ANWB waarschuwt motorrijders

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Koelvest: doen!

Gisteren 731 km afgelegd in de volgende combinatie:
Motorjeans;
Leren laarzen
Koelvest (witte Macna);
Doorwaai-jas (witte Revit);
Camelbak op de rug (drinken drinken drinken);

Deed een dagje Sauerland, het was goed te doen! Okay, het was warm (37 graden). Maar ik had niet het idee dat ik gestoofd werd. Dat in tegenstelling tot mijn textieljas met alle ritsen open.

Het viel me op dat er bar weinig motorrijders aan het toeren waren, had veel bochten voor me alleen :)
 
Ik reed een paar dagen geleden naar mijn werk met de motor, ik kreeg de eerste stortbui sinds weken. Op de weg waren van die witte waaiers te zien, ik kreeg het er Spaans benauwd van na alle berichten over hoe glad die zijn. Het leek wel een afwassopje _O-
Maar was het ook glad ?
 
Dus tja, het helpt wel, maar niet zo lang. Ben dan toch nog steeds wel benieuwd naar de werking van zo'n koelvest. Als de warmte nog even aanhoud dan ga ik er eentje halen.

Nat shirt is het effect zo weg inderdaad, en zonder ventilatie helemaal.
Met een koelvest heb je niet dat vieze klamme gevoel.
Dat werkt echt heel goed.
 
Maar ik vraag me af hoe het werkt. Ik snap dat het op basis van verdamping werkt want het verdampingsproces onttrekt warmte aan de omgeving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat je wel afkoelt, maar niet nat wordt.
 
Maar ik vraag me af hoe het werkt. Ik snap dat het op basis van verdamping werkt want het verdampingsproces onttrekt warmte aan de omgeving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat je wel afkoelt, maar niet nat wordt.

Er zijn verschillende soorten vesten. Professionele (dure) vesten en wat eenvoudigere vesten.

Sommigen vormen een gel dat langzaam verdampt. Anderen weer met korrels of een bepaalde stof. Dat zit dan tussen 2 lagen in en dat houdt je droog terwijl het vocht verdampt.

Er is vast iemand die dit veel beter kan uitleggen dan ik. :P
 
Maar ik vraag me af hoe het werkt. Ik snap dat het op basis van verdamping werkt want het verdampingsproces onttrekt warmte aan de omgeving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat je wel afkoelt, maar niet nat wordt.

Zodra de eerste vochtigheid door je lichaamstemperatuur verdampt en gedroogd is, voelt het vest droog aan bij aanraking, maar het blijft opvallend lang koel. Het voelt een beetje aan als het dragen van een nat duikpak maar het geeft dan geen vocht af.

Dat is wat ik er over gelezen heb, het is net als met airco's, iedereen wil er een als het warm is. })
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb 1 waar je een halve liter water ingiet middels een dop.
ff verdelen door het vest en het trekt in 1 of andere stof.
hoelang het blijft werken hangt af van de hoeveelheid airflow langs het vest.
vreemd genoeg wordt ik totaal niet nat...

het vest voor me hond moet je in water dompelen en uitknijpen.
indy wordt ook niet nat onder het vestje.
ik heb wel het idee dat de duur dat dat vest koelt veel minder is.
zal er wel mee te maken hebben dat zo n hondevest een maximale airflow krijgt en het vocht dus sneller verdampt.
het viel me vandaag op dat ze het na 1.5 uur warm begint te krijgen...
dat verschil is heel opvallend...

maar al met al wel een aanrader zowel voor mens als dier wat mij betreft....
 
Wij hebben ook van die hyperkewl vesten. Het werkt goed,maar inderdaad na max twee uur is het over. En dan gaat het tegenwerken. Meestal vind je wel ergens een watervalletje of een dorpsfontein/bron om hem weer onder te dompelen.
Ik maak hem meestal zo nat als het erg warm is dat mn technische onderlaag ook vochtig wordt. Heerlijk is dat.

Koelvesten werken alleen onder een doorwaai jas.
 
Ik snap het, bedankt voor jullie prima informatie. Blijf ik wel met de vraag of het je huid niet smoort, in die zin dat je je moet voorstellen dat je met dit weer een plastic regenpak aantrekt dan geen lucht doorlaat, dat idee.

Je huid wordt vochtig door transpiratievocht en als dat verdampt koelt je huid af, mooi systeem. Een hond mist dat.
 
