever rijgedrag dan de Pirelli. En toch gaat hij langer mee.
En ja, ik heb ze beiden op dezelfde motor gereden.

Precies, dat is wat ik zeg wat mogelijk is.

Mijn schuine tekst is een citaat waarvan ik zei dat dat niet klopte. Er werd me gevraagd aan te geven welke conclusies mijn inziens niet zouden kloppen.
 
Kunnen we het erop houden dat iedereen zijn eigen mening en gevoel heeft en dat vergelijken van appels met peren weinig nut heeft?

Ik reed vroeger altijd met tweedehands Supercorsa's. Officieel zou ik die op straat nooit warm genoeg kunnen rijden met mijn rijstijl. Maar ze gaven mij veel meer vertrouwen dan nieuwe 2ct's (destijds het nieuwste van het nieuwste).

Iedereen zal zijn eigen keuze verdedigen en dat is prima. Anderen proberen te overtuigen is niet nodig
 
Is toch nooit anders geweest ;)
BeAman.png
 
Kunnen we het erop houden dat iedereen zijn eigen mening en gevoel heeft en dat vergelijken van appels met peren weinig nut heeft?

Ik reed vroeger altijd met tweedehands Supercorsa's. Officieel zou ik die op straat nooit warm genoeg kunnen rijden met mijn rijstijl. Maar ze gaven mij veel meer vertrouwen dan nieuwe 2ct's (destijds het nieuwste van het nieuwste).

Iedereen zal zijn eigen keuze verdedigen en dat is prima. Anderen proberen te overtuigen is niet nodig

Wat heeft dit hele topic en de 6 voorgaande delen dan voor nut?

Er zijn feiten en meningen. Ook benoem ik specifiek, er bestaan onjuiste feiten.

Het is een valkuil van ieder mens om 'gevolg' te willen verklaren. Soms wordt daar een reden aan toegeschreven die niet klopt. Het is toch juist fijn om dingen op een andere manier te kunnen gaan bekijken, waar je zelf niet op was gekomen, om zo een betere keuze te kunnen maken. Dat is toch de manier hoe je je kennis uitbreidt.
Abstract verhaal, maar laat ik jouw supercorsa verhaal als voorbeeld nemen:

Jij ervaarde met de SC geen problemen qua grip. Nou kun je stellig tot de conclusie komen 'dus het verhaal dat je met relatief rustig rijden een SC niet warm kunt rijden op straat is onzin, want ik had voldoende grip'.
De waarheid zou ook anders kunnen zijn: Je kreeg de SC op straat inderdaad niet in hun optimale werkgebied en benutte dus niet hun optimale grip, maar de vele mindere maximale grip die de SC kunnen bieden was nog steeds ruim voldoende voor jou op straat.
Het uit zich beide in een vertrouwd gevoel met geen gripverlies, maar de oorzaak daarvoor is toch echt anders.
Als jouw ervaring niet ter discussie gesteld mag worden, kun je de conclusie trekken: ik krijg ze wel warm op straat
De waarheid kan zijn: je krijgt ze niet warm op straat. Ze leveren koud (buiten hun werkgebied) voldoende grip voor jou
Een wezenlijk verschil en slechts 1 zal de waarheid zijn.

Het is slechts een voorbeeld he, ter illustratie. Ik zeg dus niet dat ik denk dat jouw mening is dat je ze wel warm krijgt, ook zeg ik niet dat jouw mening/ervaring niet deugt. Ik zeg, in het algemeen met jouw verhaal als voorbeeld, pas op voor oorzaken aan een gevolg toewijzen en niet open willen staan dat de conclusie mogelijk een foute argumentatie als uitgangspunt heeft.
 
Heel simpel:
een mening kan je niet controleren
een feit kan je controleren

Niet meer, niet minder.

'Jouw avatar is overwegend rood'
Dat is een feit.
Een onjuist feit.
Hoe controleer je dat? Door een staalkaart te pakken, ernaast te houden en aan te tonen dat de hele wereld en alle staalkaarten die er zijn laten zien dat blauw er het dichtst bij in de buurt zit en rood het verst vanaf.


Ten onrechte wordt dus vaak gesteld: 'ik zeg erbij "ik vind", dus is het een mening.'
 
Terug
Bovenaan Onderaan