Android Smartphone Navigatie

Ik hoor graag van je bevindingen!
Inmiddels een aantal keren gereden met de Android Auto functionaliteit van de TomTom GO app.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Hij werk wel duidelijk beter dan b.v. Google Maps maar t.o.v. de Go App op de telefoon zelf missen nog een aantal opties zoals b.v. De routebalk. Dit blijkt te komen door beperkingen in de Android Auto API.

Gelukkig kun je ook het telefoon scherm tegelijkertijd aanzetten. Je kunt dan ook op beide schermen een ander zoon factor instellen.
Zelf reed ik hè liefst me het AA scherm op 3D en het smartphone scherm 2D met jezelf in het midden en veel omgeving.
 
Dat is ruk. Even uit nieuwsgierigheid, ik was aan het twijfelen mijn oude huawei te gaan gebruiken als navi. Wat voor model heb/had je?

Ik ben me steeds meer aan het bedenken of ik niet een rugged phone ergens van ali bestel puur voor navigatie. Waterdicht, kan tegen een stootje en het maakt niet uit als de camera kapot gaat. 100 euro voor zo'n telefoon + 20 euro voor een fatsoenlijke navigatie app klinkt als een prima deal.

Ook handig mocht iets met je telefoon zijn, dan kun je even je sim kaart omzetten
 
ik rij al jaren met telefoon met kurviger, nooit wat stuk gegaan. Dat waren voornamelijk samsung s4 tm 6, nu motorola g5. Wel een rugged hoesje. Het idee van een ander toestel of gewoon 2ehands is ook wel eens in me opgekomen maar de uitvoering nog niet :+
 
Voor zover ik begrepen heb is het de optische beeldstabilisatie die kapot gaat. Da's een mechanisme dat door verplaatsing van een lensje compenseert voor de trillingen van het toestel. Dus een zeer lichte constructie, die daarmee kwetsbaar is voor hoogfrequente trillingen.
En wellicht je auto-focus. Goedkope toestellen hebben geen beeldstabilisatie en mogelijk ook geen autofocus die kapot kan gaan...
 
ik ben opzoek naar een offline navigatie app waarmee ik gpx bestanden kan gebruiken maar ik zie door de bomen het bos niet meer XD.

ik heb een telefoon zonder sim die ik wil gebruiken, daarom wil ik graag offline maps hebben. ook al is een hotspot maken met mijn andere telefoon niet echt een probleem.

welke app kan ik het beste gebruiken?
 
Ik gebruik Mapfactor, een gratis offline navigatie app. De GPX route download ik als track en maak deze zichtbaar op de beeldscherm. Ik gebruik de navigatiefunctie van Mapfactor overigens (nog) niet en moet zelf de route in de gaten houden. Dit werkt probleemloos en moet nog een keer bekijken hoe Mapfactor functioneert als deze wel de route volgt. (dus aanwijzingen geeft wanneer links of rechts.)
Mocht je Mapfactor gaan gebruiken kan ik je wel aanvullende tips geven.
 
Gewoon op de weg heeft de TomTom GO Navigation absoluut mijn voorkeur.
Heb je ook offroad stukken of vind je 13 Euro te veel geld dan is OsmAnd(+) zeer goed. De punten die TomTom niet beter doet als Garmin doet OsmAnd naar mijn mening juist weer beter dan Garmin. Ik gebruik ze dus naast elkaar.
 
Gewoon op de weg heeft de TomTom GO Navigation absoluut mijn voorkeur.
Heb je ook offroad stukken of vind je 13 Euro te veel geld dan is OsmAnd(+) zeer goed. De punten die TomTom niet beter doet als Garmin doet OsmAnd naar mijn mening juist weer beter dan Garmin. Ik gebruik ze dus naast elkaar.
OsmAnd(+) is zeker een zeer goede navi-app voor op de mobiel. Het nadeel wat ik ondertussen ondervonden heb met deze app is de ontiegelijke hoeveelheid instellingen die soms best wel overdonderd kan werken. Denk je dat tool een beetje doorgrond te hebben.....mis! Neem wel de betaalversie want de gratis versie heeft beperkingen op het aantal te downloaden (locatie/landen) maps. Ik meen iets van 5 te herinneren en het rottigste is (wat ik heb ervaren) dat als je er 5 hebt gedownload (bij mij was dat al gauw 5 provincies) en je haalt 1 map weg dat je dan geen andere map kan downloaden omdat je er al 5 gedownload hebt. Maar neem wel de tijd om OsmAnd(+) goed te doorgronden!

Ooit eens een GPX route gedownload en gebruikt onder OsmAnd(+). Werkelijk alles wat je tegenkwam werd vermeld, van verkeersdrempels tot zebrapaden, van stopborden tot invoegstroken. Nooit echt kunnen uitvogelen hoe ik de hoeveelheid gesproken info kon beperken onder OsmAnd(+). Wellicht dat het aan de opbouw van de GPX bestand lag??? Geen idee...
 
Gewoon op de weg heeft de TomTom GO Navigation absoluut mijn voorkeur.
Heb je ook offroad stukken of vind je 13 Euro te veel geld dan is OsmAnd(+) zeer goed. De punten die TomTom niet beter doet als Garmin doet OsmAnd naar mijn mening juist weer beter dan Garmin. Ik gebruik ze dus naast elkaar.
Werkt tomtom go ook offline als je een gpxroute wil rijden. Wat gebeurt er als je afwijkt van de route. Ik verdwaal namelijk nog in mijn linker broekzak
 
Gewoon op de weg heeft de TomTom GO Navigation absoluut mijn voorkeur.
Heb je ook offroad stukken of vind je 13 Euro te veel geld dan is OsmAnd(+) zeer goed. De punten die TomTom niet beter doet als Garmin doet OsmAnd naar mijn mening juist weer beter dan Garmin. Ik gebruik ze dus naast elkaar.
ik heb dan geen ervaring met de TomTom app, maar Osmand kan ik zeker aanraden, is de enige die ik gebruik op dit moment, voor mijn uitstap naar Apple ook gebruikt en ze hebben hem alleen maar verbeterd naar mijn mening.
 
Werkt tomtom go ook offline als je een gpxroute wil rijden. Wat gebeurt er als je afwijkt van de route. Ik verdwaal namelijk nog in mijn linker broekzak
Ja, met de TomTom GO app kun je offline rijden. Ook routes berekenen en herberekenen werk gewoon offline. Wel moet je uiteraard de kaarten downloaden van de landen waar je GPX route komt.

De GPX track laden gaat via de MyDrive website. Voor het synchroniseren met je toestel is wel een WiFi of data verbinding nodig.
 
Ja, met de TomTom GO app kun je offline rijden. Ook routes berekenen en herberekenen werk gewoon offline. Wel moet je uiteraard de kaarten downloaden van de landen waar je GPX route komt.

De GPX track laden gaat via de MyDrive website. Voor het synchroniseren met je toestel is wel een WiFi of data verbinding nodig.
Ok super dan ga ik voor tomtom go.
Bedankt voor de antwoorden
 
Gewoon op de weg heeft de TomTom GO Navigation absoluut mijn voorkeur.
Heb je ook offroad stukken of vind je 13 Euro te veel geld dan is OsmAnd(+) zeer goed. De punten die TomTom niet beter doet als Garmin doet OsmAnd naar mijn mening juist weer beter dan Garmin. Ik gebruik ze dus naast elkaar.

De offroad stukken krijg ik ook als bonus bij TomTom Go... :+
Hij stuurt me regelmatig toch ergens weer een stuk zandweg over bij het rijden van een kort rondje in de buurt van Den Bosch. En ja, ik heb het vermijden van onverharde wegen aanstaan bij het uitstippelen van de route (via MyDrive). Geen idee waar het aan ligt, maar het is soms best vervelend.
 
Met Off-Road bedoel ik onverhard over wegen of vlaktes die niet op de kaart staan.

Een klein stukje onverhard met bochtige wegen aan kan twee redenen hebben.
  • Een kaartfout (waarbij TomTom denkt dat de weg wel verhard is)
  • Een bochtig alternatief is anders moeilijk mogelijk. (Ter voorkoming van een route niet mogelijk melding.)
Ik heb er zelf haast nooit last van. Waar ik wel af en toe last van heb dat ik wegen ingestuurd wordt waar ik (niet meer) in mag. Maar dat heb ik ook met de OSM, Google en Here kaarten. (de ergste paar keer ongewenst onverhard waren voor mij met de OnRoute motorkaart (is mijn vrouw nog niet vergeten))

Met onverhard uit toch onverharde wegen heb ik zeker af en toe met Kurviger.
 
TomTom Go is super, ook kronkelroutes zijn leuk!
Toch is online houden heel handig voor weg afsluitingen , files en alle flitsers, ook de mobiele :)
 
moet gewoon ook offline werken, dat is vooral voor het besparen van batterij, mijn smartphone is al wat ouder en ik weet niet of het oplader tijdens het rijden goed gaat en niet los trilt
 
Met Off-Road bedoel ik onverhard over wegen of vlaktes die niet op de kaart staan.

Een klein stukje onverhard met bochtige wegen aan kan twee redenen hebben.
  • Een kaartfout (waarbij TomTom denkt dat de weg wel verhard is)
  • Een bochtig alternatief is anders moeilijk mogelijk. (Ter voorkoming van een route niet mogelijk melding.)
Ik heb er zelf haast nooit last van. Waar ik wel af en toe last van heb dat ik wegen ingestuurd wordt waar ik (niet meer) in mag. Maar dat heb ik ook met de OSM, Google en Here kaarten. (de ergste paar keer ongewenst onverhard waren voor mij met de OnRoute motorkaart (is mijn vrouw nog niet vergeten))

Met onverhard uit toch onverharde wegen heb ik zeker af en toe met Kurviger.

Ik vermoed dat het kaartfouten zijn. Naar mijn mening (maar ik ken het algoritme van TomTom niet) zijn er voldoende alternatieven in de buurt.
Het is wel vervelend. Want soms zie je het te laat en kan je niet meer omdraaien. Met omdraaien in het zand ben ik vaak bang dat ik m'n motor om laat vallen, dus dan rij ik maar gewoon door.
Gelukkig weet ik een paar 'valstrikken' ondertussen te vinden zodat ik ze kan voorkomen.

Verder super tevreden over TomTom Go (+ MyDrive) icm een draadloze oplader.
 
Terug
Bovenaan Onderaan