..alsof achterwiel weggelijdt

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Dag mensen,
ik heb bij 1 van motoren (enfield) steeds vaker dat het voelt alsof bij (korte) bochten, vooral bij rotondes het achterwiel wegglijd.
Ik schrik iedere keer want het is net alsof je bijna onderuit gaat. Gisteren ben ik gestopt om te kijken of het wegdek ter plekke glad was, maar dit was niet het geval.

-Achterband (2 jaar oud) en - spanning is i.o.
-Geen speling op achterbrug en/of achterwiellagers.

Ik heb dit verschijnsel bij mijn andere motoren niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Ik heb in geen 12 jr aan de voorspanning iets veranderd..
Het voelt steeds net alsof er olie/zand op de rotonde ligt..

Bij mijn andere enfield (geschoeid met Mitasjes) heb ik dit probleem helemaal niet.. en met de grote yammie-gelukkig- ook niet..

Als de schokkers het probleem zijn vind ik 't geen enkel probleem ze te vervangen. Onderhoud kost geld, klaar.
Het verbruik van 1:40 op diesel maakt 't wel weer goed..
Als het de schokkers zijn, zou je een setje Hagon kunnen proberen.
 
Ik heb in geen 12 jr aan de voorspanning iets veranderd..
Het voelt steeds net alsof er olie/zand op de rotonde ligt..

Bij mijn andere enfield (geschoeid met Mitasjes) heb ik dit probleem helemaal niet.. en met de grote yammie-gelukkig- ook niet..

Als de schokkers het probleem zijn vind ik 't geen enkel probleem ze te vervangen. Onderhoud kost geld, klaar.
Het verbruik van 1:40 op diesel maakt 't wel weer goed..
Als je 2 Endfields hebt kun je toch dingen uitsluiten door uitwisseling?
 
Ik had iets soortgelijks. Gedurende een meerdaagse tour in Duitsland, kreeg ik steeds meer het gevoel alsof er achter iets fout zat en ik in elke bocht weggleed of wegdribbelde. Niets te vinden aan band of ophanging. Bleek schokdemper achter gewoon op. Niet lekken of zo, maar toch inwendig versleten. Nieuwe schokdemper en probleem opgelost.
 
Ik heb in geen 12 jr aan de voorspanning iets veranderd..
Het voelt steeds net alsof er olie/zand op de rotonde ligt..

Bij mijn andere enfield (geschoeid met Mitasjes) heb ik dit probleem helemaal niet.. en met de grote yammie-gelukkig- ook niet..

Als de schokkers het probleem zijn vind ik 't geen enkel probleem ze te vervangen. Onderhoud kost geld, klaar.
Het verbruik van 1:40 op diesel maakt 't wel weer goed..
Kun je de veren achter niet omwisselen en kijken of het verholpen is?
 
Hier een soortgelijke situatie gehad, ik kreeg toen de tip om de schokbrekers er eens af te pakken en dan aan de achterbrug te voelen op speling, en jawel hoor, zat een zekere speling in, met schokbrekers gemonteerd niet voelbaar.
Je kunt ook de voorrem inhouden en hem dan eens laten trekken, kijk dan eens wat je achterwiel doet.,als er speling op de achterbrug zit zie je het wiel wel naar buiten bewegen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan