Piertje740
Rookie
Hallo mede fanaten!
Ik ben bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs (A met code 80).
Dit ligt dankzij Corona natuurlijk even stil nu.
Ik ben ondertussen al even aan het kijken geweest naar wat leuke Enduro/ Supermoto's, en het valt mij op dat een hoop motoren in werkelijkheid meer vermogen hebben dan dat op het kenteken staat aangegeven.
Op internet is hier een hoop onduidelijkheid over. Volgens de één ben je onverzekerd en rij je technisch gezien zonder rijbewijs, en volgens de ander kan het prima.
Ik weet dat er op dit forum al een hoop vragen open staat m.b.t. dit onderwerp, maar ik heb nog van niemand gezien dat ze contact hebben gehad met het RDW.
Ik heb besloten het RDW te bellen, en er is mij verteld dat het vermogen dat op het kenteken geregistreerd staat leidend is. Ik mag met Code 80 maximaal 35KW (0,2KW/KG) rijden. Koop ik bijvoorbeeld een KTM EXC 525 welke op kenteken 20KW heeft, dan mag ik deze gewoon berijden!
Ik heb ook gevraagd of dit, na bijvoorbeeld een ongeval, nog gevolgen zou kunnen hebben voor de verzekering.
Ook dit zou geen probleem zijn, want volgens het kenteken mag ik deze motor berijden..
Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.
Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend.
Zijn hier mensen die dit eerder gehoord hebben?
Groetjes!!
Ik ben bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs (A met code 80).
Dit ligt dankzij Corona natuurlijk even stil nu.
Ik ben ondertussen al even aan het kijken geweest naar wat leuke Enduro/ Supermoto's, en het valt mij op dat een hoop motoren in werkelijkheid meer vermogen hebben dan dat op het kenteken staat aangegeven.
Op internet is hier een hoop onduidelijkheid over. Volgens de één ben je onverzekerd en rij je technisch gezien zonder rijbewijs, en volgens de ander kan het prima.
Ik weet dat er op dit forum al een hoop vragen open staat m.b.t. dit onderwerp, maar ik heb nog van niemand gezien dat ze contact hebben gehad met het RDW.
Ik heb besloten het RDW te bellen, en er is mij verteld dat het vermogen dat op het kenteken geregistreerd staat leidend is. Ik mag met Code 80 maximaal 35KW (0,2KW/KG) rijden. Koop ik bijvoorbeeld een KTM EXC 525 welke op kenteken 20KW heeft, dan mag ik deze gewoon berijden!
Ik heb ook gevraagd of dit, na bijvoorbeeld een ongeval, nog gevolgen zou kunnen hebben voor de verzekering.
Ook dit zou geen probleem zijn, want volgens het kenteken mag ik deze motor berijden..
Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.
Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend.
Zijn hier mensen die dit eerder gehoord hebben?
Groetjes!!
Laatst bewerkt: