Android Smartphone Navigatie

De meeste kaartinformatie komt bij de gemeente en ander overheidsdiensten vandaan. Een klein deel door TomTom zelf. Als het een onverharde wegdaar niet als onverhard beschreven staat, zal het op de kaarten van TomTom ook al snel verkeerd staan. Dit geldt overigens ook voor Here en Google Maps.

Ook TomTom rijdt 1 keer in de zo veel jaren de wegen zelf langs als een soort van controle. Dan worden er ook correcties gemaakt. Maar tijdens die controles komen ze echt niet op de alle wegen.

Dit zal in de toekomst echt wel verbeteren. Er staat nog veel te gebeuren op gebied van autonoom rijden. Om dit mogelijk te maken moeten o.a de navigatiekaarten eigenlijk feilloos zijn. Om dat te kunnen realiseren moeten de wegbeheerders ook nog veel aanpassen.

Over een paar jaar wordt een automatisch ingeschakelde speedlimiters verplicht in alle nieuwe auto's. Dit zal met terugwerkende kracht van een paar jaar gaan gelden. Voor die speedlimiters zijn o.a de camera's voor verkeersbordherkenning belangerijk. Daarom moeten er langs de wegen dan ook altijd de juiste borden staan. Dat gaat nu nog regelmatig fout.

Om een nog langer verhaal korte te houden. Het is zeker nog niet perfect maar er wordt absoluut aan gewerkt omdat dit voor de toekomst gewoon noodzakelijk is.
 
moet gewoon ook offline werken, dat is vooral voor het besparen van batterij, mijn smartphone is al wat ouder en ik weet niet of het oplader tijdens het rijden goed gaat en niet los trilt


Het werkt gewoon offline, echter heb je dan geen flitsers files afsluitingen.

Ik blijf echter herhalen...een tomtom rider werkt altijd fijner, robuuster, wordt automatisch geladen in de houder, geen gedoe met trillingen, hoesjes etcetera

Oh ja, tegenwoordig heb je zeer regelmatig kaartupdates, maandelijks of soms nog vaker.
 
Het werkt gewoon offline, echter heb je dan geen flitsers files afsluitingen.

Ik blijf echter herhalen...een tomtom rider werkt altijd fijner, robuuster, wordt automatisch geladen in de houder, geen gedoe met trillingen, hoesjes etcetera

Oh ja, tegenwoordig heb je zeer regelmatig kaartupdates, maandelijks of soms nog vaker.
Maar veel duurder dan een oude smartphone app en Ali mount
 
Ik blijf echter herhalen...een tomtom rider werkt altijd fijner, robuuster, wordt automatisch geladen in de houder, geen gedoe met trillingen, hoesjes etcetera.
Daar ben ik niet mee eens.

Jaren gereden met Garmin, Daarna jaren met de Rider 400. Nu met een smartphone en TomTom software.
Je hebt gelijk. Een TomTom Rider is robuuster dan een smartphone. Maar dat is dan ook het enige voordeel. Veel mensen gebruiken een dedicated smartphone voor hun navigatie. Meestal een Chinese rugged variant. Daarmee is het probleem van trillingen in feite ook geen issue meer.

Belangrijkste reden om naar de Smartphone te stappen zijn Bluetooth issues. De Garmin is Heer en Meester in Bluetooth verbindingsproblemen. Headset koppelen aan de Garmin, Headset koppelen aan de passagier en daarnaast nog een smartphone koppelen aan de Garmin. Dat is een gegarandeerd recept voor verbindingsproblemen.
De Rider 400 was hier in een stuk stabieler maar de achilleshiel was de bluetooth verbinding voor de data (flits en file info). Daarnaast begon het trage herberekenen mij te te storen. De herberekening was regelmatig net klaar nadat ik de afslag of rotonde gepasseerd was.

Een Smartphone met TomTom software dus.
De TomTom software is bijna gelijk aan de Rider. De optie Spannende route mist maar die gebruik toch al niet.
Herberekenen is bijna instant. Er zit een simkaart in dus geen gedoe met bluetooth of Wifi hotsport voor dataverbinding. En als bonus ook geen problemen met de Bluetooth headset meer.
TomTom en Garmin hebben het blijkbaar niet in de gaten hoeveel rust een betrouwbare bluetooth verbinding geeft.
Een Smartphone geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld Flitsmeister te gebruiken op de achtergrond of Kurviger. Flitsmeister geeft ook andere zinnige info die TomTom niet geeft.

Uiteraard zijn eer ook wel nadelen:
Beeldverhouding TomTom Rider vind ik prettiger.
Meer moeite met handschoenbediening. Gelukkig werkt de TomTom software dermate goed, dat ik het niet vaak nodig ben.
Laden gaat meestal met een los snoertje. Hier kan USB connector problemen gaan geven en het ziet er minder fraai uit.
Smartphone, houder en software is over het algemeen niet zo veel goedkoper dan een TomTom Rider.
 
Mijn ervaring is ongeveer gelijk aan die van Athome hier boven.
Ik kwam van een Garmin Zumo 220 en gebruik al een jaar of 2 een Chinese rugged met voornamelijk calimoto en heel soms kurviger, dus bij mij was de stap misschien nog wat groter dan van TomTom 400 naar TomTom go.

Herberekenen gaat zoveel sneller, naast calimoto draait flitsmeister op de achtergrond (start automatisch zodra de headset verbonden wordt met de telefoon) Spotify voor muziek onderweg. Gebruik Google maps voor a naar b navigatie. Helmchat voor ouwehoeren met maatjes onderweg. Je kan bij een stoplicht zelfs even buienradar checken om te kijken of je droog thuis gaat komen etc.

Weet niet hoe het op de TomTom 4xx en 5xx series of een moderne Garmin gaat, maar gewoon even snel een route in elkaar flansen op het apparaat zelf is geen enkel probleem. Met die Zumo 220 was dat niet te doen, routes moest je op de pc maken en vervolgens importeren.
Even in of uit zoomen gaat al zoveel sneller en soepeler dan op die Garmin.
Je kan even switchen naar Google maps om even snel op street view te kijken.

Ding zit gemonteerd met een sp connect houder op een ram mount. Zit zo vast als een huis. Laden via USB poort aan het stuur, of powerbank in jaszak of tanktas je. Telefoon is waterdicht, trillingen is geen probleem omdat ik hem alleen voor Navi gebruik.

Kortom, ik zou echt niet meer terug willen naar een TomTom of Garmin.
 
Ik heb een 2 stuks voor €58 euro bluetooth headset die altijd feilloos wordt gevonden door m'n TomTom, net als de bluetooth tethering van m'n smartphone.

Als bluetooth problemen geeft is t irritant ja.

Flitsmeister... de tomtom geeft feilloos alle flitsers aan, ook de Go :) Je ziet ze in je scherm, in ooghoek zie je oranje dan zit je nog goed, balk rood is te hard.


Ook vond ik t maar niks dat m'n smartphone in n houder zat wanneer ik aan t afrekenen was na t tanken.

Euro
Kronkelroutes zitten wel op de Go, spannende route niet.
 
Kronkelroute is van A naar B

Spannende route is A naar B terug naar A, dus je eindigt weer waar je begon maar de terugweg is een andere weg dan heen.
 
Daarnaast pakt spannende route meer de kleinere binnenwegen en helaas meer bebouwde kom. Spannende route komt goed overeen met de Onroute motorkaart voor de Garmin.
Kronkelroute lijkt meer op Curvyroads van Garmin. Wordt als matig beschouwd

@ferry34
Bluetooth Tethering gaf de meeste problemen. Ook veel wisselen tussen intercom en navigatie deed de bluetooth verbinding af en toe crashen.
Flitsmeister is toch accurater dan TomTom. Daarnaast geeft Flitsmeister meer info zoals een naderende Ambulance. Die hoor je op de motor vaak niet goed aankomen.

Voor A naar B navigeren gebruik ik meestal een andere app zoals Waze. Ik heb dan meestal wel de naam van de locatie maar geen adres. Op deze manier van Navigeren is TomTom niet zo goed. Het vinden van de locatie gaat een stuk moeizamer. Waze doet dit beter.

Ik gebruik een specifieke telefoon voor navigeren. Dus niet mijn eigen Smartphone, geeft geen problemen bij de benzinepomp en dan wordt ook niet lastig gevallen door allerlei berichten of telefoontjes tijdens het rijden.
Als ik aan het rijden heb ik geen belang bij whatsappjes of een telefoongesprek.
 
Laatst bewerkt:
Ik werd gister in doodlopende wegen gestuurd uitgezonderd voor fietsers dus kon er wel door. Redelijk wat onverhard en ook over een boerenerf ben toen maar gekeerd
 
De knoop is door, ik ga definitief een smartphone gebruiken voor navigatie. Helemaal leeg, op een paar navigatie apps na en misschien de app van Sena. Dus puur voor navigatiegebruik. Geen simkaart (hooguit mijn eigen omzetten als ik problemen heb met mijn gebruikelijke smartphone of als ik om één of andere reden internetnavigatie nodig heb).

