Gezeik zal ik het niet noemen. Maar ik vind dat je de naam van een motorzaak wel erg te grabbel gooit met zo'n topictitel.
Je hebt die motor niet bij SAFE gekocht. Je hebt ze zelf niet verteld dat het een importfiets is. Als nu blijkt dat ze je motor niet op 25 kw kunnen zetten dan is dat imho niet enkel aan SAFE te wijten.
Ik zou zo 1, 2, 3 ook niet weten of je zondermeer aan de papieren kunt zien of het om een importmotor gaat. Het was wel zo verstandig geweest als ze dit eerst na waren gegaan.
kan aan mij liggen hoor maar waarom kan die import motor niet op kenteken gewijzigd worden naar 25kw?
Om een motor als 25kW te registreren moet het RDW in het systeem een link maken naar een 25kW typegoedkeuring. Om te weten welke typegoedkeuring, vragen ze een importeursverklaring.de rdw is het probleem niet, de importeur is het probleem die wil geen typegoedkeuring afgeven voor een fiets die zij niet geimporteerd heeft en
een typegoedkeuring heb je nodig bij de rdw om het kenteken aan te passen
Op oude kentekens kan je dat altijd zien. Op nieuwe kentekens alleen aan vreemde typebenamingen en als de motor gebruikt geïmporteerd is.staat toch op je kenteken als die ingevoerd is???
Op oude kentekens kon je het wel zien, zelfs bij ongebruikt geïmporteerde motorenJe kan niet zien op het kentekenbewijs als een motor grijze import is = "nooit ingschreven in het land van herkomst", motorboer had wel aan het kadernummer direct een link kunnen leggen naar grijze import, daar zijn ze de mist in gegaan
Duitse, Italiaanse, Amerikaanse etc. meestal ook.Alle Japanse motoren zijn geïmporteerd........
Op oude kentekens kon je het wel zien, zelfs bij ongebruikt geïmporteerde motoren
Maar alles wat Safe hoefde te doen was even de importeur bellen of het framenummer/kenteken in hun bestand voorkwam.
klopt, maar moet je in elk topic ongeveer hetzelfde commentaar geven?Ik lees alles, je kunt geen mening vormen als je niet weet waarover je praat.
En als iedereen het altijd met elkaar eens is wordt het hier een beetje saai vind je niet. Dus als de TS het begrijpt wat scheelt het jou dan?
Ik heb het toch heel lang volgehouden om niks te zeggen dit keer.klopt, maar moet je in elk topic ongeveer hetzelfde commentaar geven?
In de toekomst gewoon naar MotoFit gaan... Véél beter.Als dit is opgelost, kom ik er ook nooit meer!!
Daar is zeker niks mis mee, aardige dames, nemen de tijd voor jeDe kledingshop bij Safe Veenendaal is overigens weinig mis mee, imho.
En daar is het verhaal hetzelfde alleen dan precies omgedraait....In de toekomst gewoon naar MotoFit gaan... Véél beter.
Je moet wel weten waar je naar moet kijken.Amazone had een VF750F in Nederland gekocht, ding kwam uit Canada, was grijze import, en je kon het enkel aan het kadernummer zien.
Je moet wel weten waar je naar moet kijken.
Op oude kentekens stond een typecode
Voor officiële import (bv):........ 00HONM-12345678
Voor grijze import (bv):........... 00HONML12345678 (let op L i.p.v. streepje)
of bij een hier onbekend model: 00HONML00005678
(en in het laatste geval stond er ook nog: "basis typegoedk.: HONM-1234")
00.... nieuw geÏmporteerd
HON. Honda
M..... motor
-...... officiële import
L...... paralelle import
1234 type code
5678 meldcode (laatste 4 cijfers van het framenummer)
Bij een duplicaat-kenteken kwam overigens een A i.p.v. - of L en dan is het een stuk moeilijker te zien.
Safe Veenendaal
Motorfit
Valkenier
Ach meer heb je niet nodig als je in veenedaal woont.