Nee, door het verdampen koel je af. Mits het verdampte vocht daarna weg kan. Dus onder een dicht pak werkt het niet. Ook bijv met Gore Tex werkt het niet omdat dat niet voldoende vocht doorlaat. Je moet echt een mesh jas hebben. M’n vrouw heeft een Damen pak, ik heb een Rukka maar er zijn ook andere merken. Uiteindeljk als het koelvest weer droog is, kan je het beter weer uit doen, tot je het weer ergens nat kan maken of vullen.
 
Ik ben onderweg naar huis langs de motozoom in Amsterdam gereden en heb daar een doorwaai-jas gekocht. Met backprotector, uiteraard...

Onderweg ergerde ik me wel een beetje aan die backprotector die tegen m'n rug aan plakte een geen wind doorliet. Heb ze gemaild of er ook zoiets is als een doorwaai-backprotector. Ben benieuwd. :P

Ja doorwaaiprotectoren bestaan :Y
Heb er één in m'n vest zitten, scheelt een hoop.
Voor kleding in Amsterdam kun je overigens beter niet naar die zaak gaan.....( Dit is geen waarschuwing of feit maar mijn ervaring ;) )
Prijzen zijn niet de scherpste en het personeelsverloop komt de deskundigheid ook niet echt heb goede... :')
 
Ja doorwaaiprotectoren bestaan :Y
Weet je ook hoe je die kunt vinden? Want bij motozoom zeiden ze dat ze die niet hadden en met goeggelen op 'doorwaai backprotector' vond ik doorwaai-jassen en backprotectors maar niet de combinatie van beide. :P

Zelf ook geen groot fan van die winkel trouwens, maar het was de enige die redelijk op de route naar huis lag zodat ik niet tot het weekend hoefde te wachten om er een te kopen. Daarbij dacht ik: och, een doorwaai-jas, wat kan er aan mankeren? Warm of waterdicht hoeft ie in ieder geval niet te zijn. :+
 
Laatst bewerkt:
Maar zit het warmteprobleem niet meer in de helm dan in de jas/het vest? Mijn ervaring is dat ik de jas wel met de drukknopen dichtdoe maar de rits openlaat en dan gaat er genoeg wind door. De ventilatie in de helm is echter onvoldoende om het hoofd koel te kunnen houden.
 
Ik heb echt niet zoveel last in m'n helm. Ventilatie wel open natuurlijk, en tot de 100/120 m'n vizier op een kier (ha, dat rijmt *D). Bij nog lagere snelheden m'n vizier zelfs open. Geen problemen mee verder.

Zal misschien verschillen per merk/type helm. Ik heb een Shoei XR1100.
 
T is een beetje ,een hoe houd ik de boel koel topic :t

Misschien weet ook hier de anwb een oplossing voor!

Btw de xr1100 ventileert perfect :t
Ik heb nu de opvolger de nxr
, die is wat dat betreft minder ;(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar de waarschuwing van de ANWB is op haar plaats. Hier in Nijmegen een paar spatten regen gehad, net genoeg om de weg wat nat te maken maar te weinig om het laagje vuil/sop weg te spoelen. 't Zal wel gauw opdrogen en dan kunnen we weer opstappen.
 
Maar ik vraag me af hoe het werkt. Ik snap dat het op basis van verdamping werkt want het verdampingsproces onttrekt warmte aan de omgeving. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat je wel afkoelt, maar niet nat wordt.

Het (macna) vest werkt door verdamping. Als je een vloeistof wil laten verdampen is er warmte voor nodig. Die warmte word ontrokken aan de omgeving. Dit voel je ook als je bijvoorbeeld een bus deo schud of als je een propaanfles leeg laat lopen, die koelt dan ook af.

Het water in het vest gaat verdampen door de buitenlaag en ontrekt dan warmte vanuit de omgeving (dus de dragen van het vest. Het materiaal is zelf waterdicht maar niet dampdicht. Dus je blijft wel "droog".
 
Ik snap het, bedankt voor jullie prima informatie. Blijf ik wel met de vraag of het je huid niet smoort, in die zin dat je je moet voorstellen dat je met dit weer een plastic regenpak aantrekt dan geen lucht doorlaat, dat idee.

Je huid wordt vochtig door transpiratievocht en als dat verdampt koelt je huid af, mooi systeem. Een hond mist dat.

Een regenjas is dichter materiaal en laat geen water (vloeistof) maar ook geen waterdamp (gas) door. Het materiaal van zo'n vest heeft kleine porien waardoor vloeistof er niet door gaan maar gas (waterdamp wel). Het (macna ) bestaat uit verschillende lagen membramen ipv een dicht plastic laag.