Nu is alleen de vraag: welke telefoon? Ik overweeg een rugged phone van ali, maar ik heb geen zin/tijd om weken te wachten. Helaas bedenk ik me dat wat te laat :+ . Kent iemand misschien een perfect apparaat hiervoor?

Eisen:
- Goede batterijduur
- GPS (duh)
- 4G moet mogelijk zijn
- Beetje redelijk scherm (grootte/helderheid - pixeldichtheid is minder relevant)
- Niet te duur (150 euro is max, maar liever nog minder, want tzt komt er waarschijnlijk toch wel een rugged aliphone).
- Geen Apple

Fijn, maar geen must:
- Tegen een buitje kunnen zou erg fijn zijn
- USB-c zou een kabeltje schelen dat ik moet meenemen

Momenteel zit ik naar de Motorola Moto E7i te kijken, maar misschien hebben jullie wel DE suggestie?
 
De knoop is door, ik ga definitief een smartphone gebruiken voor navigatie. Helemaal leeg, op een paar navigatie apps na en misschien de app van Sena. Dus puur voor navigatiegebruik. Geen simkaart (hooguit mijn eigen omzetten als ik problemen heb met mijn gebruikelijke smartphone of als ik om één of andere reden internetnavigatie nodig heb).

Nu is alleen de vraag: welke telefoon? Ik overweeg een rugged phone van ali, maar ik heb geen zin/tijd om weken te wachten. Helaas bedenk ik me dat wat te laat :+ . Kent iemand misschien een perfect apparaat hiervoor?

Eisen:
- Goede batterijduur
- GPS (duh)
- 4G moet mogelijk zijn
- Beetje redelijk scherm (grootte/helderheid - pixeldichtheid is minder relevant)
- Niet te duur (150 euro is max, maar liever nog minder, want tzt komt er waarschijnlijk toch wel een rugged aliphone).
- Geen Apple

Fijn, maar geen must:
- Tegen een buitje kunnen zou erg fijn zijn
- USB-c zou een kabeltje schelen dat ik moet meenemen

Momenteel zit ik naar de Motorola Moto E7i te kijken, maar misschien hebben jullie wel DE suggestie?
Is dit misschien iets? wel van Ali, maar je hebt hem binnen 1 week 139.99US $ 44% OFF|Cubot KingKong 5 Pro Robuuste Smartphone 2021 Waterdicht IP68/IP69K Grote Batterij 8000 mAh 4GB+64GB Uitgebreid 48MP Drievoudige Camera Wereldwijd 4G LTE Dual SIM NFC GPS/GLONASS/Beidou Android 11|Cellphones| - AliExpress
 
Wilde net dezelfde posten, lijkt aardig aan je wensen te voldoen.
Heb zelf momenteel de Cubot P40 als telefoon. (gewoon dagelijks gebruik)
Doet wat ie moet doen, valt voor het geld echt niet tegen, is alleen wat trager door de quad core processor, en camera is niet top.

De Kinkong 5 pro heeft wel een octacore processor, en iets betere camera, alleen intern geheugen is minder, maar met 64gb nog steeds genoeg voor wat jij wil.
Weet niet hoeveel dagen je wil wachten/hoe snel je hem echt nodig hebt, maar als je hem bij de Cubot official store besteld, en dan uit Polen is ie er best snel.
Volgens mij had ik hem binnen 5 dagen, maar binnen 10 werkdagen moet sowieso lukken.
 
Camera boeit me vrij weinig, daar heb ik mijn dagelijkse telefoon voor. Ik wil mijn dagelijkse telefoon niet in een houder op het stuur met de kans mijn camera te verkloten, vandaar de tweede telefoon.

Ziet er goed uit, komt neer op ongeveer 160 euro inclusief verzending en btw als ik goed gerekend heb. Geen idee of hier invoerrechten bij komen (Weet niet wanneer dat bedrag van €150 gekozen wordt). Heb een dag of 10 (echte dagen, geen werkdagen) dus dat wordt krap. Eigen schuld uiteraard |(
 
Als je hem uit Polen (of een ander EU-land) laat versturen komen er geen invoerrechten en inklaringskosten meer bij. Die zijn immers al betaald (door Aliexpress) toen het in Polen aankwam...
 
btw als ik goed gerekend heb. Geen idee of hier invoerrechten bij komen
Vanaf 1 juli wordt de BTW geregeld door Aliexpress. Als het goed is wordt dat afgerekend tijdens het afrekenproces. Boel gaat dan waarschijnlijk ook niet meer de douane -> sneller en geen handlingskosten.
1564993601_Screenshot2021-07-02at15_23_25.png.3cca765ca34f554cc51f32204f28b942.png