Amerikaanse VF750F'85. HONM-1350 zal de Nederlandse versie zijn geweest.Dat is het, een leek zal het niet weten, maar van een motorzaak kan je toch iets anders verwachten, een topic over dit probleem en info zou niet mis staan op MF.
Dit was Amazone haar fiets
Kenteken: MH-83-NH
Framenr:JH2RC150XFM200602
VF 750F
Code: DDHONML00000602
Bijzonderheden: Basis TGK:HONM-1350
10 juni 1988
hallo oma!Allereerst wil ik Yuk Foo even een compliment geven voor de professionele benadering van dit probleemgeval.
In een geval van reparatie of dergelijke door de werkplaats uit te voeren handelingen is het niet gebruikelijk te controleren of het om een nederlandse fiets gaat of om een import fiets. Ook logisch; dit zou namelijk op argwaan duiden en dat is nooit de intentie van een professionele zaak. Echter als dit van tevoren door de klant wordt aangegeven, ofwel dat de klant eraan twijfelt, is een zaak als Safe altijd bereid om info op te vragen bij bijvoorbeeld de RDW.
Dit is naar mijn weten niet het geval geweest.
Ik vind dat Safe wel overduidelijk afgespiegeld wordt als zaak die geen moeite heeft gedaan om, in eerste instantie, je motor af te voeren, of vervolgens het probleem op te lossen. Jij hebt particulier een motorfiets gekocht, met aale bijbehorende ellende. Het is dus ook duidelijk jouw probleem. Niet dat van Safe.
Er is ook een duidelijk verschil tussen een aflevering van een motor van Safe en een extern geval als dit. Wanneer een motor bij Safe word gekocht en een afspraak is gemaakt dat de motor met 25Kw vermogen afgelevend moet worden is het de taak van Safe dit in orde te maken. Op welke manier dan ook, en op kosten van Safe (mits bij aankoop afgesroken). De motor is dan ook totaan de betaling en overdracht eigendom van Safe.
Maar als jij de motor particulier hebt aangeschaft is het jouw probleem als het kenteken niet in orde is, en als daar problemen mee zijn, zijn alle kosten voor jouw rekening. Safe is wat dat betreft nergens verantwoordelijk voor.
Ook is opmerkelijk dat je niet meer laat weten hoe het afgelopen is.
Dan zal ik dat maar doen.
De motorfiets is dus, zoals zij eerder al aangaf, afgevoerd naar 25 Kw alvorens de correcte papieren afgegeven konden worden. Toen is gebleken dat de motor was ingevoerd en niet juist op kenteken te krijgen was. De motor is toen weer opgevoerd naar origineel vermogen zodat zij de motor kon verkopen en op zoek kon gaan naar een andere motor.
Mevrouw in kwestie heeft al haar geld terug gekregen.
Alle kosten die zijn gemaakt met betrekking tot het afvoeren en opvoeren, en de tijd die gespendeerd is aan het kenteken zelf, heeft Safe voor rekening genomen. En het gaat hier om ongeveer €1000!
Wanneer bovenstaande ook gelezen is begrijp je ook dat Safe niet verplicht was ook maar een cent uit te geven aan de motor, omdat ie van deze mevrouw is. Daarom lijkt mij deze oplossing meer dan reeel!
Het feit dat zij na deze afhandeling niets meer van zich laat horen geeft voor mij aan dat we haar met zijn allen niet serieus moeten nemen.
Ik werk trouwens in het magazijn van de motorzaak in kwestie.
Waarom zou dat op argwaan duidenIn een geval van reparatie of dergelijke door de werkplaats uit te voeren handelingen is het niet gebruikelijk te controleren of het om een nederlandse fiets gaat of om een import fiets. Ook logisch; dit zou namelijk op argwaan duiden en dat is nooit de intentie van een professionele zaak. Echter als dit van tevoren door de klant wordt aangegeven, ofwel dat de klant eraan twijfelt, is een zaak als Safe altijd bereid om info op te vragen bij bijvoorbeeld de RDW.
Dit is naar mijn weten niet het geval geweest.