Overigens is een regenjas ook niet 100% gas dicht. Elk materiaal is ergens op moleculair niveau poreus waardoor de kleinste moleculen er doorheen kunnen. Denk maar eens aan een kinderluchtbalon met helium erin. Helium is een heel klein molecuul.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindeljk als het koelvest weer droog is, kan je het beter weer uit doen, tot je het weer ergens nat kan maken of vullen.

Tijdens werk had ik een flesje water in m´n kuip verstopt, tijdens 30 seconde pauze of zelfs rijdend even snel wat water over je vest gooien, slurpt erin als een dolle en je kan weer een paar uur verder.
 
Maar de waarschuwing van de ANWB is op haar plaats. Hier in Nijmegen een paar spatten regen gehad, net genoeg om de weg wat nat te maken maar te weinig om het laagje vuil/sop weg te spoelen. 't Zal wel gauw opdrogen en dan kunnen we weer opstappen.

net vanavond voor het eerst in weken een flinke regenbui....
:X :X
 
Laatst bewerkt:
Die spreek ik tijdens m'n werk aan. Vrouw fietst netjes rechts van de straat. Ik kom eraan rijden. Ik zie een flits een linkerhand en binnen 0,5 seconden stuur ze zonder omkijken naar links. Ging toch tot in de ABS B|
Mevrouw s aangesproken en gelijk gezegd dat ze geen bekeuring krijgt maar wellicht voor haar en andermans gezondheid voortaan even omkijkt en overig rechtdoor verkeer voor laat gaan, zoals het hoort.

Gaat ze toch een partij los !! Waar ik het vandaan haalde tegen haar te praten en hoe ik zo dom kan zijn, ik hoor gewoon op te passen voor mensen die afslaan, ik wist natuurlijk niets van de verkeersregels !!

Mooi voorbeeld dat waarschuwen beter vervangen had kunnen worden door verbaliseren ??
Maar ja, daar zijn ook weer mensen te vinden die dat ook weer niet goed vinden. Zucht... moeilijk allemaal hoor :P
Ja, die vrouw had uiteindelijk een prent moeten krijgen, omdat ze haar fout niet wilde inzien, en met de waarschuwing geen genoegen nam door haar reactie. Dan hoef jij je er ook niet aan te houden.
Was zij soms van die generatie die nooit gecorrigeerd is of verantwoording heeft hoeven afleggen ?
Als ik staande gehouden wordt, dan baal ik ook., maar neem mijn verlies.
En zal dan ook met respect op de politieman reageren, tenminste als het terecht is. Niet altijd, maar schelden is absurd.

Het verbaast mij echt hoe soft de politie in NL soms reageert.
Veel geduld hebben en niet meteen voor alles willen bekeuren is een goede eigenschap maar op zo'n manier bejegend of beledigd worden gaat echt te ver.
Daarom is er in NL geen respect meer voor de politie.
(Met het pauperen van die jonge Marokkaantjes als goede voorbeeld, volgt de Nederlandse jeugd ook al)
Men weet dat men er toch wel mee wegkomt.
In Duitsland zie je dat zo niet gebeuren.
Verkeersboetes zijn misschien wel te laag, als ik over dat asociale verkeersgedrag lees.
Maar een Duitse politieman beledigen met de middelvinger, of vooral het "o" teken, je zal wel weten dat dat prijzige boetes zijn, en zover ik weet geen genade. Voor iedere vorm van belediging van een Politieman staat in Duitsland wel een forse boete.
(Waar politieman geschreven is, geldt ook politievrouw natuurlijk)

Soms lijkt mij de frustratie de politieman ook te veel te worden.
Dat denk je dan als men bij een plein schoonveeg actie letterlijk iedereen van het plein afveegt, activist, hooligan maar ook vader met kind.
Misschien foutje, maar toch...
Ik snap wel dat de NLse politie zo werkt.
Het rechtssysteem in NL beschermd de dader te veel.
Vrijspraken op het lulligste vormfoutje en de politieman mag zich uitvoerig verantwoorden als er eens iemand bij wijze van spreke een blauw oog opgelopen heeft. (Moet volgens mij een hoop frustratie zitten)

Ik denk niet dat ik geschikt ben om politieman te kunnen worden.
Van een kant zou een baan met inhoud, bijv rechercheur, mij echt interessant lijken. Niet afdoend aan de politieman op straat hoor..
Maar ik zou me enorm frustreren aan de bureaucratie en het dienen van de politie-top en de politiek. Daarvoor ben ik te betrokken en gedreven in alles wat ik doe.
Je wilt je land dienen en niet zo'n politieke speelbal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn waarde....