144144685_Screenshot2021-07-02at15_23_02.thumb.png.67b78b548725e5bad7aaf21f8cdf0ea2.png
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 1 juli wordt de BTW geregeld door Aliexpress. Als het goed is wordt dat afgerekend tijdens het afrekenproces. Boel gaat dan waarschijnlijk ook niet meer de douane -> sneller en geen handlingskosten.
De boel gaat niet minder vaak door de douane dan voorheen hoor... In de oude situatie was dat ook al nauwelijks het geval. De financiële afhandeling wordt (en werd) door PostNL, DHL etc. gedaan, de inklaringskosten gingen naar hen en niet naar de douane (wel evt. invoerrechten; dat is nu niet anders dan voorheen).
Ik zou er wel op letten dat Aliexpress BTW vermeldt, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Andere leveranciers doen ook lang niet allemaal mee met de BTW-afhandeling.
Daarnaast is ook van belang waar vandaan de zending verstuurd wordt; is dat een land in de EU, dan hoef je je nooit zorgen te maken over onverwachte bijkomende kosten.
 
Sorry, ik ben dat niet met je eens. Vroeger moest er BTW geheven worden over spullen duurdan 28 euro (daaromtrent). Nu over alle bedragen.
Daarmee is de concurrentie met China een beetje eerlijker geworden. Aliexpress heeft aangegeven de BTW meteen in te houden. En doen dat ook, zoals in bovenstaand voorbeeld. Dat betekent dat de doune in principe minder werk heeft aan Aliexpress. Ze kunnen die pakketten 1 op 1 door laten gaan.
Ik heb meerdere keren bij moeten betalen TNT, PostNL. Bij de een betaalde je alleen de BTW, bij de andere behoorlijk extra aan handling-costs. 15 euro op 3 tientjes pakket was niks. Nu kan ik gewoon zien dat een pakket bij het afrekenen, de BTW wordt geheven.
 
gewoon bij ali bestellen met eu locatie waar vandaan verzonden word. dan geen problemen. genoeg shops hebben die optie.
 
Sorry, ik ben dat niet met je eens. Vroeger moest er BTW geheven worden over spullen duurdan 28 euro (daaromtrent). Nu over alle bedragen.
Daarmee is de concurrentie met China een beetje eerlijker geworden. Aliexpress heeft aangegeven de BTW meteen in te houden. En doen dat ook, zoals in bovenstaand voorbeeld. Dat betekent dat de doune in principe minder werk heeft aan Aliexpress. Ze kunnen die pakketten 1 op 1 door laten gaan.
Het was boven de 22 euro, maar dat terzijde. Als je denkt dat voorheen alles door de handen van douanebeambten ging dan heb je het toch mis hoor... Die komen er in de meeste gevallen helemaal niet aan te pas. De vervoerder in Nederland (in veel gevallen PostNL, maar kan ook DHL, UPS etc. zijn) zorgt voor de afhandeling van BTW en eventuele invoerrechten, en die mogen de kosten daarvoor in rekening brengen bij de koper. Was voorheen iets van 13 euro, maar hebben ze voor pakketjes onder de 150 euro een stuk lager gemaakt (4 euro vooraf, of 7 achteraf).
Nu Aliexpress de BTW in rekening brengt (en afdraagt!) hoeft PostNL het financieel niet verder af te handelen (tot de 150 euro tenminste) zodat er geen bijkomende kosten meer zijn.
Ik heb meerdere keren bij moeten betalen TNT, PostNL. Bij de een betaalde je alleen de BTW, bij de andere behoorlijk extra aan handling-costs. 15 euro op 3 tientjes pakket was niks. Nu kan ik gewoon zien dat een pakket bij het afrekenen, de BTW wordt geheven.
Bij alle vervoerders werd de rekening gepresenteerd hoor... Alleen BTW betalen en geen inklaringskosten: dat is onmogelijk. Geen BTW én geen inklaringskosten, dat kan heel goed; zendingen werden steekproefgewijs gecontroleerd waardoor er een hoop tussendoor glipten.
 
Voor mij een redelijk "ondoordachte" beslissing gemaakt: ik heb de kingkong besteld... Normaal doe ik weken erover om zo'n knoop door te hakken :+. Heel benieuwd. Hoop dat 'ie optijd binnen is. Ergste geval pak ik een oude telefoon van me (die heel langzaam is en ik eigenlijk alleen nog gebruik voor de authenticators).

Mocht de telefoon op tijd binnen zijn en zijn specificaties/recensies waarmaken (en de camera het overleven op de motor) dan wordt het mogelijk mijn dagelijkse telefoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan