Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.954
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Dank ook.

Hoe is de ervaring met BandenLeader?
Zij hebben alle banden in de maten die ik zoek.
mn. Winterbanden heeft niet iedereen.

Ik zie trouwens ook dat de PP3 lang niet meer zo frequent als voorheen in het assortiment staat.
De PP 2CT en zelfs de singkle compound PP 1 nog wel.
Is de PP3 een uitlopend model, Gaat de PP3 eruit, en is wat er nu nog is de voorraad en daarna Op=OP ??
Ik zou het jammer vinden, want de PR5 en de PP-RS zijn heel andere banden.
 
Bij mopedreifen.de alles gevonden wat ik wil, winkelwagen gevuld, maar bij het invullen van de adresgegevens blijkt het pull down menu ikoontje bij 'Land' grijs te zijn. Staat default op Duitsland, en ik kan het niet veranderen.
Da's niet handig! :N
Ik had het naar mijzelf willen laten sturen en ga het niet ophalen in Koblenz, al ben ik daar afgelopen week nog met de motor geweest, maar dat terzijde.

full


Misschien werkt het wel als ik eerst een account aanmaak ....
Ga ik proberen
 
Laatst bewerkt:
Nee, het was anders.
EERST aangeven dat je in NL woont.
Dan wordt je omgeleid van .de naar .nl
Dan de bestelling plaatsen.
Je ziet ook direct dat de prijs per band 5 euro hoger wordt!!
In DE kost het 340 Euro, in NL 363. 23 Euro verschil bij 4 banden.
Nu eens kijken wat het extra kost om bij de bode te betalen .....

full


GRRRRRRrrrrr !!!!.... Nou kan het alleen met Vorkasse en Paypal |( :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat niet. Geen idee hoe het werkt (maar dat gaat off topic, zelfs off-forum, dus ik hoef hier geen reactie op).
 
Laatst bewerkt:
Dank ook.

Hoe is de ervaring met BandenLeader?
Zij hebben alle banden in de maten die ik zoek.
mn. Winterbanden heeft niet iedereen.

Ik zie trouwens ook dat de PP3 lang niet meer zo frequent als voorheen in het assortiment staat.
De PP 2CT en zelfs de singkle compound PP 1 nog wel.
Is de PP3 een uitlopend model, Gaat de PP3 eruit, en is wat er nu nog is de voorraad en daarna Op=OP ??
Ik zou het jammer vinden, want de PR5 en de PP-RS zijn heel andere banden.

Bestel al jaren bij bandenleader werkt super, goede prijzen en vaak snel in huis, voor zowel auto als motor.

Laatst had dpd er een podje van gemaakt kwam me band niet stond verkeerd aflever adres (bezorger had gewoon geen zin) kan je in zo portal een klacht neer leggen en werd super afgehandeld, kreeg me geld terug na een x aantal dagen en had zelf al de band opnieuw besteld en had hem toen wel snel in huis.
 
PDP doet inderdaad maar wat. Een maand geleden 2 veren voor de auto besteld, na 3 pogingen en zelf bij de weg gaan staan om de bezorger op te vangen een succesvolle levering, maar een kapotte doos en maar één veer. Ik rijd al meer dan 3 weken geen auto, het 'onderzoek' loopt nog. Beetje vreemd want ergens in de keten tussen orderpicker , inpakker en bezorger is het fout gegaan (de laatste klinkt mij het meest aannemelijk), maar ik zit nog steeds te wachten op antwoord. Ik heb ze wel laten weten dat ongeacht waar het fout is gegaan ik daar geen invloed op heb kunnen hebben, en er wel de dupe van wordt met het verzoek de tweede veer te sturen waarmee ik ga krijgen wat ik besteld en betaald heb en mijn auto door de APK kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie trouwens ook dat de PP3 lang niet meer zo frequent als voorheen in het assortiment staat.
De PP 2CT en zelfs de singkle compound PP 1 nog wel.
Is de PP3 een uitlopend model, Gaat de PP3 eruit, en is wat er nu nog is de voorraad en daarna Op=OP ??
Ik zou het jammer vinden, want de PR5 en de PP-RS zijn heel andere banden.
Geen idee, maar daar zou Blackbird antwoord op moeten kunnen geven.

Ik heb geprobeerd om het op de Michelin site te vinden, maar ja, Franse website. Ik moet waarschijnlijk internet explorer 8.7.2.8 3e editie revisie B gebruiken of zo.
Ook wat dat betreft staat de tijd in Frankrijk gewoon 20 jaar stil Ze konden toen geen werkende website maken, en nu nog steeds niet.
 
Geen idee, maar daar zou Blackbird antwoord op moeten kunnen geven.

Ik heb geprobeerd om het op de Michelin site te vinden, maar ja, Franse website. Ik moet waarschijnlijk internet explorer 8.7.2.8 3e editie revisie B gebruiken of zo.
Ook wat dat betreft staat de tijd in Frankrijk gewoon 20 jaar stil Ze konden toen geen werkende website maken, en nu nog steeds niet.
Michelin zou graag zien dat we allemaal op de Power RS overstappen in plaats van de Power 3.
Helaas (voor hun) valt het aantal overstappers wat tegen.
Maar de Power 3 blijft gewoon in het assortiment, en is voldoende verkrijgbaar. Althans, ik heb geen problemen met levertijden.
 
Door omstandigheden heeft mijn SV1k nogal lang stil gestaan. Er liggen momenteel nogal vierkante BT032's op. Ik wil deze graag vervangen en zag dat de Road Attack 2 momenteel voor ongeveer 165,- de set te krijgen zijn. Is dit nog een band die jullie zouden aanraden aan iemand? Ik rijd niet bijzonder sportief en vind het fijn dat ze een behoorlijke tijd mee kunnen gaan (km's).

Thanks alvast.
 
Op 2 april ben ik bij Super Blackbird geweest met de ZRX voor een vers setje Road 5.
Ondertussen zijn we de 10K gepasseerd (gemonteerd bij 56.338, vanavond zette ik hem in de garage met 66.370 op de teller).


Ik moet zeggen, dit valt mij niet tegen! :t

Ik was vooraf gewaarschuwd dat de ZRX waarschijnlijk wel vaker een nieuwe achterband nodig zou hebben als de V-Strom die ik hiervoor reed (en nog steeds af-en-toe gebruik). Zoals je op de foto kunt zien (klik voor groter) heeft 'ie nog flink wat profiel en is de band ook nog behoorlijk rond. Iets wat ik van de Pilot Road 4 Trail op de V-Strom niet kan zeggen na ongeveer evenveel kilometers. Beide voornamelijk gebruikt voor woon-werk, dus erg veel snelweg en rechtdoor. Ben benieuwd of ik hiermee ook +/- 20K ga halen. :)
 
WAT!!!! Zo'n band na 10k.
Zo zag de band er bij mij na er 2k uit (Road 5 Trail).

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van mijn band na duidelijk minder dan 10k (iets van 7500 kilometer).
 
Terug
Bovenaan Onderaan