Ik zal je in vogelvlucht vertellen waarom dit soort geneuzel mij frustreerd...

Ik heb in 1985 mijn rijbewijs gehaald met 1 maand oefen vergunning en 2 (ja echt) rijlessen.
Ik heb daarna nooit aan wat voor gevorderden flut cursus of wat dan ook meer deelgenomen.
na het behalen van het rijbewijs heb ik het 350 hondaatje (max voor oefen vergunning) gelijk verkocht en de zwaarste motor weer gekocht die ik kon betalen...

de eerste 10 jaar heb ik als een malle gereden en je wilt niet weten hoevaak ik gewaarschuwd ben.
In regen, sneeuw,ijzel en werkelijk alle denkbare omstandigheden gereden.
lange en korte stukken (nice-assen in 12 uur met helft van de afstand stromende regen)
ik heb vrienden, kennissen en wildvreemde aanhakers zien verongelukken.
sommige stonden weer op en sommige nooit weer.
Ik heb gereden met sloten drank op in de begin jaren (niet trots op nu hoor ;) )
en ben zelf exact 5x onderuit gegaan (alles eenzijdig waarvan 1x wege veel teveel gezopen)
met snelheden van 40 tot 140 dus hoe het voelt weet ik prima...

al met al kijk ik nu achterom na 33 jaar motorrijden en bijna 400 000km en sta ik hier nog steeds ondanks de leercurve met bijbehorende fouten die ik doorlopen heb...
33 opgebouwde schade vrije jaren als stille getuige.. ;)

en daarom mijn beste...heb ik 2 vragen aan jou...
-wat denk jij dat zo n flut anwb melding nog toevoegd??
-wat denk jij mij nog te kunnen vertellen waarmee ik mijn voordeel kan doen qua veiligheid anders dan een "vroeg of laat gaat het mis" verhaal wat ik al tientallen malen heb gehoord?

motorrijden leer je op straat en leren doe je door fouten te maken....
daar kan geen kul waarschuwing of flut cursus tegenop...
Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Dat waarschuwingen kul zijn en dat jij en al die andere motorrijders met gemak 33 jaar schadevrij kunnen rijden.
Of ben jij zo goed en de rest moet dat ook maar zijn.
Of heb jij misschien in die 33 jaar zo ongelofelijk veel geluk gehad dat naast jouw ongetwijfeld goede/anticiperende rijgedrag, je nooit een situatie bent tegenkomen dat een ander jouw kon aanrijden ? Geen Pool op de verkeerde weghelft, of verkeer wat geen voorrang verleend, zoals de zonder omkijken links afslaande fietsers (ook al zien ze je wel, ze draaien gewoon hun hoofd weg, denkende dat er dan niets kan/zal gebeuren, en er van uitgaande dat je toch wel remt)
Geen plotseling overstekend kind ?

Niet iedereen rijdt zo goed als jou en nog minder mensen hebben zoveel geluk.
Als motorrijder heb je niet de bescherming die een auto bied.
Wil je het tegen een auto opnemen ?

Dus ja..; Je kunt je beter niet druk maken over een (voor jou overbodige) waarschuwing.
Anderen zijn er blij mee.
 
Laatst bewerkt:
Een recent voorbeeld van hoe erg fout het kan gaan:

Nou ons motorweekendje is anders afgelopen dan gepland. Eén of andere oude gek draaide ineens onze rijbaan op om te draaien op een punt wat echt gestoord is... Had net geregend dus weg spekglad. C reed voorop (50 km/u) en kon niet op tijd remmen en klapte vol tegen de zijkant van die auto en vloog eroverheen. Hij heeft zijn pols gebroken, bekken wss gescheurd en is overal beurs. Zijn motor is helemaal kapoet! Ik kon net op tijd remmen maar gleed ook onderuit.. Heb verder niks, maar mijn motor heeft wat krassen erbij en de versnellingspook/hendel is eraf.. Schuld gaat volledig naar die oude gek (ook volgens de politie). C is nu na 8 uur van intensive care af, mooi kloten..nu naar huus en onderweg bier drinken!


ik ben dus C.

M'n blackbird is compleet totaal :(

full


Dit komt uit het Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan